En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Om du kör Axilur ett tag kanske? Tar iofs inte blodmasken, men spolmasken.

Kan man blanda, vill verkligen köra en första avmaskning nu med något som även tar blodmasken eftersom vi har helt rena beten nu så vill jag icke ha ut ny blodmasksmitta där nu när vi byter, dessutom har hon som sagt föl vid sidan och vill inte att de utsätts för blodmask i onödan.

Hur är cydectinet på spolmask (eller det är samma som vanlig ivermectin ?) Om det är effektivt även på spolmask så kunde man ju kanske gett henne en sådan för att komma åt blodmasken så mkt som möjligt i en engångsdos och sedan gett axilur löpande, vilket intervall har det egentligen ?

Hemma i medecinskåpet finns cydectin, noromectin och en spruta banminth för tillfället. Med tanke på att ingen annan mer än hon och fölisarna skall avmaskas denna säsongen (mer än möjligen mot styngfluga i dec om de dyker upp i år igen) så är det ju en fördel att använda det som finns så att jag återigen slipper slänga nästan ett 10-pack för att det inte gått åt och datumen har gått ut vilket jag fick göra ifjor.

Banminthet hade jag tänkt använda till hennes son på måndag (känns ju ganska övertygande nu att det är spolmask han är full av, är 7,5 vecka på måndag så då ger jag honom den, känns bättre att göra det en vardag om han får någon reaktion enklare att få tag på vet då)

Känns som att jag har fel medel hemma för det som behövs blir väl till att köpa en massa andra igen och så blir det en ny kastning av dyra maskmedel sedan....

Du skulle ju kunna ge Cydectin och sen ta nytt prov om 10-14 dagar och se om spolmaskarna försvunnit!

hejsan,har e liten fråga:
hur mycket kostar en avmaskning för ett varmblod?

tacksam för svar :)

hejsan,har e liten fråga:
hur mycket kostar en avmaskning för ett varmblod?

tacksam för svar :)

Kanske 0 kr! Du avmaskar inte förrän du gjort träckprov. Svaret avgör OM du ska avmaska och vilket medel du behöver använda och hur ofta du behöver avmaska.

Jaha... Tog träckprov på 13 hästar den 30/4, alla nollade utom 3 st. två hade bara 50 epg och den 3.e hade 750 epg, avmaskades med Noromectin (står dessutom inte ens i samma stall, var bara med på samlimgsprovet pga minskad kostnad), Avmaskning på en således.

Allt bra fram till i förrgår när den ena hästen skiter ut en hög med STORA BLODMASKAR som lever och krälar:eek::devil::mad:???? Hur kan detta vara möjligt?:confused Hästen flyttades till nytt stall i början av maj, har den burit på smittan eller har den blivit smittad på nya stället?

Denna häst är regelbundet avmaskad på rutin, aldrig träckprovad. Hästen är 7-8 år. Nu känns det som att träckprov inte är helt tillförlitligt efter denna upplevelsen:crazy: Jag nollade alla mina hästar, men känner ju just nu för att slänga i dom en avmaskning bara för att hagkompisen påvisade detta stora problem:devil:

Såg du maskarna när hästen bajsade ur dem, eller hade högen legat ett tag? Det har trots allt gått 3 månader sen träckprovet, den ev. smitta hästarna fick i sig sent förra sommaren behöver inte synas förrän nu. HUR är du säker på att det är stora blodmaskar? Skicka in för artbestämning å det snaraste. Har högen legat kan det komma in mycket "utifrån" som man misstar sig vara hästens maskar.

Stora blodmaskens livscykel är rätt lång och det tar tid innan den syns på prov. Det är alltså knappast någon ny smitta. Jag tvivlar på att det faktiskt är blodmaskar, utan något helt annat.

Såg du maskarna när hästen bajsade ur dem, eller hade högen legat ett tag? Det har trots allt gått 3 månader sen träckprovet, den ev. smitta hästarna fick i sig sent förra sommaren behöver inte synas förrän nu. HUR är du säker på att det är stora blodmaskar? Skicka in för artbestämning å det snaraste. Har högen legat kan det komma in mycket "utifrån" som man misstar sig vara hästens maskar.

Stora blodmaskens livscykel är rätt lång och det tar tid innan den syns på prov. Det är alltså knappast någon ny smitta. Jag tvivlar på att det faktiskt är blodmaskar, utan något helt annat.

Maskarna levde och krälade runt i bajset när hästen bajsade i spolspiltan, så ja, högen var färsk. Maskarna var 3-4 cm långa, som små daggmaskar. Jag har sett foton på dom och det ser ut som stora blodmasken. Jag har sett både stora och små blodmaskar i mitt jobb och det liknar väldigt mkt dessa iaf. Maskarna togs med till Veterinär klinik där 3 veterinärer tittat på dom och sagt att det är stora blodmasken, vet rek Noromectin direkt. Hästen är inte min, ägaren har ringt upp mig och fått nr till våran remitterande veterinär samt SVA för att diskutera uppföljning på denna hästen. Provet är taget för 9 veckor sedan, det är ju bara början av juli nu, provet togs sista april...Senaste avmaskning på denna häst var okt/nov-08 med Ivomec. Hästen är regelbundet avmaskad de senaste 3 åren med bla Cydectin comp, Equi Max, Cydectin och Noromectin enl ägaruppgifter. Hästen bytte stall i början av maj i år. Kan den ha blivit infekterad där?

Senast ändrad:

Återigen så har en livscykel på 6-8 månader, det som kom ut nu är alltså nånting hästen plockat på sig förra sommaren/hösten. Provet i april kan ha varit för tidigt för att den ska vara synlig på provet om smittan kom sent. Är det någon som är parasitkunnig som tittat på maskarna? Alltså inte bara "allmänveterinärer"? Stora blodmasken brukar vara svår att se och är ca 2,5 cm lång. Jag försöker tänka vad det kan vara om det inte är stora blodmasken.

Sen till frågan om man kan lita på träckprov. Det man måste vara medveten om är att träckprovet är en DEL av ett LÅNGSIKTIGT parasitbekämpningsprogram. Att bara ta ett prov och tro att allt är frid och fröjd blir ju tokigt om man inte har samma hästar, samma marker, samma åldrar, samma avmaskningar, aldrig varit borta osv. och även då behövs det flera prover för att få fram läget på markerna.

Jag funderar på hur viktigt det är att hålla avmaskningsintervallen exakt? Det har i dag gått precis 8 v efter senaste avmaskning med Noromectin men av olika anledningar kan avmaskning komma att ske först i morgon...

Jag funderar på hur viktigt det är att hålla avmaskningsintervallen exakt? Det har i dag gått precis 8 v efter senaste avmaskning med Noromectin men av olika anledningar kan avmaskning komma att ske först i morgon...

Det är ingen fara. Det KAN ha kommit ut några ägg men den ytterst minimala mängden som hinner komma fram är inget att oroa sig över.

En till fråga på ämnet om intervall mellan maskningarna. Är det någon fara att avmaska efter säg 7,5 veckor om intervallet är 8 veckor? Vad är bäst? Att hålla det på dagen exakt?

En till fråga på ämnet om intervall mellan maskningarna. Är det någon fara att avmaska efter säg 7,5 veckor om intervallet är 8 veckor? Vad är bäst? Att hålla det på dagen exakt?

Undvik att ta kortare intervall, det snabbar på resistensen. Det är helt ok att vänta några dar eller ett par veckor extra (beroende på hur mycket hästarna haft och vad man använt för medel), alla ägg kommer inte fram direkt när intervallet gått ut, utan de kommer fram varefter.

Ok, tack för svar! Då vet jag! Då behöver jag inte ha panik att maska på dagen i alla fall.

Har idag fått svar från vidilab som påvisar 1600 EPG blodmask, odling är satt och svar kommer vecka 30. Ska kontakta vette imorgon och räknar med någon slags avmaskning. Ska man då avmaska alla hästar i hagen inkl. föl? Antar att man efter ett par dagar ska byta hage, men hur länge ska man vänta innan man kan använda samma hage igen? Som jag fattat ska man avmaska med ett visst tidsintervall, beroende på medel, men måste man då ha en ny hage varje gång? Kan man göra något för att påskynda "reningen" av hage?
Hoppas ni kloka vet!!

De andra behöver också ta prov. Fölen avmaska ändå vid 8v med Axilur mot spolmask, sen träckprov vid ca 16v för att se om de också behöver behandlas mot blodmask, då måste man byta medel för att komma åt båda sorters maskar de ofta har i den åldern.

Har ni möjlighet att byta till ren hage är det en fördel, men för att en hage ska räknas som ren från blodmask behöver den vila helt 1½ år.

Du kan inte veta för att EN häst har mycket, vad de andra har. Vissa hästar har lägre eget försvar mot mask, de flesta hästarna klarar av att sköta att hålla nera parasittrycket mycket bra. Prov på de andra visar om ni har större problem än att en häst har det jobbigt.

Frågar då experten Madick, som för övrigt borde ta betalt för alla sina svar :p

Det va tänkt att vi skulle ta träckprov innan bete i våras, men av diverse anledningar blev detta inte av, utan avmaskade med Ivomec 23/4 har jag för mig. Hittar ingen tid för när man ska göra nästa med det medlet, antingen står det inte på FASS eller så är jag bara dålig på att leta.

Hästarna är ett shettissto på 16, haft henne sen oktober så vet inte hur hon är avmaskad innan. En travvalack på 10 som är regelbundet avmaskad i dem stall han stått i innan, dock utan träckprov. Ett 7-årigt travsto med föl (dräktig vid avmaskningen) som kom i mars nångång, ingen info där heller om tidigare avmaskning.

Till frågorna då. Hur går jag nu bäst tillväga? När är en bra tid att ta prov? Ska prov tas på fölet med?

Annan info om vårat försök till att hålla nere parasiterna. Ratorna i hagarna kör pappa ner med grästrimmer vid behov. Räcker det?
Dem går just nu i en hage som inte har betats av häst på år, förutom att de två stora hästarna gick där i två veckorna tidigare i somras. Den är dock efter det "avkörd" av en bonde. Den borde väl va ganska ren i dagsläget?

Oj långt... Men nu när man har hästarna i sin egen vård vill man göra rätt. Speciellt när markerna borde vara ganska rena då det inte gått häst på dem på år innan oktober.

Känner att detta måste ta tags i nu.

ERP (den tid det tar innan det syns ägg igen efter avmaskning) är 8v för Ivomec. Det är alltså suveränt läge att göra prov nu på hela bunten utom fölet.

Fölet avmaskas med Axilur vid 8v ålder, sen träckprov vid 16v ålder för att se om det behövs bytas medel för att ta även blodmask.

Det låter som om ni har en bra hagstrategi, provet kommer troligtvis visa på detsamma, med reservation för att du inte skriver något om vinterhagarna.

finns det någon stanns där det står klart och tydligt att det är 8 veckor på ivomec för hon i mitt stall säger att det är 10 veckor men det har jag aldrig hört förut?
kollade på fass men hittade inget

finns det någon stanns där det står klart och tydligt att det är 8 veckor på ivomec för hon i mitt stall säger att det är 10 veckor men det har jag aldrig hört förut?
kollade på fass men hittade inget

Tror inte det. Men det står vilka stadier av masken medlet tar. Vet man att varje stadie av blodmasken är 4v så är det ju lätt att räkna ut.

På sidan två i dokumentet nedan står ERP för de medel vi vanligast använder:

SVA - avmaskning

Senast ändrad:

Okej! :laugh:

Då ska jag ta tag i det hela nu!

Vinterhagarna är/kommer bli dem som pappa kört med trimmern. Alla är gräshagar ännu eftersom där inte varit några hästar och plöjt upp allt till lera...

8 veckor är han ju snart. Går bra att han är i samma hage under tiden? Dem går ju som sagt på bete nu. Är ju inte heller lätt att leta upp hans små skitar i den gigantiska hagen...

Du är en maskguru! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 058
Senast: Mineur
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 506
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 266
Senast: Shpongle
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 123
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar