En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

*kl*

Kanske någon redan svarat på det i tråden. Men hur länge har Ivomec comp effekt?

*kl*

Kanske någon redan svarat på det i tråden. Men hur länge har Ivomec comp effekt?

Det håller blodmaskägg borta 8 veckor och bandmask ca 6-10v beroende på utvecklingsstadie. Bandmaskdelen tar bara vuxna bandmaskar.

Det håller blodmaskägg borta 8 veckor och bandmask ca 6-10v beroende på utvecklingsstadie. Bandmaskdelen tar bara vuxna bandmaskar.

Tackar så mycket för svaret! Är så i valet och kvalet om jag skulle maska igen i alla fall... Avmaskade ju med Ivomec Comp alldeles i början på april. Planen var mask koll i augusti (2 hästar på relativt rena marker) och mockning tills dess. Funderar om det är bättre att köra Ivomec Comp igen för att mer "rensa rent" hästarna på parasiter så att både dem och betena blir renare sedan.

Funderar om det skulle ta längre tid att sänka masknivån genom att avvakta maskning till hösten. Hoppas du förstår hur jag tänker!

Hej! Jag köpte kollamasken och gjorde ett träckprov på min ponny. (3 årigt russto) Det visade 250 EPG på stora och/eller lilla blodmasken. Frågan är om jag ska avmaska henne eller om det är så pass lite mask att jag ska vänta till nästa vår och kolla igen. Hon köptes i september -08 och jag har inte avmaskat henne någon gång och jag vet ej när förra ägaren gjorde det senast. Ska byta hagen så snart jag fått veta om jag ska avmaska eller inte. Den hagen som jag ska byta till gick hon i under hösten (aldrig betad av häst innan dess)och under vintern har våra får betat i den hagen. Hon går tillsammans med ett 6 årigt ponnysto.

Sen har jag en fråga som inte rör mask. Hon kliar sin rumpa eller svans mot staket och dylikt. Vad kan det bero på? Vet inte om det är inbillning men tycker att det är en liten, liten utbuktning på var sida om svansroten. Där och mellan svansroten och låret kliar det. Vad kan det vara? :S

Funderar om det skulle ta längre tid att sänka masknivån genom att avvakta maskning till hösten. Hoppas du förstår hur jag tänker!

Jag förstår hur du tänker, kommer inte ihåg hur mycket du hade och varför just comp, har ni bekräftad bandmask?

Hej! Jag köpte kollamasken och gjorde ett träckprov på min ponny. (3 årigt russto) Det visade 250 EPG på stora och/eller lilla blodmasken.

250 EPG är så pass mycket att du bör avmaska iaf före betet. Iom att det är en ny häst också är risken stor att hon plockar upp mer smitta när hon kommer till nytt ställe, så absolut avmaska. Tar ni Cydectin nu innan betet så håller det länge, en ny koll senare i höst kan vara bra.

Nej, mig veterligen har ingen av dem (eller har haft) bandmask. Vet ej varför just comp preparatet faktiskt.

Status:

*Sto 6 år, hade 350 EPG liten blodmask i höstas (ej maskad då), hon hade 100 EPG liten blodmask nu i vår, (avmaskad början av april med ivomec comp).

*Valack 5 åt, hade 850 EPG liten blodmask i höstas (avmaskad då, minns ej preparat), hade 350 EPG nu i vår, (avmaskad början av april med ivomec comp).

Så vet inte om det är vettigt att köra på med maskandet under sommarperioden för att få ner eländet lite mer. Eller om det räcker med att kolla i augusti igen.

Fler frågor:

Kan man få en häst maskfri utan avmaskning? Är det möjligt?

Kan man se larverna på marken med blotta ögat? Syns det på hästskiten om det kläckts larver där?

Hur länge överlever larverna i gräset? Tål de sol, regn etc?

Tror det var de jag kom tänka på vid dagens mockning i hagarna... lol

Nej, mig veterligen har ingen av dem (eller har haft) bandmask. Vet ej varför just comp preparatet faktiskt.

Status:

*Sto 6 år, hade 350 EPG liten blodmask i höstas (ej maskad då), hon hade 100 EPG liten blodmask nu i vår, (avmaskad början av april med ivomec comp).

*Valack 5 åt, hade 850 EPG liten blodmask i höstas (avmaskad då, minns ej preparat), hade 350 EPG nu i vår, (avmaskad början av april med ivomec comp).

Så vet inte om det är vettigt att köra på med maskandet under sommarperioden för att få ner eländet lite mer. Eller om det räcker med att kolla i augusti igen.

Ta bara vanligt ivermektin-medel då resten av sommaren, inget comp. Jag skulle fortsätta iaf var 10e vecka i sommar.

Fler frågor:

Kan man få en häst maskfri utan avmaskning? Är det möjligt?

Kan man se larverna på marken med blotta ögat? Syns det på hästskiten om det kläckts larver där?

Hur länge överlever larverna i gräset? Tål de sol, regn etc?

Tror det var de jag kom tänka på vid dagens mockning i hagarna... lol

Absolut går det! Rena hagar, mockning, byte av hage, sambetning med andra djurslag osv. Maskarna lever ju inte för evigt! Men det kan ta ett tag.

Larver som kommer ut på vår/sommar/höst överlever ca 1½ år utan värddjur. De tål inte stark kyla (om de landar PÅ snön så dör de, men under snön överlever de) och inte heller torr värme i längre perioder.

KL

Ska skicka in Kolla masken nu i dagarna, vilket kanske är lite sent då jag har börjat betesvänja men kommer att "släppa på bete" i andra hagar om någon vecka.

På lådan för provet så står det att de kollar rundmaskar, betyder det att hästarna kan ha någon sorts mask som vi då missar (spolmask, bandmask? vet inte vad som räknas till rundmask)? Kan de kolla sådant på Kolla masken-labbet om man skickar med en lapp om det eller är det onödigt? Minns att jag läste förra året i den tråden om att Kolla masken faktiskt inte kollar allt men satte mig inte in i det då.

Har en häst som var ren på förra årets prov och en som hade lilla blodmasken och som avmaskades mot det två gånger. Inget nytt prov under hösten. Sen har jag en femåring som kom i höstas och som jag ska ta reda på hur den är avmaskad förra året. Den nya har varit aningen lös i magen under vintern till och från, inget alarmerande men kan det vara pga någon mask?

Tacksam för svar och hoppas på att frågorna inte upprepar sig då jag inte läst hela tråden.

KL

Ska skicka in Kolla masken nu i dagarna, vilket kanske är lite sent då jag har börjat betesvänja men kommer att "släppa på bete" i andra hagar om någon vecka.

På lådan för provet så står det att de kollar rundmaskar, betyder det att hästarna kan ha någon sorts mask som vi då missar (spolmask, bandmask? vet inte vad som räknas till rundmask)? Kan de kolla sådant på Kolla masken-labbet om man skickar med en lapp om det eller är det onödigt? Minns att jag läste förra året i den tråden om att Kolla masken faktiskt inte kollar allt men satte mig inte in i det då.

Har en häst som var ren på förra årets prov och en som hade lilla blodmasken och som avmaskades mot det två gånger. Inget nytt prov under hösten. Sen har jag en femåring som kom i höstas och som jag ska ta reda på hur den är avmaskad förra året. Den nya har varit aningen lös i magen under vintern till och från, inget alarmerande men kan det vara pga någon mask?

Tacksam för svar och hoppas på att frågorna inte upprepar sig då jag inte läst hela tråden.

Rundmask är t.ex. blodmask, spolmask, fölmask, springmask (kan hittas, men den lägger ägg utanför hästen normalt) och säkert något mer jag missat nu. Sen har du som du själv nämner, bandmasken. Den är inte alltid lätt att hitta i vanligt träckprov då den släpper ägg sporadiskt, om de ser ägg från bandmasken i vanliga provet skrivs det såklart på ditt svar. Men OM ni inte har några problem som ni tror kan vara maskrelaterade (kolik, pälsproblem, avmagring) är det inte något ni behöver funder så mycket på. Om man vill kan man välja till bandmask på KollaMasken till en extrakostnad, då görs ett annat sorts prov också. Sen ser man såklart inte styngflugans larver, eftersom träckprovet visar ÄGG, och äggen från styngflugan sitter utanpå hästen på frambenen vanligast, man brukar inte missa dem.

KL

Vi har börjat vänja hästarna på betet lite grann. Har stängslat in en liten del av sommarhagen och har tänkt att mocka den. Räcker det med att mocka den ordentligt innan vi släpper dom i hela hagen eller har masken hunnit sprida sig då?
Vad är optimalt när det gäller hagmockning?

KL

Vi har börjat vänja hästarna på betet lite grann. Har stängslat in en liten del av sommarhagen och har tänkt att mocka den. Räcker det med att mocka den ordentligt innan vi släpper dom i hela hagen eller har masken hunnit sprida sig då?
Vad är optimalt när det gäller hagmockning?

Hur menar du nu? Träckprov är väl idealiskt att göra redan nu, och ev. avmaskning sköts innan de går ut på stora betet.

Blodmask, spolmask, fölmask, springmask, är de sådant som jag behöver oroa mig över och göra någon annan sorts analys/undersökning för att se om hästarna har just dem? Styngflugeägg har jag sett på nån av hästarna för ett par år sedan men inte förra sommaren iaf. Har inga problem med avmagring el annat som du nämner så då kanske jag kan lämna bandmasken därhän? Eller kanske skriva på Kolla masken-lådan för den nya att de kollar efter bandmask på den hästen? Är det bara att skriva på lappen att man vill att de kollar det?

Sorry om jag var otydlig...
Vi har skickat träckprov och maskade i fredags.
Efter förra årets långsamma tillvänjning har hästarna mer mask (400-1000) så vi har stängslat in en del av sommarhagen som vi betesvänjer på och har tänkt att mocka den delen.

Måste man mocka varje dag eller kan man småmocka och göra en ordentlig mockning om en månad när vi släpper dom på riktigt?
Hur snabbt infekteras hagen?

Senast ändrad av en moderator:

Sorry om jag var otydlig...
Vi har skickat träckprov och maskade i fredags.
Efter förra årets långsamma tillvänjning har hästarna mer mask (400-1000) så vi har stängslat in en del av sommarhagen som vi betesvänjer på och har tänkt att mocka den delen.

Måste man mocka varje dag eller kan man småmocka och göra en ordentlig mockning om en månad när vi släpper dom på riktigt?
Hur snabbt infekteras hagen?

Har ni avmaskat kommer det inte ut ägg på en viss tid beroende på preparat. Det är därför man avmaskar, för att stoppa smittspridningen. Håller ni efter och avmaskar med medlets intervall hela säsongen kommer det inte ut någon ny smitta i hagen.

Ja, bara de som hade positivt nu behöver du avmaska. Ett ivermektin eller moxidektin-preparat är lämpligt. Nu och efter 8 eller 12v (beroende på vilket medel du väljer). Sen nya prov i höst, iaf på den som nollade om det var första gången.

hej!

Har en fråga, hade nu tänkt avmaska hästarna då de ska släppas ut i helgen. Har inte ringt vet ännu men hade Banminth hemma, med pyrantel som aktiv substans. Den är inte alls bra att använda nu eller? Eller när används den? Bör jag ändå välja något av de andra preparaten du föreslog eller är det okej att använda Banminth?

Tack på förhand.

Men när jag pratade med Bitte på Vidilab så sa hon att hon tyckte att vi skulle mocka så länge dom hade tillgång till vinterhagen, att dom tog med sig smittan över till sommarhagen :confused:

Och att det var därför värdena ökat i år.
Är det inte så? Kan vi skippa att mocka helt?

Vi har maskat med Banminth och betesvänjer i en månad.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 058
Senast: Mineur
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 530
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 268
Senast: Shpongle
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 123
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10