Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2
Hmmm...jag har suttit och funderat på alla prov och avmaskningar. Jag är ny i stallet jag står. Hästarna mina går ihop med ett ponnysto och hennes föl som är en vecka äldre än mitt. Om jag inte får med dem på samma rutin som mina egna/mitt egna föl, hur stor nytta gör allt mitt jobb då? Man vill ju inte att det ska vara bortkastat. Jag har redan försökt pusha dem rätt ordentligt, tror inte det fölet blev 8-veckors avmaskad förrän vid 10 veckor, om det ens är gjort det nu. Jag vill inte vara jobbig och tjatig på dem, var och en gör ju som man själv känner.
Jag VILL definitivt ha koll och få det rätt! Så rätt det kan bli efter situationen .
Men jag har lite fler frågor till dig Madick. Hur fungerar det med träckprov/avmaskning när det är precis i skarven för att byta hage? Nu går de i en sommarhage, kommer flyttas till vinterhage lagom till fölet är 16 v. NÄR göra träckprov, innan eller efter flyttning? VAD visar det då (beroende på när de flyttas), sommarhagens parasiter eller vinterhagens?
Osså en till, kommer jag ha någon nytta av resten av axilursprutan, 400 kg?
Kommer säkert fler frågor, jag lär mig fortfarande .
Tack för all hjälp!
Axilur tar inte blodmask och inte heller styngflugelarver. Första avmaskningen vid 8v, Axilur precis som du gjort. Men sen träckprov efter 16v ålder för att se om du behöver komma åt även blodmask. Har fölet BÅDE blodmask eller haft styngflugeägg OCH spolmask och du väljer ett ivermektin-medel behöver du göra en koll 10-14 dagar senare för att se så du inte har ivermektin-resistenta spolmaskstammar i hagarna. Du kan ju också faktiskt ge både ivermektin och Axilur... Sen träckprov på fölis i januari ungefär, för att kolla spolmask. Sen som vuxna.
Styngflugan är inte hästens egen parasit. Det är en fluga som lägger äggen på hästens ben. Träckprovet ser bara ägg, därför kan man inte hitta den på träckprov. Däremot ser du ju själv med blotta ögat om hästen har ägg på sig. Avmaskning ca oktober (när flugan gett sig för året) med ivermektin-preparat.
Hmmm...jag har suttit och funderat på alla prov och avmaskningar. Jag är ny i stallet jag står. Hästarna mina går ihop med ett ponnysto och hennes föl som är en vecka äldre än mitt. Om jag inte får med dem på samma rutin som mina egna/mitt egna föl, hur stor nytta gör allt mitt jobb då? Man vill ju inte att det ska vara bortkastat. Jag har redan försökt pusha dem rätt ordentligt, tror inte det fölet blev 8-veckors avmaskad förrän vid 10 veckor, om det ens är gjort det nu. Jag vill inte vara jobbig och tjatig på dem, var och en gör ju som man själv känner.
Jag VILL definitivt ha koll och få det rätt! Så rätt det kan bli efter situationen .
Men jag har lite fler frågor till dig Madick. Hur fungerar det med träckprov/avmaskning när det är precis i skarven för att byta hage? Nu går de i en sommarhage, kommer flyttas till vinterhage lagom till fölet är 16 v. NÄR göra träckprov, innan eller efter flyttning? VAD visar det då (beroende på när de flyttas), sommarhagens parasiter eller vinterhagens?
Osså en till, kommer jag ha någon nytta av resten av axilursprutan, 400 kg?
Kommer säkert fler frågor, jag lär mig fortfarande .
Tack för all hjälp!