En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

OJ, så mkt träckprov alltså...Uppgifterna jag fått fick jag från en föreläsning med kolla maskens herre och dam (inte minns jag vad de hette...), men alla dessa träckprov för att föl är mer utsatta gissar jag??

Tack snälla för svar, då får jag återkomma i september efter träckprovsresultaten ;)

Fölen kollas extra eftersom de dels är mer utsatta för parasiter, deras kroppar har ju inte hunnit bygga upp något försvar mot dem än. Sen också för att de vid 16v ålder ofta har BÅDE spolmask och blodmask och då blir det till att antingen använda olika medel, eller avmaska oftare med pyrantel (var 4e vecka) eller ta prov 10-14 dagar efter avmaskning med ivermektin enbart. Provet i januari är enbart för att kolla om fölet behöver hjälp att bli av med spolmaskar. Många behöver det inte, men de få som behöver avmaskas då är det nog så viktigt för.

Jag har en fråga, avmaskade mina 2 ponnyer med Noromectin vet för ca 8 veckor sedan. Avmaskade i lördags med noromectin vet igen. Nu undrar jag när jag ska ta träckprov igen för jag tog ett i våras och tänkte ta ett nu i höst med.

Vad gör jag med det maskmedel som blev över?

Jag har en fråga, avmaskade mina 2 ponnyer med Noromectin vet för ca 8 veckor sedan. Avmaskade i lördags med noromectin vet igen. Nu undrar jag när jag ska ta träckprov igen för jag tog ett i våras och tänkte ta ett nu i höst med.

Vad gör jag med det maskmedel som blev över?

Vänta minst 8v till innan du tar träckprov, gärna 9-10 veckor.

Hur mycket har du över? Är det hela sprutor eller påbörjade? Hela sprutor har rätt lång hållbarhet.

Japp. De går bara en viss del upp i landet. I Sthlms området syntes det inte några på säkert 20 år, sen kom det igen men inte överallt.

Flugorna kommer från hästarna. Alltså, larverna i hästen bajsas ut på våren, förpuppas och blir nya flugor. Det är alltså bara där det finns hästar som blivit smittade på hösten och inte avmaskats korrekt som det finns styngflugor.

Men jag bor bara några kilometer från där jag var medryttare (där det fanns styngflugor). Men är ju bra så länge vi slipper dem här!

Men jag bor bara några kilometer från där jag var medryttare (där det fanns styngflugor). Men är ju bra så länge vi slipper dem här!

De flyger väl någon eller max ett par km. Normalt "föds" de ju där det finns hästar så de har ingen anledning att flyga iväg.

Båda sprutorna är påbörjade, de är kanske maskmedel för 100-150 kg häst kvar i varje spruta. Med andra ord, inte mycket. Det går nog att skrapa ihop maskmedel till en ponny men frågan är om det står sig till nästa vår.

Sedan, det är inte försent att avmaska om ca 2mån då? Tänkte på att de små blodmaskäggen kapslar in sig och sover sig igenom vintern :P

Senast ändrad:

Båda sprutorna är påbörjade, de är kanske maskmedel för 100-150 kg häst kvar i varje spruta. Med andra ord, inte mycket. Det går nog att skrapa ihop maskmedel till en ponny men frågan är om det står sig till nästa vår.

Sedan, det är inte försent att avmaska om ca 2mån då? Tänkte på att de små blodmaskäggen kapslar in sig och sover sig igenom vintern :P

De slattarna skulle jag slänga.

Om 8v är det bara oktober, inte för sent att avmaska alls. Det är dessutom bara 6 arter av lilla blodmasken som går i vilostadie. Men är det snö och is dör äggen som landar ovanpå och man behöver alltså inte avmaska på vintern även om hästen sprider ägg då. SÅ LÄNGE det är riktig vinter alltså. Är det "blaskvinter" blir det rätt mycket smitta i vinterhagarna och mockning är viktigt.

Ska avmaska fölet (shettis, har ingen aning om vad hon väger?).
Har axilur hemma, ska hon ha enkel dos eller ökad (hela sprutan)?
Förstår inte trots att jag läst bipacksedeln...:o
Kan någon hjälpa mig???

Ska avmaska fölet (shettis, har ingen aning om vad hon väger?).
Har axilur hemma, ska hon ha enkel dos eller ökad (hela sprutan)?
Förstår inte trots att jag läst bipacksedeln...:o
Kan någon hjälpa mig???

Hur gammalt är fölet? Om 16v eller äldre behöver du ge något mot blodmask också (eller helt, kolla först om fölet har båda maskarna).

Sv: Avmaska häst?

Mitt under betet behöver du inte byta hage. Den extra smitta som kommer ut de få dagarna efter avmaskning gör varken till eller från.

Har du gjort träckprov så du ens vet om de behöver avmaskas?

behöver man göra träckprov mitt i sommaren? Jag gjorde i Maj, och han hade inget så jag avmaskade inte.
Då jag nu ska till nytt stall efter betet undrar jag, ska jag avmaska försäkerhets skull, ell göra träckprov först?
Sist jag avmaskade var med Axilur, men minns inte när det var, måste kolla med ngn i stallet

Kunnig och kunnig, i jämförelse med MAdick står jag mig slätt ;)

Men om du ska avmaska beror på - surprise - vad träckprov visar. Vad visade det i våras? Dvs hade du så högt i våras att du ska avmaska på intervall hela säsongen kör du ju på det, om det iaf är dags för den som ska åka bort så gör det inget om det blir några dagar tidigare. Eller fattade jag fel?

Den som kommer hem, vad visade den i våras? Den mask den ev fått i sig borta kommer du inte märka förrän nästa år nämligen, så om den i våras hade så lite EPG att man ansåg det räckte med en avmaskning, eller en i början och slutet av säsongen, behöver du inte avmaska den bara för den kom hem.

Det som kommer ut i år är liksom det de fick i sig/inte blev av med förra året. Det de får i sig i år visar sig nästa år.
Så, vad sa träckproven i våras?

OK, så min som hade 0 i Maj behöver ej avmaskas nu? Han har massa flugägg på benen, när kollar man träck för styngflugan? eller avmaskar man i november då jag vet att han fått isig av detta? Jag vet att jag ska ta bort dem varje dag, men har inte möjlighet till det nu tyvärr...

Axilur tar inte blodmask och inte heller styngflugelarver. Första avmaskningen vid 8v, Axilur precis som du gjort. Men sen träckprov efter 16v ålder för att se om du behöver komma åt även blodmask. Har fölet BÅDE blodmask eller haft styngflugeägg OCH spolmask och du väljer ett ivermektin-medel behöver du göra en koll 10-14 dagar senare för att se så du inte har ivermektin-resistenta spolmaskstammar i hagarna. Du kan ju också faktiskt ge både ivermektin och Axilur... Sen träckprov på fölis i januari ungefär, för att kolla spolmask. Sen som vuxna.

Styngflugan är inte hästens egen parasit. Det är en fluga som lägger äggen på hästens ben. Träckprovet ser bara ägg, därför kan man inte hitta den på träckprov. Däremot ser du ju själv med blotta ögat om hästen har ägg på sig. Avmaskning ca oktober (när flugan gett sig för året) med ivermektin-preparat.

Tack Madick, såg att du redan svarat på detta, missade det så jag var för snabb med min fråga!

Fölis är 9 veckor, hade tänkt avmaska henne förra veckan, men när jag läste på bipacksedeln blev jag osäker. Men eftersom jag vill åt ev. spolmask så kör jag enkel dos axilur eller hur?
Tack för den tid du lägger ner på oss hästägare Madick!

*kl* Vad är det bästa att göra om man skulle få ett par hästar som ingen har koll på när dom blev avmaskade senast? Är det bara att ta träckprov på varenda en, och skicka in? På en gång, eller är det okej att vänta till våren innan nästa betessläpp om ingen verkar vara maskpåverkad?

Sen undrar jag det här med styngflugelarver, är det något man tar träckprov på eller bör man alltid avmaska om man sett hästar med äggen på sig? Antar att man bör avmaska dom hästar som gått i samma hage som den drabbade hästen, men hur är det med hästarna i hagen brevid? Avmaskningen på det bör väl göras efter att det varit frost ute (oktober?)eller har jag helt fel?

läs om styngflugelarven på maskkontroll.se, FÖRUTSATT att det det stämmer som står där, man vet inte vem man kan lita på idag, förutom Madick då förstås. Det står bla att det är ingen mask utan fluglarv som ej ses på träck prov, larverna vandrar genom munnen o ner i magsäcken och kommer ut i bajset framåt vårkanten. Man ska tydligen inte heller göra den gamla vanliga okt/nov avmaskningen pga detta då övriga preparat tar även styngfluge larven- som ej är skadlig för hästen

Fölis är 9 veckor, hade tänkt avmaska henne förra veckan, men när jag läste på bipacksedeln blev jag osäker. Men eftersom jag vill åt ev. spolmask så kör jag enkel dos axilur eller hur?
Tack för den tid du lägger ner på oss hästägare Madick!

Varsågod!

Axilur räcker då att ge enkel dos. Ta i lite extra i doseringen eftersom du kan överdosera massor utan fara, hellre lite för mycket än för lite när du beräknar vikten på fölet.

läs om styngflugelarven på maskkontroll.se, FÖRUTSATT att det det stämmer som står där, man vet inte vem man kan lita på idag, förutom Madick då förstås. Det står bla att det är ingen mask utan fluglarv som ej ses på träck prov, larverna vandrar genom munnen o ner i magsäcken och kommer ut i bajset framåt vårkanten. Man ska tydligen inte heller göra den gamla vanliga okt/nov avmaskningen pga detta då övriga preparat tar även styngfluge larven- som ej är skadlig för hästen

Syns inte på träckprov nej, eftersom äggen läggs utanpå hästen. Ivermektin eller moxidectin tar styngflugans larver, lämplig tid att avmaska är efter första frosten för då ger sig flugan för året. Brukar vara ca oktober. Avmaskar man för tidigt kan hästen bli återinfekterad.

Huruvida styngflugans larver är skadlig eller inte tvistar de lärde om... JAG skrapar bort ägg varje dag om hästarna får det på sig, då behövs ingen avmaskning. Men om man inte har möjlighet till detta skulle iaf inte jag låta hästen gå oavmaskad.

Har en fråga angående avmaskning.
Använde Kolla masken i våras och hästarna hade bara lite mask men jag valde att avmaskade ändå mest för att vi skulle flytta uppöver på marker som det inte gått häst på förut. Nu var det ju så att vi skulle avmaska igen efter 10 veckor men det har jag missat. Nu har det gått 18 veckor och jag har avmaskningsmedel hemma.
Min undran är nu? Ska jag ska avmaska nu eller ska jag vänta tills i höst?

Detta var vad den ena hästen (född 07) hade:
Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) 150
Parascaris equorum (spolmask) 0
Övriga anmärkningar -

Ni är så högt upp så det finns väl inte styngfluga (de små gula prickarna på hästarnas ben). Jag skulle göra ett nytt prov och se om de verkligen behöver avmaskas igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 058
Senast: Mineur
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 498
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 266
Senast: Shpongle
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 123
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar