En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Har inte läst hela tråden så svaren på mina frågor kanske står i den, men jag frågar lite ändå för konkreta svar:

Hur säkert är ett träckprov? Om man skickar in ett och det visar på ingen mask 0 EPG, kan hästen ändå ha mask?

Om man avmaskar en flock hästar i en hage, hur länge minst bör de då gå i denna hage innan medlet har hunnit igenom kroppen och eventuell mask kommer ut, innan man kan flytta dem till ny hage?

Har trott, och flera med mig, att man iallafall skall ha hästarna kvar i 2-3 dagar innan de släpps i ny hage? :confused:

Har fått höra andra "bud" nu i sommar på betet, själv tycker jag att man bör göra träckprov för att få ett hum om hästarna har mask, men om det nu ändå inte är så tillförlitligt så kanske det inte spelar nån roll?

*KL*

Hej!

Nu kommer jag med fler frågor..

Vid avmaskningen tar man död på alla levande maskar och får ut de ägg som lagts?

Mellan avmaskningarna kommer det väl fortfarande ut maskar, men inte ägg.. eller???

Och när intervallet gått ut (eller vad man ska säja) så börjar maskarna lägga ägg igen och ägg trillar också ut??

Har jag förstått rätt?

Och om jag har det, är det då så att de maskar som trillar ut under avmaskningsintervallet är "ofarliga" och inte sprder smittan vidare?

Och sista frågan, jag inser att det är onödigt att avmaska "innan man ska", men vad händer om man gör det ändå (tex vid byte av stall som kräver det?).

/ lavinia, som försökt hitta svar, men misslyckats

Hur säkert är ett träckprov? Om man skickar in ett och det visar på ingen mask 0 EPG, kan hästen ändå ha mask?
Avmaskningen är i första hand för att skydda markerna från smitta. En häst som visar 0 på provet sprider inga ägg och behöver därför inte avmaskas. Är det första gången man tar prov eller första gången hästen nollar är det lämpligt med ett prov ca 3 mån senare. Maskarna har en livscykel som gör att du inte alltid ser all mask som finns i hästen. Träckprovet är ett verktyg i den långsiktiga parasitbekämpningen. Ett sätt att hitta de hästar som behöver avmaskas regelbundet. De allra flesta vuxna hästarna har ett starkt eget försvar mot parasiter och behöver inte avmaskas.

Om man avmaskar en flock hästar i en hage, hur länge minst bör de då gå i denna hage innan medlet har hunnit igenom kroppen och eventuell mask kommer ut, innan man kan flytta dem till ny hage?
Om hästarna ska byta hage är det lämpligt att vänta 3-4 dagar innan bytet. Detta för att det kan finnas döda maskar som har levnadsdugliga ägg i sig som man inte vill ha med sig till nya hagen.

Har fått höra andra "bud" nu i sommar på betet, själv tycker jag att man bör göra träckprov för att få ett hum om hästarna har mask, men om det nu ändå inte är så tillförlitligt så kanske det inte spelar nån roll?
Om det är tillförlitligt eller inte beror på NÄR hästarna provtas och när hästarna avmaskades senast.

Det viktigaste i parasitbekämpningen är att ta ett samlat grepp. Göra en strategi för ALLA hästar och hagar som tillhör stallet.

Vid avmaskningen tar man död på alla levande maskar och får ut de ägg som lagts?
Mellan avmaskningarna kommer det väl fortfarande ut maskar, men inte ägg.. eller???
Och när intervallet gått ut (eller vad man ska säja) så börjar maskarna lägga ägg igen och ägg trillar också ut??
Avmaskningen dödar olika stadier. Används pyrantel dödar det vuxna äggläggande maskar. Då kommer det inte ut vare sig ägg eller maskar i 4 veckor. Använder du ivermektin dödar det vuxna och "ungdomar", och det kommer inte ut någonting förrän efter 8 veckor. Med moxidectin tas även en del inkapslade larver och det tar hela 12 veckor innan något kommer ut. Maskarna utvecklas i olika stadier.

Och sista frågan, jag inser att det är onödigt att avmaska "innan man ska", men vad händer om man gör det ändå (tex vid byte av stall som kräver det?).

/ lavinia, som försökt hitta svar, men misslyckats
Om ett stall kräver tidigare avmaskning än intervallet man avmaskade med så borde de ta sig en rejäl tankeställare. Tidigare avmaskning än intervallet för medlet är något som snabbar på resistensutvecklingen rejält. Det ska man absolut undvika!

Avmaskningen är i första hand för att skydda markerna. Inom intervallet finns det inga ägg som kan smitta nya hagen.

Hej!

Tack, du svarade precis som jag hoppades. Nu ska jag bara ta upp det med den det gäller.

/ Lavinia

kl

Jag tog träckprov i våras som visade 150 epg.
Tog nytt igår och nu var det 200.

Avmaska?

*kl*

En fråga ang hålla rent från parasiter i hagarna. Daglig mockning vore säkert det optimala... Men om nu detta inte är fallet. Hur mycket inverkar det på parasiterna (håller nere smittan) med mockning kontra betesputsning?

Jag tänker å ena sidan att man mockar hagarna, å andra sidan att man inte gör det, men istället betesputsar och då slår sönder gödselhögarna så att de torkar. Vilket är bäst? Dessa alternativ kontra att inte göra något av det?

hur vet man det?:o

Hästarna får gula små prickar på benen som är jättesvåra att få bort. Det är flugans ägg. Hästen slickar i sig larverna i ägget som vandrar ner till magen, övervintrar och blir nya flugor nästa år.

Alla åtgärder hjälper ju till. Hur effektivt det är beror ju på hur smittade hästarna är, hur mycket ägg de släpper ut.

Mina hästar hade 350 EPG respektive 150 EPG liten blodmask i våras (om jag minns rätt). Och är maskade under sommaren med "utrensningsplan", så för hoppningsvis är det betydligt mindre i höst när vi träckprovar igen.

Funderade på om putsning ett par gånger per säsong kunde vara det närmaste lika effektivt som mockning. Om inte mer då allt gräs blir kort och solen kommer åt att torka ur. Om man bara mockar så är det ju högt gräs runtomkrig där det kanske finns ägg/larver kvar.

nej,några sådana har jag inte sett. Men pålle har iof väldigt mkt päls så det kanske inte är så lätt att se?

En till fråga: Min andra häst hade 30 epg i våras,nu under sommaren har han varit borta några veckor och ätit gräs. Ska man ta ett nytt prov på han nu när han är hemma igen?

Senast ändrad:

kl

Finns det något medel som tar "allt"? Alltså styngflugan, blodmask etc?

nej,några sådana har jag inte sett. Men pålle har iof väldigt mkt päls så det kanske inte är så lätt att se?

En till fråga: Min andra häst hade 30 epg i våras,nu under sommaren har han varit borta några veckor och ätit gräs. Ska man ta ett nytt prov på han nu när han är hemma igen?

Det brukar vara svårt att missa äggen iofs om inte hästen är isabell eller skimmel.

Det tar ca 12v från smittotillfället tills du ser något på träckprovet, så vänta lite till med provet. Mitten av oktober kan vara lämpligt.

kl

Finns det något medel som tar "allt"? Alltså styngflugan, blodmask etc?

Ivermektin tar både styngflugelarver och blodmask. Väljer du "comp" eller Equimax kommer du även åt bandmask. Dessa medel är dock inte alltid verksamma mot spolmasken, men det är en "unghästmask" som vuxna hästar mycket sällan har.

INGET medel tar alla stadier av lilla blodmasken.

Han är skimmel:p
Men jag har inte sett något iaf. Får väl kolla lite nogare ikväll sen så får vi se.
Men om han inte har något,ska jag avmaska?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 052
Senast: Mineur
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 036
Senast: netia
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 266
Senast: Shpongle
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 118
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Burkmat