En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Axilur tar inte blodmask och inte heller styngflugelarver. Första avmaskningen vid 8v, Axilur precis som du gjort. Men sen träckprov efter 16v ålder för att se om du behöver komma åt även blodmask. Har fölet BÅDE blodmask eller haft styngflugeägg OCH spolmask och du väljer ett ivermektin-medel behöver du göra en koll 10-14 dagar senare för att se så du inte har ivermektin-resistenta spolmaskstammar i hagarna. Du kan ju också faktiskt ge både ivermektin och Axilur... Sen träckprov på fölis i januari ungefär, för att kolla spolmask. Sen som vuxna.

Styngflugan är inte hästens egen parasit. Det är en fluga som lägger äggen på hästens ben. Träckprovet ser bara ägg, därför kan man inte hitta den på träckprov. Däremot ser du ju själv med blotta ögat om hästen har ägg på sig. Avmaskning ca oktober (när flugan gett sig för året) med ivermektin-preparat.

Hmmm...jag har suttit och funderat på alla prov och avmaskningar. Jag är ny i stallet jag står. Hästarna mina går ihop med ett ponnysto och hennes föl som är en vecka äldre än mitt. Om jag inte får med dem på samma rutin som mina egna/mitt egna föl, hur stor nytta gör allt mitt jobb då? Man vill ju inte att det ska vara bortkastat. ;) Jag har redan försökt pusha dem rätt ordentligt, tror inte det fölet blev 8-veckors avmaskad förrän vid 10 veckor, om det ens är gjort det nu. Jag vill inte vara jobbig och tjatig på dem, var och en gör ju som man själv känner.
Jag VILL definitivt ha koll och få det rätt! Så rätt det kan bli efter situationen :).

Men jag har lite fler frågor till dig Madick. Hur fungerar det med träckprov/avmaskning när det är precis i skarven för att byta hage? Nu går de i en sommarhage, kommer flyttas till vinterhage lagom till fölet är 16 v. NÄR göra träckprov, innan eller efter flyttning? VAD visar det då (beroende på när de flyttas), sommarhagens parasiter eller vinterhagens?
Osså en till, kommer jag ha någon nytta av resten av axilursprutan, 400 kg?

Kommer säkert fler frågor, jag lär mig fortfarande :D.

Tack för all hjälp!

Det måste iaf ha gått 16v för att du säkert ska se på provet om fölet även har blodmask. En vecka hit eller dit spelar ingen större roll, den smitta som finns ihagarna finns ju ändå. Har det gått föl där tidigare finns spolmasksmittan ändå, ditt föl håller nu på att bygga upp försvar själv mot dem (och det andra fölet också såklart). Det ÄR viktigt att hjälpa fölen av med spolmasken i början så fråga om de avmaskat än.

Axiluren har du nytta av iaf i januari om du behöver avmaska mot spolmask då.

Proverna visar de ägg som kommer ur hästen just när provet tas. Det tar runt 12v för äggen att utvecklas så de är vuxna och släpper ägg, det du ser är alltså sommarhagens upplock från några månader tillbaka.

Tack för ditt svar. Ska genast ut och kolla efter lite bajs :). Har ju en låda KollaMasken hemma redan.
Om det ser bra ut och om vi inte hittar några "styngflugeprickar" på benen gör man om testet till våren då, inför betet? (Känns som om man glömt allt sedan man senast hade häst och det man kommer ihåg har ändats :D)

Tack för ditt svar. Ska genast ut och kolla efter lite bajs :). Har ju en låda KollaMasken hemma redan.
Om det ser bra ut och om vi inte hittar några "styngflugeprickar" på benen gör man om testet till våren då, inför betet? (Känns som om man glömt allt sedan man senast hade häst och det man kommer ihåg har ändats :D)

FÄRSKT bajs, jätteviktigt nu i värmen särskillt.

Nytt prov på våren.

Hej är det nån som vet vad en spruta Cydectin kostar,har försökt leta på Fass och apotekets men hittar inget pris?
Tack på förhand!!!:)

På apoteket visas priser.

Cydectin comp vet = 233:-
10 sprutor = 1705:-

Cydectin vet = 176,50:-
10 sprutor = 1326,50:-

Om du skriver Cydectin i sökrutan på apoteket så kommer det upp till höger i bild.

*knapplån*

Blää! :eek:

Detta kom ut ur min häst idag.
28940088.jpg

28940089.jpg

28940053.jpg

Hästen är 2 år gammal, alltid tagen träckprov på och avmaskad efter resultat och utsatt schema.
Senast avmaskad 10/5 i år med Equimax (tror jag att det var).

Vad tror ni, bara att ta träckprov igen och avmaska efter det...?

Skicka in det du misstänker är mask i lite vatten till t.ex. Vidilab så kollar de vad det är för mask, OM det är mask.

Har hästen kliat sig något i rumpan?

Hon har inte kliat sig vad jag sett, men var igår inte lika "ren" som hon vanligtvis är.

Hur gör man för att skicka in masken - i en burk med lite vatten i?

Toppen! Tack för tipset, både Mynta2 och Madick!

Senast ändrad:

Man lägger masken i vatten eller sprit i en ren, vattentät behållare och skickar in. Maskkontroll gör detta gratis

Vidilab gör också detta gratis. Där finns det också en av de få personer i Sverige man faktiskt kan kalla parasitolog.

Jo symtomen.

Min herre har svårt att hålla hullet, svårt att bli av med pälsen. Är något lös i magen nu.

Jo, måste bara få tag på en vet.:( Ska ringa en i morgon.
Var det Droncit han skulle ha? 1-2?:confused: Han väger runt 600 kg.

Att han är lös i kistan, kan nog bero på att betet har börjat sinat rejält. Så de går och käkar "skit" i hagen. :(
Är sedan länge känslig i magen.

Ni är så högt upp så det finns väl inte styngfluga (de små gula prickarna på hästarnas ben). Jag skulle göra ett nytt prov och se om de verkligen behöver avmaskas igen.

Tyvärr har de små styngflugekräken dragit sig norrut ganska ordentligt. Båda jag och andra hästägare i Härnösands kommun har styngflugeägg på hästarna för första gången i år.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 053
Senast: Mineur
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 022
· Visningar
33 367
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 266
Senast: Shpongle
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 123
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?