En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

då ska jag fråga henne vart hon fått 10 veckor ifrån.. det har nämligen gått ca 8 veckor nu och när vi påminde så sa hon att det är ju 10 veckor

damen avmaskades igår med cydektin efter prov som visade på nästan 1000epg.

är de 12 v som gäller ?? då är vi inne i okt om jag räknat rätt.

när kan jag ta nytt prov för att se hur de ser ut ??

driver kampanj i stallet för att alla ska skicka kolla masken, dock får ja höra jamen jag har juh aldrig sett mask på nån av mina *suck*

vi maskar iaf de har vi alltid gjort. varför kan itne folk lära sig att de inte ska maskas hit å dit om de inte behövs..

Precis, lite drygt 12v tillochmed kan du ta om det är en lång varm höst.

Berätta för dina stallkamrater att vi måste spara på avmaskningsmedlet, att avmaska så lite som möjligt. För att avstå helt behöver man veta att hästen inte har smitta att sprida, dvs prov behövs. Maskarna syns oerhört sällan, och den smitta som kommer ut syns garanterat inte.

*knapplån*

Jag vet att jag läst nånstans i tråden om hur man billigast går till väga när det gäller att ta prov, men jag kommer inte ihåg och det är så många sidor att leta i.

Vilket prov är billigast? Har för mig nån sa att dem lämnade på djursjukhuset, nån som vet om Slöinge Halmstad göt prover? Eller nån annanstans i närheten?

Vilka olika sorter finns det annars att inhandla? Kolla Masken? Fler?

*knapplån*

Jag vet att jag läst nånstans i tråden om hur man billigast går till väga när det gäller att ta prov, men jag kommer inte ihåg och det är så många sidor att leta i.

Vilket prov är billigast? Har för mig nån sa att dem lämnade på djursjukhuset, nån som vet om Slöinge Halmstad göt prover? Eller nån annanstans i närheten?

Vilka olika sorter finns det annars att inhandla? Kolla Masken? Fler?

Slöinge gör träckprov, vi betalade 270kr/prov. Jätteenkelt, bara komma dit och lämna in. Om man bor närmare travbanekliniken så kan man lämna in det där istället så lämnar de upp det till Slöinge. :idea:

Åh gör dem? Va bra! :laugh:

Vet inte riktigt vad som är närmast, men det spelar ju ingen roll då.
Är det för en häst bara? Eller är det en "omgång"? Vi har ju tre st, så om vi lämnat alla samtidigt blir det samma pris då?

Japp det vet jag :p

Frågan va om priset.

Åh gör dem? Va bra! :laugh:

Vet inte riktigt vad som är närmast, men det spelar ju ingen roll då.
Är det för en häst bara? Eller är det en "omgång"? Vi har ju tre st, så om vi lämnat alla samtidigt blir det samma pris då?

Det är per häst, så vi betalade 1080kr för 4 st hästar.

Knappen

Jag ska skicka träckprov nu men undrar hur noga det är med att hästägaren fyller i pappret? Jag är väl mer "fodervärd" och ägaren har inget intresse i att avmaska hästen, utan det är på min bekostnad. Får jag fylla i om det är jag som vill ha svaret eller ska ägaren göra det? I fall att det skulle kollas upp se ser de ju omedelbart att jag inte alls äger hästen.
Tilläggas bör kanske att jag gör provet med KollaMasken.

Ytterligare en fråga dök upp.
Bör man fylla i "Ev meddelande till laboratoriet"? Provtagningsdatum kommer jag fylla i, men "Datum för senaste avmaskning" vet jag inte. Alltså, hästen är inte avmaskad på ett antal år och när han senast avmaskades är alltså oklart. Eller menar de det datum jag senast tänkt avmaska? Lite vilsen här känner jag :p

Senast ändrad:

Du kan skriva att du vill ha provsvaret, det spelar ingen roll att du inte står som ägare på hästen. Senaste avmaskning är inte viktigt om det är så länge sen som flera år. Du kan ju skriva "länge sen" om du vill :-)

Avmaska häst?

Jag ska avmaska här i dagarna, det står att man ska byta hage, när ska man göra det?
Direkt efter att hästen har fått medlet eller vänta några dagar och sedan flytta dem till ny hage?

När kan man flytta tillbaka dem till den gamla hagen igen?

Sv: Avmaska häst?

Det bästa är att avmaska och låta hästen stå inne 1 dag.. Alltså man avmaskar vid 15 tiden tar in hästen som vanligt påkvällen och låter hästen stå inne hela dagen efter och sedan släpperman ut dag 3.

Då har avmaskningsmedlet hunnit verkat och har hästenmask har den bajsat ut det.Bajset skall brännas och inte skyfflas ut bland de andra..
För då sprider man bara ut de på åkern.

Man kan också göra som så att de får gå i en sjukhage ist för att ha deinne så mockar man hagen noga efteråt.

Men som de flesta gör är att de avmaskar å sedan släpper ut i samma hage..då är den avmaskningen rätt onödig eftersom de få skiter ut maskien och skitar ner hagen ännu mer med mask.
Och hästen får ny mask påen gång när den sedan betar gräset..

Men är hagen dem går i nu obrukbar resten av året nu då pga mask?
Eller kan man vänta en viss tid så masken dör och sedan släppa ut dem på det betet igen?

Det fick i allafall inte mina hästar, mask igen alltså .
Det enda jag gjort är att avmaska dom 3 dagar innan dom ska ut på ev bete.
Varför ställa in dom i ett dygn ?
Ok om det blivit konstaterat att dom är fulla med mask, då vill man ju ha kontroll

hej från Hambo

Det bästa är att avmaska och låta hästen stå inne 1 dag.. Alltså man avmaskar vid 15 tiden tar in hästen som vanligt påkvällen och låter hästen stå inne hela dagen efter och sedan släpperman ut dag 3.

Då har avmaskningsmedlet hunnit verkat och har hästenmask har den bajsat ut det.Bajset skall brännas och inte skyfflas ut bland de andra..

Man kan också göra som så att de får gå i en sjukhage ist för att ha deinne så mockar man hagen noga efteråt.

Men som de flesta gör är att de avmaskar å sedan släpper ut i samma hage..då är den avmaskningen rätt onödig eftersom de få skiter ut maskien och skitar ner hagen ännu mer med mask.

De döda maskar som kommer ut är flest dygn 3-4. Om hästen behöver avmaskas (släpper ut ägg) spelar de få dagarnas utsläpp ingen större roll när hästarna redan går på betet.

Jag ska avmaska här i dagarna, det står att man ska byta hage, när ska man göra det?
Direkt efter att hästen har fått medlet eller vänta några dagar och sedan flytta dem till ny hage?

När kan man flytta tillbaka dem till den gamla hagen igen?

Mitt under betet behöver du inte byta hage. Den extra smitta som kommer ut de få dagarna efter avmaskning gör varken till eller från.

Har du gjort träckprov så du ens vet om de behöver avmaskas?

Man avmaskar hästen för att minska antalet ägg de sprider ut med träcken. När hästen avmaskas så kommer det ut döda maskar. De sprider alltså inte mask när de avmaskas utan innan genom ägg i träcken.
Så det är inte alls onödigt att avmaska än om man släpper ut i samma hage igen (träckprov först givetvis). Det gäller bara att mocka hagen regelbundet. När hästen är nyavmaskad kommer det inte ut nya ägg på 4-12 veckor.

Den enda anledningen till att låta hästen stå inne o skita ut efter avmaskning är just för att själva avmaskningsmedlet inte ska komma ut i naturen eller på gödselstacken. Det är ett gift som kan påverka djurlivet.
// Linda

Jo jag har gjort träckprov, och på receptet för avmaskning står det sedan att man ska byta hage, även veterinären sa det...
Men jag undrade bara hur lång tid man var tvungen att vänta innan man kunde använda den gamla hagen igen, den som de blir flyttade till är jättestor så det går ingen nöd på dem så sätt...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 058
Senast: Mineur
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 503
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 266
Senast: Shpongle
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 123
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar