En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

När jag släpper dem beror på, hade tänkt mej runt mitten av maj kanske, för då har jag hunnit rusta upp sommarhagen och fixat med nersprunget staket och dylikt.

Så runt mitten av maj, slutet av maj!

(:D)

Madick, mitt åbäke hade ju fjuttiga 30 EPG så honom tänker jag inte maska nu, men hur blir det sen längre fram tror du?
Han går tyvärr ensam numera och kommer nog göra det ett bra tag framöver. Innan han gick ensam har han delat hage med först en sen en annan häst och innan dess var ju min helt ren, 0 EPG på allt som man kan mäta. Han är kollad även för andra maskar med tanke på hur han såg ut. Som du sett;)...
Kan man anta att han fått in mask i hagen via någon av de andra två hästarna eller är 30 epg så lite att det kan han ha fått ändå?

30 EPG är så lite att det knappt är värt att nämnas. Det kan vara något han plockat upp när som helst från för några månader sen till flera år tillbaka.

Kalas, då fortsätter jag med mitt enträgna hagmockande och krattande.

hej Madick, du verkar ju ha superkoll på detta med avmaskning. :)
Hur ska jag gå tillväga med detta. Min 04 har 1350 lilla eller stora blodmask (odling är satt) och så var det en notering om att det fanns ägg från hästens bandmask. Hur tycker du jag ska göra?

hej Madick, du verkar ju ha superkoll på detta med avmaskning. :)
Hur ska jag gå tillväga med detta. Min 04 har 1350 lilla eller stora blodmask (odling är satt) och så var det en notering om att det fanns ägg från hästens bandmask. Hur tycker du jag ska göra?

Equimax nu på studs och sen ett rent ivermektin-medel var 8e vecka resten av sommaren.

Hej Madick,
jag hoppar in här och frågar om min skrutta, 14 årigt d-ponny sto.

Fick precis svar om träckprovet och hon hade 1000 epg lilla/stor blodmasken, inget annat (glömde sätta i om odling men med de här nivåerna så spelar det väl ingen roll). Så avmaskning är ett måste, men jag tycker hon hoppar upp och ner så mycket. Förra våren hade hon 450 epg, avmaskades i två omgångar (8-12 veckor veckors intervall tror jag det var, kommer inte i håg med vilket).

Eftersom hon precis avmaskades innan vi flyttade till nytt stall så togs inget träckprov efter betet utan det togs ett på våren. 1000 epg! Avmaskades med ivomec ?, har bara gett henne vad som rekommenderades av avmaskningsansvariga så minnet sviker. Det här var en engångskur.

Till hösten togs nytt träckprov och då nollade hon, ingen avmaskning.
Så nu nytt träckrov nu och 1000 epg????? Kan berätta att vi flyttade i vintras och nu är vi tillfälligt installade i nytt stall i en månad, kan det påverka?

Så hur göra nu? och hur kan hennes maskvärden hoppa så?

Tack
/Söderböna

Odlingen är för att kolla om hästen har stora blodmasken. OM den har det är det samma avmaskning, men då får man också se till att sanera markerna ordentligt och ha mer koll på övriga hästar som kan ha blivit smittade eftersom stora blodmasken är en av de få parasiter som kan döda sitt värddjur.

Blodmaskens livscykel består i en vilofas där larverna kan ligga och vänta i flera år. Inget avmaskningsmedel tar allting inuti hästen, så även om det går ner efter avmaskning så kan det blomma upp mer igen till nästa år. Dessutom visar det sig på våren vad hästen tuggat i sig sommaren innan, så om inte markerna är rena får ju hästen i sig ny smitta hela tiden.

I första hand avmaskar man för att skydda markerna, för då förhindrar man återsmitta. Har man högre nivåer som din häst är det alltså läge att avmaska HELA betessäsongen med intervallet som gäller för det medlet. Och så koll på de andra hästarna som går i hagen förstås.

Jag skickade precis en förfrågan om det fortfarande går att få odling satt, annars får jag väll göra ett nytt träckprov. Förra våren så var ju odling satt och då hade hon bara lilla blodmasken.

Vet rådgivningen har ju bara öppet mellan 18-19 så jag kan inte ringa dem förrän i kväll, men du tycker jag bör avmaska under hela betessäsongen? Medel?

3 hästar till i stallet gör träckprov men ett gäng (stallägarens 5 hästar) kör bara på med avmaskning oavsett:crazy:

Trodde hon skulle slippa avmaskas när hon inte hade något i sist.

/Söderböna

Har du gjort odling en gång räcker den såvida du inte byter stall och det visar sig finnas någon där som har/har haft stora blodmasken. Men better safe than sorry!

Hur avmaskar de andra då? Om de inte håller intervallen så kan det vara så att deras hästar släpper ut massor med smitta och era ansträningar är förgäves. Kan ni som tar prover kanske gå ihop och protestera mot att era hästar ska behöva gå med deras eller i hagar där de gått?

Jag har en åring som jag gjort träckprov på. Det visade att hon hade 450 EPG på ngn sort av blodmask. Ingen spolmask. Har skickat odling men hon ska ju iväg på bete på söndag så hade velat ge henne ngt nu. Hon e mycket bukig med så hon e ju inte vacker precis...haha
Jag har novomectin tror jag det heter hemma kan jag ge henne det?
Har ringt vet. men givetvis inget svar hos ngn!!

Mvh Ann

Min kompis hästar och min har gått tillsammans länge nu och där har det aldrig förekommit någon stor blodmask. Två av hennes har haft mycket låga nivåer på blodmask (inte behövt avmaska) de två senaste åren, den tredje precis över avmaskningsgränsen. Förra våren fick hon iof bandmask på sin ena, vilket han avmaskades mot.

Hur det ligger till med de övriga hästarna i stallet vet jag inte, men två av dem har vi gått med för ett par år sedan och då blev fick hon ju ingen stor blod mask. En annan inakordering vet jag har gjort träckprov innan och kommer göra det igen.

Att protestera är inte läge för, vi har en mycket trevlig stallägare som är ganska okunnig, vilket h*n inte tycker. Vi har försökt att ta upp detta men det slutar bara med att man ger upp. Förklaringen börjar med att vi har väldigt låga parasitnivåer i våra trakter men slutar ändå med att vi ska rutinmässigt avmaska:confused: Att få gå i egna hagar är inte möjligt då betet inte räcker för det.

H*n avmaskar annars alltid inför betessläppet och sedan i oktober/november.
/Marie

Jag har en åring som jag gjort träckprov på. Det visade att hon hade 450 EPG på ngn sort av blodmask. Ingen spolmask. Har skickat odling men hon ska ju iväg på bete på söndag så hade velat ge henne ngt nu. Hon e mycket bukig med så hon e ju inte vacker precis...haha
Jag har novomectin tror jag det heter hemma kan jag ge henne det?
Har ringt vet. men givetvis inget svar hos ngn!!

Mvh Ann

Avmaska nu. Odlingen säger bara om din hästar har stora blodmasken eller inte. Behandlingen av hästen är densamma, men OM din häst har stora blodmasken behöver du sanera hagarna där hästen gått och meddela de andra i stallet så de kollar sina hästar.

H*n avmaskar annars alltid inför betessläppet och sedan i oktober/november.
/Marie

Här har du troligtvis anledningen till högre parasittryck. Avmaskas de före betet (och de har ägg som kommer ut) så är det bara 4, 8 eller 12 veckor äggen hålls borta, resten av sommaren sprids det alltså en massa ägg ändå.

Det som brukar ta bäst är det ekonomiska! Att beskriva hur man med ett par års nedläggning av tid och engagemang och att ta råd av någon som är verkligt kunnig inom parasitologi så kan man få ner smittrycket till i princip noll. Sen behövs ingen avmaskning alls.

hej madick
Har fortfarande inte hört av vet. så min fråga är:
Kan jag använda novomectin ?
Jag ska givetvis sanera där hon gått innan....men hon har gått själv nu de senaste 2 månaderna i sjukhage ..

Ska se om jag kan få min vet att prata med stallägaren, men jag undrar om det kommer gå hem. Trots att h*n vet att preparaten är receptbelagda nu och att h*n säger sig ha diskuterat denna fråga med vår vet så finns det ändå ingen som helst förståelse för att ta träckprov.

Halva diskussionen låter som argument för att man inte egentligen behöver avmaska eftersom parasittrycket skulle vara så lågt (hur h*n nu kan veta det, har aldrig gjorts något för att undersöka det) för att sedan avsluta med att vi ska avmaska som vanligt.

Men för min dams del så behöver hon avmaskas löpande hela sommaren?

Förra sommaren gick hon på bete där det fanns flera hästar som jag inte har någon koll på överhuvud taget. Är det förra sommarens bete som visar sig nu eller kan denna vintern/vårens hagvistelse påverka?

Tack för att du tar dig tid att svara på alla mina frågor:bow:

/Söderböna

Åh tack du e min räddare i nöden. Jag blir alltid så nojjig när det e ngt med mina hästar.:banana::banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 058
Senast: Mineur
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 508
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 266
Senast: Shpongle
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 123
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar