T
Tussilagon
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2
Tack så mycket för ditt svar!
Tack så mycket för ditt svar!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
KL
Hittils, två nollade och min hade bara 100 på lilla blodmasken.
Tänkte om man kan ge honom 1 spruta Cydectin innan hagbytet och det räcker sen? Så gjorde jag med min gamla som hade 200, året efter hade hon 0.
Bör någon av hästarna avmaskas? Kan tillägga att 1-åringarna går tillsammans i hagen så risken att de smittar varandra är stor. Så någon som vill ge råd? Madick? /AFF
De har väldigt låga värden. Hur stora är hagarna och hur många hästar går tillsammans där?
Ser inte ponnyn ut att ha bandmask så skippa det.
Om den med 150 ska avmaskas hänger på hur era hagar ser ut. Hur mycket mark, hur många hästar osv.
Den med 950 skulle jag köra antingen ivermektin var 8e vecka eller Cydectin 2x med 12v mellan.
Hej!
Jag skickade in ett provsvar på min ena häst i förrgår och fick svar idag......
Han hade 2700 på lilla och/eller blodmasken!!!! Jag blir skitorolig (första träckprovet på mina egna hästar.. )!
Tog inte odling, vad jag förstod i "anvisningarna" så är det för de som har egen mark som vill veta va mkt markerna kan vara smittade..?
Väntar på min andras häst träckprov, borde komma idag, men även om det inte visar någonting så borde jag väl avmaska ändå innan betessläpp (de går ihop året om)?
Det låter ju som en otrolig mängd blodmask, kan en avmaskning klara det?
Är det farligt? (just att det heter blodmask gör ju inte saken bättre.. )
Har så mkt frågor som snurrar i huvudet, höll på att få en chock när jag såg siffran..