En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Droncit.

Den koncentrationen av prazikvantel tar bara vuxna bandmaskar, du kommer alltså behöva upprepa behandlingen. Eftersom hästen även hade lite blodmask skulle jag välja Equimax nästa gång som har en högre koncentration av prazikvantel och innehåller ivermektin som tar två stadier blodmask och även styngflugelarver om hästen fått såna ägg på sig.

JA droncit var det!! ;P

men fick hem ett av dirstriktveterinärerna nu att jag skulle avmaska även med banmint!?

JA droncit var det!! ;P

men fick hem ett av dirstriktveterinärerna nu att jag skulle avmaska även med banmint!?

??? VAD är det för okunniga veterinärer? Hade du gett dubbel banminth direkt hade du haft exakt samma effekt... Protestera och säg att du ska ha Equimax, säg att du fått styngflugeägg på hästen och så avmaskar du om 6 veckor igen.

??? VAD är det för okunniga veterinärer? Hade du gett dubbel banminth direkt hade du haft exakt samma effekt... Protestera och säg att du ska ha Equimax, säg att du fått styngflugeägg på hästen och så avmaskar du om 6 veckor igen.

för jag gav först dronicit och sedan nu så skulle jag ge banminth för det skall tydligen hjöälpa mot både blodmask och bandmask stod edt på pappret jag fick!

men Equimax hjälpte den mot både blod och bandmask?
men får hästen styngflugeägg i sig i magen eller vad man skall säga cokså? för tänk om dom frågar hur jag evt att hon har edt..

för jag gav först dronicit och sedan nu så skulle jag ge banminth för det skall tydligen hjöälpa mot både blodmask och bandmask stod edt på pappret jag fick!

men Equimax hjälpte den mot både blod och bandmask?
men får hästen styngflugeägg i sig i magen eller vad man skall säga cokså? för tänk om dom frågar hur jag evt att hon har edt..

Hade du fått Equimax direkt hade du tagit båda maskarna direkt...

Styngflugeäggen sitter på hästens ben, hästen slickar i sig larverna när de vaknar till inuti äggen, larverna vandrar ner genom tungan ner till magen där de övervintrar och sen bajsas ut. Syns inte på träckprov eftersom äggen sitter utanpå hästen. Du ser små gula prickar på hästens ben. Avmaskning i oktober ungefär.

Droncit tar vuxna bandmaskar.
Dubbel dos Banminth tar vuxna bandmaskar och vuxna blodmaskar.
Equimax tar ALLA stadier av bandmask inuti hästen samt två stadier av blodmasken.

Hade du fått Equimax direkt hade du tagit båda maskarna direkt...

Styngflugeäggen sitter på hästens ben, hästen slickar i sig larverna när de vaknar till inuti äggen, larverna vandrar ner genom tungan ner till magen där de övervintrar och sen bajsas ut. Syns inte på träckprov eftersom äggen sitter utanpå hästen. Du ser små gula prickar på hästens ben. Avmaskning i oktober ungefär.

Droncit tar vuxna bandmaskar.
Dubbel dos Banminth tar vuxna bandmaskar och vuxna blodmaskar.
Equimax tar ALLA stadier av bandmask inuti hästen samt två stadier av blodmasken.

Hmm att dom ej gav mig equimax då :O

Får hem häst till helgen som blivit avmaskad i våras mot styngflugelarv...Gamla ägaren säger att man behöver skicka in träckprov först och sedan få utskrivet ev.rätt avmaskningsmedel, men jag funderar på om det finns någon "obligatorisk avmaskning" när man byter stall? Veterinären har stängt nu, men apoteket har öppet några timmar till och det känns som det börjar bli väldigt bråttom att få klarhet i vad som gäller! Tacksam för svar :)

Får hem häst till helgen som blivit avmaskad i våras mot styngflugelarv...Gamla ägaren säger att man behöver skicka in träckprov först och sedan få utskrivet ev.rätt avmaskningsmedel, men jag funderar på om det finns någon "obligatorisk avmaskning" när man byter stall? Veterinären har stängt nu, men apoteket har öppet några timmar till och det känns som det börjar bli väldigt bråttom att få klarhet i vad som gäller! Tacksam för svar :)

På våren är det för sent att avmaska mot styngflugelarver, den avmaskningen görs sent på hösten.

Och japp, träckprov behöver du först för att visa om hästen sprider några ägg, dvs behöver avmaskas. Du behöver INTE avmaska bara för att du byter stall, men det är trevligt att kunna uppvisa träckprovssvar eller nyavmaskad häst. Är den endast avmaskad i våras och inget mer under sommaren?

Avmaskningsmedel är receptbelagt, så oavsett måste du få tag på veterinär först. Är det en parasitkunnig veterinär kräver denne träckprov först.

Och träckprov är ett vanligt prov jag köper på Apoteket?

Vilken djungel... :confused:! Försökt att läsa mig till det mesta men ännu inte helt klart som korvspad :crazy:

Hur lång tid tar det att få svar från träckprovet tro?

Hittade själv på maskkoll, :angel:

Madick, eftersom du är så kunnig och var så bra hjälp sist (tack) så har jag ännu en fråga...

Min vet. har tagit blodprover efter att jag förfrågat det då mitt sto har nån reaktion i samband med att hon får protein (verkar inte spela roll vad för slags det är, och MJ med lågt protein funkar utan problem).
Hennes kropp beteer sig som att hon får protein överskott, när hon verkligne INTE får det (tro mig, orkar inte förklara men det är inte överskott)

Idag kom proverna tillbaka och det var normala värden på allt förutom *nåt* (kommer inte ihåg namn) som brukar betyda att dom antingen har parasit problem (kunde vara alla slags), eller nån slags allergi.

Så....nu ska jag ta träckprov, för att utesluta/ hitta parasit problem då....men jag undrar....har du nånsin hört om nån sån reaktion på mask/parasiter?

Vad som händer är en klassisk protein överskotts/'kan itne ta åt sig protein' reaktion, gallor på benen inom nåt dygn (torra ben annars), inom en vecka eller mindre så börjar galet kissande...med ovanligt stora mängder kiss och även en frän stark lukt :/, och ofta knutor på tex. ryggen med.

Vi har inte än kunnat klura ut varför detta händer och om det nu är pga. nåt med parasiter, har du nån aning vart man ska börja leta? Är detta vanligt? Vi har ju i nuläget två 'spår', parasiter, och allergi, alla andra värden var ju normala så vi har ltie brist på teorier. Allmännntillståndet är bra, och som du vet var hon ju avmaskad med Equimax några veckor sedan nu och sen släppt i ny 'ren' hage.

Alla teorier välkomna, du verkar ju ha bra koll och jag har aldrig haft detta problem innan denna häst. Självklart kommer vi gå vidare med allgeri spåret genom tester om träckprov visar 'inget'. Men under tiden så får man ju fundera på teorier på båda spåren.
Suck. Tack på förhand.

Träckprov kommer ju inte visa något nu så tätt inpå avmaskning. Kanske du kunde ringa parasitologen på SVA, de brukar vara mycket hjälpsamma och trevliga och har säkert större erfarenheter av olika konstiga symptom vid parasitangrepp än jag.

Hmm ja men...alltså om det är parasit problem, syns det då inte på träckprov även om det skulle vara så att det 'inte tog' elelr nåt sånt? borde inte det synas då?

Jag fick det förslaget att hon kanske är resistent elelr nåt, då hon är från tyskland och tydligen så kan en del vara det mer om dom är från vissa andra länder...vet inte om det kan vara så men som sagt, tar alla teorier glatt. Dock borde väl inte Equimax bli resistent mot eller? det var väl nåt av dom andra?

Ok, då gör jag det i morgon, tänkte jag inte ens på, tack! Dom måste ju iallafall kunna veta om det KAN vara en reaktion från parasiter om det är sån här reaktion. Man vill ju utesluta så mcyekt som möjligt om det inte är det så man kan följa andra spår isånna fall.
Eventuellt om det kan ha med dräktigheten att göra, då det är då det börjat.

Nu har faktiskt gallorna försvunnit, det har inte hänt innan så det är lite lovande, hon kankse på nåt sätt börjar tolerera den här maten. tack för hjälpen!

I USA börjar blodmasken visa lite resistensproblem mot ivermektin, i Europa har jag inte hört något om det än. Spolmasken har ivermektin-resistenta stammar, men den borde hon inte ha som är vuxen. Iofs nedsatt allmäntillstånd kanske iom proteinproblemet.

OM hon har nån resistenta maskar är det ju bra att få reda på det förstås. Är du säker att du fick i henne hela dosen och att hon inte väger mer än sprutan räcker till?

japp, hon fick def. i det hon behövde, och jag var noga med att ta lite extra faktiskt just för att se till att det skulel bli nog.
Hon lyckdes inte spotta ut nåt heller så var inga problem.
Hon är en arabdam på 152 och upskattad vikt var ca. 520kg genom mätning, och jag tog 600kg på sprutan, så det borde ju täcka det.

Det enda är väl då om jag ska ta träckprov eller inte..jag kan kan inte nog för att veta hur fasan jag ska göra, och orkar inte lära mig just nu tyvärr.

Träckprovet kostar inte så mycket i sammanhanget. Det du kan se är om hon har maskar som är ivermektin-resistenta, dvs om det finns ägg har inte avmaskningen tagit, eller iaf inte allt. Men om du får noll betyder det bara att avmaskningen fungerade, dock är du inte av med all mask, utan 8v efter avmaskningen kan det finnas nya ägg. Ett prov om drygt 8v (efter avmaskning räknat) däremot kan ge ett bättre svar. Är det positivt så gör odling och se om det finns stora blodmasken. Dock är den inte alls resistent mot nånting och du borde ha blivit av med den vid avmaskningen.

Som Islabonita så undrar jag också vart man får tag på träckprov och hur det går till, kostar etc?

*Får ursäkta men jag orkar inte gå igenom hela tråden :p *

Du får ursäkta att vi som svarat på det femhundraelva gånger i tråden inte orkar upprepa oss... Det finns en sökfunktion som fungerar utmärkt.

Redan på första sidan i tråden hittar du.

Men snälla du..!

Ja, Madick är supersnäll o hjälper till mycket. Jag har i alla fall full förståelse för att hon tycker man kan söka lite själv.
Sök på
Kolla masken
maskkoll
Veterinärer o hästkliniker kan också hjälpa dig med träckprov.
// Linda

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 052
Senast: Mineur
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 266
Senast: Shpongle
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 118
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben