En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Jag tränger mig lite osynligt in här, vilka maskar tar ett vanligt träckprov? Behöver man skicka in blodprov och grejer utöver träckprovet? Är som ni märker lite grön i ämnet... :p

Tack för svar igen!

Nu har jag fått recept på avmaskningsmedel (och veterinären kollade om jag gjort träckprov:))

Men det fanns ju två sorters cydectin??? Är rädd att jag fått "fel"???
Vad är det för skillnad?
Nu vet inte jag vilken jag fick eftersom apoteket inte hade den hemma.
Hästarna som ska avmaskas hade 725 o 600 av lilla blodmasken.

bara en lite fråga.
vad kostar träckprovet (alltså den man köper på apoteket/granngården)? alltså vad kostar det att köpa och att få svaret??

jag pratade med en vet idag och hon sa att det billigaste alternativet var att ge dem provet så att de skulle skicka in det.
hon sa att då skulle det kosta 650 kr/ häst (jag har 3 st hästar så det blir en del pengar bara för proverna)
sen plus avmasknings medel.

vad betalar ni??

snälla gärna snabbt svar då jag måste ge henne proverna senast imorgon om jag väljer att gå via vet.

bara en lite fråga.
vad kostar träckprovet (alltså den man köper på apoteket/granngården)? alltså vad kostar det att köpa och att få svaret??

jag pratade med en vet idag och hon sa att det billigaste alternativet var att ge dem provet så att de skulle skicka in det.
hon sa att då skulle det kosta 650 kr/ häst (jag har 3 st hästar så det blir en del pengar bara för proverna)
sen plus avmasknings medel.

vad betalar ni??

snälla gärna snabbt svar då jag måste ge henne proverna senast imorgon om jag väljer att gå via vet.

Vi betalade 270kr/häst, lämnade direkt till djursjukhuset här.

alltså via kollamasken eller via vet direkt?

hittade nu att kollamasken kostar 294 kr/häst/förpackning att köpa på apoteket och det är ju billigare än att först ge det till vet och sen ska de skicka in och sen får jag svar via vet...
då är det ju billigare att köpa kollamasken och sen ringa in svaret till vet och bara behöva betala avmaskningskostnaden...alltså att de skriver ut recept...
eller har jag helt fel nu??:confused:

hur lång tid tar det att få svar från "kollamasken"??
efter att man skickat in det.

alltså via kollamasken eller via vet direkt?

hittade nu att kollamasken kostar 294 kr/häst/förpackning att köpa på apoteket och det är ju billigare än att först ge det till vet och sen ska de skicka in och sen får jag svar via vet...
då är det ju billigare att köpa kollamasken och sen ringa in svaret till vet och bara behöva betala avmaskningskostnaden...alltså att de skriver ut recept...
eller har jag helt fel nu??:confused:

Djursjukhuset här har eget lab så de skickar inte i väg proverna nånstans. :D Tog bara ett par tre bollar per häst i varsin plastpåse och märkte med namn.

Så om din vet ändå skickar iväg provet så verkar det som att kolla masken blir billigare.

Hej Madick!

Du är ju en stjärna på parasiter och jag hoppas att du kan ge mig lite råd. Så här såg resultatet från träckprovet ut:

Häst 1: 18 år/125 epg
Häst 2: 5 år/300 epg
Häst 3: 5 år/525 epg
Häst 4: 9 år/0 epg
Häst 5: 10 år/375 epg

Alla hästar (utom nr 4) avmaskades med Banminth innan betessläpp. Några i gänget tycker att vi ska fortsätta ge Banminth 1 gång/månad hela sommaren. Andra förespråkar endast träckprov igen till hösten för att sedan avmaska vid behov. Och då med Banminth igen (styngflugan är ytterst sällsynt här uppe i norr). Hur ska vi göra tycker du?

Kan tillägga att sommarbetet är rent och fint. Tre hästar till inlemmas i flocken och de är avmaskade. Hur planerna för dessa "nya" ser ut resten av sommaren vet jag inte.

Tack på förhand
Tambo

Om ni inte avmaskar med medlets intervall (4v) kommer det ut nya ägg igen 4v efter avmaskningen. Har ni rena beten är väl det inte så kul. Just Banminth tar bara vuxna maskar, och 4v efter avmaskningen har nästa generation hunnit bli könsmogna. Hade ni valt Cydectin hade det räckt med prov till hösten igen.

Har en fråga .. min ponny gick tidigare med en bloding, ägaren till denna bloding skickade iväg den hästen och tog hem ett 2 årigt kallblod istället. Detta kallblod hade tydligen blodmask (tror det var lilla), dom avmaskade kallblodet. Min ponny är dock inte avmaskad sedan i sensommaren, hösten någon gång om jag inte minns helt fel. Hon har dock börjat klia svansen nu, är fin i pälsen och jag har inte sett skymten av någon mask eller så ..

Frågan är då, ska jag ta träckprov eller avmaska henne på stubben?

Hagen hon går i, har hon alltid gått i, hon är en 14 år gammal russdam.

Träckprov. Klia svansen är INTE ett masktecken förrutom när det gäller nackbandmask och springmask som båda är mkt ovanliga.

Jag tränger mig lite osynligt in här, vilka maskar tar ett vanligt träckprov? Behöver man skicka in blodprov och grejer utöver träckprovet? Är som ni märker lite grön i ämnet... :p

Spolmask, fölmask, blodmask och ibland även bandmask. Om man misstänker bandmask kan det vara läge att lämna blodprov för ett ELISA-test, men normalt behövs det inte.

Under sommaren är det blodmasken man håller efter. På sensommaren/hösten kan hästen få små gula prickar på benen, det är styngflugeägg. Skrapa bort så mycket du kan, men hinner du inte varje dag och är supernoga så behöver hästen då avmaskas med ett ivermektin-preparat i oktober. Hästen slickar i sig larverna som kläcks i de små gula äggen, larverna klättrar in i tungan och ner till magsäcken, övervintrar där, bajsas ut på våren och utvecklas till nya flugor.

Tack för svar igen!

Nu har jag fått recept på avmaskningsmedel (och veterinären kollade om jag gjort träckprov:))

Men det fanns ju två sorters cydectin??? Är rädd att jag fått "fel"???
Vad är det för skillnad?
Nu vet inte jag vilken jag fick eftersom apoteket inte hade den hemma.
Hästarna som ska avmaskas hade 725 o 600 av lilla blodmasken.

Cydectin är bara moxidektin, Cydectin Comp innehåller även prazikvantel som tar bandmasken. Det spelar ingen roll vilken du fick, båda tar blodmasken.

kalas!
tack för svaret!
då skall jag iväg till apoteket imorgon på morgonen och sen ut och vänta på bajsbollarna :D
sen iväg alltså!

Tack för ditt svar Madick! Då vet vi hur vi ska göra till nästa sommar. Eller föressten, kan vi ta Cydectin nu om ett par veckor istället och på så sättt vara "kvitt" maskarna resten av sommaren? Med träckprov till hösten naturligtvis...

Man ska inte h¨ålla på och blanda olika substanser utan hålla sig till en och samma hela säsongen. Om ni använder Banminth så fortsätt använda det hela säsongen.

Tack för svaret, då vet jag. Känner verkligen att varken jag eller resten av stallgänget behärskar detta med avmaskning på ett bra sätt. Har du ngt tips om var man kan läsa på lite mer?

Men här håller jag inte med! Absolut ska man inte växla medel hur som helst, men just en omgång Banminth och sen 4v senare Cydectin har rensat upp rejält hos de jag testat på. Banminthen väcker upp ytterligare inkapslade larver som inget medel kommer åt, och sen kommer Cydectinet och slår ut ända ner till sena stadier inkapslade. Sen behövs inte mer avmaskning det året, och ofta inte våren efter heller. Så antalet avmaskningar har minskat, 2st istället för 5-6.

Vi vill ju verkligen bli av med parasiterna på ett efftektivt och smidigt sätt. Ditt förslag verkar byggt på egna erfarenheter och väl beprövat. Tack för ditt engagemang! Har du ngt tips på var man kan lära sig mer om parasiter och bekämpningen av dessa? Skulle vara bra att få lite kläm på hur de olika avmaskningsmedlen fungerar och hur man ska tänka ur "haghygienisk" synvinkel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 058
Senast: Mineur
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 522
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 268
Senast: Shpongle
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 123
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar