En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Fick stallets träckprover på mail idag. Min gamling hade 30 EPG (varit nollad två år tillbaka, tänker inte avmaska för det känns onödigt?), de två inackorderingarna hade noll. Men min travare hade 1600 :eek: I mina ögon lät det som en väldigt hög siffra, men jag har inte så många att jämföra med. Vad säger siffran egentligen? Och hur ska jag avmaska honom bäst?

Avmaska med valfritt medel nu och hela säsongen (alltså till slutet av oktober ungefär). Mitt val när det behöver "rensas" är Cydectin en säsong, sen brukar det vara lugna puckar ett bra tag framöver.

Tack :bow: Är det var åttonde vecka ungefär då? Eller det kanske jag kan läsa mig till på förpackningen.. :angel:

Ligger nånting i det kanske. Vi körde Cydectin förra året och i år har bara två av 30 hästar så mycket att det behöver avmaskas enligt SVA. Men de som hade "Ej förekomst" ska odling sättas ändå tydligen. Varför det? om det inte finns ägg , vad ska det odlas på ?

Ligger nånting i det kanske. Vi körde Cydectin förra året och i år har bara två av 30 hästar så mycket att det behöver avmaskas enligt SVA. Men de som hade "Ej förekomst" ska odling sättas ändå tydligen. Varför det? om det inte finns ägg , vad ska det odlas på ?

Det var en bra fråga! Ställ den till SVA.

Stora blodmasken är farlig. Den enda parasit som faktiskt kan döda sitt värddjur. Så det är inte bra. Du måste försöka sanera dina hagar rejält.

Betena är otroligt rena! De har betats av nöt fram till förra året då vi växelbetade häst och nöt. Innan dess har de aldrig sett hästar (kanske före traktorernas tid). Alla går på stooooora arealer och en de är som sagt oplöjbart.

Vi har ju nöt att växla med nu också, men hästarna är ju redan utsläppta på bete.

Madick?

Fast du har ju ändå fått in stora blodmasken. Har du fått in nya hästar ? Hur sköts rast/vinterhagar ?

Jag har fått in två nya hästar under vintern. Vi har bara haft hästar här en vinter. De går på en stor fålla vintertid (ca 3 ha) som inte mockas. Men de går inte där på bete.

Jag har inte testat för stora blodmasken innan så den kan ju ha funnits hos hästarna hela tiden.

Den kan ju kommit in med nya hästarna ( eller som du säger, funnits där förut), men blodmasken har ju en förmåga att övervintra. Så den kan ju faktiskt ha övervintrat i era hagar och funnits där innan ni hade era hästar där. Kan hända du måste sanera rasthagen, plöja med andra ord.

*kl*

Hej,

tog träckprov (samlingsprov) igår och fick nu svar

250 EPG av stora och/el. lilla blodmasken, odling satt och får svar v. 21
Dessutom hade de förekomst av ägg från bandmask. :crazy:

Hur gör jag nu, låter de gå kvar i vinterhagen och avmaska när jag fått svar på odlingen och sen annat bete. Eller avmaska nu, sätta dem i rasthagar och släppa dem på annat bete sen. Eller annat?
Tacksam om ngn orkar svara på mina frågor ;)

Kan man släppa hästarna på bete som är gödslat med kogödsel och "nerharvat"

Ha det gott

/Suss

250 EPG av stora och/el. lilla blodmasken, odling satt och får svar v. 21
Dessutom hade de förekomst av ägg från bandmask. :crazy:

Hur gör jag nu, låter de gå kvar i vinterhagen och avmaska när jag fått svar på odlingen och sen annat bete. Eller avmaska nu, sätta dem i rasthagar och släppa dem på annat bete sen. Eller annat?

/Suss

Avmaska NU med Equimax, ni vill inte ha ut mer bandmaskägg. Om odlingen visar att stora blodmasken finns får ni sätta igång och sanera hagarna, annars är det ingen fara.

Frågan jag ställer mig är... har ALLA hästarna verkligen blodmask eller är det en som drar upp "statistiken" i samlingsprovet? Nästa gång, ta individuella prover för att verkligen veta vilken av hästarna som är smittspridaren.

Hur du gör med hagarna spelar ingen större roll, 3-4 dar efter avmaskningen kan de byta hage.

Tack

Ok, Då blir det avmaskning på Måndag med equimax (tar den allt?)och så får de gå i rasthagarna i 3-4 dagar. Hur går jag vidare sen? Ska jag avmaska mer under sommaren? Och så tar jag individuella prover till hösten eller?

Räcker det att harva och så om eller hur gör man bäst när man sanerar hagarna?

Många frågor... eloge till dig som orkar svara på allt:bow:

250 EPG är inte mycket alls, men iom att det är samlingsprov är det svårt att säga om det är en som har mycket eller flera som har lite. Jag skulle köra Equimax nu för att bli av med både blodmasken och bandmasken och sen nytt träckprov om 9-10 veckor redan för att se om det behövs mer avmaskning.

Har fått svar på åringens träckprov, hon har förekomst av bandmask samt lite spolmask, mkt lite blodmask. Vad avmaskar man bäst med mot spolmasken som även tar bandmask, banminth?

Vad tror man om övriga hästar- hur stor är risken att de oxå har bandmask? Hagar och hästar är så gott som rena med avseende på blodmask och ingen kommer avmaskas för det.

Har fått svar på åringens träckprov, hon har förekomst av bandmask samt lite spolmask, mkt lite blodmask. Vad avmaskar man bäst med mot spolmasken som även tar bandmask, banminth?

Vad tror man om övriga hästar- hur stor är risken att de oxå har bandmask? Hagar och hästar är så gott som rena med avseende på blodmask och ingen kommer avmaskas för det.

Dubbel Banminth så kommer du åt vuxna bandmaskar och även spolmaskarna (och lite blodmask). Dock behöver du upprepa dubbelbehandlingen om ca 6-8v när de unga bandmaskarna vuxit till sig.

Vart skickar ni era analyser, SVA, Kolla masken eller annat?
Om ni skickar till SVA vilken av analyserna har ni begärt? Jag tycker att det är svårt att veta vad man ska välja (kvalitativ eller kvantitativ)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 058
Senast: Mineur
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 526
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 268
Senast: Shpongle
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 123
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar