En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Ja, har de gått tillsammans och haft lika i minst ett år så kan man göra samlingsprov. Fast då får man vara beredd att göra ytterligare prov om det plötsligt blir positivt.

Ok. Jag vet vi gjorde så på två andra hästar, de hade gått tillsammans i över 10 års tid, och hade oftast väldigt lågt. Dem tog vi tillsammans på, de hade alltid under 100 EPG i liten blodmask. Bägge vuxna hästar, så kändes inte nödvändigt att avmaska då.

Men då kommer jag ta individuella prov i vår och höst i alla fall, så får vi se vad det visar sen!

Vad tycker du är "gränsen" för när man bör avmaska? Alltså vid ca hur mycket EPG (pratar om liten blodmask nu). För även om det visas förekomst, tex 150 etc, så är ju det väldigt lågt.

Vad tycker du är "gränsen" för när man bör avmaska? Alltså vid ca hur mycket EPG (pratar om liten blodmask nu). För även om det visas förekomst, tex 150 etc, så är ju det väldigt lågt.

Det beror helt på vilka förutsättningar man har. Antal hästar, ålder på hästar, hur mycket mark man har, hur den är dränerad, skiljer på vinter/sommarhagar, tidigare träckprov, osv.

KL

Någon som vet hur snabbt efter smitta det finns chans att få positivt för blodmask (både stora och lilla).
Vi har haft vår häst en vecka i vårt nya stall, nu har en häst där testat positivt för båda blodmaskarna. Vi tänkte då testa alla i stallet, men jag undrar om det är någon risk att vi får ett falskt negativt resultat då vår häst bara stått i stallet en vecka?

Så fort som en vecka går det inte.
Men det är inte säkert att alla hästar har mycket ägg för att en har det. De är olika mottagliga för masksmittan. Min valack (18år) har nollat på proven i många år trots att han går i hagar med mycket smitta.
// Linda

Det som era hästar kan ha plockat upp från den nya tar det iaf 8-12 veckor innan ni kan se på träckprov hos dem. Om den har även stora så mocka noga de hagar hästen gått i, hur jobbigt det än är. Hjälps ni åt går det ju lättare. Och så träckprov med odling för att kolla senare i år.

Men precis som mahlmt säger så är det väldigt individuellt hur de blir smittade på samma mark.

Ja, det var ungefär det jag misstänkte att det borde ta mycket längre tid. Vi hoppas på att kunna plöja ner hagarna och inte använda dem på ett bra tag.

kl

Jag fick mitt svar från träckprovet idag, har aldrig gjort sådant tidigare. Det visade på 150 EPG stora och/eller lilla blodmasken och inget på spolmask.
Ska jag avmaska eller vänta?

Hästen går nu, fram till och med helgen, i liten hage med annan häst, fodras ej ute alls, lerigt.

Från och med i helgen byter vi stall, där kommer han gå med annan häst i stor hage med gräs, och lär ju också börja växa ännu mer där så småningom när våren visar sig mer...

Vad hade ni gjort i mitt läge? :confused:
Vill ju inte trycka i honom FÖR mkt "gifter" men vet inte om man anser att 150 är mkt eller lite. Gjorde ingen odling.

150 EPG är inte mycket, men eftersom läget är sådant att ni ska byta stall så skulle jag avmaska nu med ett ivermektin-medel. Sen ny koll om ca 10-12 veckor.

150 EPG är inte mycket, men eftersom läget är sådant att ni ska byta stall så skulle jag avmaska nu med ett ivermektin-medel. Sen ny koll om ca 10-12 veckor.

Okej, du skulle göra det just med tanke på stallbytet?
Annars med 150 hade du inte inte avmaskat? Eller?

Okej, du skulle göra det just med tanke på stallbytet?
Annars med 150 hade du inte inte avmaskat? Eller?

Precis, stallbyte och byte till gräshage är anledningen till att jag skulle avmaska. Skulle han gått kvar i "lerhage" hade det räckt att avmaska tills sommarbetet.

Precis, stallbyte och byte till gräshage är anledningen till att jag skulle avmaska. Skulle han gått kvar i "lerhage" hade det räckt att avmaska tills sommarbetet.

Men sen ska jag avmaska igen då inför betet? Ska jag göra träckprov igen då eller "räcker" detta jag gjort nu?

Men sen ska jag avmaska igen då inför betet? Ska jag göra träckprov igen då eller "räcker" detta jag gjort nu?

Jag skulle ta ett träckprov igen om 10-12 veckor. Mängden han har nu är liten, så en ny koll bara för att se hur det ser ut. Det kanske räcker med den här avmaskningen i år, men det kan också vara så att den nya miljön ger mer smitta.

*kl*

Fick svar på träckprovet på min häst igår och skulle behöva några råd.

Hästen i fråga är fjording, 22 år. Går i året runt hage tillsammans med 6 andra hästar i varierande ålder. Hagen är inte gigantisk, men absolut ingen liten lerig ruta utan de har gott om plats för rörelse och så. Försöker hålla den någerlunda mockad vår/sommar/höst, på vintern är det lite svårare. Hagen plöjdes upp och såddes 07, sen dess har hästarna gått där och den har bara "vilat" i väldigt korta intervaller på några veckor/en månad åt gången, de skiftar ofta mellan två "hagar i hagen" så att säga. Det som görs är att den harvas och putsas vid behov, samt mockas hyfsat då som sagt.
Jag har tagit prov vid samma tid de senaste åren, dock efter att det blivit "vår" så att säga så det har ju diffat på några veckor. Hästen i fråga är dock den enda som det tagits träckprov på. 06 hade han 1100 EPG (avmaskades därefter var 8e vecka hela säsongen), 07 hade han 500 EPG (avmaskades vår och höst) och 08 hade han 300 EPG, avmaskades i maj. Årets prov visade på 60 EPG så jag antar att jag inte behöver avmaska nu? Borde jag avmaska honom samtidigt som de andra troligtvis avmaskas i maj nån gång? Bör jag ta nytt prov i höst eller räcker det att jag gör de nästa år?

Tacksam för tips och råd! :)

Man maskar inte en häst som bara har 60 i epg. Det är ju nästintill ingenting.

Så kategorisk kan du inte vara. Det hänger på omständigheterna.

Hmm förresten har jag ju svarat på det här, var tog det svaret vägen?

Jag skulle inte avmaska nu, däremot innan betessläpp då det kan ha kommit fram fler maskar, och med hästens historia skulle jag iaf ta en omgång innan bete.

konstigt att du själv säger emot dig. Du hävdar i tid och otid själv när folk har epg under 100 att maskning inte behövs. Konstigt att du promt hävdar motsatsen nu då. 60 epg är i princip ingenting, att då slänga i maskmedel är ju lite bakvänt.

konstigt att du själv säger emot dig. Du hävdar i tid och otid själv när folk har epg under 100 att maskning inte behövs. Konstigt att du promt hävdar motsatsen nu då. 60 epg är i princip ingenting, att då slänga i maskmedel är ju lite bakvänt.

Men snälla du. NORMALT avmaskar man inte på så låga värden, men du måste se till helhetsbilden och dessutom när provet togs. Om det alltid var samma för alla var det ju bara att sätta upp en lista, men så är det inte. Det trodde jag faktiskt du visste. Har du 20 hästar där alla har 50 så blir det en hel del smitta som kommer ut i rasthagen om och läge att avmaska ändå för att ta ett exempel.

Och vaddå i tid och otid. Jag har läst igenom alla mina svar i den här aktuella tråden och INGENSTANS har jag skrivit det du påstår att jag gjort. Det jag har skrivit är att GENERELLT behövs ingen avmaskning om hästen har under 200.

Senast ändrad:

Hej alla kunninga om avmaskning!

Har skaffat Kolla Masken för första gången.

Läget är detta: Mina hästar har blivit lite lösa i magen de senaste veckorna och jag tänkte kolla så att det inte är mask.
Har bara två hästar på egen mark. Under de leriga perioderna så går dom i varsin rasthagen med sand (västkusten är oftast lerig), som mockas. Då våren inte har kommit igång riktigt ännu så kommer dom inte att komma in i sina "sommar hagar" förens det blivit lite torrare och gräset börjat växa lite.

Nu till frågan: Bör jag vänta tills det är dax för dom att byta hagar, vill ju kolla dom nu pga av lösa magar, vad göra? I fall jag kollar dom nu och behöver avmaska, bör jag avmaska igen sedan när ska byta hagar pga av att risken är stor att dom fått i sig parasiter då dom går kvar i "vinter hagarna"? Hur stor är smittorisken efter om dom går i rasthagar som mockas varje/varranan dag? Kontrat med smittorisken efter avmaskning i en större "vinter hage" som inte mockas? Helt enkelt, vad göra?

Mvh // Oggie

Ärligt talat så har vi aldrig skickat in ett täckprov. Hur gör man och när?
Och hur ofta? Räcker det med 2ggr/år?

Vi brukar byta hage med våra Highlandskossor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 052
Senast: Mineur
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 036
Senast: netia
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 266
Senast: Shpongle
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 118
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Burkmat