En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Nu har jag inte läst igenom hela tråden, ifall denna fråga redan ställts.. så jag frågar ändå.

Ska man skotta bort allt gammalt bajs från sommarhagen (har hästarna i en annan vinterhage) innan man släpper dit hästarna igen inför denna sommar? De har gått där förra sommaren.

På samma grund som man avmaskar ynglingar utan att ta träckprov
var 8-12:e vecka. Även fölston en-två veckor före fölning......

På samma grund som man avmaskar ynglingar utan att ta träckprov
var 8-12:e vecka. Även fölston en-två veckor före fölning......

Var har du fått det ifrån? Vad är det man avmaskar mot då och med vilket medel? ALDRIG nånsin har jag hört att fölston ska avmaskas en-två veckor före fölning, vad skulle syftet vara där?

8 veckors gamla föl avmaskas utan prov mot spolmask med medel som är riktat mot just spolmask, dvs Rintal eller Axilur. Vid 16v ålder är det dax för prov för att se om den även har blodmask, då behöver man nämligen ett annat medel som tar både och.

Många hästar idag avmaskas inte alls, inte heller föl som blivit över ett halvår. Vi har helt enkelt så pass bra koll på våra marker att hästarna inte återsmittas, utan kan själva hålla parasiterna under kontroll. Avmaskning är inte lösningen, utan att skydda markerna mot smitta. Med rena marker har vi rena hästar. Svårare än så är det ju inte.

Hänvisar här till LITTERATUR som vissa kanske borde ta och läsa.

ATT BLI MED FÖL av Monica Magnusson-Falk, Margaretha Peterson-Brodda samt Stig Holmstedt.

Deras yrken.
Magnusson-Falk Stuteriveterinär.
Peterson-Brodda Travstuteriet Brodda
Holmstedt Distriktsveterinär (numera pensionerad)

Ston som är REGELBUNDET avmaskade behöver inte avmaskas i samband med fölning. ( Ni som endast utgår från träckprovsvar ska avmaska i samband med fölning) ORSAK fölmask som smittar till det nyfödda fölet.

Föl avmaskas vid 8 veckors ålder, därefter följer man rekomendationer gällande det maskmedel man använder.

Läs om PARASITER sid 83 t.o.m. sid 89.

Vidare gällande träckprov finns att läsa.

Direkt citat hämtade ur boken " Att bli med föl"

Endast de könsmogna parasiterna producerar ägg, de som är i larvstadiet kan ej upptäckas.
Pågrund av att larvernas vandring och utveckling tar olika lång tid, kan ägg därför ses från
-stora blodmasken 6-12 månader efter invasionen.
-lilla blodmasken 2-3 månader efter invasionen
-spolmasken 2,5 månader efter invasionen.

Kom ihåg att häststyngflugans larv inte kan påvisas i träcken. Det är ju en larv och producerar inga ägg.

Det kanske vore på sin plats att läsa lite av den litteratur som finns att tillgå gällande våra kära husdjur.

Det kanske vore på sin plats att läsa lite av den litteratur som finns att tillgå gällande våra kära husdjur.

Jag läser ALL litteratur som gäller om hästens parasiter, både på svenska och engelska, och har gjort i ca 10 års tid.

Du kan läsa här ett svenskt kort referat från en nyligen hållen konferens om just hur vi ska motverka resistensen som kommer allt närmare:

Rapport från internationell hästkonferens

Vidare finns en relativt nypublicerad studie gjord på travstuteri om just fölets spolmask.

Vilket år är din bok tryckt?

Dessutom:
VILKET medel tycker författarna vi ska använda vid 8v ålder? Spolmasken som är den viktigaste att komma åt då finns det stammar som är resistenta mot ivermektin. Står det något om det i din bok?

Avmaskningen är i första hand för att stoppa smittspridningen. Har man välskötta marker behöver inte fölet avmaskas så ofta, trots sin ringa ålder. Dessutom är det ju en fördel om man vet vilka medel som tar vad inuti hästen när man avmaskar.

Fölmasken är ytterst ovanlig idag. Rekommendationerna nu är därför att man INTE avmaskar slenterianmässigt mot fölmasken I SAMBAND med fölning. Det är alltså ivermektinpreparat inom 24 timmar efter fölning som gäller, inga 1-2v före fölning som du skrev högre upp.

Senast ändrad:

Hänvisar här till LITTERATUR som vissa kanske borde ta och läsa.

Jag kan mycket väl ta fram tex ABC om hästar från 60-talet o läsa.
MEN det bästa är att ta del av den senare forskningen. Numera har vi receptbelagt avmaskningsmedeln för att de missbrukades o användes i tid o otid. Utan att konstatera om de behövdes eller ej.
Det finns redan medel som parasiterna utvecklat resistens emot och det är risk för att fler medel kommer att bli obrukbara. Några nya medel finns inte.

Jag förstår att du läser och vill göra rätt. Det är jättebra!

Fler och fler inser att vi inte kan fortsätta avmaska som man gjort som tradition. Mycket av det du skriver är gammalt tänkande. Det rätta är att först kolla vad hästen har för parasiter o behandla därefter.

Jag fick tex en liten chock när min 2-åring hade förekomst av bandmask i träcken. Inget som syntes på honom. Nu hade han inte mycket men tack vare träckprovet så upptäcktes det tidigt och jag kunde använda rätt medel för att komma åt både bandmask o blodmask.

Man kan inte ändra åsikt över en natt. Men läs så mycket du kan av nyare forskning. För dina hästars skull.
// Linda

Då känns det tryggt att min litteratur är från 2000-talet och inte från 60-talet.
Jag har inte hållit på uppfödning så himla många år så du har säkert rätt i vad du skriver.

Själv har jag bara pratat med veterinär som förutom jobb på SLU även är behjälplig vid ett stuteri.
Med din tes skulle jag kunna låta bli att maska av mina märrar före fölning samt efter sommar visstelsen på märrbetet.

Känns som sagt var tryggt att veta! då det gäller att träffa rätt i tid vid träckprovstagningen eftersom alla stadier inte kan upptäckas i detta.

Eftersom jag skickar iväg mina märrar för ombetäckning årligen så känns det ändå som en lite men ack så god försäkring för min del. Det händer ju att de träffar att antal andra märrar från både när och fjärran och vem vet vad de bär på?

Ja, seminstationer kan vara ett problem, men behöver inte vara. Jag känner till en mkt trevlig relativt nystartad station där alla ston som kommer kollas med träckprov eller är nyavmaskade, detta för att hindra att smitta släpps ut i de rena hagarna.

Tidpunkten för träckproven är inte så kinkiga som jag hört flera veterinärer påstå. Vintern som varit t.ex. har varit alldeles för mild för att några små blodmaskar ska gå i dvala. Jag har gjort prover vintern igenom och hittar ägg även då hos vissa.

Knapplån

Jag har ett par frågor som jag skulle vilja ha besvarade :)

1. Vi har skickat in ett nytt kollamaskenprov nu ifrån alla tre hästar i samma paket, eftersom veterinären sa att man kunde göra det. Däremot står det på paketet att det är avsett för en häst :confused: Hm? Hur gör ni?

2. Kollamasken kollar tydligen bara bandmask. Hur får man reda på ev. annant maskangrepp?

1.
Jag vill inte gärna blanda min hästs bajs´med andras just för att jag vill veta vad min häst har inte vad alla tre har tillsammans. Det finns nu 5-pack och 10-pack att köpa där proverna analyseras separat och priset blir lägre/häst.

2.
KollaMasken kollar inte bandmask om man inte ber om det särskilt. Däremot en massa andra. Gå in på deras sida och läs.

KL

Hej alla duktiga!

Skulle vilja ha lite råd. Har 3 hästar som jag fått provsvar på idag.

en 18-åring som visade 500 på lilla/stora blodmasken. (Odling är satt på detta)
en 3-åring som också visade 500.
en 15-åring som hade 0.

Jag behöver bara avmaska de 2 som hade nu då? I november avmaskades de alla med noromectin. Vilka preparat har jag att välja på nu då?

Tack på förhand.

Knapplån

Jag har ett par frågor som jag skulle vilja ha besvarade :)

1. Vi har skickat in ett nytt kollamaskenprov nu ifrån alla tre hästar i samma paket, eftersom veterinären sa att man kunde göra det. Däremot står det på paketet att det är avsett för en häst :confused: Hm? Hur gör ni?
Det är bara avsett för en häst. Uttagningen av provet är annorlunda om man vet att det är ett samlingsprov, ett samlingsprov skall dessutom lämnas in med separata prover från varje häst i alla fall så man vet att man får lika mycket från varje häst. Har ni skickat in från tre stycken i en KollaMasken är resultatet missledande.

Jag behöver bara avmaska de 2 som hade nu då? I november avmaskades de alla med noromectin. Vilka preparat har jag att välja på nu då?
Ja, bara de som hade positivt nu behöver du avmaska. Ett ivermektin eller moxidektin-preparat är lämpligt. Nu och efter 8 eller 12v (beroende på vilket medel du väljer). Sen nya prov i höst, iaf på den som nollade om det var första gången.

Fått provsvar från KM nu. Tog ett gemensamt prov på mina 2 hästar och svaret blev 150 och odling satt på stora/lilla blodmasken. Ska jag vänta med att avmaska pållarna tills jag fått det resultatet och vad skall jag avmaska med för medel?

Fått provsvar från KM nu. Tog ett gemensamt prov på mina 2 hästar och svaret blev 150 och odling satt på stora/lilla blodmasken. Ska jag vänta med att avmaska pållarna tills jag fått det resultatet och vad skall jag avmaska med för medel?

Avmaska några dagar innan de ska ut på bete. Om odlingen visar på stora blodmasken behöver du förrutom avmaska även sanera hagarna hästarna gått i.

Hm okej. Då har våran veterinär ljugit :devil:
Jag fick svaret igår
60 EPG blodmask
0 EPG spolmask
Ska man avmaska mot blodmask då eller?

Går inte att säga. Är 60 EPG från alla tre, och vilken har då, eller är det från en och vad har i så fall de andra, hur vet du vilken det är?

Jaha, så nästa fråga. . .
Hästen som min nu delat hage med i ett par veckor har visat sig ha 750EPG, innebär detta att jag nu har fått den stora äran att ;)ha en häst som också bör maskas med tanke på att de går i liten gräshage tilsammans och betar?

Tänker såhär: Min hade 30EPG innan dessa två började gå ihop, nu går de ihop sen några veckor tillbaka, den andre visar sig ha 750EPG. Bör jag då också maska min 30 EPG:are så inte han plockat i sig en massa mask och sen sprider det vidare till nästa beteshage?

Dubbel förklaring ÄR bättre än ingen förklaring alls... *virrig*

Antar att det är från alla tre, och även om en har måste ju alla avmaskas. Men blodmaskar är väl inte så jäkla bra? Asså, har dom det så måste de väl avmaskas?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 058
Senast: Mineur
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 530
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 268
Senast: Shpongle
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 123
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30