En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Då räcker det med en grundanalys på träckprov nu (april) och avmaskaning med antingen droncit eller kombinationsprep (om bandmaskarna stigit), och sen ta blodprov (jag förstod det som att jag hade ren tur att de såg bandmaskägg på grundanalysen i "kolla masken") för bandmask efter sommaren för att säkert se att man blivit av med dem? Eller är det onödigt med blodprov när man avmaskat med prazikvantel 2 ggr i rad?

(Tack för bra svar förresten!)

Du kan maila till labbet och be att de sätter en odling om du är intresserad av det.

800 är så pass mycket att jag skulle avmaska nu för att skydda hagarna. Kolla med de andra i stallet vad ni har tänkt ta för preparat i år och använd det nu och sen igen innan betessläpp.

Då räcker det med en grundanalys på träckprov nu (april) och avmaskaning med antingen droncit eller kombinationsprep (om bandmaskarna stigit), och sen ta blodprov (jag förstod det som att jag hade ren tur att de såg bandmaskägg på grundanalysen i "kolla masken") för bandmask efter sommaren för att säkert se att man blivit av med dem? Eller är det onödigt med blodprov när man avmaskat med prazikvantel 2 ggr i rad?

(Tack för bra svar förresten!)

Precis, om ni ändå avmaskar mot bandmask räcker det med "vanligt" träckprov. Och du menar komb preparat om blodmaskarna stigit antar jag :D

Om du tänker lämna blodprov för bandmask ska det ha gått mer än 6 månader sedan senaste avmaskningen.

jag mailade dem så dem satte en odling :D

men om det är 800 i lilla blodmasken är det ändå mycket då?

vilket avmasknings medel vore bäst?
har nog ganska stor påverkarn på vilket vi väljer?
men det är bäst för mig att avmaska med samma 2 ggr i rad nu före betet i såfall?

tack:)

jag mailade dem så dem satte en odling :D

men om det är 800 i lilla blodmasken är det ändå mycket då?

vilket avmasknings medel vore bäst?
har nog ganska stor påverkarn på vilket vi väljer?
men det är bäst för mig att avmaska med samma 2 ggr i rad nu före betet i såfall?

tack:)

800 kan man kalla ganska mycket. Det är inget som påverkar hästen, utan det är markerna som smittas ner rejält.

Nu är det mitten av mars, räkna med att hela stallets provtagning och ev. avmaskning blir i mitten av maj så är ett ivermektin-preparat lagom. Det ger du var 8e vecka den här säsongen och så nytt prov i vår.

oki tack för din hjälp.
men undrar en sak till.
jag har ju beställt odlingn upå om det är stora eller lilla blodmasken.
tar ivermectin båda?
skall jag avmaska nu eller invänta provsvar?
om de andra inte vill avmaska med ivermectin sedan är det då ok om jag tar ngt annat prep då med?

oki tack för din hjälp.
men undrar en sak till.
jag har ju beställt odlingn upå om det är stora eller lilla blodmasken.
tar ivermectin båda?
skall jag avmaska nu eller invänta provsvar?
om de andra inte vill avmaska med ivermectin sedan är det då ok om jag tar ngt annat prep då med?

Ivermektin tar båda. OM din häst har stora blodmasken behöver du dock sanera i hagarna för att få bort så mycket smitta som möjligt. Hur brukar träckproven visa på de i ert stall? Är det många som brukar behöva avmaska? Varför skulle de inte kunna tänka sig ivermektin tror du?

ingen aning det var mest en tanke ifall det isåfall är bättre för mig emd ett annat preparat nu med.

jag har bara stått här sen mitten av somamrbetet och min häst har inte haft blodmask (av något slag) på 2 år. då jag tar träckprov 2 ggr per år för att kolla allt noga.
men vet att dem hade problem med blodmask före betet. men skall givetvis ta upp detta med stallägarna.
sanera hagarna skriver du, vad exakt gör man då?
mockar dem noga? eller behövs det bahandlas med ngt preparat i marken?
gäller detta för både stora och lilla blodmasken?

tack för ditt tålamod med mig..

en fråga till.. som kanske är helt galen..
men äggen/larverna som kommer ut med avmaskningen är dem döda?
kan han isåfall gå kvar i den hagen under avmaskningen?
han kommer få gå där efter maskning fram till betet troligtvis (och de andra hästarna med) pga hagbrist..
hur påverkar detta?

ingen aning det var mest en tanke ifall det isåfall är bättre för mig emd ett annat preparat nu med.

jag har bara stått här sen mitten av somamrbetet och min häst har inte haft blodmask (av något slag) på 2 år. då jag tar träckprov 2 ggr per år för att kolla allt noga.
men vet att dem hade problem med blodmask före betet. men skall givetvis ta upp detta med stallägarna.
sanera hagarna skriver du, vad exakt gör man då?
mockar dem noga? eller behövs det bahandlas med ngt preparat i marken?
gäller detta för både stora och lilla blodmasken?
Det är inte helt ovanligt att hästarna plockar upp mer smittan när de kommer nya till ett ställe. De som skulle kunna vara läge för de andra är Cydectin som tar lite mer än ivermektin (25% fler blodmasklarver) som inte heller behöver ges lika ofta, bara var 12e vecka. Men tar du ett ivermektin-preparat nu kan du gå över till Cydectin nästa gång, de tillhör samma grupp i resistenssynpunkt.

Sanera hagarna är mocka, slå rator, kanske t.o.m. harva upp och så om, låta marken vila 2 år, elda mm. Vad man har möjlighet att göra. Stora blodmasken är hästens farligaste parasit och den behöver man bekämpa på alla fronter då det är en av de parasiter som faktiskt dödar sin värd. Lilla blodmasken är hästens vanligaste parasit. Sköter man sina marker och avmaskar strategiskt så det inte kommer ut ny smitta på markerna så kan man rätt snabbt få ner smittrycket ändå. Mocka är ALLTID bra.

men äggen/larverna som kommer ut med avmaskningen är dem döda?
kan han isåfall gå kvar i den hagen under avmaskningen?
han kommer få gå där efter maskning fram till betet troligtvis (och de andra hästarna med) pga hagbrist..
hur påverkar detta?
Maskarna är döda men kan innehålla levnadsdugliga ägg i 3-4 dagar. Men tänk ändå att det som kommer ut på några dar är en begränsad mängd jämfört med om hästen inte avmaskas och går och sprider ägg en massa. De andra som inte tagit prov nu kan ju ha hästar som sprider en massa också, kanske läge för dem också att ta prov redan nu.

tack för din hjälp!

skall absolut samla till stall möte och ta upp detta :D

föresten..
om hela stallet kollar nu, borde man kolla igen före betessläppp på nya marker..?

och du skrev ivermektin var 8 vecka under denna säsongen , men ar du under våren nu plus hela sommarbetet då?

:bow:

föresten..
om hela stallet kollar nu, borde man kolla igen före betessläppp på nya marker..?

och du skrev ivermektin var 8 vecka under denna säsongen , men ar du under våren nu plus hela sommarbetet då?

:bow:

Japp på alla frågor!

Innan nästa prov, se till att det gått lite mer än 8v sedan senaste avmaskningen bara.

*KL*

Skickade in ett prov på min lilla dam, snart 9 månader. Provet visade 400 epg stora/lilla blodmasken och 0 på spolmask. Dum som jag var kryssade jag inte heller i den där lilla rutan för att kolla om det är den stora.

Ska hon avmaskas nu eller ska jag vänta?
Vilket preparat rekommenderas?

Har även en annan unghäst i stallet som visade 250 epg stora/lilla blodmasken.
Bör hon också avmaskas?
Ägaren tyckte att det var så lite så hon ansåg själv inte att det behövdes.

Detta med maskar är inte direkt mitt spetsområde, tur att det finns hjälpsamma människor här!

Avmaskningen är i första hand för att skydda markerna, det är vad man måste komma ihåg. Om det är snö hos er så dör de ägg som landar på snön nu. Hästen i sig lider ytterst sällan av sin parasitbörda.

Jag skulle vänta tills det är mer vår med att avmaska, eller om ni fodrar på marken och hästarna äter nära bajshögarna så skulle jag avmaska nu. Ni får "räkna ut" hur stor risken är att hästarna återsmittas av det de släpper ut nu. Hur ser den långsiktiga planen ut för markerna och hästarna?

du kan maila dem så sätter dem en odling direkt..

maila eller ring dem direkt så fixar dem det nog =)

*kl*

Har lite funderingar ang avmaskning och parasiter. Funderar hur stor risk det är att hästarna smittas av vinterhagen de går i nu? De äter allt hö ur höhäck, bajsar minst 5 meter ifrån den. Då borde de väl inte återsmittas? Det gör de väl bara om de går och betar nära gödsel som innehåller parasiter?

Mockar ju vinterhagen iaf en gång per år, men funderar på hur viktigt det är i just denna hage, där man fodrar med hö nästan hela tiden de går där. Alltså de betar ju inte och borde inte så lätt bli parasitsmittade av markerna.

Och så detta när man väl avmaskar, jag har alltid gjort så att jag låter hästarna gå i en avgränsad mindre del av hagen 3 dygn efter avmaskning, och efter det mockar jag den lilla hagdelen noga. Har det någon effekt?

I övrigt: Har en 5- och en 6-åring. Går i 1,5 hektar vinterhage från ca oktober till maj/juni, och 2 hektar sommarhage från maj/juni till oktober. Hagarna mockas ca 1 gång per år/hage.

Träckprovade förra hösten. 5 åringen hade viss smitta, om jag inte missminner mig så av liten blodmask (har kollat och har ej stor blodmask på någon häst). Och han avmmaskades också då.

Har ju fortfarande snötäckt mark på ca 95% av vinterhagen, är det någon poäng med att skicka in träckprov nu? Eller är det bättre att vänta tills det blir lite varmare och töar upp lite ute?

Tacksam om någon har svar!

Det låter som om du har ett bra upplägg. Mockning är alltid bra, och att kunna mocka efter avmaskning är ju också superbra.

Jag tror du har lågt parasittryck i dina hagar, och avmaskningen är i första hand för att skydda markerna. Jag skulle i din situation vänta med prov tills det blivit varmare och de går och betar mer om det finns gräs i vinterhagen.

Tackar så mycket för svar! Nej, jag tror och hoppas också att vi inte har något stort masktryck i våra hagar. Det har inte gått några hästar på den här marken alls (i alla fall inte senaste 20 åren), tills för ett år sedan. Så har aldrig gått några hästar här som jag själv inte träckprovat.

Ok, men då tror du som jag, att det är bättre att vänta lite tills snön smälter bort och de börjar gå och plocka gräs ute!

Hur länge bör man skicka träckprov separat, ett för varje häst? Tänkte göra det i vår igen, eftersom den ena hade lite mask i höstas, men den andra hade inget. Men om bägge skulle visa sig ha väldigt lågt nu, kan man skicka gemensamt prov till hösten tex?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 052
Senast: Mineur
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 036
Senast: netia
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 266
Senast: Shpongle
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 118
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈