Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*kl*
Kanske någon redan svarat på det i tråden. Men hur länge har Ivomec comp effekt?
Det håller blodmaskägg borta 8 veckor och bandmask ca 6-10v beroende på utvecklingsstadie. Bandmaskdelen tar bara vuxna bandmaskar.
Funderar om det skulle ta längre tid att sänka masknivån genom att avvakta maskning till hösten. Hoppas du förstår hur jag tänker!
Hej! Jag köpte kollamasken och gjorde ett träckprov på min ponny. (3 årigt russto) Det visade 250 EPG på stora och/eller lilla blodmasken.
Nej, mig veterligen har ingen av dem (eller har haft) bandmask. Vet ej varför just comp preparatet faktiskt.
Status:
*Sto 6 år, hade 350 EPG liten blodmask i höstas (ej maskad då), hon hade 100 EPG liten blodmask nu i vår, (avmaskad början av april med ivomec comp).
*Valack 5 åt, hade 850 EPG liten blodmask i höstas (avmaskad då, minns ej preparat), hade 350 EPG nu i vår, (avmaskad början av april med ivomec comp).
Så vet inte om det är vettigt att köra på med maskandet under sommarperioden för att få ner eländet lite mer. Eller om det räcker med att kolla i augusti igen.
Fler frågor:
Kan man få en häst maskfri utan avmaskning? Är det möjligt?
Kan man se larverna på marken med blotta ögat? Syns det på hästskiten om det kläckts larver där?
Hur länge överlever larverna i gräset? Tål de sol, regn etc?
Tror det var de jag kom tänka på vid dagens mockning i hagarna... lol
KL
Ska skicka in Kolla masken nu i dagarna, vilket kanske är lite sent då jag har börjat betesvänja men kommer att "släppa på bete" i andra hagar om någon vecka.
På lådan för provet så står det att de kollar rundmaskar, betyder det att hästarna kan ha någon sorts mask som vi då missar (spolmask, bandmask? vet inte vad som räknas till rundmask)? Kan de kolla sådant på Kolla masken-labbet om man skickar med en lapp om det eller är det onödigt? Minns att jag läste förra året i den tråden om att Kolla masken faktiskt inte kollar allt men satte mig inte in i det då.
Har en häst som var ren på förra årets prov och en som hade lilla blodmasken och som avmaskades mot det två gånger. Inget nytt prov under hösten. Sen har jag en femåring som kom i höstas och som jag ska ta reda på hur den är avmaskad förra året. Den nya har varit aningen lös i magen under vintern till och från, inget alarmerande men kan det vara pga någon mask?
Tacksam för svar och hoppas på att frågorna inte upprepar sig då jag inte läst hela tråden.
KL
Vi har börjat vänja hästarna på betet lite grann. Har stängslat in en liten del av sommarhagen och har tänkt att mocka den. Räcker det med att mocka den ordentligt innan vi släpper dom i hela hagen eller har masken hunnit sprida sig då?
Vad är optimalt när det gäller hagmockning?
Sorry om jag var otydlig...
Vi har skickat träckprov och maskade i fredags.
Efter förra årets långsamma tillvänjning har hästarna mer mask (400-1000) så vi har stängslat in en del av sommarhagen som vi betesvänjer på och har tänkt att mocka den delen.
Måste man mocka varje dag eller kan man småmocka och göra en ordentlig mockning om en månad när vi släpper dom på riktigt?
Hur snabbt infekteras hagen?
Ja, bara de som hade positivt nu behöver du avmaska. Ett ivermektin eller moxidektin-preparat är lämpligt. Nu och efter 8 eller 12v (beroende på vilket medel du väljer). Sen nya prov i höst, iaf på den som nollade om det var första gången.