Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2
Hej Madick!
Idag fick jag svaret på Kolla masken, alla fyra hade enbart nollor. Hur stor risk är det att någon av dem kan ha bandmask när man beaktar följande:
Häst nr 1: 17 år, i min ägo sedan 8 år. Minutiöst och regelbundet avmaskad sedan vi flyttade till egen gård. Jag gav dubbel dos Banminth innan flytten.
Häst nr 2: 11 år, i vår ägo sedan 4 år. Jag gav dubbel dos Banminth innan han flyttade till gården.
Häst nr 3: 6 år, hos oss sedan 2,5 år. Jag gav dubbel dos Banminth innan flytt till gården.
Häst ne 4: 16 år, hos oss sedan 1 år. Förra ägaren gav enligt egen uppgift dubbel dos Banminth innan flytten till oss.
Vårt bete är på nästan 4 ha och där går hästarna från mitten av maj till mitten av oktober. När vi flyttade till gården hade det inte gått hästar där på över 50 år.
Rent spontant menar jag att risken för bandmask är försvinnande liten. Men, en bekant som är verksam som homeopat påstod häromveckan att häst nr 1 har massor av mask - det kunde h*n se i hästens ögon.
I andra sammanhang har jag enbart goda erfarenheter av denna homeopat, h*n har hjälpt både människor och djur i vår närhet.
Så, hur tänker du när du läst ovanstående?