En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Och hur ska jag förebygga den mängden mask som den ena har förutom att mocka ur hagen?
350 är ju inte fasligt mycket. Men det man kan göra är ju att UNDERHÅLLA vinterhagarna när hästarna går på bete. DVS slå ned rator som ex. Många anser ju att: jättebra det växer upp ogräs i vinterhagen, då har ju hästarna något att göra när dom kommer tillbaka. Jag skrev ogräs enbart för att många inte kan se skillnad på gräs och gräs/rator.

Ska jag mocka ur sommarhagen också för att minimera?

om du har tillräckligt stort bete så behövs det inte. du bör ju INTE ha samma hage år efter år. Du kan även växelbeta med nöt eller får.

Fick svaren idag. en inackordering, val 13 år hade 250 spolmask??
Har aldrig varit med om så mycket spol på en vuxen. Visserligen rätt ny i stallet men ändå? Spolmasken lever väl rätt lämge i hagarna så jag gissar att jag ska försöka hålla bort mina unghästar från hagarna han ska gå i/gått i?
Eller spelar det ingen roll?

Off topic
Mina unghästar nollade i år igen (går för sig, inte ihop med inackorderingarna...) :)

Tack! Det jag tänkte på med mycket mask var den andra pållens epg (2700).. ;) :angel:

Tack så mycket för svaret!

lånar knapp..

Har fått svar på träckprov på alla hästarna i stallet. det är 5 st som inte behöver maskas och 5 stycken som behöver.

Dom som behöver har liten blodmask med odlingsatt. Dom flesta går i samma hage även 2 utav dom som nollat ska man då av maska dom 2 också för att dom går i samma hage? eller hur ska man göra?! :confused:

lånar knapp..

Har fått svar på träckprov på alla hästarna i stallet. det är 5 st som inte behöver maskas och 5 stycken som behöver.

Dom som behöver har liten blodmask med odlingsatt. Dom flesta går i samma hage även 2 utav dom som nollat ska man då av maska dom 2 också för att dom går i samma hage? eller hur ska man göra?! :confused:

Nej, bara de som har positivt avmaskas. De allra flesta hästarna har tillräcklig motståndskraft mot parasiterna själva.

*kl*

Behöver lite råd om hur jag ska göra på bästa sätt.

Jag ska byta stall och flyttar till marker där det inte gått djur på 15 år. Jag vill naturligtvis försöka hålla dessa så rena som möjligt. Hur bör jag lägga upp min plan med träckprover/avmaskning innan jag släpper dit dem. När är bäst att släppa dit dem? (jag har två hästar, en f 07 och en f 04. 04an har nollat två år i rad, 07an hade ganska mkt förra året, runt 300 i höstas)

Tacksam för svar!

När du släpper dit dem spelar ingen större roll om det växer gräs så de klarar sig.

Träckprov ungefär en vecka innan du tänkt flytta dem så du hinner avmaska innan de flyttar över bara.

Tack så jättemycket!

Fick tillbaka den andra hästens provsvar nu, och hon hade 350 epg på blodmask... Ingen utav dem hade spolmask, tack och lov! Hade inte klarat av mer mask än de jag fått veta om idag.. :p

Men när ska jag avmaska dem då? Nu eller innan betessläpp? :crazy:

Och hur ska jag förebygga den mängden mask som den ena har förutom att mocka ur hagen?

Ska jag mocka ur sommarhagen också för att minimera?

Som jag sa högre upp, tack så mkt.. Dina inlägg är guld värda! :bow:

När ska de gå ut i sommarhagen? Har du möjlighet att mocka vinterhagen ordentligt redan nu? ALL mockning man kan göra förebygger, inte minst ratorna blir mindre när man mockar. Det blir alltså mer fräsht bete åt hästarna om man mockar, även om bajset inte innehåller parasitägg, och det är ju bra!

Om du kan mocka vinterhagen ordentligt så vänta du med avmaskningen tills ca 4 dagar innan betessläpp.

Fick svaren idag. en inackordering, val 13 år hade 250 spolmask??
Har aldrig varit med om så mycket spol på en vuxen. Visserligen rätt ny i stallet men ändå? Spolmasken lever väl rätt lämge i hagarna så jag gissar att jag ska försöka hålla bort mina unghästar från hagarna han ska gå i/gått i?
Eller spelar det ingen roll?

Off topic
Mina unghästar nollade i år igen (går för sig, inte ihop med inackorderingarna...) :)

Den kan ha haft en infektion eller så och därmed lägre immunförsvar ett tag så spolmasken fått fäste. Normalt bygger hästarna upp eget motstånd mot spolmasken 6 mån efter första smittan, så det ska inte vara någon fara att ha unghästar i den hagen.

jag fick svar på träckprovet nu och han hade 400 EPG blodmask... jag tog ingen odling eftersom de sista två proven har varit negativa för stora blodmasken.

vilket medel rekommenderar du och i vilka intervaller ska jag ge?

tacksam för svar :bow:

Ja, ska faktiskt ut med hjälp och mocka ur den nu! :p Har delat av vinterhagen, så att jag kan ta en halva i taget, samtidigt som betet får växa upp lite så att de får vänja sej lite innan släpp (Enda hagen de går i under vinterhalvåret).. När jag släpper dem beror på, hade tänkt mej runt mitten av maj kanske, för då har jag hunnit rusta upp sommarhagen och fixat med nersprunget staket och dylikt.

Men ska jag avmaska båda två (ena hade ju 2700 epg och den andra 350 epg) 4 dagar innan betessläpp och gå efter det avmasknings-schemat du skrev i ett tidigare inlägg för den med mkt epg?

Gud, va jag tjatar, men bättre att fråga för mkt än för lite.. :angel:

som sagt, guld värda! :bow:

Senast ändrad:

Om du kan mocka vinterhagen ordentligt så vänta du med avmaskningen tills ca 4 dagar innan betessläpp.

Gäller avmaskning 4 dagar innan betessläpp även för spolmask (banminth)? Nån som vet?:)
Har två 1-åringar som snart skall iväg på parasitfritt bete, och glömde fråga veterinären hur många dagar innan bytet av bete jag skulle maska...

Behöver lite hjälp igen det är en i stallet som tydligen har ringt till en agria veterinär och den säger att alla ska av maskas som har mask. Dom som har lägst har 60 och 100. och veterinären jag ringde för att få ut maskmedel sa att dom inte behövde avmaskas :confused: dom andra som har mask har 550, 850, 900, 1900

jag fick svar på träckprovet nu och han hade 400 EPG blodmask... jag tog ingen odling eftersom de sista två proven har varit negativa för stora blodmasken.

vilket medel rekommenderar du och i vilka intervaller ska jag ge?

tacksam för svar :bow:

Välj vilket medel du vill (eller vad de andra tar) och håll intervallen den här sommaren.

Gäller avmaskning 4 dagar innan betessläpp även för spolmask (banminth)? Nån som vet?:)
Har två 1-åringar som snart skall iväg på parasitfritt bete, och glömde fråga veterinären hur många dagar innan bytet av bete jag skulle maska...

Ja, det tar 3-4 dar innan det mesta kommit ut efter avmaskning.

Behöver lite hjälp igen det är en i stallet som tydligen har ringt till en agria veterinär och den säger att alla ska av maskas som har mask. Dom som har lägst har 60 och 100. och veterinären jag ringde för att få ut maskmedel sa att dom inte behövde avmaskas :confused: dom andra som har mask har 550, 850, 900, 1900

Jag kan förstå Agria-veterinären när alla andra ändå har så pass mycket. Kör alla första omgången och sen bara de som har högre värden resten.

Veterinären jag ringde sa att inte den på 60 och 100 skulle avmaskas? fick bara avmaskningsmedel till dom andra..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 058
Senast: Mineur
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 511
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 266
Senast: Shpongle
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 123
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30