En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Hej igen tjatmostern här...
Nu har jag avmaskat henne. Halva sprutan blev kvar kan jag spara den till hon ska ha igen om 8 veckor?? Jag har sagt till dem som har privathästar där jag står. Hon står ju tillfälligt på ett stort stall å ägaren till ridskolehästarna gör inte träckprov eftersom det blir för dyrt. Hon avmaskar alltid med noromectin.

Tack igen för allt
Mvh Ann

Hej Madick!

Idag fick jag svaret på Kolla masken, alla fyra hade enbart nollor. Hur stor risk är det att någon av dem kan ha bandmask när man beaktar följande:

Häst nr 1: 17 år, i min ägo sedan 8 år. Minutiöst och regelbundet avmaskad sedan vi flyttade till egen gård. Jag gav dubbel dos Banminth innan flytten.

Häst nr 2: 11 år, i vår ägo sedan 4 år. Jag gav dubbel dos Banminth innan han flyttade till gården.

Häst nr 3: 6 år, hos oss sedan 2,5 år. Jag gav dubbel dos Banminth innan flytt till gården.

Häst ne 4: 16 år, hos oss sedan 1 år. Förra ägaren gav enligt egen uppgift dubbel dos Banminth innan flytten till oss.

Vårt bete är på nästan 4 ha och där går hästarna från mitten av maj till mitten av oktober. När vi flyttade till gården hade det inte gått hästar där på över 50 år.

Rent spontant menar jag att risken för bandmask är försvinnande liten. Men, en bekant som är verksam som homeopat påstod häromveckan att häst nr 1 har massor av mask - det kunde h*n se i hästens ögon.

I andra sammanhang har jag enbart goda erfarenheter av denna homeopat, h*n har hjälpt både människor och djur i vår närhet.

Så, hur tänker du när du läst ovanstående?

Dubbel dos Banminth tar bara vuxna bandmaskar, så OM någon av dem hade tidigare har de släppt ut ägg i dina rena hagar.

Men jag tror risken är mkt liten.

Tack :bow:
Jag har beställt en bandmaskanalys, för säkerhets skull.

Jag fick svaret från SVA idag och några av hästarna hade mask. En hade klarat sig helt (under 50) trots att hon gått i samma hage som de andra med ganska höga maskvärden. Bra försvar mot mask!
Tänke bara höra, jag fick rådet att låta hagen med mask i vila under två år (två vårar) via telefon, vilket vi nu ska göra. I mailet jag fick sedan stod det att jag kunde låta idisslare beta hagen för att påskynda vilotiden. Hur länge behöver hagen vila om jag låter idisslare gå där? Finns det jordprover att ta?
Jag undrar också om det spelar någon roll vilken sorts idisslare jag låter beta? Får skulle bara trevligt men kor skulle nog kosta för mycket i foderkostnader.. :crazy:
Någon som vet något?

KL

Blodprov för att kolla bandmask?:confused:
De veterinärer jag har frågat (Ultuna) vet inget om det...:o

Fick svar på träckprovet. Hästen, 3år, hade 650 epg. Avmaskades i oktober 2008 med Noromectin, hade då 450 epg. Våren 2008 hade han avmaskats med Equimax i mars och hade sen 0 epg i maj. Ingen avmaskning då. Ska jag välja Noromectin igen?
Equimax är ju också ett ivermectinpreparat. Ska jag fortsätta med det eller byta? Vet ej vad han fått innan våren -08.
Tacksam för svar :)

Enligt denna info från läkemedelsverket så är Equimax ett kombinationspreparat;

-"Equimax vet. är godkänt för behandling av blandade cestod- och nematod- eller artropodangrepp orsakade av matura och immatura rundmaskar, lungmaskar, styngflugor och bandmaskar hos häst. Det är en kombinationsprodukt som innehåller ivermektin och praziquantel.
Mängden ivermektin motsvarar den för produkter vilka innehåller bara ivermektin. Praziquantelmängden är något högre än för motsvarande monoprodukt men skillnaden har ingen klinisk betydelse eftersom praziquantel har ett mycket brett terapeutiskt fönster. Ivermektin är en makrocyklisk lakton som tas upp systemiskt och har effekt på rundmask och styngflugelarver medan praziquantel utövar lokal effekt mot bandmask i tarmen. De båda substanserna interagerar inte utan effekten på respektive parasitgrupp motsvarar den hos ivermektin och praziquantel var för sig."

Det här verkar väl vettigt då det tar bägge grupperna eller ska man vara sparsam med att använda det?

Om du inte har konstaterad, eller kraftigt misstänker, bandmask ska du inte använda Equimax.

Om du väljer Cydectin håller du smittan borta från hagarna i 12 veckor.

*kl*

Tog träckprov i måndags och ringde om svar idag. Två hästar nollade och två hade ca 30EPG. Så skönt. :D
Träckprov togs även för 4-5 år sen och då var det noll på alla.
Hästarna fick dubbeldos banminth förra våren innan betessläpp (vi hade kvar hemma :o). Hagarna ska mockas nu under försommaren. Vågar man påstå att man har parasitfria marker (Inför försäljning)?

Du kan iaf berätta att dina inte blivit smittade av markerna eller släppt ut någon smitta!

*knapplån*

Fick resultat från Vidilab igår, min häst hade 950 EPG stora/och eller lilla blodmasken. Vilket maskmedel bör jag använda och när ska jag avmaska?

Hästen går med flera andra hästar under höst, vinter, vår. Men flyttar nu i månadsskiftet till ett rätt stort sommarbete med enbart EN annan häst. Betet har använts som sommarbete till dessa två hästar i 3 somrar nu. Innan det hade betet vilat.
Senast, dvs hösten 08, avmaskades hästen med Fyrantel. Våren 08 med Noromectin vet. Var första gången jag gjorde täckprov.

Om du inte har konstaterad, eller kraftigt misstänker, bandmask ska du inte använda Equimax.

Om du väljer Cydectin håller du smittan borta från hagarna i 12 veckor.
OK, jag misstänker ingen bandmask.
Är det alltså vettigt att byta till ett prazikvantenpreparat nu. Hästarna går just nu i en hage i väntan på betessläpp nästa vecka. I beteshagarna har vi harvat.
Hur tänker du när du skriver att smittan hålls borta i 12 veckor, är lite trög :grin:, vad menar du?

Ser att Cydectin innehåller:
Moxidektin•Har effekt mot hästens vanliga inälvsparasiter inklusive blodmask och stygnflugans larver,
dock inte mot bandmask.
•Har effekt mot lilla blodmaskens samtliga larvstadier.
•Rekommenderat avmaskningsintervall var 12: e vecka.

Prazikvantel
•Har effekt mot bandmask..
•Avmaskning rekommenderas vid konstaterad infektion eller när problem
•med bandmask kan misstänkas

Tar det både stora o lilla blodmasken väl? Ser att det tar bandmask också, men det misstänker jag inte.
Ska man avmaska igen efter 12 v. ?

Ser att Cydectin innehåller:
Moxidektin•Har effekt mot hästens vanliga inälvsparasiter inklusive blodmask och stygnflugans larver,
dock inte mot bandmask.
•Har effekt mot lilla blodmaskens samtliga larvstadier.
•Rekommenderat avmaskningsintervall var 12: e vecka.

Prazikvantel
•Har effekt mot bandmask..
•Avmaskning rekommenderas vid konstaterad infektion eller när problem
•med bandmask kan misstänkas

Tar det både stora o lilla blodmasken väl? Ser att det tar bandmask också, men det misstänker jag inte.
Ska man avmaska igen efter 12 v. ?
Du har tittat på Cydectin Comp. Du ska ha bara Cydectin. Prazikvantel tar BARA bandmask.

Tack för svar:) Ringde o pratade med veterinären man kan ringa till, hon tyckte jag skulle fortsätta med Noromectin.

Jag har skrivit tidigare i tråden ang årets träckprov. Gjordes för två veckor sen, 350 epg på ettåringarna och de maskades en vecka innan betessläpp. Idag fick jag svar på odling - och de har stora blodmasken också :(.

Vi har väldigt rena beten så dem är jag verkligen rädd om. Hur göra? Maska mera? Hur farligt är det? Kolla i höst igen (ja, oavsett)? Bara släppa nötter nästa år? Vissa bitar är naturbeten som inte går att plöja.

Stora blodmasken är farlig. Den enda parasit som faktiskt kan döda sitt värddjur. Så det är inte bra. Du måste försöka sanera dina hagar rejält.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 058
Senast: Mineur
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 526
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 268
Senast: Shpongle
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 123
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar