En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Historia
2006 vår: 60 EPG - ingen avmaskning
2007 vår: 150 EPG - hittade bandmask i träcken men inte påvisat på träckprov - avmaskad med dubbel dos Fyrantel.
2008 vår: 250 EPG - inga spår av bandmask, avmaskad med cydectin
2008 höst: 30 EGP - ingen avmaskning
-----------------------------------

Har nu fått frågan om jag vill ta ett enskilt prov eller dela med en annan häst i stallet (äldre sto som stått i stallet läänge, hade lågt EPG i höstas men jag kommer inte ihåg hur mycket - hon behövde inte avmaskas iaf).

Stora hagar, få hästar och betesrotation.

Hur ska jag göra tycker ni? Antagligen så tar vi träckprov i höst igen...
Kanske dela nu och enskilt då?

Absolut inte enskilt förrän båda hästarna nollat flera gånger i rad, och dessutom gått tillsammans och så bör hästarna var i samma ålder.

Ägg som hamnar på marken innan vintern överlever under snön i 1½ år. Alltså är det som kommer ut på markerna på sommaren kvar till nästa sommar.

Hur mycket ägg "försvinner" vid enbart mockning och putsning utav hagen och sedan vila sep-maj.
Alternativt Vältring/höskörd vår/sommar sedan bete på återväxt redan på hösten? Dvs hästarna har gått på vallen sep-mars...

Fasligt vad folk slänger ut sina hästar på bete tidigt i år. Är det ingen som kollar på väderleken ? Senast i morse sas det att vi fortfarande kommer att ha en del frost på nätterna = stooor fångrisk med andra ord. Att inte folk släpper på bete då det är jämnvarmt dygnet runt = fångrisken är mindre.

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=46835&a=Tre halvblod på bete drabbade av allvarlig fång

Tja, har man inte något hö kvar så finns det inte så mycket val. (Visserligen planerat, men iaf.)

Hur mycket ägg "försvinner" vid enbart mockning och putsning utav hagen och sedan vila sep-maj.
Alternativt Vältring/höskörd vår/sommar sedan bete på återväxt redan på hösten? Dvs hästarna har gått på vallen sep-mars...

Mycket! Mockning och putsning tar bort det varma fuktiga larverna överlever länge i. Höskörd vet jag inte hur det funkar.

Så din häst (och de andra?) ska ut direkt efter avmaskning och släppa ut alla ägg där? Vem bestämmer i stallet, har ni inte en övergripande stallägare som kan gå in och styra upp det hela?

Det har vi och det är stallägaren som bestämt att nu ska de avmaskas och sen ut i sommarhagen de får inte gå i vinterhagarna om vi inte hagen är 100% utmockad.

Jag reagerade också, och hade tillsammans med ägaren till hästen min häst ska gå med i sommar en lång disskusion om det här att det är fel och det är inte bra för att de sprider parasiter, dessutom har flera hästar gått direkt från vinterhagen ut i sommarhagen. Inte sakta fått vänja in sig på gräs genom att betas i grimma eller bara gå en stund på betet.

Enligt dem så avmaskades hästarna innan kl 20 så bajsar de ut allt innan utsläppet kl 8. De som kommer ut om de är något kvar är dött. Jag sa då att avmaskningsmedel inte dödar äggen men de var ingen som lyssna. *suck*

Men hjälp... Dag 2 och 3 kommer det ut mest döda maskar som innehåller LEVANDE ägg som sprider smitta. Be om fakta där de kan bevisa sitt påstående, du kan lätt söka reda på fakta som bevisar ditt påstående, bara googla lite. Välj bra källor, t.ex. SVA, kolla på Vidilabs sida om det står nåt där också.

Nej är grovfodret tvärt slut så är det ju, men det var ingen skillnad på vart man bodde i landet...det var frostnätter i hela landet. Brukar vara så i maj.

*kl*

Fått svar på mina träckprov och rådfrågar här inne då deras vetr. ej finns tillgänglig förrän på torsdag...

Häst 1 stora och/eller lilla blodmasken 0 / spolmask 0
Ett blodprov på denna häst visade på ev. bandmask i höstas då hästen avmaskades med dubbel dos Fyranthel, blodprov som är taget nu efter detta är helt normalt.

Häst 2 stora och/eller lilla blodmasken 100 / spolmask 0

Häst 1 + 2 går i samma hage

Häst 3 stora och/eller lilla blodmasken 350 / spolmask 0

Häst 4 stora och/eller lilla blodmasken 30 / spolmask 0
Dock förekomst av ägg från bandmask, denna häst är 11 år, har mkt bra hull o muskler o väldigt fin o blank päls, alltså visar den inga tecken på angrepp.

Häst 3 + 4 går var för sig.

Häst 1+2+3 avmaskades ej förra året då de inte hade spår av ägg/för liten mängd för att avmaskas, Häst 4 är avmaskad förra året men vet ej med vilket medel, stod inte hos mig då, dem har aldrig gjort träckprov på den innan.
Vi mockar alla hagarna regelbundet och alltid vid varje avmaskning.
Vilka bör avmaskas och med vilka medel?

Tacksam för hjälp! :D

Senast ändrad:

Madick, du verkar hålla i en fantastisk frågetråd här! :bow:

Jag tycker inte om att inte kunna saker, men ju mer jag läser om allt med mask desto med snurrig blir jag. Frustrerande.

Vi har 4 hästar i stallet som går 2 och 2 i hagarna.
Träckprov är taget på alla individuellt.
3 utav dem hade 0 eller mycket lågt (50-60) men min häst hade 150 EPG utav stora och/eller lilla blodmasken.
Odling är satt för att utesluta stora blodmasken, svar ska komma denna vecka.

Jag förstår inte riktigt varför min häst har högre i år :confused:. Vi mockar vinterhagen, vi tog träckprov även förra året innan vi släppte över dem på betet och två somrar i rad har min häst haft 0 EPG eller 50 EPG. Hon går med samma hagkompis sedan flera år tillbaka och är 21 år gammal. Detta stallet flyttade vi till hösten -07 och förra sommaren var visserligen första sommaren i just denna sommarhagen, men den hade vilat hela sommaren -07 och som sagt så tog vi träckprov innan de gick ut på bete sommaren -08.

Jag skulle gärna vilja fråga dig Madick, hur jag bäst går tillväga?
Jag har läst att 150 EPG inte nödvändigtvis måste innebära avmaskningen, men om odlingen visar på Stora blodmasken bör det göras ändå.
Om hon inte har stora blodmasken, ska jag inte avmaska då?
Om hon har det, hur ser en avmaskningsplan ut då?
Ska hagkompisen (som hade 0 EPG i år) avmaskas?

Bör man flytta över hästen till beteshagen rakt av 3 dygn efter eventuell avmaskning eftersom det är under de dagarna mest ägg kommer ut? (om jag förstått det rätt) Alltså ingen invänjning till betet möjlig?

PS: Är det någon som vet om man får svaret på odling från vidilab via maila likaså, eller via posten?

Tacksam för svar :bow::bow:

1+2 skulle jag inte avmaska. 3+4 skulle jag avmaska båda två med Equimax.

150 EPG är väldigt lite.

Blodmasken kan ligga och vila i flera år i tarmslemhinnan i väntan på att utvecklas vidare. Alltså kan hästen ha lågt flera år och sen plötsligt pga kanske vädret, förändring i miljö, avmaskning elelr annat, så vaknar ett större antal maskar upp än tidigare. Åldern kan vara en faktor, ju äldre hästen blir desto lägre immunförsvar.

OM ni har stora blodmasken är det avmaskning och sanering av hagar som gäller. Om hon inte har stora skulle jag iaf avmaska före betet för att hjälpa henne av med en del nu när det gått upp lite. Ett ivermektin-preparat fungerar bra. 8v senare kan det komma ut ägg igen, och avmaskar man då byter man ändå inte hage, så kör på invänjning, det är ingen fara.

Inte helt säker på hur du får odlingssvaret, men jag skulle gissa att det är på samma sätt du fick det första provsvaret.

150 EPG är väldigt lite.

Blodmasken kan ligga och vila i flera år i tarmslemhinnan i väntan på att utvecklas vidare. Alltså kan hästen ha lågt flera år och sen plötsligt pga kanske vädret, förändring i miljö, avmaskning elelr annat, så vaknar ett större antal maskar upp än tidigare. Åldern kan vara en faktor, ju äldre hästen blir desto lägre immunförsvar.

OM ni har stora blodmasken är det avmaskning och sanering av hagar som gäller. Om hon inte har stora skulle jag iaf avmaska före betet för att hjälpa henne av med en del nu när det gått upp lite. Ett ivermektin-preparat fungerar bra. 8v senare kan det komma ut ägg igen, och avmaskar man då byter man ändå inte hage, så kör på invänjning, det är ingen fara.

Inte helt säker på hur du får odlingssvaret, men jag skulle gissa att det är på samma sätt du fick det första provsvaret.

Tack så mycket för snabbt svar!
Då är det bara att avvakta provsvaret...

Du menade alltså att man kan lika gärna vänja in nu, innan hon är avmaskad (om det ej är stora blodmasken) eftersom man inte byter hage vid andra avmaskningen mitt i sommaren? Är det ej fler ägg som kommer ut nu vid första avmaskning än vid andra?

OM man har stora blodmasken, ska alla hästar i stallet avmaskas då?

Tack!! :bow:

Ja precis, hon släpper ut så lite ägg nu så vänj in på gräs redan nu. Hur mycket som kommer ut beror på hur mycket som vaknat till efter förra avmaskningen.

Jag skulle avmaska alla hästar om ni hittar stora, just för att den är så himla otäck.

Hej, läste följande som en veterinär skrivit: Små besättningar av vuxna hästar med god tillgång på beteshagar behöver ofta ej avmaskas alls.
Var går gränsen? Jag har två hästar, som går i en hage på 2 ha. Samma hage vinter som sommar. När bör jag avmaska dom, bör jag avmaska dom, eller har dom tillräckligt bra hage.
Jag mockar hagen regelbundet under vår/sommar.
/ nikorina

Att ha olika sommar- och vinterhagar är grunden till bra parasitkontroll, har man inte det får man ha fler kontroller i början eftersom även höst- och vårsmittan blir kvar i hagen där hästarna går.

Börja med träckprov och utgå ifrån det hur mycket och ofta du behöver avmaska. Utan träckprover har du ingen aning om dina hästar är i den gruppen som behöver avmaskas eller inte. Väldigt många får en positiv upplevelse i sina träckprov, att de inte behöver avmaska. De som visar sig ha parasitproblem däremot får hjälp att lösa detta med nya rutiner.

Så börja med provtagning så avslöjar det en hel del om hur mycket parasiter dina hagar har.

oki... ett träckprov, men hur ofta bör jag ta dessa träckprov, bara inför sommaren, eller före och eftersommaren och våren och hösten eller när?
Som sagt har bara en hage....men stor 2 ha till två hästar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 063
Senast: Mineur
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 530
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 268
Senast: Shpongle
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 123
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30