En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Tack, vad snäll du är som hjälper till! :bow:

Hur vanligt är det med komplikationer vid avmaskning när det är rikligt med mask (har läst i olika trådar om uttorkning och problem med tarmarna)... Jag kommer ju kanske inte komma till stallet varje dag direkt och jag vet inte riktigt hur mkt koll hennes nuvarande ägare har.. :eek:

Finns det några tecken som jag ska be en kompis till mig (som har häst i det stallet) att hålla utkik efter?

Jag har själv inte varit med om någon som fått problem efter avmaskning med Cydectin, men det skadar ju inte om någon håller ett öga på hästen som kan reagera.

Så.. (förtydligande för idioten) vi ger cydektin nu och sen igen om 12 veckor och sen igen 12 veckor efter det? Är jag med då?

/ Lavinia, som inte vaknar förrän efter lunch

Tack!!

/ lavinia, ska äta lunch nu och sen bli lite intelligentare..

Jo,några enstaka gånger har det ju gjort det iof..
Men om hästen som stod där var smittad så spelar det alltså ingen roll om man mockar ur dan efter,skadan är redan skedd alltså?

Fick svar på den andras prov-30 epg stora/lilla blodmasken. Ingen idé att avmaska alls?

Mockningen gör att smittan försvinner, särskillt om du mockar så snabbt som dagen efter.

30 EPG avmaskar jag inte.

150 EPG är väldigt lite.

Blodmasken kan ligga och vila i flera år i tarmslemhinnan i väntan på att utvecklas vidare. Alltså kan hästen ha lågt flera år och sen plötsligt pga kanske vädret, förändring i miljö, avmaskning elelr annat, så vaknar ett större antal maskar upp än tidigare. Åldern kan vara en faktor, ju äldre hästen blir desto lägre immunförsvar.

OM ni har stora blodmasken är det avmaskning och sanering av hagar som gäller. Om hon inte har stora skulle jag iaf avmaska före betet för att hjälpa henne av med en del nu när det gått upp lite. Ett ivermektin-preparat fungerar bra. 8v senare kan det komma ut ägg igen, och avmaskar man då byter man ändå inte hage, så kör på invänjning, det är ingen fara.

Inte helt säker på hur du får odlingssvaret, men jag skulle gissa att det är på samma sätt du fick det första provsvaret.

Nu har jag fått svar!
-Ingen förekomst utav Stora blodmasken *phu*
Men det känns väl vettigt att avmaska henne trots att lilla blodmasken bara var 150 EPG med tanke på att det gått upp jämfört med tidigare 2 år? (före dess har jag aldrig tagit träckprov)

Typiskt att det är helgdag idag, för man måste väl ha recept på avmaskningsmedel nuförtiden via veterinär?

Tjo!

Nu kommer nästa dumma fråga.. En av mina stallkamrater (som inte ingick i vårt träckprov) har nu varit så duktig och fått utskrivet massor med Noromektin.. Vad är skillnaden mot Cydektin, som du tyckte vi skulle ta??

/ Lavinia

Cydectin tar även 25% av de inkapslade larverna. Kör Noromectin då och så avsluta med en Cydectin sent i höst/början av vintern.

Ok, då gör vi så.. Fast med lite tätare intervall då antar jag. Tror jag lyckats läsa mej till 8 veckor.

Tack så jättemycket för hjälpen!

/ Lavinia

Japp, recept behövs. Men nog klarar hon sig till i morgon!

hehe ja då! Jag tänkte högt, när jag skrev det där sista... :o (Reser bort månd morgon och måste fixa klart detta innan dess, hade glömt att det var en helgdag idag, typiskt.)

Tack för all hjälp!

Jeg har fått så god hjelp her inne tidligere, så jeg forsøker igjen!

To voksne ponnier som begge fikk Noromectin november 2007 og februar 2008.
Begge hadde 0 EPG april/mai 2008.
De gikk på hvert sitt beite ca. 5 uker sommeren 2008, med for dem ukjente hester. Utenom dette har de to gått sammen på utegang.
Begge hadde 0 EPG oktober 2008 og har ikke fått noen markekur i høst/vinter heller.
Pr. 18.5.09 viste prov at ponni 1 hadde 0 EPG, mens ponni 2 fikk påvist "130 EPG av strongylidetypen (lavt til moderat eggtall" ifølge laboratoriet.
Ingen avmaskningsråd ble gitt.
Jeg glemte å be om dyrking dersom strongylideegg ble påvist, så jeg får nok dessverre ikke rede på hvilken type det er.
Ponni 1 venter sannsynligvis føll om ca 2 måneder.

Noen som vil komme med en anbefaling på bakgrunn av dette?
Jeg bør vel gi den drektige ponnien en markekur (hvilken?) en viss tid (hvor lang?) før følling uansett? Og da bør kanskje begge få?

På forhånd takk for råd! :)

Hilsen Nina i Norge

130 EPG är väldigt lite. Jag skulle avmaska nu innan bete eller hagbyte. Fölet avmaskas vid 8v ålder mot spolmask, t.ex. Axilur eller Rintal, vid ca 16v ålder tar du träckprov på fölet, då kan ponnyn du avmaskade också hänga med.

Varför ta treckprov i tid och otid. Det är bara att avmaska en gång i kvartalet.
Vi vet ju att det finns förekoms av olika typer av mask beroende på vilken årstid det är.
Viktigare med yngre hästar att veta vilket preparat man ska använda och när.

Mina äldre maskas 3 ggr/år om de ska äta gräs men endast 2ggr/år när de inte går i gröngräset.

Ynlingarna maskas 4gg/år. till 2 års ålder.

Min 18-åriga arabvalack har nollat på träckproverna i många år. Han är därför inte avmaskad mer än på hösten pga styngflugor.
Tänk så mycket gift han har sluppit o få i sig helt i onödan tack vare träckproverna.

När du avmaskar lite hipp som happ är risken stor att du förvärrar för dina hästar.

Sen måste jag fråga vad det är för olika typer mask vid olika årstider?
På yngre hästar är det ju spolmask under vinterhalvåret men vad har äldre hästar för olika typer av mask vid olika årstider?
// Linda

Gå in på denna länk så kan du läsa lite mer.

http://www.ringvet.se/Avmaskning_hast.htm

Ett litet utdrag ur ingressen av det som står att läsa.

"Alla hästar har parasiter. Det har hästar haft i alla tider och det är helt naturligt.Det är dock viktigt att parasitbördan inte blir för stor om hästen ska hålla sig frisk.Vår moderna hästhållning leder många gånger till ett onaturligt stort parasittryck.För att hålla parasitbördan på en så låg nivå som möjligt måste man vidta olika åtgärder.De flesta av hästens parasiter tillhör släktet nematoder eller rundmaskar.Det är ett mycket gammalt och artrikt släkte, idag finns det ca 12 000 beskrivna arter. "

Senast ändrad av en moderator:

Gå in på denna länk så kan du läsa lite mer.

http://www.ringvet.se/Avmaskning_hast.htm

Ett litet utdrag ur ingressen av det som står att läsa.

"Alla hästar har parasiter. Det har hästar haft i alla tider och det är helt naturligt.Det är dock viktigt att parasitbördan inte blir för stor om hästen ska hålla sig frisk.Vår moderna hästhållning leder många gånger till ett onaturligt stort parasittryck.För att hålla parasitbördan på en så låg nivå som möjligt måste man vidta olika åtgärder.De flesta av hästens parasiter tillhör släktet nematoder eller rundmaskar.Det är ett mycket gammalt och artrikt släkte, idag finns det ca 12 000 beskrivna arter. "

Detta ger mig bara mer rätt. Varför avmaska en häst som inte släpper ut ägg?

"Alltså:
*Behandla med rätt dos
*Behandla vid rätt tidpunkt
*Behandla alla hästar samtidigt
*Behandla med ett preparat som har larvicid effekt
*Behandla med ett preparat som har effekt på aktuella parasiter Man skall också tänka på att ...
*hålla en god beteshygien
*skydda hästarna från flugor
*skilja på sommar- och vinterhagar"

Behandla med ett preparat som har effekt på aktuella parasiter. Ja, hur ska man veta det om man inte kollar VILKA parasiter hästen har?
Hur vet du vilka parasiter dina hästar har?

Jag vet o avmaskar därefter.
// Linda

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 063
Senast: Mineur
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 535
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 268
Senast: Shpongle
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 123
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar