En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Vart skickar ni era analyser, SVA, Kolla masken eller annat?
Om ni skickar till SVA vilken av analyserna har ni begärt? Jag tycker att det är svårt att veta vad man ska välja (kvalitativ eller kvantitativ)

Jag lämnade mina på det lokala djursjukhuset.

Hej
När det snakkas mask, så vill jeg passa på att fråga om Nackbandsmask? Min häst fick denna diagnos i fredags aldrig hört talas om tidigare??? Jeg trodde hon hade HSS, eftersom hon slänger så med huvudet... men neee det va mask i nacken???
Ngn som har mer info om detta? Snälla skriv!
Tess

Hej
När det snakkas mask, så vill jeg passa på att fråga om Nackbandsmask? Min häst fick denna diagnos i fredags aldrig hört talas om tidigare??? Jeg trodde hon hade HSS, eftersom hon slänger så med huvudet... men neee det va mask i nacken???
Ngn som har mer info om detta? Snälla skriv!
Tess

Berätta gärna hur de diagnosticerade det!

Vad jag hittat så finns det inget som dödar själva vuxna honan som sitter i nackbandet, däremot tar dubbel dos ivermektin död på mikrofilarierna som vandrar runt i mjukdelararna på hästen och orsakar alla möjliga problem.

KL
Är lite kluven i hur jag ska göra med mina hästar?
Gjorde träckprov tillsammans med stallägarens hästar och svaren blev:
Min häst nr 1 = 0 , Valack 17 år, ägt i 16 regelbundet maskad alla år...
Min häst nr 2 = 0 , Valack 8 år, ägt i 2.5 år oxå maskad i min ägo.
Min häst nr 3 = 0 , Sto 11 år, ägt i 10, regelbundet maskad de första 5 åren, men aldrig de senaste 5 då vi tror att maskmedlet orsakade ett fånganfall.

Annans häst nr 4 = 775 , sto 5 år, uppfödd i stallet, avmaskad då och då...
Annans häst nr 5 = 925 , valack , 5 år, Import polen, stått i stallet sedan juni-08, utlånad över vintern, avmaskad ?
Annans häst nr 6 ej kollad pga att den såldes innan, i stallet sen juni-08, avmaskad?

Normalt ser våra hagrutiner ut så här:
Alla hästar utom nr 5 & 6 har gått i tillsammans under vintern (sep-mitten på maj) i olika hagar varje år. Dessa hagar är återväxten på hövallar. dessa plöjs/harvas/putsas efter behov varje år.
Maj-juli går hästarna i en hage som sedan vilar resten av året. Vid utsläpp till denna hage har jag alltid sett till att samtliga hästar blivit maskade.
Juli-sep går mina ensamma i beteshage på annan ort. denna hage mockas, putsas och slutligen harvas varje höst och är sedan oanvänd resten av året.

Senast året har det dock varit så här:
Lika som ovan fram till Juni.
Då har häst nr 4-6 gått ihop i egen hage. Mina 1-3 i egen hage på annan ort.
from sep har häst nr 1 & 6 gått ihop i egen vinterhage tom mars.
-"- -"- nr 2 & 4 -"-
nr 3 & 5 -"-
nr 5 försvann från stallet under nov till maj och häst nr 3 har under den tiden stått på box/sjukhage ensam.
From april-09 har sedan alla dvs 1-6 gått i samma hage, den hage som häst nr 2 & 4 gått i hela vintern.

Frågan är hur gör jag med avmaskning framöver? Mina 1-3 är ju nollade medans de andra 2 har ganska högt epg.

Hästarna är nu flyttade till vårhagen efter att nr 5 & 6 blev maskade med "Bimectin".
Mina skall flytta till sin sommarhage om ca 4 veckor.

Att de som påvisat ägg ska maskas vidare under sommaren med ett nytt prov innan vinterhagen har jag nog hajjat.
MEN mina? ska jag strunta i att maska, trots att de gått med "smittade" hästar. Dock under mestadels vintern. Och bara ta ett träckprov innan de ska flytta hem till vinterhagen?
Tänker på min sommarhage som förmodligen är ganska parasitfri...

Oj, va långt det blev.... hoppas Maddick orkar läsa...

De allra flesta hästar har faktiskt ett starkt eget skydd mot parasiter och klarar att hålla låga värden även när de går med smittspridande hästar.

Jag skulle ta det lugnt och inte göra nånting. OM du känner dig orolig så ta ett höstprov på de som nollat.

Ok, då blir det ett prov till hösten, de andra ska ju ändå kollas. Tack för hjälpen

Vet var här i fredags, pga att jeg trodde det kanske var fång eller HSS då, men hon undersökte henne (fann några "bulor" på kroppen med) Hästen har en nacke stor som en "stoppad" falukorv!! Slänger med nacken precis som ticks! Skrapar mulen mot benen ofta. Vet skrapade med en kniv i nackfäste og undersökte partiklar??? Var borta i sin bil og höll på med en massa grejer, kom tillbaka og sa din häst har Nackbandmask! Jaha, sa jeg og det er???
Mask för meg e ngt man har i magen eller hjärtbandmask da... kjenner meg helt vilse i detta :(

Dubbel dos Banminth tar bara vuxna bandmaskar, så OM någon av dem hade tidigare har de släppt ut ägg i dina rena hagar.

Men jag tror risken är mkt liten.

Bandmaskanalys utförd (samlingsprov alla fyra hästarna). Resultat 0.
Det innebär väl att jag kan känna mig lugn? :p

OK, bulorna på kroppen låter ju som nackbandmask. Det är en trådmask (som sitter i nackbandet) och nås med ivermektin, helst högre dos än vanligt. Dock kommer man som jag sa tidigare inte åt den vuxna masken.

Ok, finns det ngt som tar den vuxne masken???

Ok, finns det ngt som tar den vuxne masken???

Inte vad någon verkar ha kommit på. Men det är inte heller säkert ATT hästen har vuxna masken (även om det låter så på din beskrivning), utan hästen kan ha bara mikrofilarierna som sprids med knott.

Men vad händer du da? Vet du det? Om masken ikke försvinner, vad händer da? Kommer hun alltid ha denne tjocka nacke? Og sina "ticks"? Suck :( Detta suger!

Men vad händer du da? Vet du det? Om masken ikke försvinner, vad händer da? Kommer hun alltid ha denne tjocka nacke? Og sina "ticks"? Suck :( Detta suger!

Tyvärr vet jag inte. Jag har tidigare bara träffat på två hästar som bekräftat haft nackbandmask, och båda blev helt bra efter avmaskning.

Hej!

Fick provsvaren idag. Häst 1: 60 EPG
Häst 2: 1600 EPG

Odling satt får svar v22.
Ska jag avmaska häst 1 också eller räcker det med häst 2?
Och med vilket medel?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 058
Senast: Mineur
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 530
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 268
Senast: Shpongle
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 123
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar