En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Jo jag har gjort träckprov, och på receptet för avmaskning står det sedan att man ska byta hage, även veterinären sa det...
Men jag undrade bara hur lång tid man var tvungen att vänta innan man kunde använda den gamla hagen igen, den som de blir flyttade till är jättestor så det går ingen nöd på dem så sätt...

Berätta mer. Hur mycket mask hade de? Vilket medel har ni använt? Hur stora hagar har ni och hur många hästar i? HAR ni ens hagar att byta till, alltså en annan sommarhage?

Ska markerna bli maskfria behöver de vara hästlösa 1½ ÅR.

Han hade 350 epg blodmask, fick tillbaka odlingen och det var inte stora blodmasken.
Det är 3 st hästar, vi har massa mark men inte som är ordentligt inhängnat, men var ute och fixade en ny hage igår med tillfällig stolp som de får gå på.
Jadu, jag vet inte hur stora de är, men de är gigantiska, vi har fått låna mark av grannen.
Avmaskningsmedlet heter noromectin som vi fick, min häst har jag inte haft så länge, så det är första gången jag avmaskar honom jag vet inte va de har använt tidigare.
Ang de andra 2 så kommer hon köra med samma, men där vet ja inte hur de avmaskas och så heller.

350 EPG är inte alls mycket, det är faktiskt lite. Så byta hage behöver ni absolut inte göra.

Hej!

Nu kommer jag med nästa dumma fråga.. (Underligt vad ovan man är när man inte avmaskat på så många år..).

Jag har räknat ut att vi borde avmaska den 5e, men kommer själv inte kunna vara där den dagen. Ska man ta dagen före eller efter då? Spelar det nån större roll?

(Jag hade tänkt erbjuda mej att avmaska de hästar vars ägare är bortresta den dagen därav frågan.. Ska man få nåt gjort får man göra det själv osv..

/ lavinia

KL

Jag behöver lite hjälp :o

Nu MÅSTE man väl göra träckprov innan avmaskning?
Om man har en unghäst som man vet har mask också?
Måste man göra det på alla hästar i hagen?
Har en det så bör ju de andra ha det också :confused:

Och sedan måste en vet komma ut eller hur funkar det?
Blir ju hiskeligt dyrt.

Och när de är avmaskade, ska det då bytas hage osv?

Ta prov på alla, så ruskigt dyrt är det inte.

Sen ringer du antingen din vanliga vet och ber om recept eller den vet som brukar finnas på "analysföretaget" och får ett recept därifrån. Och sen avmaskar ni.

Det kostar väl typ 250kr/häst? Det blir dyrt om man har många..

Kostar receptet också pengar då?
Och sedan kostar ju medlet.

Ta ett samlingsprov då och maska hela beståndet om någon har mask.

Recept kostar väl 50kr och beroende på vad för medel så är det väl från 40kr/dos (häst) eller nåt sånt.
Banminth på påse är inte dyrt. Noromectin tror jag kostar ca 60kr/spruta för 600kg.

Samlar bajs från alla hästarna i stallet i samma påse (eller ja det är ju svårt att få plats med hur mkt som helst. Men kanske tre i samma påse eller nåt sånt).

Om man har en unghäst som man vet har mask också?
Måste man göra det på alla hästar i hagen?
Har en det så bör ju de andra ha det också :confused:
HUR vet du att den har mask? Vilken mask? Och absolut INTE har alla om en har. 20% av hästarna bär på 80% av smittan.

*kl*

Avmaskade för tre dagar sedan mina hästar för sista gången för säsongen. Har kört avmaskningsprogram med Noromectin för att "rensa upp" från liten blodmask, och hoppas att smittan dämpat sig. Ingen hade över 350 EPG vid träckprov, men för att skydda markerna.

Hur snart efter senaste avmaskningen kan jag skicka in träckprov för att se om de har lägre smitta nu? Om avmaskningintervallet är 8 veckor på Noromectin, kan jag kolla efter prick 8 veckor? Eller efter 9? 10? Längre?

Alltså, när i höst kan jag göra träckprov för att få ett tillförlitligt svar på hur mycket/lite smitta de har kvar efter avmaskningarna under sommaren?

Gärna 10 veckor. Men du kan bara se vad som sprids just nu. Hästarna kan fortfarande ha envisa inkapslade larver som väntar nåt år till eller tå innan de behagar ge sig ut i stora världen.

Tack så mycket för svar! Min förhoppning är nu att träckprovet i höst, samt nästa prov i vår ska vara så pass lågt att de inte behöver maskas då i alla fall. Men ska fortsätt träckprova och se så inga halvsega larver stannat och sedan piggat på sig ;)

En till fråga, hur lite EPG är "tillräckligt lite" för att INTE avmaska? Alltså om de tex har max 50 EPG eller liknande.

Det beror helt på förutsättningarna. Hur stora marker, hur många hästar där, hur hög smitta, hur stor omsättning på hästar osv.

Tack för svar!

I mitt fall ser förutsättningarna ut så här:

Två hästar, 5 och 6 år gamla. Gått ihop över ett års tid. Inga hästar som kommer eller lämnar stallet, bara dessa två konstant.

Vinterhage 1,5 hektar, sommarhage 2 hektar. I alla fall vinterhagen mockas mycket noga och de går alltid i liten hage tre dagar efter avmaskning, sedan mockas den hagen noga.

Den ena hästen hade 350 EPG liten blodmask i våras och den andra 150 EPG liten blodmask. Efter det är de avmaskade med

*Cydectin comp
*Noromectin
*Noromectin

enligt lämplif intervall. Senaste avmaskning gjord i tisdags.

Innan dessa hästar gått i dessa hagar (för 1,5 år sedan) har marken varit djurfri flera år.

Tusen tack igen för svar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 058
Senast: Mineur
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 503
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 266
Senast: Shpongle
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 123
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar