En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

1ha/häst är lagom för bete, och då är det separat vinterhage som gäller.

Hur ofta du behöver göra beror på svaret. Börja med ett nu så kan vi gå vidare efter det.

Jag har sökt i trådarna men inte hittat någon info om detta.

Jag avmaskade min häst och hennes hagkompis i går eftersom veterinären rådde oss att göra det. De kommer från olika stall tidigare och släpptes nu ihop när vi flyttade till samma.
Nu till den egentliga frågan. I bipacksedeln står det att hästen bör stå på stall tre dygn efter behandling. Detta är inte möjligt med dessa hästar då den ena krubbiter och väver om hon står inne för länge. Jag släppte alltså ut dom igen, hade inget annat val. Är det något farligt att ha dom ute? Kan det hjälpa om jag mockar ur hagen i stället?

Mocka på du. Gissar att du gett Equimax? Det är nog det enda jag sett som har den rekommendationen.

Din vet borde ha rekommenderat träckprov... även om era hästar kommer till nya ställen så släpper de inte ut mer smitta, däremot kan de PLOCKA UPP mer smitta närmaste tiden, men den ser man inte eller kommer åt med avmaskning än på många veckor.

Japp,så hette medlet. Jag förstod inte riktigt varför man skulle ha dom på stall. Någonting med gödselfaunan! Vet du varför?

Grejen med att ha dem på stall i så fall är att man ska mocka och lämna bort just de bajshögarna någon annanstans än på vanliga gödselhögen också.

Ivermektin i den form man ger hästen är mycket farligt för vattenlevande djur. Jag misstänker att märkningen är kvar från något annat land eftersom vi inte har den märkningen med att hålla hästen på stall 3 dar efter avmaskning med något annat ivermektin-preparat.

Såhär står det på "rena" ivermektinproduktier:

Ivermektin utsöndras i aktiv form i feces och är toxiskt för larver till vissa dynglevande insekter såsom dyngflugor och dyngbaggar. Durationen av den toxiska effekten i feces varierar beroende på art och livscykelstadium. Studier visar att när ivermektin kommer i kontakt med jorden så binds det snabbt och hårt till jordpartiklar och blir därigenom inaktivt. Om defekation sker direkt i mindre vattendrag finns en viss risk att koncentrationen av ivermektin i vattnet når en nivå som är toxisk för känsliga vattenorganismer.

Behandling med ivermektin enligt rekommendation påverkar inte populationsdynamiken hos dynglevande insekter. Daggmaskar som lever av feces från behandlade djur påverkas inte.

Okej. Då ska jag ge mig ut med en skottkärra i hagen idag :)
Jag var lite orolig att det kunde vara någon fara för hästarna att släppas ut men då verkar det inte så. Tack för din hjälp :bow:

Nu är jag lite velig, fick svar igår via mail att min nyinköpta ponny har rikligt med Strongylider och bör avmaskas med Cydectin. Klantigt nog kryssade jag inte i hur mycket men jag antar att de är väldigt många då hon, enligt personer i hennes gamla stall, inte har blivit avmaskad på flera år! :mad:

Hon är ganska tufsig och matt i pälsen och jag vet att hon vid tidigare tillfällen haft redigt med bandmask. Nu kunde de dock inte påvisa någon. Hon närmar sig 20 med stormsteg så hon behöver väl all näring hon kan få själv, utan att någon parasit äter upp den.:crazy:

Jag har ringt till veterinären och hon skrev ut Cydectin för att jag ska kunna fixa det innan jag hämtar hem henne (det är dealen med ägaren). Nästa söndag ska jag hämta det lilla underverket och då funderar jag på vilken dag som jag bör avmaska, passar onsdag eller torsdag nästa vecka bra? Jag vill ju inte riskera att ta med en massa mask till det nya stallet.

Tack på förhand! :bow:

Avmaska direkt. Cydectin skyddar 2v mot ny smitta.

Det är f.ö. många hästar som inte behöver avmaskas på många år, men man måste ju veta att hästen inte har en massa smitta då först!

Hej!

Nu har vi fått svar på våra prover.. Läskigt mycket med mask tyckte jag, men med tanke på hagsituationen inte så konstigt.

Häst 1, 5 år gammal 1000 EPG
häst 2, 15 år gammal 1350 EPG
häst 3, 20 år gammal 575 EPG
häst 4, 7 år gammal 875 EPG.

2 hästar nollade. Häst 1, 3 och en av de nollade går ihop vintertid. Övriga plus några till går i annan hage tillsammans. Tidigare somrar har alla gått tillsammans, nu får vi se då vi har betäckande valacker i stallet.
I höstas hade vi nollor på de flesta, utom 1 med lite och en med lite mer (om jag minns rätt).

Så, råd och tips hur vi bäst avmaskar. Saker som mockning av hage händer inte, även om det absolut skulle behövas. Tyvärr är hagarna på sina ställen så nedtrampade att det troligtvis inte skulle spela någon roll. En riv upp och gör om allt från grunden skulle behövas.

/ Lavinia, organiserar träckprov och avmaskning för de som vill, stallägarna bryr sej inte..

Cydectin 3 omgångar i år håller hagarna helt fria från ny smitta och dessutom minimerar återsmitta från smittade marker, utöver det rensar det upp rejält vad hästarna har i sig också.

2006 vår: 60 EPG - ingen avmaskning
2007 vår: 150 EPG - hittade bandmask i träcken men inte påvisat på träckprov - avmaskad med dubbel dos Fyrantel.
2008 vår: 250 EPG - inga spår av bandmask, avmaskad med cydectin
2008 höst: 30 EGP - ingen avmaskning

Ok... svaret på det här årets träckprov blev verkligen en överaskning:crazy: :
1025 EPG

Tips och åtgärder?

Jag skulle välja Cydectin i år igen, både nu och om drygt 12v.

Den här vintern var rätt mjäkig länge och hästarna fick i sig mer smitta än "riktiga" vintrar.

Jag har fått svar på min ena hästs träckprov nu och hoppas någon klokare än jag kan ge råd!:)
Stora/lilla blodmasken 150 epg-odling satt.
Spolmask 0

Han han nollat flera år innan detta. Går i samma hage året runt.
Ska man avmaska även fast det var så lite? Vänta på svaret på odlingen först antar jag..?

/lalle-som inte kan ett dugg om sånt här

Jag skulle inte avmaska om inte odlingen visar på stora blodmasken. Dock tagit ytterligare ett prov senare i sommar för att se om det håller sig lågt eller börjar öka.

Tack för ditt snabba svar!:)

Okej,då inväntar jag odlingssvaret så får vi se!
Dum fråga men:o när han nu nollat flera år och går i grushage
året runt just nu,hur kommer det sig att han får mask nu?

Är tacksam om jag slipper avmaska då han är en fångponny och vet ju inte om avmaskningen kan påverka negativt.

Det kan vara smitta som ligger kvar sedan flera år i tarmslemhinnan. Har det gått någon annan häst i hans hage? Då kan han ju ha blivit smittad av den.

Tack!

Du är verkligen en pärla!
Jag måste verkligen vara blind.. Var står det om hur ofta man ger Cydectin? (det gäller att vara väl förberedd när folk är så ointresserade).

/ Lavinia

Senast ändrad:

Hej!

En fråga till. Ska vi ta nytt träckprov i höst, eller vänta till våren? Eller ta prov på de som nollad, men inte resten??

/ lavinia, som inte ser fram emot att visa resultaten i stallet.

Tack, vad snäll du är som hjälper till! :bow:

Hur vanligt är det med komplikationer vid avmaskning när det är rikligt med mask (har läst i olika trådar om uttorkning och problem med tarmarna)... Jag kommer ju kanske inte komma till stallet varje dag direkt och jag vet inte riktigt hur mkt koll hennes nuvarande ägare har.. :eek:

Finns det några tecken som jag ska be en kompis till mig (som har häst i det stallet) att hålla utkik efter?

Tack!

Du är verkligen en pärla!
Jag måste verkligen vara blind.. Var står det om hur ofta man ger Cydectin? (det gäller att vara väl förberedd när folk är så ointresserade).

/ Lavinia

Man måste nog förstå maskarnas livscykel och vilka stadier som medlet kommer åt. Cydectin tar vuxna, "ungdomar" och sena stadier av inkapslade larver. Från de som blir kvar tar det 12v tills det finns nya vuxna äggläggande maskar, därav intervallet.

Jag skulle vänta med prov till våren på de som avmaskas, dock tidigare än ni gjorde i år. Den som nollade kan vara bra att ta i höst om den inte legat som stadig nolla i flera år.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 063
Senast: Mineur
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 530
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 268
Senast: Shpongle
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 123
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30