En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

kl

hoppas någon som har lite mera koll kan svara
jag har ett 3årigt sto som brukar ha lite problem med magen, men har under vintern löst det genom att ge jäst och det har funkat bra... men inte den här gången. kan det vara mask?
hon har dessutom varit lite förkyld, och det är var på bättringsvägen men den är uttdragen... kan detta oxå ha att göra med mask?
jag ska ta ett träckprov, bara en liten undran så här i förväg.
tacksam för svar

Hej!

Jag gjorde träckprov och avmaskade nu i helgen. Veterinären som skrev ut receptet tyckte att jag skulle göra ett nytt träckprov innan jag släpper dom på bete för att se så avmaskningsmedlet verkat ordentligt. Min fråga är hur snart efter avmaskningen jag kan göra ett nytt träckprov?

Tack! Mvh Anna

Hej!

Jag gjorde träckprov och avmaskade nu i helgen. Veterinären som skrev ut receptet tyckte att jag skulle göra ett nytt träckprov innan jag släpper dom på bete för att se så avmaskningsmedlet verkat ordentligt. Min fråga är hur snart efter avmaskningen jag kan göra ett nytt träckprov?

Tack! Mvh Anna

Vad visade träckprovet? Vilket medel gav du och i vilken dosering?

Du var snabb du! :)

Mina hästar hade 100 och 200 och jag avmaskade med ivermektin så mycket som mina hästar väger. Dom ska gå på bete med två hästar som hade 300 och 600 därför avmaskades alla med samma medel. Veterinären trodde inte vi skulle behöva avmaska under betet, därför ville han att vi skulle göra ett nytt träckprov.

Oj jösses... har du försäkrat dig om att din kompis betalar för ev. skador på stona och veterinärkostnader om han får för sig att betäcka? Såna risker som du tar skulle jag inte göra för någon.

Men då förstår jag din ståndpunkt och skulle absolut spruta i en dubbel dos nu på studs. Snåla inte på den sprutan du har, utan dela den i 2ggr, alltså 2x150 kg nu och resten innan han åker eller så.

Ägaren till islandshästarna har godkänt att han fick komma. Och är det någon som riskeras skadas är det han...

han vantrivdes och mådde inte bra i den lösdrift han stod i, han rymde minst 4ggr om dagen och ville inte bli fångad sen....

Och jag tror inte han kommer betäcka eftersom han tuggar som föl gör mot dem samt inte visat något sexuelt intresse för dem och de inget för han.

Jag ska ge han för 150kg*2 nu och sen efter 4 veckor likadant igen, lika bra som du säger.

Tack för hjälpen!

Du var snabb du! :)

Mina hästar hade 100 och 200 och jag avmaskade med ivermektin så mycket som mina hästar väger. Dom ska gå på bete med två hästar som hade 300 och 600 därför avmaskades alla med samma medel. Veterinären trodde inte vi skulle behöva avmaska under betet, därför ville han att vi skulle göra ett nytt träckprov.

Det låter som en bra plan! Drygt 8v behöver du vänta.

ok! Det var lite det jag var rädd för. Jag hoppades nämligen på att kunna släppa dom på betet vid månadsskiftet men då har det bara gått ca 3 veckor sen avmaskning. Bör jag alltså vänta 8 veckor till betessläpp?

När jag ändå har dig på tråden (som verkar välldigt kompetent på området)...
Mina två går på lösdrift (ca 3ha). Jag har en sommarhage upptill på ca 1,5 ha som jag öppnar upp till vinterhagen. Jag vet att man bör ha separata vinter och sommarhagar men hästarna älskar att stå inne i lösdriften på sommaren och då måste jag ha öppet till vinterhagen. Är det verkligen lika "farligt" när det är så stora hagar? Jag har mockat varje vecka i den del av vinterhagen som dom skiter mest, och jag kan tillägga att det varit kor i dessa hagar tills jag flyttade hit för knappt ett år sedan.

Tack för dina snabba svar! :bow:

ok! Det var lite det jag var rädd för. Jag hoppades nämligen på att kunna släppa dom på betet vid månadsskiftet men då har det bara gått ca 3 veckor sen avmaskning. Bör jag alltså vänta 8 veckor till betessläpp?

När jag ändå har dig på tråden (som verkar välldigt kompetent på området)...
Mina två går på lösdrift (ca 3ha). Jag har en sommarhage upptill på ca 1,5 ha som jag öppnar upp till vinterhagen. Jag vet att man bör ha separata vinter och sommarhagar men hästarna älskar att stå inne i lösdriften på sommaren och då måste jag ha öppet till vinterhagen. Är det verkligen lika "farligt" när det är så stora hagar? Jag har mockat varje vecka i den del av vinterhagen som dom skiter mest, och jag kan tillägga att det varit kor i dessa hagar tills jag flyttade hit för knappt ett år sedan.

Tack för dina snabba svar! :bow:

Avmaskningen är i första hand för att skydda markerna. Ger du ett ivermektinpreparat släpper hästen inte ut några ägg på 8v, du kan alltså lugnt släppa på bete!!

Visst ökar smittrisken när de går kvar, men håller man efter och mockar gör det massor. Är det en torr sommar torkar högarna ut och äggen dör. Låt hästarna må bra och ha tillgång till sin lösdrift!

Angående billigare alternativ till "Kolla masken":

http://www.maskkontroll.se/

Det kostar 199:- för 1-2 hästar, 179:- för 3-12 hästar och 159:- för fler än 13 hästar. Jag har inte provat detta själv tidigare, men har just beställt för fyra hästar, så det blir spännande att se om det är bra!

KL

Första hästen fick 0+0 :banana: Han hade 60 förra året. Bådar väl lite gott för de andra? Fast man vet ju aldrig.

Undrar samma sak. Har en unghäst här hemma som blivit förkyld, t.o.m. hostat någon gång, sådär torr hosta. Funderar också på om det kan vara mask? Jag vet att ägaren inte avmaskat något nu under vintern. Men om det nu är så att hon kan ha dessa symptom p.g.a. mask, ska man ta träckprov nu och avmaska beroende på vad som står på provet, och sedan ta ett till träckprov och ev avmaska innan betessläpp? Eller ska man försöka få det till endast en avmaskning totalt? Om ni förstår vad jag menar..

Min -04 har 850 blodmask stora och lilla. Har bett om odling men det är ej klart. Fick utskrivet Noromectin vet, vilket ju bör ta maskarna? Ska man ta nytt prov igen eller fortsätta med samma avmaskning regelbundet denna säsong? Vår 17 åriga ponny hade inget alls i träckprovet. Funderar även över bandmask, ska man gardera sig och be om recept på medel som tar bandmask, de kan ju vara smittade trots att det inte syns träckprov?

Nu blev jag lite konfunderad :confused:

Så här ser min hästs "maskhistoria" ut sedan jag köpte henne:

Sen höst 2007: 700 epg endast liten blodmask, avmaskad en gång minns dock ej med vad.

Vår 2008: 350 epg ingen odling, avmaskad med 8v intervall med Bimectin.

Bytade stall i årsskiftet 08/09 där hagarna ej har skötts o avmaskning sköts lite sporadiskt. Håller dock efter min hästs hage så gott jag kan.

Vår 2009: 650 epg odling satt. Tänker köra en säsong till med Bimectin.

Läste nu att det tar 6-7 månader innan man kan påvisa stora blodmaskens larver, då kan jag alltså inte få reda på om hon har smittats med dessa i det nya stallet?

Att hon hade 650 epg nu tyder det på att det finns mycket mask i dessa hagar eller kan det vara "gamla larver" som blivit aktiva nu?

Hon ska på bete juni - aug sen blir det stallbyte igen, där maskning sköts ordentligt. Bör jag vara orolig för att hon ev kan ha stora blodmaskar o i så fall kan smitta ner nya stallets hagar till vintern?

Hur ska jag i så fall undvika detta?

Tacksam för svar!

KL

Har en fundering som jag hoppas någon kan svara på. Hade vet ute för att vaccinera häromdagen, bad då vet kolla på min hästs svans ( han har ingen) H*n tyckte att jag skulle avmaska med Bimectin, då h*n trodde att min häst kunde ha hm.. var det styngflugelarver..? Kommer inte riktigt ihåg nu men.. det var iaf ngt som inte syntes på kolla masken.

Han är kollad två ggr per år med kolla masken och avmaskad efter det..

Nu till min fråga, han blev alltså avmaskad den 15/4 med Bimectin. Ska jag köra en kolla masken på honom innan han släpps på bete? och isf när ska jag göra det?

Kan tillägga att det handlar om en 3 val som går tillsammans i sin hage med sin halvbror ( gått hela livet tillsammans, oxå 3 år) och en relativt ny 5 årig ponny.

Tacksam för svar!:bump::bow:

KL

Har en fundering som jag hoppas någon kan svara på. Hade vet ute för att vaccinera häromdagen, bad då vet kolla på min hästs svans ( han har ingen) H*n tyckte att jag skulle avmaska med Bimectin, då h*n trodde att min häst kunde ha hm.. var det styngflugelarver..? Kommer inte riktigt ihåg nu men.. det var iaf ngt som inte syntes på kolla masken.

Han är kollad två ggr per år med kolla masken och avmaskad efter det..

Nu till min fråga, han blev alltså avmaskad den 15/4 med Bimectin. Ska jag köra en kolla masken på honom innan han släpps på bete? och isf när ska jag göra det?

Kan tillägga att det handlar om en 3 val som går tillsammans i sin hage med sin halvbror ( gått hela livet tillsammans, oxå 3 år) och en relativt ny 5 årig ponny.

Tacksam för svar!:bump::bow:

Puttar upp och ropar lite försynt på Madick som verkar vara bukes proffs på det här med avmaskning... :angel::bump::bow:

Undrar samma sak. Har en unghäst här hemma som blivit förkyld, t.o.m. hostat någon gång, sådär torr hosta. Funderar också på om det kan vara mask? Jag vet att ägaren inte avmaskat något nu under vintern. Men om det nu är så att hon kan ha dessa symptom p.g.a. mask, ska man ta träckprov nu och avmaska beroende på vad som står på provet, och sedan ta ett till träckprov och ev avmaska innan betessläpp? Eller ska man försöka få det till endast en avmaskning totalt? Om ni förstår vad jag menar..

Träckprov skulle jag absolut ta nu. Är det spolmask som orsakar hostan så märks det ju på träckprovet.

Min -04 har 850 blodmask stora och lilla. Har bett om odling men det är ej klart. Fick utskrivet Noromectin vet, vilket ju bör ta maskarna? Ska man ta nytt prov igen eller fortsätta med samma avmaskning regelbundet denna säsong? Vår 17 åriga ponny hade inget alls i träckprovet. Funderar även över bandmask, ska man gardera sig och be om recept på medel som tar bandmask, de kan ju vara smittade trots att det inte syns träckprov?

Jag skulle avmaska den här säsongen när hästen har 850 EPG. Har någon av hästarna symptom som skulle kunna tyda på bandmask? Annars skulle jag inte fundera över det.

Det kan helt enkelt vara så att din häst är en sån som "alltid" har mycket mask. Vissa individer är så.

Jag skulle ta ett år med Cydectin och se hur det ser ut nästa år. Blodmasken syns efter 8 veckor men kan ligga i vila i flera år, dock bara lilla blodmasken som lägger sig att vila.

Vänta tills det gått 9v efter avmaskningen, dvs i slutet av juni och gör träckprovet då.

Tusen tack för ditt svar!:bow: Jag litar på dig och kör en kolla masken på dem i slutet av Juni.

Mvh M

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 058
Senast: Mineur
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 498
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 266
Senast: Shpongle
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 123
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA