Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2
KL
Är lite kluven i hur jag ska göra med mina hästar?
Gjorde träckprov tillsammans med stallägarens hästar och svaren blev:
Min häst nr 1 = 0 , Valack 17 år, ägt i 16 regelbundet maskad alla år...
Min häst nr 2 = 0 , Valack 8 år, ägt i 2.5 år oxå maskad i min ägo.
Min häst nr 3 = 0 , Sto 11 år, ägt i 10, regelbundet maskad de första 5 åren, men aldrig de senaste 5 då vi tror att maskmedlet orsakade ett fånganfall.
Annans häst nr 4 = 775 , sto 5 år, uppfödd i stallet, avmaskad då och då...
Annans häst nr 5 = 925 , valack , 5 år, Import polen, stått i stallet sedan juni-08, utlånad över vintern, avmaskad ?
Annans häst nr 6 ej kollad pga att den såldes innan, i stallet sen juni-08, avmaskad?
Normalt ser våra hagrutiner ut så här:
Alla hästar utom nr 5 & 6 har gått i tillsammans under vintern (sep-mitten på maj) i olika hagar varje år. Dessa hagar är återväxten på hövallar. dessa plöjs/harvas/putsas efter behov varje år.
Maj-juli går hästarna i en hage som sedan vilar resten av året. Vid utsläpp till denna hage har jag alltid sett till att samtliga hästar blivit maskade.
Juli-sep går mina ensamma i beteshage på annan ort. denna hage mockas, putsas och slutligen harvas varje höst och är sedan oanvänd resten av året.
Senast året har det dock varit så här:
Lika som ovan fram till Juni.
Då har häst nr 4-6 gått ihop i egen hage. Mina 1-3 i egen hage på annan ort.
from sep har häst nr 1 & 6 gått ihop i egen vinterhage tom mars.
-"- -"- nr 2 & 4 -"-
nr 3 & 5 -"-
nr 5 försvann från stallet under nov till maj och häst nr 3 har under den tiden stått på box/sjukhage ensam.
From april-09 har sedan alla dvs 1-6 gått i samma hage, den hage som häst nr 2 & 4 gått i hela vintern.
Frågan är hur gör jag med avmaskning framöver? Mina 1-3 är ju nollade medans de andra 2 har ganska högt epg.
Hästarna är nu flyttade till vårhagen efter att nr 5 & 6 blev maskade med "Bimectin".
Mina skall flytta till sin sommarhage om ca 4 veckor.
Att de som påvisat ägg ska maskas vidare under sommaren med ett nytt prov innan vinterhagen har jag nog hajjat.
MEN mina? ska jag strunta i att maska, trots att de gått med "smittade" hästar. Dock under mestadels vintern. Och bara ta ett träckprov innan de ska flytta hem till vinterhagen?
Tänker på min sommarhage som förmodligen är ganska parasitfri...
Oj, va långt det blev.... hoppas Maddick orkar läsa...