En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

*kl*

Uppdaterar hur det gått för min del. Träckprovade häromdagen. Ett 6-årigt sto och en 5-årig valack.

Stoet hade i höstas 350 EPG liten blodmask, och nu 100. Ej avmaskad i höstas.
Valacken hade i höstas 850 EPG liten blodmask, och nu 350. Avmaskad i höstas.

Veterinären skrev ut ivomec comp att avmaska med nu. Maskar av bägge nu, mockar hagarna och kollar igen tidig höst. Har stoet samma eller lägre skippar jag ev maskning på henne nästa gång.

Har beten som till för ett år sedan inte gått en häst på (inte senaste 20 åren minst iaf). Så lite förvånad att valacken har så mycket parasiter. Han avmaskades även förra våren innan han släpptes på dessa beten.

En allmän fråga om någon har svar, ang mocka hagar. Känns ju som att varenda gram hästbajs är en infektionsrisk. Hur noga ska man vara? Jag mockar hagarna, men står inte och petar efter varenda liten plutt. Är det ogjort med mockningen alls då?

Madick....behöver din expertis !!!

Ber om ursäkt redan nu för långt aningen virrigt inlägg....
men hoppas att du kan hjälpa mig att reda ut detta.....
hur skulle du gjort i denna situation.

4 hästar (3 idag) har gått på ca 4 ha - i stort sett orörd gammal vall,
inte mockats inte plöjd/sådd/gödslat/inte slagits rator...på minst 10 år
- bestod av mycket ogräs kan jag säga...det har kommit & gått några
hästar under dessa år...de senaste 4½ åren har jag varit med
- då vi plöjt/sått/gödslat/slagit/vilat ca2½år sammanlagt från
Höst-05-sommar-07 denna bit på 0,5 ha=ren hage
...sa upp av de ogräsfyllda hagarna 2 ha,
& hyrde en ny 1,5 ha hage till bättre pris:) där kossor gått="ren hage"
....där de gått ca 3 år nu - ca halva året/år.
& den sista hyrbiten vi har också på ca 1,5 ha har vi
plöjt/sått/gödslat/slagit/vilat ca2½år sammanlagt från
Vår 06-November-08=ren hage.

Borde vara maskfritt...men är tydligen inte...se resten av "historien" nedan..

De övriga i stallet hade alltid (med något undantag) avmaskat,
Vår en gång & Höst en gång...ej i samband med hagbyte...bara ibland,
men låtit dem gått i mindre & mockat de senaste åren i allafall
- skrev in i kontraktet att vi kör med träckprov & avmaskning efter råd av
en/flera veterinärer vid behov - då det alltid blev snack av någon anledning
...om vilken sorts avm./när/byta hage el. ej/mocka el. ej...lessnade på det.

De första 2 åren Höst-05 till Höst-07 hängde jag på deras avmaskning
1g. Vår & 1g. Höst
Träckprovade förra förra våren - 07 med 0 för alla (även min prins som fanns
med då)...jippiii...sa jag då som fått kämpa för detta prov..

De enda "nya" hästarna dessa 4½ åren är en sommarhäst - 07 som gick i
egen hage & avmaskades enligt normer och hon mockade då i hagen
- den hagen gick våra i senare på hösten.

Hon återkom sommaren - 08 med hästsällskap alltså 2 hästar - gick i egna
hagar & mockades...kanske inte helt perfekt...men avmaskades..som tidigare.
Den biten de gick på har de övriga inte gått på förrän ca 4½ vecka tillbaka
nu -09......borde vara smittfri...då den stått tom sedan mitten av Aug.-08/&
då de avmaskat.......eller är det minst 1-2 år som gäller ???

...Är det dom som är bovarna i dramat ändå............:cool:...?????

Avmaskade nu i höstas-08 med Ivomec då det var mycket styngflygeägg
(varit förskonade i ca 2 år innan - dessförinnan var det mer också)

Vi tog inget Träckprov Vår -08 då jag i stort sett var säker på att vi
borde vara smittfria..........men tji fick jag......så här ser det ut nu:

De tog Träckprov i Måndags &
8-åringen hade 30 el. 50
22-åringen 150
18-åringen 450
......hos oss är det vår - Halland & vårbruket är i fullgång...men det är också
Aprilväder - häromnatten var det 4-5 minus & i nu är det kring nollan Fredag
kväll....hur tålig är blodmasken - vet ej vilken tyvärr - tror inte att någon av
dem kommer att begära odling.........

Då vi inte varit i fas med all mark....så var tanken att hästarna skulle gå på
denna mark de går på nu tills Sep/Okt detta år....& sedan få detta med
vinter & sommarhage att fungera.

Alt 1. - Då skulle vi ev. avmaska bara då en gång med ex. Cydectin ??
(funderar på att byta tidigare vid en avmaskning i ca Augusti ???)

Alt 2. - Eller bör vi göra nu i veckan & efter 12 v. (slutet av Juni)
& efter 12 v. slutet av Sept. & byta hagen då ???

Så här ska det bli framöver - starten nu i Höst skulle blivit från Sept/Okt,
men vi får se nu då, beroende på avmaskning....:

3 ston 8/18/22 år + ev. 3 nya Ponny´s el. mindre hästar????(Vet ej vad
jag "hittar" för inackorderingar) - ska gå i knappt 1,5 hektar vinterhage
från ca oktober/November till Mars/April,
2,5 hektar sommarhage från Mars/April till Oktober/November.
Hagen´s del där de "skiter" mest mockas men det har aldrig mockats hela
hagar här någonsin. (skulle nog aldrig lyckas övertala någon att göra de här
- om ingen häst i stort sett var kritiskt sjuk av smitta...kanske
- inack. har stått här i ca 30 år & jag har ägt gården i 4½ år nu....& kommer
här & ställer till det med träckprov & bestämda hagbyten å regler & annat...
lagom poppis är blir man:o)

Nu har kvällen blivit natt....dags att sussa så man orkar upp å ta ut
pållarna om ca 6 timmar......... // Marie

Oj oj, det var lite jobbigt att läsa. Försök undvika alla punkter så blir det lättare för mina trötta ögon (har stått och kikat i mikroskåp hela morgonen) :D

Det är ju låga värden ändå på hästarna. Hästarna kan nolla eller ha superlågt ett tag för att sen plötsligt få mer utan att hagarna ändrats. Just lilla blodmasken kan lägga sig och vänta i tarmslemhinnan och inte nås av maskmedel, och så kan den ligga i flera år.

Det viktigaste är att skydda hagarna vilket du verkar vara med på. Träckprov och avmaskning som gäller alla (dvs de som behöver avmaskas samtidigt och med samma medel) för att man ska få koll på parasitläget, helt rätt att du kämpar för det.

Kör ni Cydectin nu två ggr så lär det rensa upp rejält och så ivermektin eller Cydectin sista avmaskningen för styngflugans larver. Jag skulle köra på det och fortsätta hålla god koll på markerna som ni gör nu så borde det vara lugnt i flera år framöver sen.

Tack för snabbt svar !

.....sorry för punkterna.....gillar dom:o:D

Då kör vi på Cydectinet 3 ggr & hoppas att det tar dom :devil:

Det värsta ska bli att övertala "tanterna" ang. detta - men hoppas att Kolla masken svarat lika - för "stallfridens" skull.

Tack igen :laugh: // Marie

Tror ni att det blir för tidigt om man köper kolla masken om 1 vecka? Eller är det lika bra att vänta 2? Avmaskning blir det ju ändå inte förrän man byter hage i slutet av månaden.

Tror ni att det blir för tidigt om man köper kolla masken om 1 vecka? Eller är det lika bra att vänta 2? Avmaskning blir det ju ändå inte förrän man byter hage i slutet av månaden.

Hur ser vinterhagarna ut? I första hand är avmaskningen för att skydda hagarna. Har ni tagit prover tidigare och vad har de visat i så fall?

Förra året visade det 0 på två av tre hästar, den sista hade 60 epg då (mitten av april typ).
I år (eller ja i höstas) har en häst försvunnit, 2 kommit nya.

Vinterhagen de går i nu är helt nerbetad, bara jord kvar och lite grässtrån som börjat titta fram i kanterna. Blev lite för mkt betad i somras och sen har de gått i den hela vintern också, de har fri tillgång på silage sedan gräset försvann helt. Har mockat så gott jag orkat men där är ändå rätt mkt skit i toalettställena, så jag hoppas den hagen får vila helt i sommar (inte mitt stall så jag kan inte bestämma men åsikter kan jag ju ha).
Det är första gången den blivit så nedbetad, tidigare har det varit hästar i den 3 vintrar i rad (hagen vilade då på sommaren) och innan dess gick inga hästar alls där. Typ får för 20 år sedan och kvigor nån gång med.

De två "nya" hästarna vet vi inte vad de har för något alls i parasitväg, den ena har gått på gigantiska naturbeten med bara 2 andra hästar så det är minst sannolikt att han har mkt parasiter, och den ena vet vi inte hur han har bott förut så han kan lika väl ha massor.
Alla som går i hagen nu fick en dos Cydectin i höstas/vinter, efter frosten kommit, mot styngflugan.

Hagarna (3 olika) vi ska byta till sen har vilat helt i ca 6-7 månader, betade i somras men inte så hårt.

Senast ändrad av en moderator:

Oj så långt det blev, kortade ner lite :D

Hej, hej!
Har bara två snabba frågor, är tacksam för svar! :)
Hur mycket kostar ett träckprov ungefär?
Om en häst har bandmask, och det inte syns på provet, vad ser jag för tecken på hästen?

Jag skulle avvakta lite och ta provet närmare inpå betessläppet då.

Måste bara slänga in en fråga:

Är det för tidigt att skicka in träckprov nu och gör det något om jag skickar in tidigare än de andra i stallet?
Antar att vi måste avmaska tillsammans sen ändå men gör det något om vi maskar så här långt innan betet om det visar sig att min har mask?

Tycker nämligen att min häst börjar se lite väl mager ut nu och vill se så han inte har mask..

// Train :)

Gör prov nu du. Ta gärna extra för bandmask då det är den som oftast orsakar hulltapp på våren. Skulle din behöva avmaskas så kan du göra det fast de andra inte gör, men det börjar ändå bli läge att kolla upp. Jag börjar hellre säsongen lite tidigare och skyddar även vinterhagarna då jag alltid haft gräs i vinterhagarna också (inte bara grusrutor alltså).

*KL*

Sitter här och försöker reda ut HUR jag kommer billigast och bäst undan nu när vi ska ta träckprov. Jag driver en lösdrift och alla hästar (8-10 st) ska tas träckprov på innan sommaren.

Vad är det bästa och billigaste alternativet? Om man själv köper påsar, skriver ut en remiss på SVA och skickar in - hur mkt kommer paketet troligtvis väga och ska man köpa paket eller kuvert att skicka i? Jag vill ju helst ha allt samma tag som proverna tas, kunna lägga dem i paketet direkt och skicka in på en gång.

Det står också på http://www.sva.se/sv/navigera/tjanster_produkter/Parasitologi/Trackprovsanalys-hast/ att det kostar 190kr för "övervakning i hästbetessättningar" om man har 8 hästar eller fler. Vad innebär detta prov? Är det allt utom bandmask? Dvs är det lika fullständigt som ett vanligt "kollamasken" och räcker som årligt prov?

Det kanske finns fler, bättre alternativ? Jag jämför nu kollamasken, samt att skicka för egen maskin till SVA.

Med risk för att vara tjatig så kolla med hästkliniker, veterinärstationer o liknande vad det kostar att lämna träckprov.
// Linda

Priserna har jag ju, frågan är bara vad som ingår i vilket pris främst när det gäller SVA's alternativ. Samt hur stort kuvert jag måste köpa till träckprover från 8 hästar. :o :p

*KL*
Dum fråga, men jag har 2 ggr varit med om att hästen har svullnat upp i ansiktet efter avmaskning. Vad beror det på?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 053
Senast: Mineur
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 022
· Visningar
33 357
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 266
Senast: Shpongle
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 123
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar