En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Du har helt rätt och borde verkligen ifrågasätta det hela! Träckprov först för att ens veta om de behöver avmaskas. Ger ni Fyrantel behöver de som är i behov av avmaskning få medel VAR FJÄRDE VECKA hela sommaren eftersom medlet bara tar vuxna maskar. De som ska avmaskas är det dock bra om man tar samtidigt i samband med hagbyte.

Så: IFRÅGASÄTT och ge dig inte om de säger att ni inte behöver ta prover. Fråga hur resten av sommaren ska se ut med avmaskningar. Om de inte tänkt avmaska var 4e vecka, fråga då varför hästarna ska få sprida ut ägg juli/aug som de tuggar i sig...

Till att börja med vill jag tacka för att du tog dig tid att svara! :) STOOORT tack till dig! :bow:

Min häst går för tillfället i en sommarhage långt bort från stallet, och kommer vara där hela sommaren. Kan jag göra så att jag tar träckprov och ser om det behövs avmaskas, och i sådana fall göra det med något annat medel än Fyrantel? Och göra det senare än den 9 juni? Trots att alla andra hästar i det stallet avmaskas den 9 med Fyrantel? Behöver jag meddela stallet om att jag avmaskar senare med annat medel? Eller är det bara att göra det?

Många frågor! :angel: :p

Till att börja med vill jag tacka för att du tog dig tid att svara! :) STOOORT tack till dig! :bow:

Min häst går för tillfället i en sommarhage långt bort från stallet, och kommer vara där hela sommaren. Kan jag göra så att jag tar träckprov och ser om det behövs avmaskas, och i sådana fall göra det med något annat medel än Fyrantel? Och göra det senare än den 9 juni? Trots att alla andra hästar i det stallet avmaskas den 9 med Fyrantel? Behöver jag meddela stallet om att jag avmaskar senare med annat medel? Eller är det bara att göra det?

Många frågor! :angel: :p

Om din häst inte ens går ihop med de andra så gör du precis som du vill. Går din häst med andra hästar så tajma ihop med dem, iaf vilken aktiv substans ni avmaskar med.

Om din häst är borta mer än 4v så spelar det absolut ingen som helst roll för "vanliga" stallet om du avmaskar 9 juni med Banminth eller inte...

Om din häst inte ens går ihop med de andra så gör du precis som du vill. Går din häst med andra hästar så tajma ihop med dem, iaf vilken aktiv substans ni avmaskar med.

Om din häst är borta mer än 4v så spelar det absolut ingen som helst roll för "vanliga" stallet om du avmaskar 9 juni med Banminth eller inte...

Hästen flyttar inte tillbaka till stallet fören den 1 september, så då är det alltså lugnt för mig att avmaska närsomhelst under sommaren, dock senast 1 augusti? Och med ett annat medel än Fyrantel? :) Behöver jag meddela stallet om att att jag inte avmaskar den 9 med Fyrantel?

Återigen, tack så otroligt mycket för dina svar! :love:

Senast ändrad av en moderator:

Hästen flyttar inte tillbaka till stallet fören den 1 september, så då är det alltså lugnt för mig att avmaska närsomhelst under sommaren, dock senast 1 augusti? Och med ett annat medel än Fyrantel? :) Behöver jag meddela stallet om att att jag inte avmaskar den 9 med Fyrantel?

Återigen, tack så otroligt mycket för dina svar! :love:

Du behöver (tycker jag) inte meddela stallet någonting, vad har de med det att göra? Ingenting du gör precis nu påverkar ju deras hagar iaf.

Lyssna hur deras plan är för resten av sommaren! Vi kan ta det på PM om du vill.

Gör ditt träckprov och lägg upp avmaskningen efter det. Avmaskningen tar bort den smitta hästen släpper ut, så för att skydda "vinterstallets" hagar så avmaska sista gången 3-4 dagar innan du flyttar tillbaka.

*kl*

Jag wägrar att skriwa ut recept på awmaskningsmedel åt hästägare som inte har gjort träckprow. Det är så lagom lustigt kan jag ju meddela... :angel: Många blir riktigt förbannade och kallar en wid de mest konstiga namn. Det är inte så roligt när man driwer eget och skapar sig ett dåligt rykte genom att - faktiskt - göra rätt.

Så jag gillar en sån här tråd som sprider kunskap! Synd bara att folk i mina trakter inte werkar läskunniga..! :devil:

Lite OT, jag wet, men någonstans måste man ju fiska beröm och medhåll...

Hej!

Hade du bott i min närhet hade du gladeligen fått vara min vet.

Önskar att våra vet häromkring var med restriktiva med utskrivning av både maskmedel och antibiotika, men så är det inte inte.

Trevligt med vet som håller sej påläst!!

/ Lavinia

Lavinia och Rea!

Å tackar! :bow: Precis vad jag ville höra! :D
(Har nu gjort mig omaket att kopiera in v bara för er skull!)

Snurr-Zsara har äntligen kommit ihåg att man bör göra träckprov innan betet!

Efter en vår med sjuk häst ligger inte kontot på plus om man säger så... Därför tänkte jag kolla om det skulle fungera att skicka in ETT träckprov med träck från båda hästarna??

Förra våren tog jag varsitt träckprov på båda mina hästar, de visade 0.
De har den här vintern gått i en "ny" vinterhage där det inte gått hästar innan. Och hästarna har levt tillsammans i 5 år (om det gör någon skillnad).

Om jag behöver ta träckprov på båda hästarna, vilket företag är billigast??

Därför tänkte jag kolla om det skulle fungera att skicka in ETT träckprov med träck från båda hästarna??
Jag skulle inte göra det förrän de nollat flera gånger. Risken är ju att om du tar ett samlingsprov så visar det positivt, men det kanske bara är en av hästarna som har masken. Då är det nya prov som behövs eller avmaskning av båda vilket inte är att rekommendera.

Jag tränger mig in här, jo alltså, Måste man avmaska sin häst om man ska byta stall?:)

Jag tränger mig in här, jo alltså, Måste man avmaska sin häst om man ska byta stall?:)

Nej. Gör träckprov innan du flyttar, och om du inte behöver avmaska är det lämpligt att göra nytt prov i höst eftersom själva flytten gör att hästen får "nya" bakterier och maskstammar att bekämpa och kan plocka på sig mer smitta än annars.

Hej:)

Jag fick svar på träckprovet idag. Det visade 0 EPG spolmask och 1200 EPG stora/lilla blodmasken.

Är det väldigt mycket?

Sen undrar jag, skulle man tagit prov på stora blodmasken då oxå? El finns det något avmaskningsmedel som tar båda?

Jag ska flytta min häst om några dagar och funderar då på när jag ska avmaska? Ska jag avmaska några dagar innan då han fortfarande går kvar i samma hage el är risken att han blir smittad igen då?

El ska jag avmaska samma dag jag flyttar? Men hinner det försvinna då?

Jätte tacksam för svar :D

Mvh brunette

Du kan be om odling i efterskott om du kontaktar labbet. 1200 är ganska mycket. Avmaska nu så han hinner skita ur sig innan du åker till nya stället, eller om du har möjlighet att ha honom i mindre lättmockad hage dit du kommer så kan du vänta och låta honom gå där du kan mocka i 4 dagar innan han byter till annan hage.

Alla medel som tar lilla blodmasken tar också stora. Jag skulle använda Cydectin och sen göra nytt prov i höst.

Jag skulle inte göra det förrän de nollat flera gånger. Risken är ju att om du tar ett samlingsprov så visar det positivt, men det kanske bara är en av hästarna som har masken. Då är det nya prov som behövs eller avmaskning av båda vilket inte är att rekommendera.

Okej!
Tack då vet jag!

Tack så jätte mycket för ditt svar :bow:

Men bör man skicka en odling om det ändå tar bort stora blodmasken oxå? :)

Hej Madick!

Du är ju en stjärna på parasiter och jag hoppas att du kan ge mig lite råd. Så här såg resultatet från träckprovet ut:

Häst 1: 18 år/125 epg
Häst 2: 5 år/300 epg
Häst 3: 5 år/525 epg
Häst 4: 9 år/0 epg
Häst 5: 10 år/375 epg

Alla hästar (utom nr 4) avmaskades med Banminth innan betessläpp. Några i gänget tycker att vi ska fortsätta ge Banminth 1 gång/månad hela sommaren. Andra förespråkar endast träckprov igen till hösten för att sedan avmaska vid behov. Och då med Banminth igen (styngflugan är ytterst sällsynt här uppe i norr). Hur ska vi göra tycker du?

Kan tillägga att sommarbetet är rent och fint. Tre hästar till inlemmas i flocken och de är avmaskade. Hur planerna för dessa "nya" ser ut resten av sommaren vet jag inte.

Tack på förhand
Tambo

Har en fråga .. min ponny gick tidigare med en bloding, ägaren till denna bloding skickade iväg den hästen och tog hem ett 2 årigt kallblod istället. Detta kallblod hade tydligen blodmask (tror det var lilla), dom avmaskade kallblodet. Min ponny är dock inte avmaskad sedan i sensommaren, hösten någon gång om jag inte minns helt fel. Hon har dock börjat klia svansen nu, är fin i pälsen och jag har inte sett skymten av någon mask eller så ..

Frågan är då, ska jag ta träckprov eller avmaska henne på stubben?

Hagen hon går i, har hon alltid gått i, hon är en 14 år gammal russdam.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 058
Senast: Mineur
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 529
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 268
Senast: Shpongle
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 123
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar