En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Ärligt talat så har vi aldrig skickat in ett täckprov. Hur gör man och när?
Och hur ofta? Räcker det med 2ggr/år?

Vi brukar byta hage med våra Highlandskossor.

Börja med träckprov på våren/strax innan betet. Har ni växelbete är chansen stor att ni inte behöver avmaska. Första året hästarna nollar brukar jag ta ett prov även på hösten bara för att kolla av att de håller sig stadigt.

Nu till frågan: Bör jag vänta tills det är dax för dom att byta hagar, vill ju kolla dom nu pga av lösa magar, vad göra? I fall jag kollar dom nu och behöver avmaska, bör jag avmaska igen sedan när ska byta hagar pga av att risken är stor att dom fått i sig parasiter då dom går kvar i "vinter hagarna"? Hur stor är smittorisken efter om dom går i rasthagar som mockas varje/varranan dag? Kontrat med smittorisken efter avmaskning i en större "vinter hage" som inte mockas? Helt enkelt, vad göra?

Mvh // Oggie

Det går bra att kolla dem nu. Är det så att de behöver avmaskas så är det ju bara att du börjar avmaskningssäsongen tidigare än vanligt. Om du inte tar prov nu och de sprider smitta så får de ju ändå i sig smitta, dessutom fortsätter de släppa ut mer ägg, dvs ökar smittrycket i hagarna. Avmaskningen är i första hand för smittan i hagarna ska minska.

Mockas hagen ofta så borde smittrycket vara nästintill obefintligt.

Tack så jätte mycket för ditt svar Madick.

Mvh // Oggie

Hej, tänkte fråga dig Madick, vad jag förstått så förespråkar du att avmaskning vid behov skall ske i bestämda intervaller beroende på preparat.
Men läste precis detta i KollaMasken paketets häfte:

"Förslag på schema för kontroll och avmaskning:

Strax före betessläpp: Provta alla hästar. Avmaska vid behov, hästar med 0 EPG skall inte avmaskas.

Under sommaren eller vid byte av hage: upprepa enligt ovan. om du vet att parasittrycket på betet är lågt kan du hoppa över denna provtagning och avmaskning.

Vid slutet av betessäsongen: vill du kolla hur betessmittan varit provtar du alla eller en representativ del av hästarna på betet och avmaskar enligt rutinen strax före betessläpp.

Bland vuxna hästar är all generell avmaskning till för att begränsa blodmasksmitta under betessäsongen. tidigare har man rekomenderat att avmaska under betesperioden med de intervall som resoektive avmaskningmedel angett. det nya tankesättet är att avmaska efter vad provsvaret vidar.
för bekämpning av blodmaskar finns det idag endast två väl fungerande avmaskningsmedel. rekomendationen är att växla mellan dessa genom att använda en och samma grupp ett år i taget."

Vad menas med detta? behöver man bara kolla hästar 2-3gånger/år då och ingenting under vintern alltså och som de menar skall de bara avmaskas en gång och ej i intervaller eller?

och vilka 2 medel menar de att man skall använda? den där blodmasken är väl inte aktiv alltid eller måste man alltid använda medel emot det?

nu behöver jag lite förklaringar, rörig.

sen har jag en fråga till, ska kolla mina 4 hästar nu denna veckan innan vi byter stall om 2 veckor, 2 unghästar och 2 vuxna.
det funkar bra att kolla nu det är inte för tidigt så maskarna inte är aktiva och sånt?
jag kollade efter blodmasken som väl är den masken de kan dö av förra kollen i höstas och ingen av dem hade det behöver jag kolla igen nu? de kom dock från andra stall allihopa till mig i höstas när de kollades.

tack på förhand.

Det är generella råd. De råd jag försöker ge här är specifika för varje situation. Har hästen högre EPG och ingen historia med träckprov som kan visa något så är det för att bli av med så mycket smitta som möjligt (bryta smittcirkeln) genom att avmaska hela betessäsongen. Har man koll och tar prover regelbundet och bevisligen har låg smitta blir situationen en annan.

På vintern kollar och avmaskar man bara föl/åringar mot spolmask. De ägg som hamnar på snön dör helt enkelt och hästen lider i de allra flesta fall inte av sin parasitbörda.

De två grupper av medel som tar blodmask är pyrantel (Banminth, Fyrantel) och ivermektin/moxidektin (Ivomec, Noromectin, Bimectin, Eraquell, Equimax). Bäst är att styra upp sina rutiner och hygienen i hagarna så man inte behöver avmaska alls...

Nu är det vår och läge att göra en koll, särskillt om ni ska byta stall.

jag kollade efter blodmasken som väl är den masken de kan dö av förra kollen i höstas och ingen av dem hade det behöver jag kolla igen nu? de kom dock från andra stall allihopa till mig i höstas när de kollades.

tack på förhand.

Du gjorde träckprov i fjol och det visade 500epg för valacken och 1200epg för hingsten.
Jag förstår inte hur du kan få det till att de inte hade blodmask?

vilken mask är det som kollas när de sätter en odling då för det är den jag menar, OM jag behöver kolla DEN, denna gången igen eftersom de ej hade något vid förra kollen.

vilken mask är det som kollas när de sätter en odling då för det är den jag menar, OM jag behöver kolla DEN, denna gången igen eftersom de ej hade något vid förra kollen.

Stora blodmasken är det man odlar för att se om de har. Helt rätt att du inte behöver välja odling igen om det inte händer något som kan göra att de blir smittade (t.ex. ny häst eller byte av stall).

(Jag har inte orkat ta mig igenom hela tråden så risk för upprepade frågor finns :p )

Har lite funderingar för hästarna här hemma.. Madick kanske orkar svara.. :angel:
Vi har fyra hästar i stallet varav tre är nya för säsongen. Så dessa ska provtas när som helst för att hinna avmaskas ordentligt om det behövs innan betet. Men hur är det här, vad jag förstått behöver man inte byta hage vid avmaskning? Det fick jag lära mig förut för att hagen blev "jättesmittad" när hästarna bajsade ut all mask. Men är det verkligen så? Eller kan man ha kvar dom i vanliga hagen?

22-åriga ponnyn har blivit provtagen de två senaste åren med 50 EPG första gången och noll i fjol. Rent spontant känns det onödigt att ta prov på honom men eftersom alla de andra är nya för året så kanske han har blivit smittad?

Undrar samma som dig.

Sen undrar jag även om alla hästarna som går tillsammans, måste avmaskas? Dom kommer att gå tillsammans även på betet. Men jag har en känsla av att vissa inte kommer att bli avmaskade.

Man avmaskar bara de som har positivt på träckprov, oavsett om de går ihop eller inte. Även om man har en jättesmittad hage och flera hästar har massor finns det många individer som har starkt eget försvar och inte plockar upp smittan ändå.

Smittan som kommer ut de närmaste dagarna efter avmaskning är ju "ingenting" jämfört med vad de släppt ut innan de avmaskades...

Stora blodmasken är det man odlar för att se om de har. Helt rätt att du inte behöver välja odling igen om det inte händer något som kan göra att de blir smittade (t.ex. ny häst eller byte av stall).

Okej tack för svaret så det är lilla blodmasken som man alltid avmaskar emot?
+ spolmask, bandmask, stygnflugan och vilka mer?

grejen är ju att nya hästar brukar ju hälsa på ibland senast idag fick en kompis häst springa och leka i hagen några timmar med mina hästar och han bajsade säkert ska jag vara orolig då och måste ta en odling?

så ska vi ju byta stall nu om 1 vecka!! men om jag skippar odling nu och gör det nästa gång jag ska testa istället? vilket blir när?

Markerna på nya stället kommer först vara helt rena(första hagen de ska gå i) så ska jag låta de andra hagarna vila några månader det gick två varmblod där senast i höstas men det är ganska stora marker så betestrycket borde inte vara jättestort.

det kommer dock gå många unghästar på markerna i sommar som kommer vara avmaskade när de kommer till mig.

vad tycker du om detta?

Det är generella råd. De råd jag försöker ge här är specifika för varje situation. Har hästen högre EPG och ingen historia med träckprov som kan visa något så är det för att bli av med så mycket smitta som möjligt (bryta smittcirkeln) genom att avmaska hela betessäsongen. Har man koll och tar prover regelbundet och bevisligen har låg smitta blir situationen en annan.

Okej så det är så som de i boken vill ha det helst alltså när folk fått ordning och koll på hur deras hästars maskangrepp osv fungerar!

hur tycker du jag bör göra då?

test i höstas:
shettisen 1200
vuxna islänningen 500
unghästarna(islänningar) 950 resp 850

och skall göra test nu innan flytten ingen av hästarna hade det tagits test på innan jag gjorde det i höstas och alla hästarna flyttade från olika stall till mitt gemensamma i höstas och skall nu tillsammans flytta till nytt stall där det även kommer komma nya hästar (unghästar) som ska vara avmaskade när de kommer(då är det inte lika allvarligt att hästar kommer och går om de är avmaskade eller? men de måste vara nyavmaskade???).

hur ofta och när skall man göra test då?
finns det något billigare alternativ är apoteket att köpa kolla masken ifrån? svindyrt:cry::crazy:

På vintern kollar och avmaskar man bara föl/åringar mot spolmask. De ägg som hamnar på snön dör helt enkelt och hästen lider i de allra flesta fall inte av sin parasitbörda.

du menar i januari?

De två grupper av medel som tar blodmask är pyrantel (Banminth, Fyrantel) och ivermektin/moxidektin (Ivomec, Noromectin, Bimectin, Eraquell, Equimax). Bäst är att styra upp sina rutiner och hygienen i hagarna så man inte behöver avmaska alls...

Det är nog Banminth du rekomenderat mig att använda i höstas ska jag använda ett nytt medel nu i år eller när ska man växla?

tycker du jag bör följa intervallen hela sommaren om det visar att de har relatvit höga värden fortfarande?

hur många dagar innan flytt är bra att avmaska? ska jag byta hage innan flytten med?

och att styra upp rutiner och hyginen i hagarna gör man genom att:
-mocka hagarna
-växelbeta med andra djur
-låta hagen vila 1,5år???
-ha en enskild vinterhage och ensilda sommarhagar?
-ansa betena så solen kommer åt överallt.
-gärna odla/slå hö på betena(tänkte på det får inte hästarna i sig mask då genom att äta höet sen?).

skriv gärna ner mer tips så kan alla läsa här med.

Nu är det vår och läge att göra en koll, särskillt om ni ska byta stall.

japp då gör jag så.

Okej tack för svaret så det är lilla blodmasken som man alltid avmaskar emot?
+ spolmask, bandmask, stygnflugan och vilka mer?
Spolmask har i regel bara föl/åringar. Bandmask är det inte säkert man har, om man inte fått positivt på något prov och inte heller ser några tecken som kan vara bandmask behöver man inte avmaska mot den "bara för att". När man ändå har ett pyrantel-år kan man ta dubbel dos på våren för att komma åt ev. bandmask. Styngflugans larver är ju bara på hösten och OM hästen haft ägg på sig. Utöver dessa finns det andra MYCKET ovanliga parasiter som man inte behöver så mycket fundera över.

grejen är ju att nya hästar brukar ju hälsa på ibland senast idag fick en kompis häst springa och leka i hagen några timmar med mina hästar och han bajsade säkert ska jag vara orolig då och måste ta en odling?
EN bajshög gör knappast nån större skillnad. Jag skulle inte odla för det.

Markerna på nya stället kommer först vara helt rena(första hagen de ska gå i) så ska jag låta de andra hagarna vila några månader det gick två varmblod där senast i höstas men det är ganska stora marker så betestrycket borde inte vara jättestort.

det kommer dock gå många unghästar på markerna i sommar som kommer vara avmaskade när de kommer till mig.

vad tycker du om detta?

Suveränt att få rena marker. Var noga med prover och avmaskning så du håller dem så!

finns det något billigare alternativ är apoteket att köpa kolla masken ifrån? svindyrt:cry::crazy:

Hör med hästklinik o veterinärstation / distriktsveterinären. Lämnar du in träckprov där kan det bli billigare än KM.
// Linda

Delvis KL

I mitt stall så finns de de som inte anv sig utav kollamasken. Jag anv mig utav detta, men frågan e nu: Han står tillsammans med 2 andra hästar, som ej är kollade. jag kan ej prata med dom ang det heller för de tycker att det e onödigt. Jag vill ju ej att min häst ska gå ensam, så ska jag fortsätta kolla bara min häst, o avmaska honom om det visar ngt isf?

Mvh sandra

*KL

Tänkte jag kanske kunde få lite råd hur vi bör göra i vårt stall.

Fyra hästar går där nu, tre av dem testades förra våren och var rena (i princip i alla fall, de var inte ens i närheten av behov av avmaskning). Den fjärde (min) kom runt jul. Han är inte testad på gamla stället utan avmaskad "det gamla viset" någon gång i höstas, troligtvis strax efter betet. Hur ska vi lägga upp planen för träckproven i år? De har för tillfället bara en hage då den andra har plöjts upp. Hagen är stor (kanske ca 100 m x 1000 m) och de har gått där sen oktober kanske.

Kom på också att ponnyn som avmaskades godtyckligt i höstas fick Noromectin

Delvis KL

I mitt stall så finns de de som inte anv sig utav kollamasken. Jag anv mig utav detta, men frågan e nu: Han står tillsammans med 2 andra hästar, som ej är kollade. jag kan ej prata med dom ang det heller för de tycker att det e onödigt. Jag vill ju ej att min häst ska gå ensam, så ska jag fortsätta kolla bara min häst, o avmaska honom om det visar ngt isf?

Mvh sandra

Avmaskar de inte heller?

Indivduella prov på hela bunten. Minst 3 prov nollade innan jag ändrar rutinen kör jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 053
Senast: Mineur
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 022
· Visningar
33 357
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 266
Senast: Shpongle
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 123
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar