Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Avmaskningen är i första hand för att skydda markerna från smitta. En häst som visar 0 på provet sprider inga ägg och behöver därför inte avmaskas. Är det första gången man tar prov eller första gången hästen nollar är det lämpligt med ett prov ca 3 mån senare. Maskarna har en livscykel som gör att du inte alltid ser all mask som finns i hästen. Träckprovet är ett verktyg i den långsiktiga parasitbekämpningen. Ett sätt att hitta de hästar som behöver avmaskas regelbundet. De allra flesta vuxna hästarna har ett starkt eget försvar mot parasiter och behöver inte avmaskas.Hur säkert är ett träckprov? Om man skickar in ett och det visar på ingen mask 0 EPG, kan hästen ändå ha mask?
Om hästarna ska byta hage är det lämpligt att vänta 3-4 dagar innan bytet. Detta för att det kan finnas döda maskar som har levnadsdugliga ägg i sig som man inte vill ha med sig till nya hagen.Om man avmaskar en flock hästar i en hage, hur länge minst bör de då gå i denna hage innan medlet har hunnit igenom kroppen och eventuell mask kommer ut, innan man kan flytta dem till ny hage?
Om det är tillförlitligt eller inte beror på NÄR hästarna provtas och när hästarna avmaskades senast.Har fått höra andra "bud" nu i sommar på betet, själv tycker jag att man bör göra träckprov för att få ett hum om hästarna har mask, men om det nu ändå inte är så tillförlitligt så kanske det inte spelar nån roll?
Avmaskningen dödar olika stadier. Används pyrantel dödar det vuxna äggläggande maskar. Då kommer det inte ut vare sig ägg eller maskar i 4 veckor. Använder du ivermektin dödar det vuxna och "ungdomar", och det kommer inte ut någonting förrän efter 8 veckor. Med moxidectin tas även en del inkapslade larver och det tar hela 12 veckor innan något kommer ut. Maskarna utvecklas i olika stadier.Vid avmaskningen tar man död på alla levande maskar och får ut de ägg som lagts?
Mellan avmaskningarna kommer det väl fortfarande ut maskar, men inte ägg.. eller???
Och när intervallet gått ut (eller vad man ska säja) så börjar maskarna lägga ägg igen och ägg trillar också ut??
Om ett stall kräver tidigare avmaskning än intervallet man avmaskade med så borde de ta sig en rejäl tankeställare. Tidigare avmaskning än intervallet för medlet är något som snabbar på resistensutvecklingen rejält. Det ska man absolut undvika!Och sista frågan, jag inser att det är onödigt att avmaska "innan man ska", men vad händer om man gör det ändå (tex vid byte av stall som kräver det?).
/ lavinia, som försökt hitta svar, men misslyckats
Har ni styngfluga?kl
Jag tog träckprov i våras som visade 150 epg.
Tog nytt igår och nu var det 200.
Avmaska?
hur vet man det?
nej,några sådana har jag inte sett. Men pålle har iof väldigt mkt päls så det kanske inte är så lätt att se?
En till fråga: Min andra häst hade 30 epg i våras,nu under sommaren har han varit borta några veckor och ätit gräs. Ska man ta ett nytt prov på han nu när han är hemma igen?
kl
Finns det något medel som tar "allt"? Alltså styngflugan, blodmask etc?
Han är skimmel
Men jag har inte sett något iaf. Får väl kolla lite nogare ikväll sen så får vi se.
Men om han inte har något,ska jag avmaska?