En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Funderar ifall jag kanske ska skicka ett enskilt träckprov på ettåringen eftersom hon itne är avmaskad sen i februari.
Är det någon idé att göra så? Och om det visar sig att hon har mer mask än de andra två, ska alla avmaskas då?

Dumma frågor kanske men jag tänker på dem varje gång jag mockar hagen...

1. Trots att man mockar regelbundet flera gånger i veckan och hästarna är maskkollade och sedan avmaska enigt ordenation så visar de symptom nu med kliande svansar att de kanske har mask igen. Frågan är, trots allt jobb man gör, kan de ändå återsmittas?

2. Skiten man mockar från hagen och lägger på gödselstacken, vad händer med äggen där i sen då?

3. Hur lång tid tar det för en skit att bli smittsam för en häst, hur går det till egentligen från en skit på marken in till hästen mun? En häst äter ju aldrig en hästskit?!

4. Jag har hagar som jag förra året hade hästar i och jag mockade inte förren efter de åkt härifrån nu i våras. Och efter dem kom två andra hästar som var helt avmaskade. Jag hade mckat hela hagen men ändå nu när somaren är här så rör de inte gräset där de andra skitit tidigare, de själva har valt att använda de öarna som toa också nu. Min fråga är, varför mockar man om de ändå inte kommer äta där? Varför äter de inte på gräs som fått sin näring från hästskit? Smakar den annorlunda?

Haha, jag vill väldigt gärna ha svar på dessa frågor. Tycker inte om att göra något som någon annan säger att man bara ska göra så och så får man inte veta varför.

Varför mocka ur hagen om de ändå blir återsmitade ändå? Varför mocka ur hagen om de ändå inte äter där de skitit? Hur ofta måste man mocka ur hagen för att ge bra effekt? Och skiten på gödselstacken, vad har den för ekosysten därinne egentligen?

Seriöst, detta är viktiga frågor för mig! Jag älskar att få lära mig nya saker så jag lättare ser ett samanhang på allt.

Antar att det är från alla tre, och även om en har måste ju alla avmaskas. Men blodmaskar är väl inte så jäkla bra? Asså, har dom det så måste de väl avmaskas?

Lilla blodmasken är hästens vanligaste parasit. Så lite som 60 EPG behöver man inte avmaska och man avmaskar BARA de som har positivt. Det är därför man gör provet, för att bara avmaska de som verkligen behöver det.

Jaha, så nästa fråga. . .
Hästen som min nu delat hage med i ett par veckor har visat sig ha 750EPG, innebär detta att jag nu har fått den stora äran att ;)ha en häst som också bör maskas med tanke på att de går i liten gräshage tilsammans och betar?

Tänker såhär: Min hade 30EPG innan dessa två började gå ihop, nu går de ihop sen några veckor tillbaka, den andre visar sig ha 750EPG. Bör jag då också maska min 30 EPG:are så inte han plockat i sig en massa mask och sen sprider det vidare till nästa beteshage?

Dubbel förklaring ÄR bättre än ingen förklaring alls... *virrig*

Inget medel kommer åt det han ev. plockat upp nu. Det dröjer ett tag innan utvecklingen av larverna kommit så långt och ännu längre tills de är könsmogna och lägger ägg som kan smitta vidare. Avvakta du, det är inte säkert att han fått i sig smitta. Såhär i början av grässäsongen har de gott om gräs att äta långt bort från bajshögarna. Ta ett prov i slutet av sommaren/till hösten så ser du om det ökat något.

Och så ser du till att din hagpolare mockar hagen!!

Funderar ifall jag kanske ska skicka ett enskilt träckprov på ettåringen eftersom hon itne är avmaskad sen i februari.
Är det någon idé att göra så? Och om det visar sig att hon har mer mask än de andra två, ska alla avmaskas då?

Skicka in på henne du. BARA de som har positivt och inte bara enstaka ägg ska avmaskas.

Dumma frågor kanske men jag tänker på dem varje gång jag mockar hagen...

1. Trots att man mockar regelbundet flera gånger i veckan och hästarna är maskkollade och sedan avmaska enigt ordenation så visar de symptom nu med kliande svansar att de kanske har mask igen. Frågan är, trots allt jobb man gör, kan de ändå återsmittas?
Den mask som kan ge klåda är springmasken. Mycket ovanlig i Sverige och dessutom svår att se på träckprov då den lägger äggen utanför anus.

2. Skiten man mockar från hagen och lägger på gödselstacken, vad händer med äggen där i sen då?
Troligtvis kläcks de och blir larver, men inga hästar är där och äter upp dem så då dör de till slut.

3. Hur lång tid tar det för en skit att bli smittsam för en häst, hur går det till egentligen från en skit på marken in till hästen mun? En häst äter ju aldrig en hästskit?!
Äggen kläcks till larver som klättrar upp på grässtråna som hästen sen äter upp.

4. Jag har hagar som jag förra året hade hästar i och jag mockade inte förren efter de åkt härifrån nu i våras. Och efter dem kom två andra hästar som var helt avmaskade. Jag hade mckat hela hagen men ändå nu när somaren är här så rör de inte gräset där de andra skitit tidigare, de själva har valt att använda de öarna som toa också nu. Min fråga är, varför mockar man om de ändå inte kommer äta där? Varför äter de inte på gräs som fått sin näring från hästskit? Smakar den annorlunda?
De äter inte där eftersom det är en inbyggd skyddsmekanism mot att få i sig smitta. Det har visat sig att även om man plöjer upp väljer hästarna samma områden till toaletter. "Rator" kallas detta och för att minska smittan i hagen är det bra om man slår ner dessa så bajsarna blir utsatta för torka och larverna dör. Får gräset fortsätta vara högt hålls fukten kvar och larverna lever längre.

Haha, jag vill väldigt gärna ha svar på dessa frågor. Tycker inte om att göra något som någon annan säger att man bara ska göra så och så får man inte veta varför.
Mycket bra frågor tycker jag! Och bra inställning att man behöver förstå varför man gör saker!

Varför mocka ur hagen om de ändå blir återsmitade ändå? Varför mocka ur hagen om de ändå inte äter där de skitit? Hur ofta måste man mocka ur hagen för att ge bra effekt? Och skiten på gödselstacken, vad har den för ekosysten därinne egentligen?
Varje bajshög kan innehålla många miljoner ägg som kläcks till larver. Hur lång tid det tar för ägget att utvecklas till larv beror på värme och fukt. Mockar man iaf varannan dag har man i princip eliminerat smittan. Även om de inte betar vid toaletterna kan larverna ändå ta sig en bit. Och ALLA bajsar inte på exakt samma ställe. I gödselstacken kläcks larverna glatt, bra värme och fukt där. Men de kommer ju aldrig in i hästens mun.

Träckprov..?

Skulle behöva lite hjälp med avmaskning osv.
Om man skickar in träckprov,
vart skickar man det?
hur mycket kostar det?
Säger dom vad hästen har för maskar?
Säger dom vad för avmaskningsmedel man ska använda?
Vart köper man avmaskningsmedel till hästar?
Vad kostar det isf? (även om man ska ta ut vetrinär)
Ska en vetrinär eller kan en vanlig människa avmaska en häst?
Hur ofta ska en häst avmaskas? (hört mååånga olika varianter :confused: )
Hur ofta ska man skicka in träckprov?

Tack Madick, du e helt fantastisk på detta! Får du lön för all tid du lägger här?

Så maskarna kryper en bit, aha, så då är det bra att mocka ofta. Förra sommaren klippte vi ner alla "rator" utan att mocka dom för att undvika att hästarna åt där. Nu sålde vi gräsklipparen i vintras och den vi lånar får vi nog inte använda i hagen... men jag mockar ju noga i dessa rator för nu när betet är nergnagt efter tillväxten som var så börjar de knapra lite på dessa områden. Ägaren vill inte ha dem på bete pågrund av fångrisk annars har jag en maskfri beteshage till dem som väntar.

Okey, då fattar jag processen lite bättre. Då ska jag kepp up the good work och mocka nästan varannan dag (vissa veckor mockar jag varje dag och vissa veckor en gång typ bara... lite svårt när man har småbarn och annat att göra.

Och att de kliar sig lite i svansen är förmodligen inte mask då eftersom det är ovanligt?

Får du lön för all tid du lägger här?
I wish... Men jag lär mig mer och mer av alla frågor. Även "vanliga" frågor gör att jag måste hålla kunskaperna aktuella.

Och att de kliar sig lite i svansen är förmodligen inte mask då eftersom det är ovanligt?

Precis. Tvätta och håll rent. I många fall är det skapet/juvret som kliar, men det är svårt att nå där för hästarna.

Och så ser du till att din hagpolare mockar hagen!!

Det gör de, bästa hagpolarna som finns:love:.
N'sta fråga, hur länge efte avmaskning räkmar man att det finns massa ägg och laver i skiten? Tänker på om hästen ska gå i annan hage under denna tiden för att inte skita ut allt i hagen, eller tänker jag helt tokigt nu:confused:?

Okej tack så mycket! Så det där med alla alla hästar ska amaskas samtidigt behöver alltså inte gälla alla gånger?

Okej tack så mycket! Så det där med alla alla hästar ska amaskas samtidigt behöver alltså inte gälla alla gånger?

Det gäller inte alls längre.

Dock om flera ska avmaskas så tar man dessa samtidigt, och viktigt är att om man avmaskar flera ska man använda samma klass av medel.

Det gör de, bästa hagpolarna som finns:love:.
N'sta fråga, hur länge efte avmaskning räkmar man att det finns massa ägg och laver i skiten? Tänker på om hästen ska gå i annan hage under denna tiden för att inte skita ut allt i hagen, eller tänker jag helt tokigt nu:confused:?

3-4 dagar. Men om de ändå mockar spelar det ju ingen roll.

Jaha, så nästa fråga. . .
Hästen som min nu delat hage med i ett par veckor har visat sig ha 750EPG, innebär detta att jag nu har fått den stora äran att ;)ha en häst som också bör maskas med tanke på att de går i liten gräshage tilsammans och betar?

Jag är hemskt :cry:
Visste att han är en skitgris, men inte att det var mätbart...

:p

Mycket bra tråd!
Har lärt mig myket om avmaskning och träckprov i den.

Nu till min fråga (beklagar om den besvarats förut men det blev mycket att ta in på en gång).
Min 6-åring hade 1600 epg blodmask :eek:. Vi flyttade i oktober till nuvarnade stall och innan dess träckprovade jag också.
Provet i höstas innan flytten visade 30 epg och då avmaskades han följaktligen inte.

Andra hästar i stallet väntar svar, men en hagkompis hade 500 epg. Vi har av veterinär fått utskrivet Noromectin och kommer att avmaska alla som visat positivt så snart vi fått besked om de sista hästarna ( i veckan). Först någon vecka efter avmaskning kommer de få gå ned på betet. Vi bör väl även mocka vinterhagarna efter avmaskningen? Framförallt hos de som haft mycket parasiter (men helst alla såklart).

Min fråga är hur bör jag/vi tänka i fortsättningen, ska jag ta nytt träckprov om åtta veckor? Eller bara avmaska?
Räcker en vanlig dos nu elelr skulle han behöva mer? Dubbel dos? Jag uppfattade det som veterinär rekommenderat enkel dos, men har inte pratat med stallägaren i person ännu.

Tacksam för hjälp och tips!

Edit: kom på att jag kanske måste kontrollera igen för att få maskmedel om åtta veckor? Om vi inte får något över.

Se till att få Noromectin så det räcker till 3 omgångar. Nu, om 8v och om 8v igen. Bara enkel dos.

Mockning är alltid bra!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 058
Senast: Mineur
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 530
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 268
Senast: Shpongle
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 123
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon