En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Hej!

Fick provsvaren idag. Häst 1: 60 EPG
Häst 2: 1600 EPG

Odling satt får svar v22.
Ska jag avmaska häst 1 också eller räcker det med häst 2?
Och med vilket medel?

Normalt behöver man inte avmaska när de har så lite som 60 EPG. Men berätta mer. Hur många hästar på hur mycket mark? Hur är hagarna, storlek, antal och underlag. Är det första träckprovet du tagit? Om inte, när tog du tidigare och vad visade de proven?

*knapplån*

Min häst ska stå ihop med en ny häst detta året på bete. Jag bad personen att ta träckprov men hon säger att nuvarande ägarna ger henne maskmedel några dar för hon kommer så allt kommer ut och då sa jag nej till det men då fick jag sms om att dom tar prov men när jag frågade hur mycket hästen hade förra året och vilket medel, osv så fick jag ett surt sms om att maskarna ändå dör på vintern så det finns ingen risk att markerna smittas ner (vilket gör att jag tror att hästen bara avmaskas utan nått prov)

Men hur förklarar jag för människan att markerna visst smittas och att det inte blir 0 varje vinter...

(jag har själv inte tagit prov på min häst än men ska göra det nu i veckan och förra året hade han 100 epg)

*knapplån*

Min häst ska stå ihop med en ny häst detta året på bete. Jag bad personen att ta träckprov men hon säger att nuvarande ägarna ger henne maskmedel några dar för hon kommer så allt kommer ut och då sa jag nej till det men då fick jag sms om att dom tar prov men när jag frågade hur mycket hästen hade förra året och vilket medel, osv så fick jag ett surt sms om att maskarna ändå dör på vintern så det finns ingen risk att markerna smittas ner (vilket gör att jag tror att hästen bara avmaskas utan nått prov)

Men hur förklarar jag för människan att markerna visst smittas och att det inte blir 0 varje vinter...

(jag har själv inte tagit prov på min häst än men ska göra det nu i veckan och förra året hade han 100 epg)

Om de ska avmaska måste de avmaska både före betessläpp, 3-4 dagar, sen med medlets intervall HELA sommaren och hösten för att inte släppa ut ägg. Fråga vilket medel de avmaskar med och upplys hur mycket av masken inuti hästen det medlet tar:

Banminth/Fyrantel: vuxna maskar, efter 4v sprids lika mycket ägg igen. Tas dubbel dos blir man av med ev. vuxna bandmaskar.
Ivomec/Bimectin/Noromectin/Eraquell: vuxna och ungdomar, 8v tills det kommer ut ägg igen. Om "comp" eller Equimax tas även bandmask.
Cydectin: 12v tills det kommer ut nya ägg.

INGET medel tar alla maskar i hästen. Anledningen till att man inte behöver avmaska på vintern är för att ÄGGEN dör när de landar på snön. Ägg som hamnar på marken innan vintern överlever under snön i 1½ år. Alltså är det som kommer ut på markerna på sommaren kvar till nästa sommar.

Vår 12-åring hade ingen mask på provet, men går med två hästar till (4 och 8 år) som inte kommer att ta något prov. De kom till vårt bete förra hösten och avmaskades då med ivomec comp med okänd maskstatus. Borde det då vara liten risk för att de har mask nu?

Tyvärr säger det ingenting om deras maskstatus idag. Det de plockade i sig förra sommaren har en del av smittan lagt sig i tarmslemhinnan i väntan på "bättre tider".

Idag fick jag resultatet på träckprov på våra hästar. Min valack hade 25, mitt sto 0, inhyrningen 150. Odling görs på inhyrningen.

Men hur gör jag? Ska alla avmaskas om det visar sig att inhyrningen har stora blodmasken?? Om han inte har det, ska min valack ändå avmaskas? Behöver jag avmaska stoet?

Vi ska släppa i sommarhagar snart. Mina har tidigare, sedan vi flyttade hit för 4 år, sen haft 0 på alla prover. Min valack var dålig i magen för någon vecka sedan, kan detta ha med masken att göra, eller är det så lite att det inte borde påverka? Någon som vet?

*hoppas på svar* :)

KL
En häst i stallet hade väldigt mycket mask (2500 EPG), två nollade och tre hade mellan 200-400 EPG. Den med mycket har haft runt 1800 EPG vid ett tillfälle för flera år sedan, sedan har värdena gradvis förbättrats och stabiliserats på ca 300-500 EPG. Och nu alltså en explosion.

Vad rekommenderar du för avmaskning? Spontant vill jag ge Cydectin maj, aug och nov till den med mycket för en ordentlig utrensning. Ska de tre med 200-400 EPG i så fall köra samma schema ,med samma preparat eller kanske bara avmaskning nu och sedan nytt träckprov efter ca 14-15 veckor? Vi vet inte deras "maskhistorik" mer än att en av dem haft värden av samma storleksordning tidigare år.

Bör vi vidta några speciella åtgärder med vinterhagen pga denna hästs stora parasitbörda? Räcker det i så fall med en ordentlig mockning nu?

Vad kan explosionen bero på? Min teori är att det kan ha att göra med att h*n förra sommaren gick på ett stort bete med massor av hästar som kom och gick under sommaren. Markägarnas enda krav var att hästarna var avmaskade vid ankomst men inget om med vilket medel eller hur ofta. Jag frågade men jag kände att de inte ens förstod frågan så jag avmaskade regelbundet efter träckprov hela betessäsongen så att åtminstone inte min häst skulle förorena deras beten. Jag vet dock inte hur de andra gjorde. Kan min teori stämma?

Tack för svaret!
Två hästar, gräshagar. Sommar hagen tror jag är ca 1 ha, vinterhagen ngt mindre. Detta var första provet.

Jag tycker din teori låter alldeles utmärkt, och planen för avmaskning också. De andra som ligger lägre skulle jag ge första gången och sen nytt prov till hösten om ni inte ändå måste avmaska för styngflugan.

*hugger en knapp*

Tänkte höra om någon kan hjälpa mig lite angående det här med avmaskning.

Tog träckprov på hela stallet för ett par veckor sen, tio hästar mellan 2 och 20 år. Fyra stycken hade mellan 0 och 30 EPG och resten hade mellan 250 och 950 EPG (lilla blodmasken). Pratat med veterinären på vidilab som gav mig recept på Noromectin till de sex sistnämnda. Hon sa dock att det räcker med att avmaska dom en gång innan betessläpp (en dos) och sen inget mer. Jag trodde att de skulle avmaskas hela sommaren med rätt intervall (8veckor?) men det tyckte hon inte behövdes.

Ett sto från ett annat stall kommer till oss för bete och hon hade också blodmask (vet ej hur mycket) och avmaskas resten av sommaren var åttonde vecka.

Hur skulle ni göra? Man bör ju lia på en veterinär som jobbar med detta men jag blev lite osäker.

Ullis

Tack för svaret Madick! Och vad tror du om vinterhagen? Räcker det om den noggrant mockas med tanke på det gräs och ogräs som kommer upp i sommar och som hästarna sedan kommer att beta av till hösten?

*KL*

Vad tusan har hänt med min häst?

Gjorde maskprov på henne i oktober, hade 50 EPG (blodmask) och avmaskade med Normectin. Fick hem en analys nu inför betet, 1000 EPG (blodmask)

Hur tusan kan de ökat så mycket?? Har hon blivit smittad av sin nya hagkompis hon fick i vintras? :mad:

*KL*

Vad tusan har hänt med min häst?

Gjorde maskprov på henne i oktober, hade 50 EPG (blodmask) och avmaskade med Normectin. Fick hem en analys nu inför betet, 1000 EPG (blodmask)

Hur tusan kan de ökat så mycket?? Har hon blivit smittad av sin nya hagkompis hon fick i vintras? :mad:

Det du ser nu kan hon ha fått i sig antingen i somras eller året innan, eller i vinter. Blodmaskens livscykel kan ta sig en paus på flera år. Det kan också vara din avmaskning när hon hade 50 som gjorde att du "gav plats" åt nya maskar som annars hade legat kvar stilla.

Alla har vi olika strategier. Vissa veterinärer tycker det räcker att man håller smittan på en låg nivå. Det jag tycker och lyckas med där jag får jobba med helheten i stallet, är att jobba med ALLTING, både förebyggande och "rensande", alltså mocka, hålla efter hagar, nya hästar, avmaska med intervall om hästen har höga värden. Allt för att få så rena hagar som möjligt för att sen slippa återsmitta öht.

Tack för svaret Madick! Och vad tror du om vinterhagen? Räcker det om den noggrant mockas med tanke på det gräs och ogräs som kommer upp i sommar och som hästarna sedan kommer att beta av till hösten?

Mockning gör jättemycket!

Ett år sen bodde hon inte ens hos mig, så det är mkt möjligt. Jag tänkte inte avmaska förra året för de var så lite men blev nedröstad av resten av stallet pga de var blodmask.

En tjej i stallet jag snacka med nyss hennes häst hade 100 förra året och 850 i år. (Han har bott på gården länge)

Vi mockar hagarna, men kanske måste göras något mer?

Jag skulle köra Cydectin ett år för att verkligen rensa upp så det inte kommer ut ny smitta i hagarna också.

Upplys dina kamrater om att lilla blodmasken är hästens vanligaste parasit och inget att få panik över.

Igår kl 18:30 kom de på att alla hästar skulle ut på bete idag, framförhållning undra vad det är?
Fick banminth av en stallkompis så min häst inte skulle behöva stå kvar inne själv.
Smart att komma på det 30 minuter efter att apoteket stängt!

Det var väldigt varierande resultat bland hästarna, men ingen hade minskat på mask utan de var antingen samma som analysen i höstas eller så hade de ökat.

Så din häst (och de andra?) ska ut direkt efter avmaskning och släppa ut alla ägg där? Vem bestämmer i stallet, har ni inte en övergripande stallägare som kan gå in och styra upp det hela?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 058
Senast: Mineur
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 530
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 268
Senast: Shpongle
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 123
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar