En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

kl

Jag har nu fått svar på odlingen för att se om det fanns stora blodmasken,men det var noll. Så behöver jag avmaska när han har 150 epg av lilla?

Men när jag pratade med Bitte på Vidilab så sa hon att hon tyckte att vi skulle mocka så länge dom hade tillgång till vinterhagen, att dom tog med sig smittan över till sommarhagen :confused:

Och att det var därför värdena ökat i år.
Är det inte så? Kan vi skippa att mocka helt?

Vi har maskat med Banminth och betesvänjer i en månad.

Ja alltså, så länge de går i en smittad hage plockar de i sig ny smitta och den kommer ju ut i nya hagen när larverna utvecklats sig. Jag uppfattade det som att ni hade kort inbetningsperiod, inte en månad. Varför så lång?

Med Banminth behöver ni avmaska var 4e vecka för att hålla nya utsläpp av smitta borta.

kl

Jag har nu fått svar på odlingen för att se om det fanns stora blodmasken,men det var noll. Så behöver jag avmaska när han har 150 epg av lilla?

Det beror på hur hagsituationen ser ut, hur många hästar på hur stor yta, vad har de andra för värden på sina prov, har du tagit prov tidigare, i så fall när och vad visade det, avmaskning senast med vilket medel?

hej!

Har en fråga, hade nu tänkt avmaska hästarna då de ska släppas ut i helgen. Har inte ringt vet ännu men hade Banminth hemma, med pyrantel som aktiv substans. Den är inte alls bra att använda nu eller? Eller när används den? Bör jag ändå välja något av de andra preparaten du föreslog eller är det okej att använda Banminth?

Tack på förhand.

Visst kan du använda det, men då får du avmaska var 4e vecka istället.

Det beror på hur hagsituationen ser ut, hur många hästar på hur stor yta, vad har de andra för värden på sina prov, har du tagit prov tidigare, i så fall när och vad visade det, avmaskning senast med vilket medel?

Han går själv i en grushage och har gjort det ett bra tag pga fång.
Han har nollat flera år i rad innan så kommer knappt ihåg när han blev avmaskad sist:o

Han går själv i en grushage och har gjort det ett bra tag pga fång.
Han har nollat flera år i rad innan så kommer knappt ihåg när han blev avmaskad sist:o

OK. Mocka då så mycket du kan och gör prov igen senare i sommar för att se om det fortsätter öka eller kanske minskar igen.

*kl*

Har nu maskat om mina igen. Noromectin denna gång, hoppas kunna köra lite "utrensning" i år för att få ner parasittrycket. Men undrar också, om maskarna inte släpper några ägg på 8 veckor efter avmaskning, är mockning nödvändig ur det avseendet då? Har dem i liten hage ca 3 dygn efter avmaskning, och mockar den noga när de sedan går ut på stora betet.

Kommer nog mocka hela hagen ändå, för att få färre rator och hålla undan dyngan med ;) Men ur återsmittningssynpunkt, är det nödvändigt att mocka hagen från säg 3-4 dygn efter avmaskning fram till nästa avmaskning?

Vi betar in så länge för att vi har några hästar med fångvarning...
Men mockningen då?
Kan vi vänta med att stormocka?
Hur lång tid tar det innan masken har satt sig i hagen?
Är det bästa att mocka ur sommarhagen helt varje dag??

*kl*

Har nu maskat om mina igen. Noromectin denna gång, hoppas kunna köra lite "utrensning" i år för att få ner parasittrycket. Men undrar också, om maskarna inte släpper några ägg på 8 veckor efter avmaskning, är mockning nödvändig ur det avseendet då? Har dem i liten hage ca 3 dygn efter avmaskning, och mockar den noga när de sedan går ut på stora betet.

Kommer nog mocka hela hagen ändå, för att få färre rator och hålla undan dyngan med ;) Men ur återsmittningssynpunkt, är det nödvändigt att mocka hagen från säg 3-4 dygn efter avmaskning fram till nästa avmaskning?

Mockningen efter avmaskning är precis som du säger, för att få färre rator och mindre dynga. Om hästarna sen hinner få ut ägg innan du avmaskar nästa gång sprids det ju lätt om de bajsar där det redan finns en massa.

Vi betar in så länge för att vi har några hästar med fångvarning...
Men mockningen då?
Kan vi vänta med att stormocka?
Hur lång tid tar det innan masken har satt sig i hagen?
Är det bästa att mocka ur sommarhagen helt varje dag??

Jag skulle göra "stormockningen" så fort som möjligt och sen hålla efter åtminstone varannan dag. Hur snabbt äggen kläcks till larver beror på värme och fukt. Just nu är det bra läge för maskarna att föröka sig fort.

hejsan!

vi har två hästar som går här hemma på gården nu och betar av gräsmattorna. inom ett par veckor ska de ut tillsammans ,bara de två, på ett större bete där det gått hästar varje år.
vi har flera hagar och gör flera temporära små rutor allteftersom de betar av.

häst ett har varit på lösdrift i vinter där han blev avmaskad med ivomec i februari.

häst två kom ifrån lösdrift med tagna träckprov senaste två åren utan anm, flyttades till nytt stall i januari.

vi flyttade bägge hästarna till ett stall i mars månad, de var där cirka en månad innan vi flyttade dem hem till vår gård.

nu undrar vi hur vi ska göra med hagar, mockning och avmaskning på bästa sätt, då det blir att de stannar här hemma ett längre tag förutom betet i sommar.

soliga hälsningar:)

Jag har gjort träckprov på min häst och hon hade 725 på blodmask, svaret på odlingen har inte kommit ännu.
Nu har hon fått föl för 2 dagar sedan, kan jag avmaska henne innan odlingssvaret för fölungens skull? Ska fölet också avmaskas?
Är det samma preparat på stora/lilla blodmasken?

Jag har gjort träckprov på min häst och hon hade 725 på blodmask, svaret på odlingen har inte kommit ännu.
Nu har hon fått föl för 2 dagar sedan, kan jag avmaska henne innan odlingssvaret för fölungens skull? Ska fölet också avmaskas?
Är det samma preparat på stora/lilla blodmasken?

Avmaska nu. Odlingssvaret säger bara om du behöver sanera markerna rejält (om du har stora blodmasken). Samma medel. Fölet avmaskas vid 8v med Axilur, sen träckprov vid ca 16v för att se om du behöver avmaska både mot spolmask och blodmask.

TACK för snabbt svar:bow:
Vilket avmaskningsmedel ska jag välja?
Verkar ju smidigt att be veterinären skriva ut för hela säsongen samtidigt + axilur till fölet (är det bara en avmskning, mot vad?)

Tusen tusen tack för svar! En eloge till dig för att du tar dig tid att svara!

nu hoppas jag att det är någon som kan hjälpa mig!

det är såhär att jag har min häst på en stor ridklubb med privathästdel. på en lapp på anslagstavlan (bl.a) så står det att alla hästar ska avmaskas den 9 juni med Fyrantel. sen får man kryssa i om man vill avmaska själv eller om personalen ska göra det. dock så står det att det måste ske den 9.

det här var nytt för mig, hade ingen aning om att alla hästar i ett stall måste avmaskas samtidigt? :o ska man inte göra träckprov först och sedan avmaska, enbart ifall det behövs? sen så är ju avmaskningsmedel receptbelagt, hur gör man då? :o

(som ni kanske förstår så är det inte jag som har skött det här med avmasking tidigare :p)

oerhört tacksam för svar! :)

TACK för snabbt svar:bow:
Vilket avmaskningsmedel ska jag välja?
Verkar ju smidigt att be veterinären skriva ut för hela säsongen samtidigt + axilur till fölet (är det bara en avmskning, mot vad?)

Jag skulle ge stoet Cydectin, då behöver du bara avmaska henne nu, ev ta nytt prov senare i höst. Fölet Axilur (mot spolmask) och mest lämpligt sedan är Banminth/Fyrantel som tar både spolmask och blodmask.

nu hoppas jag att det är någon som kan hjälpa mig!

det är såhär att jag har min häst på en stor ridklubb med privathästdel. på en lapp på anslagstavlan (bl.a) så står det att alla hästar ska avmaskas den 9 juni med Fyrantel. sen får man kryssa i om man vill avmaska själv eller om personalen ska göra det. dock så står det att det måste ske den 9.

det här var nytt för mig, hade ingen aning om att alla hästar i ett stall måste avmaskas samtidigt? :o ska man inte göra träckprov först och sedan avmaska, enbart ifall det behövs? sen så är ju avmaskningsmedel receptbelagt, hur gör man då? :o

(som ni kanske förstår så är det inte jag som har skött det här med avmasking tidigare :p)

oerhört tacksam för svar! :)

Du har helt rätt och borde verkligen ifrågasätta det hela! Träckprov först för att ens veta om de behöver avmaskas. Ger ni Fyrantel behöver de som är i behov av avmaskning få medel VAR FJÄRDE VECKA hela sommaren eftersom medlet bara tar vuxna maskar. De som ska avmaskas är det dock bra om man tar samtidigt i samband med hagbyte.

Så: IFRÅGASÄTT och ge dig inte om de säger att ni inte behöver ta prover. Fråga hur resten av sommaren ska se ut med avmaskningar. Om de inte tänkt avmaska var 4e vecka, fråga då varför hästarna ska få sprida ut ägg juli/aug som de tuggar i sig...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 058
Senast: Mineur
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 530
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 268
Senast: Shpongle
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 123
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar