En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Jag skulle avmaska den här säsongen när hästen har 850 EPG. Har någon av hästarna symptom som skulle kunna tyda på bandmask? Annars skulle jag inte fundera över det.

Tack för ditt svar Madick. Ponnyn har eg inga tecken på infektion, men kommer tyvärr att bli avmaskad ändå när stallet utför sin obligatoriska "mass" avmasknig av alla hästar.
Hästen med blodmask är nu avmaskad med Noromectin. Hans träck luktar illa, och ser ut som ett par stora lite lösare blaffor, alltså inte en fin hög med små kulor. Tycker inte att pälsen är helt ok. Inget fel på hullet. Har aldrig visat tecken på kolik. Kan blodmasken vara boven till avföringen och pälsen? (Foderstaten är bra).

Ett lite tillägg. Verkar även ibland ha klåda i "baken".

Menar du att en häst som inte har positivt på träckprov ska avmaskas? Totalt sinnessjukt - allvarligt menat!

Lös mage kan bero på så himla många saker. Blodmasken brukar inte ge såna problem i vanliga fall.

Menar du att en häst som inte har positivt på träckprov ska avmaskas? Totalt sinnessjukt - allvarligt menat!

Lös mage kan bero på så himla många saker. Blodmasken brukar inte ge såna problem i vanliga fall.

Håller med dig om att det vore galet att avmaska friska hästar, men det måste göras i mitt stall. Står till och med i kontraktet. Ska dock försöka prata med stallägaren.

Stort tack för dina svar.

Håller med dig om att det vore galet att avmaska friska hästar, men det måste göras i mitt stall. Står till och med i kontraktet. Ska dock försöka prata med stallägaren.

Stort tack för dina svar.

Stallägaren bör då snarast ändra i kontraktet till avmaskning ELLER rent träckprov. Avmaskningsmedel är receptbelagt idag av en anledning.

Kort referat om det senaste vad gäller parasiter (ursäkta engelskan):
2009 Equine Parasite Symposium
I just returned from Lexington Kentucky where I attended the 2009 Equine Parasite Symposium at the Gluck Equine Research Center on the campus of the University of Kentucky. The main topic at this meeting was the developing resistance of parasites to the dewormers that are available including ivermectin. The two main concerns of the parasitologists attending the meeting were.

1. If something is not done to slow the rate of this developing resistance the parasite problem in horses could become critical because there are no new deworming medications ready for use in the horse.

2. There is a need to change the deworming practices and indentify the areas where resistance to these medications exists. This can be done by developing a combination of dewormers and other husbandry practices to protect horses from parasites.

Doing stool samples before deworming can identify which worms are present so the proper dewormer combination can be used and only those horses that need to be dewormed will be dewormed. By following this plan it is felt the rate of developing resistance can be slowed. By doing a stool sample again after deworming can also help to identify where resistance to dewormers may already exist.

Du kan också be stallägaren ringa själv till SVA parsitologen för att ta reda på mer. Ta strid för det här! Det är viktigt!

Min tur nu då...

Pållen hade 2100 EPG blodmask (odling satt) i år. Avmaskad förrra året med Bimectin (hade då 550 EPG) och åren innan dess inget eller max 150.

Fick en ny pålle för drygt ett år sedan som då hade 350 EPG maskad på samma sätt som ovan. Nu visade det 300 EPG.

Frågan är lite hur det kan ha exploderat så för första pållen? Jag mockar hagarna så länge årstiderna tillåter och håller på för fullt nu att ta bort det sista efter vintern.

Ska ring vet i morgon för recept, vad kan tänkas vara ett bra preparat som tar dessa uschlingar och ska jag göra ett nytt träckprov till hösten?

Tack på förhand!!

/Coop

Så det är endast lilla blodmasken som kan ligga i vila, då försvinner alltså alla eventuella stora blodmaskar vid en avmaskning. Rätt eller fel?

Avmaskade du bara en gång eller hela säsongen med Bimectin förra året?

Jag skulle avmaska med Cydectin i år var 12e vecka, dvs 3 avmaskningar i år, och fortsätta mocka.

Det kan ju varit så att han haft mycket som legat och vilat i flera år och nu kommer fram. Eller att immunförsvaret varit lågt pga infektion eller liknande.

Så det är endast lilla blodmasken som kan ligga i vila, då försvinner alltså alla eventuella stora blodmaskar vid en avmaskning. Rätt eller fel?

Ur hästen försvinner de, helt rätt. Men markerna måste saneras, annars återsmittas de.

Tack för svar!!

Vad jag kan se i almenackan så avmaskade vi två gånger förra året.

När jag tänker efter så kan jag ha en liten aning om varför det kan vara högre. Hon har fått spatt och därmed inte mått så bra.

Ska ringa vet i morgon och fråga vad hon tycker, då vet jag lite mera iallafall.

Du är en pärla!!

*kl*

Uppdaterar hur det gått för min del. Träckprovade häromdagen. Ett 6-årigt sto och en 5-årig valack.

Stoet hade i höstas 350 EPG liten blodmask, och nu 100. Ej avmaskad i höstas.
Valacken hade i höstas 850 EPG liten blodmask, och nu 350. Avmaskad i höstas.

Veterinären skrev ut ivomec comp att avmaska med nu. Maskar av bägge nu, mockar hagarna och kollar igen tidig höst. Har stoet samma eller lägre skippar jag ev maskning på henne nästa gång.

Har beten som till för ett år sedan inte gått en häst på (inte senaste 20 åren minst iaf). Så lite förvånad att valacken har så mycket parasiter. Han avmaskades även förra våren innan han släpptes på dessa beten.

En allmän fråga om någon har svar, ang mocka hagar. Känns ju som att varenda gram hästbajs är en infektionsrisk. Hur noga ska man vara? Jag mockar hagarna, men står inte och petar efter varenda liten plutt. Är det ogjort med mockningen alls då?

Citerar mig själv, kom på en tilläggs fråga. Är det vettigt, enligt ovanstående historik, att göra nytt träckprov i sommar/när ivomec comps effekt inte är kvar längre, eller räcker det med noggrann mockning av hagar och träckprov i sensommar/höst? Vill försöka få ner parasitantalet så mycket det bara går, och i och med att det bara är två hästar och egna marker så borde jag ha en rimig chans att göra en insats.

Ska du mocka så kan du avvakta med träckprovet till senare i sommar, ca augusti kanske är lagom.

Ska du mocka så kan du avvakta med träckprovet till senare i sommar, ca augusti kanske är lagom.

Måste bara ge dig en STOR eloge MADICK! :bow::bump: Som svarar på allas våra frågor, de är ju inte få direkt :p Tack tack för all hjälp du ger oss! Du är Bukes lilla maskexpert! :bow:

Mvh M

Senast ändrad av en moderator:

Hej! känns som jag skulle kunna få några vettiga svar här,jag är usel på maskning och drar mitt hår varje år!!:) Såhär ligger det till: Just nu går två ston varav en högdräktig i en hage som används som typ paddock under vintern och "reservhage" vid behov. Dessa visade 0 resp 150 EPG och den med 150EPG är avmaskad. Sen finns det två hästar till som visat 100 resp 350EPG och dessa går i vinterhagen fortfarande. De jag grämer mig över är hur jag ska göra med bete i sommar, förra året maskade vi i vinterhagen sen varvade vi och följde betets tillväxt,nu när fölet ska avmaskas vet jag inte.jag har en hage som byggdes förra året som är den renaste vi har,den räcker ju inte till alla hela sommaren,(vet rek. att föl o sto ska gå i renaste hage). det finns totalt två beteshagar och ev ska två hästar stå på annat bete en tid men inget bestämt där.Ursäkta att de blev rörigt nu, men hur skulle ni göra?!? Har ingen aning om när jag ska byta hagar eller ens var jag ska börja..:confused:

Fick svar på min 2-åring. Han har 575 lilla blodmasken och tydligen även bandmask.
Tänkte ringa vet för medel imorgon o undrar om jag tänker rätt?
Equimax för att ta både blodmask o bandmask. Sedan fortsätta med Noromectin resten av säsongen.
// Linda

KL

Gjorde träckprov på min pålle igår och fick svaret 850 EPG idag. Odling satt och svar beräknas om två veckor. Jag är inte så insatt och behöver hjälp av er. Vad ska jag avmaska med? Hon fick Ivomec förra säsongen. Ska man avmaska nu eller vänta tills man får svar på odlingen eller hur går det till?

Fick svar på min 2-åring. Han har 575 lilla blodmasken och tydligen även bandmask.
Tänkte ringa vet för medel imorgon o undrar om jag tänker rätt?
Equimax för att ta både blodmask o bandmask. Sedan fortsätta med Noromectin resten av säsongen.
// Linda
Det låter som en bra plan!

KL

Gjorde träckprov på min pålle igår och fick svaret 850 EPG idag. Odling satt och svar beräknas om två veckor. Jag är inte så insatt och behöver hjälp av er. Vad ska jag avmaska med? Hon fick Ivomec förra säsongen. Ska man avmaska nu eller vänta tills man får svar på odlingen eller hur går det till?

Jag skulle avmaska nu och ta Cydectin. Skulle odlingen visa på stora blodmasken behöver ni sanera rejält i hagarna.

*kl*

Jag har kollat provsvaren jag fick på min häst, skickade en ett kolla masken och bad dem även kolla förekomst av bandmask.
I svaret så står det "ingen förekomst av ägg i hästens bandmask"
Vad menas med det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 058
Senast: Mineur
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 503
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 266
Senast: Shpongle
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 123
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar