Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2
Det är generella råd. De råd jag försöker ge här är specifika för varje situation. Har hästen högre EPG och ingen historia med träckprov som kan visa något så är det för att bli av med så mycket smitta som möjligt (bryta smittcirkeln) genom att avmaska hela betessäsongen. Har man koll och tar prover regelbundet och bevisligen har låg smitta blir situationen en annan.
Okej så det är så som de i boken vill ha det helst alltså när folk fått ordning och koll på hur deras hästars maskangrepp osv fungerar!
hur tycker du jag bör göra då?
test i höstas:
shettisen 1200
vuxna islänningen 500
unghästarna(islänningar) 950 resp 850
och skall göra test nu innan flytten ingen av hästarna hade det tagits test på innan jag gjorde det i höstas och alla hästarna flyttade från olika stall till mitt gemensamma i höstas och skall nu tillsammans flytta till nytt stall där det även kommer komma nya hästar (unghästar) som ska vara avmaskade när de kommer(då är det inte lika allvarligt att hästar kommer och går om de är avmaskade eller? men de måste vara nyavmaskade???).
hur ofta och när skall man göra test då?
finns det något billigare alternativ är apoteket att köpa kolla masken ifrån? svindyrt
På vintern kollar och avmaskar man bara föl/åringar mot spolmask. De ägg som hamnar på snön dör helt enkelt och hästen lider i de allra flesta fall inte av sin parasitbörda.
du menar i januari?
De två grupper av medel som tar blodmask är pyrantel (Banminth, Fyrantel) och ivermektin/moxidektin (Ivomec, Noromectin, Bimectin, Eraquell, Equimax). Bäst är att styra upp sina rutiner och hygienen i hagarna så man inte behöver avmaska alls...
Det är nog Banminth du rekomenderat mig att använda i höstas ska jag använda ett nytt medel nu i år eller när ska man växla?
tycker du jag bör följa intervallen hela sommaren om det visar att de har relatvit höga värden fortfarande?
hur många dagar innan flytt är bra att avmaska? ska jag byta hage innan flytten med?
och att styra upp rutiner och hyginen i hagarna gör man genom att:
-mocka hagarna
-växelbeta med andra djur
-låta hagen vila 1,5år???
-ha en enskild vinterhage och ensilda sommarhagar?
-ansa betena så solen kommer åt överallt.
-gärna odla/slå hö på betena(tänkte på det får inte hästarna i sig mask då genom att äta höet sen?).
skriv gärna ner mer tips så kan alla läsa här med.
Nu är det vår och läge att göra en koll, särskillt om ni ska byta stall.
japp då gör jag så.