En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Tack så mycket för ditt svar! :)

kl

Nu har jag fått svar på mina träckprover. De vuxna hästarna nollade (en på 60 epg), unghästarna 1 och 2 år låg på 350 epg. 2-åringen hade nåt liknande i höstas, maskades då. Åringarna nollade i höstas och avmaskades inte.

Vi har väldigt rena beten som jag gärna vill behålla på det viset, så jag tänker mig att avmaska unghästarna. De går fortfarande i vinterhagen. Hur lång tid efter maskningen ska gå innan jag kan släppa dem i sommarhagen för att vara "säker" på att de inte släpper ägg?

4-5 dar skulle jag vänta. 3 första dagarna släpper de ut mest.

Ok. Pratade just med min vet som skulle skriva ut. Hon tycker inte att jag behöver maska mer i sommar eftersom de har så lite + att de släpps på parasitfritt bete. Håller du med? Jag maskar gärna så lite som möjligt...

Avmaskningen är ju i första hand för att skydda markerna. Med Cydectin är ju smittan borta i 12 veckor, det är ju bra! Ett nytt prov när det gått 14 veckor kan ju vara bra då, bara för att kolla att de inte sprider smitta igen i den rena hagen.

kl

Har två hästar som går i samma hage året om. Går ensamma.
Träckproven har inte visat nåt på 2 år,ska jag ta prov nu?
Tog inget prov i höstas

Hej Madick!

Då har provsvaren för våra 3 kommit:

Valack (halvblod) 7 år 150 EPG lilla blodmask. Hade 200 förra året o avmaskades då enl. din rekommendation.

C-ponny 8 år, ny i stallet, hade 300 EPG lilla blodmask, odling satt.

D-ponny 11 år, ny i stallet sen i höstas inga prover tagna tidigare, 925 EPG lilla blodmask, odling satt. Har kliat sig i rumpan rätt kraftigt för ett litet tag sen, inget nu. Är normal i hull, glänser i pälsen o "ser inte ut" att ha mask.

Ska valacken avmaskas alls?

Vilket medel till ponnyerna o bör vi även kolla bandmask på D-ponnyn som hade så höga EPG?

Tacksam för svar som vanligt!:)

Senast ändrad:

KL

Hittils, två nollade och min hade bara 100 på lilla blodmasken.
Tänkte om man kan ge honom 1 spruta Cydectin innan hagbytet och det räcker sen? Så gjorde jag med min gamla som hade 200, året efter hade hon 0.

*KL*

Jag har idag fått provsvar på träckproven som jag tog igår. Svaren är på mina tre hästar och min kompis två hästar. Två av hästarna hade 0 EPG så dem ska vi ju förstås inte avmaska. Min ett-åring hade 60 EPG på stora och/eller lilla blodmasken och 0 EPG spolmask.

Min kompis ett-åring hade 150 EPG stora och/eller lilla blodmasken samt 30 EPG spolmask.

Slutligen så hade mitt fodervärdssto 100 EPG stora och/eller lilla blodmasken, 0 EPG spolmask.

Bör någon av hästarna avmaskas? Kan tillägga att 1-åringarna går tillsammans i hagen så risken att de smittar varandra är stor. Så någon som vill ge råd? Madick? /AFF

Ser inte ponnyn ut att ha bandmask så skippa det.

Om den med 150 ska avmaskas hänger på hur era hagar ser ut. Hur mycket mark, hur många hästar osv.

Den med 950 skulle jag köra antingen ivermektin var 8e vecka eller Cydectin 2x med 12v mellan.

KL

Hittils, två nollade och min hade bara 100 på lilla blodmasken.
Tänkte om man kan ge honom 1 spruta Cydectin innan hagbytet och det räcker sen? Så gjorde jag med min gamla som hade 200, året efter hade hon 0.

Det låter som en bra plan.

Bör någon av hästarna avmaskas? Kan tillägga att 1-åringarna går tillsammans i hagen så risken att de smittar varandra är stor. Så någon som vill ge råd? Madick? /AFF

De har väldigt låga värden. Hur stora är hagarna och hur många hästar går tillsammans där?

De har väldigt låga värden. Hur stora är hagarna och hur många hästar går tillsammans där?

Två av hästarna går i en gräshage på ca 0,6 hektar. Det ena stoet (hon som har 100 EPG av blodmasken) är 5 år och har föl vid sidan och det andra stoet är 8 år (ska föla vilken dag som helst) och har 0 EPG.

Ett-åringarna går i en mindre hage utan gräs i men det är bara de två hästarna och inga andra.

Sto nr tre är 21 år gammal och går ensam i hage utan gräs. Hon har också 0 EPG.

I sommar ska det gamla stoet + mina avelsston med föl vid sidan gå på bete ihop. Det är hagar på 3 hektar och jag tror att de är förhållandevis smittfria. Unghingstarna ska även de gå på bete tillsammans i sommar i bra hagar utan större smitta.

/AFF

Då skulle jag bara avmaska åringarna innan betessläpp med valfritt medel.

Ser inte ponnyn ut att ha bandmask så skippa det.

Om den med 150 ska avmaskas hänger på hur era hagar ser ut. Hur mycket mark, hur många hästar osv.

Den med 950 skulle jag köra antingen ivermektin var 8e vecka eller Cydectin 2x med 12v mellan.

Vi har bara dessa 3, dvs 1 c-ponny, 1 d-ponny o 1 halvblod på 4 hektar mark. Stor hage med andra ord. Men de går i merparten av den året runt.

C-ponnyn hade ju 300 vilket preparat till honom? Och om den med 150 ska avmaskas vilket preparat?

Samma medel till ponnyn som till den andra som skulle avmaskas.

Hej!

Jag skickade in ett provsvar på min ena häst i förrgår och fick svar idag......
Han hade 2700 på lilla och/eller blodmasken!!!! :eek: :eek: :eek: Jag blir skitorolig (första träckprovet på mina egna hästar.. :angel: )!
Tog inte odling, vad jag förstod i "anvisningarna" så är det för de som har egen mark som vill veta va mkt markerna kan vara smittade..?

Väntar på min andras häst träckprov, borde komma idag, men även om det inte visar någonting så borde jag väl avmaska ändå innan betessläpp (de går ihop året om)?

Det låter ju som en otrolig mängd blodmask, kan en avmaskning klara det?
Är det farligt? (just att det heter blodmask gör ju inte saken bättre.. :cool: )
Har så mkt frågor som snurrar i huvudet, höll på att få en chock när jag såg siffran.. :crazy:

Hej!

Jag skickade in ett provsvar på min ena häst i förrgår och fick svar idag......
Han hade 2700 på lilla och/eller blodmasken!!!! :eek: :eek: :eek: Jag blir skitorolig (första träckprovet på mina egna hästar.. :angel: )!
Tog inte odling, vad jag förstod i "anvisningarna" så är det för de som har egen mark som vill veta va mkt markerna kan vara smittade..?

Väntar på min andras häst träckprov, borde komma idag, men även om det inte visar någonting så borde jag väl avmaska ändå innan betessläpp (de går ihop året om)?

Det låter ju som en otrolig mängd blodmask, kan en avmaskning klara det?
Är det farligt? (just att det heter blodmask gör ju inte saken bättre.. :cool: )
Har så mkt frågor som snurrar i huvudet, höll på att få en chock när jag såg siffran.. :crazy:

Odlingen är för att utesluta STORA blodmasken som är riktigt farlig för hästen. Första gången jag provtar väljer jag alltid odling, även om den är ovanlig så är den inte kul att få in på markerna, även om det inte är mina marker.

Du ska avmaska flera ggr, inget medel tar nämligen all mask inuti hästen. Jag skulle välja t.ex. ett ivermektinpreparat nu och sen var 8e vecka till sista avmaskningen i oktober och då ta Cydectin som rensar upp lite till inför vintern. Sen tidigare träckprov nästa år.

*kl*

Behöver lite råd om hur jag ska göra på bästa sätt.

Jag ska byta stall och flyttar till marker där det inte gått djur på 15 år. Jag vill naturligtvis försöka hålla dessa så rena som möjligt. Hur bör jag lägga upp min plan med träckprover/avmaskning innan jag släpper dit dem. När är bäst att släppa dit dem? (jag har två hästar, en f 07 och en f 04. 04an har nollat två år i rad, 07an hade ganska mkt förra året, runt 300 i höstas)

Tacksam för svar!

Tack så jättemycket!

Fick tillbaka den andra hästens provsvar nu, och hon hade 350 epg på blodmask... Ingen utav dem hade spolmask, tack och lov! Hade inte klarat av mer mask än de jag fått veta om idag.. :p

Men när ska jag avmaska dem då? Nu eller innan betessläpp? :crazy:

Och hur ska jag förebygga den mängden mask som den ena har förutom att mocka ur hagen?

Ska jag mocka ur sommarhagen också för att minimera?

Som jag sa högre upp, tack så mkt.. Dina inlägg är guld värda! :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 058
Senast: Mineur
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 504
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 266
Senast: Shpongle
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 123
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar