En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

2 olika hästar, minns ej medel då det här var 15 år sen.

Har läst på 2 olika medel ang svullnad. Detta kan uppkomma om hästen har mycket kraftig infektion av nackbandmask. Reaktionen antas bero på att ett stort antal mikrofilarier dör samtidigt.

Ok, men är maskarna någonstans i närheten av huvudet då eller? För det såg ut som om dessa två svullnade kring bihålorna. Jag minns att någon då sa till mig att det trillade ut döda maskar i bihålorna, men så här på äldre dar ;) låter det lite konstigt.

Ok, men är maskarna någonstans i närheten av huvudet då eller? För det såg ut som om dessa två svullnade kring bihålorna. Jag minns att någon då sa till mig att det trillade ut döda maskar i bihålorna, men så här på äldre dar ;) låter det lite konstigt.

Nackbandmaskens mikrofilarier lever i mjukdelar.

KL

När ska man ta träckprov? På en gammal gubbe (f-81) som har nollat på båda proven (före och efter bete) 2 år på raken?:confused:

Går med en fjord 16 år och en fbl 10 år. Alla 3 nya i stallet, sedan slutet av januari.

Har han nollat så pass så vänta tills någon vecka innan hagbyte.

Vi använde SVAs "gårdövervakning" innan jag bytte stall. 12 hästars träck går lätt ner i ett vadderat kuvert... Jag blev uppringd av vet som gav mig resultaten. Trots att jag inte beställt bandmaskanalys särskilt fick jag ändå information om att det hittats hos någon häst, men man letade inte specifikt efter det. Jag tycker detta är ett klart prisvärt alternativ till t.ex kolla-masken och det bästa är just att du har en kontaktperson du får använda så mycket du vill och som har koll på stallets "mönster" vad gäller parasiter.

Senast ändrad:

Jag har lite funderingar om avmaskning, vi har tagit träckprov på två av hästarna i stallet, de står fyra hästar här och dom andra två ska ta träckprov. den ena hästen hade 0 Epg och den andra hade 150 Epg (lilla/stora blodmasken) den med noll är avmaskad en gång extra pga kolik, hon är dräktig och mening va att hon skulle maskas strax innan fölning(om ca 3 veckor) men om hon nu inte har något är de nödvändigt att maska, hur stor är smittorisken från dom andra hästarna? Ska vi kanske avmaska stoet tillsammans med fölet, de ska ju maskas efter ca 8 veckor första gången. Kan man vänta till då?
Vi har inte snö i hagarna längre, de börjar bli lerigt och plusgrader på dagarna.
Hoppas på kloka svar! :)

Senast ändrad:

När avmaskades hon extra och med vilket medel, hur långt innan provet togs?

Hon behöver inte avmaskas före fölning. Förr avmaskade man alltid direkt EFTER fölning för att komma åt ev. fölmask som fölet får i sig via mjölken, men den är väldigt ovanlig numera.

Hon avmaskade 15 december och provet togs igår 8 april, de är alltså ca 4 månader imellan, hon avmaskades med fyrantel. Okej, aaa i samband med fölningen menade jag.

Hon avmaskade 15 december och provet togs igår 8 april, de är alltså ca 4 månader imellan, hon avmaskades med fyrantel. Okej, aaa i samband med fölningen menade jag.

Då skulle jag inte avmaska nu eller vid fölning, och inte heller när fölet är 8v utan att ta prov först.

Ok. Sommarbete blir i början av juni ungefär.
Hoppas på sent betesläpp eftersom min herre inte gillar att sova ute nu på gamla dar...;)
Betet lär ha stått tomt ett tag, iaf en sommar. :confused:Kan hör med stallägaren.

Är det vanligt att hästar blir dåliga av avmaskningsmedel?
Min herre blir det. Får diarré direkt. Sist han blev avmaskad (nov06, noromectin, inget träckprov, ALLA skulle då avmaskas:mad:), fick han diarré och magknip på kvällen samma dag. Blev vetbesök då, för att få stopp på diarrén...:(

Så jag är glad att slippa avmaska min herre, eftersom det oftast leder till vetbesök efteråt.:(

Okej, men hur stor är risken att hon blir smittad om dom andra skulle ha väldigt mycket?:confused:

Okej, men hur stor är risken att hon blir smittad om dom andra skulle ha väldigt mycket?:confused:

Inte så stor. På det du berättat låter hon som en häst som har högt eget försvar mot parasiter, som 80% av hästarna faktiskt har.

Hej hopp!

har hemma två islandston två år gamla som det gjordes träckprov och avmaskades innan de kom hit, jag har sedan de kom hit regelbundet mockat hagarna. Men idag kom det hit en ettårig shetlandshäst som ej börjar fälla och har en rejäl bukmage och rätt smal o klen för övrigt. Nu vet jag att ägaren inte kommer ta "Kolla masken" på den och så har jag en spruta Fyrantel hemma över. jag vill ju inte att han ska maska sönder hela hagen för mig nu och tänkte då kolla om jag kan ge han en vanlig dos av den eller om jag kan ge dubbel för att ta bandmasken också?

För visst kan det hänga ihop med mask om en häst inte fäller av sin päls som den ska?

Jag skulle göra träckprov för min egen skull då om det är dina hagar. Men ja, dubbel dos om du ändå ska ge för att komma åt ev. bandmask. Sen bör du vet att det bara tar vuxna blodmaskar så om den har det så håller du bara äggen borta 4v, därav provet först ändå.

Men om jag sparar det som blir över (han får ju 100kg*2 nu isåfall) och då är det ju över för 400kg till. Kan ju ge han en dubbel dos om 4 veckor igen då??

Jag är inte rik och tänker inte lägga ut pengar på en annans häst. Hade jag inte haft sprutan hemma så hade ägaren fått fixa det hela.

Men tänk vad pengar det blir om han smittar dina hästar så du måste avmaska mer? Jag skulle ta provet och om hästen visar sig vara maskfri stå för den kostnaden och ha lugnt sinne, och om det är positivt skulle jag kräva åtgärder av ägaren. Vem äger marken? Måste den gå med dina och skita ner när du kämpat med mockning osv?

Väger den verkligen bara 100 kg?

Det är en imorgon fyllda ettårig shetlandsponny, tror inte den väger mer direkt....

Nu hyr jag bara marken, vi ska flytta i sommar. Hästarna som står här är bara tillfälligt här och ska säljas av ägaren efter att jag har utbildat klart dem, de åker hem om en månad. Shetlandsponnyn åker till mattes bete vid samma tid(han kan ju ändå inte vara här själv då).

Så jag mockar en gång i veckan för att hålla markerna rena och för att inte låta islandsstona smittas med nåt annat innan de åker hem igen.

Jag tror knappast denna shetlandsponny är maskfri.... lång historia men jag tror han har mask.... specielt som han stod här i vintras en period då det inte var maskfritt i mina hagar. Mockade först efter att jag sålt min ponny och innan islandshästarna kom.

Så jag är lite snål nu med tanke på att kompis har sin häst här gratis och jag riskerar att den eventuelt får för sig att betäcka stona vilket innebär att jag får ha ett dygnet runt öga på dem. Hans kulor är inte nere men jag vill vara försiktig med. Sköter han sig inte blir det liten hage vid sidan om som är rymningssäker... :D

Oj jösses... har du försäkrat dig om att din kompis betalar för ev. skador på stona och veterinärkostnader om han får för sig att betäcka? Såna risker som du tar skulle jag inte göra för någon.

Men då förstår jag din ståndpunkt och skulle absolut spruta i en dubbel dos nu på studs. Snåla inte på den sprutan du har, utan dela den i 2ggr, alltså 2x150 kg nu och resten innan han åker eller så.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 058
Senast: Mineur
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 498
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 266
Senast: Shpongle
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 123
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar