En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Usch! Läste om en artikel för några månader sen om en tjej vars häst gått ute hela natten. Hade inte blivit av med täclerna under hela vintern. :eek: När hon ska ta av och byta täcke inför varmare tider Kryllar det av smålarver och ägg av mängder under täcket!! Usch...

Det jag ville komma med det inlägget var att jag tror inte den h'sten var avmaskad... :angel:

Har du ngt tips på var man kan lära sig mer om parasiter och bekämpningen av dessa? Skulle vara bra att få lite kläm på hur de olika avmaskningsmedlen fungerar och hur man ska tänka ur "haghygienisk" synvinkel.

Läs massor, ta en masksort i taget och sök all info du hittar. Var källkritisk, titta på vad texterna hänvisar till och hur gammal den infon är. Är du hyfsat duktig att läsa på engelska finns det massor med forskningsrapporter att läsa på t.ex. PubMed.

Det du behöver ta reda på är:
Vilka parasiter kan hästarna få
Hur vanliga är dessa
Vad har varje mask för livscykel
Vilket/vilka medel fungerar
Vilka stadier av maskar/larver tar resp. medel
Hur lång ERP (tid tills ägg återkommer) har medlet
VARFÖR avmaskar vi
Hur kan man skydda sig och förebygga

Där har du en bra grund! Mycket finns nog redan i den här tråden, men som sagt, källkritik!

Nu skrev veterinären ut bimectin. Ska jag avmaska igen då om 8 veckor eftersom han hade så pass mkt? (1200 epg)

Är 1200 epg så mkt så det påverkar hästen? Är det farligt om han haft det ett tag?

Förra sommaren avmaskades han nämligen inte för ingen i stallet ville göra det. Fast jag tjatade och tjatade :(

Men nu ska jag flytta till ett annat stall :)

Nu skrev veterinären ut bimectin. Ska jag avmaska igen då om 8 veckor eftersom han hade så pass mkt? (1200 epg)

Är 1200 epg så mkt så det påverkar hästen? Är det farligt om han haft det ett tag?

Förra sommaren avmaskades han nämligen inte för ingen i stallet ville göra det. Fast jag tjatade och tjatade :(

Men nu ska jag flytta till ett annat stall :)

Din häst lider inte av att ha mask i de allra flesta fall. Blir det för mycket behöver hästen hjälp att bli av med maskarna. Men i första hand avmaskar vi för att skydda MARKERNA och därmed få bort smittan. Utan ägg på markerna blir ju inte hästarna smittade.

Men ja, 1200 är så pass mycket att du bör avmaska var 8e vecka hela säsongen.

Tack snälla för dina svar :) :bow:

KL

Haloj! Här kommer jag med en fråga ang. avmaskning. :D

Man ska väl egentligen avmaska före hästarna släpps på bete (?) men vad ska jag göra då våra tre pållar har fått komma i gräshage redan och har inte blivit avmaskade ännu, kan jag avmaska dem nu eller är det "för sent"?
De har ännu inte fått komma till stora sommarhagen utan går i en lite mindre gräshage tills de ätit upp där. ;)

Tacksam för snabbt svar! :cool:

KL

Haloj! Här kommer jag med en fråga ang. avmaskning. :D

Man ska väl egentligen avmaska före hästarna släpps på bete (?) men vad ska jag göra då våra tre pållar har fått komma i gräshage redan och har inte blivit avmaskade ännu, kan jag avmaska dem nu eller är det "för sent"?
De har ännu inte fått komma till stora sommarhagen utan går i en lite mindre gräshage tills de ätit upp där. ;)

Tacksam för snabbt svar! :cool:

Såklart du kan avmaska nu. Avmaskningen är i första hand för att skydda hagarna. Kolla med träckprov först, det kan du beställa även om du bor i Finland.

Hej !
Har några frågor:
Spelar det nån roll när på dygnet man avmaskar hästarna?
Kan man avmaska på morgonen och sen släppa ut dom i hagen?
Hur lång tid efter avmaskningen kan man släppa hästarna i en ny hage?
Tacksam för svar// Bellamia

Dygn 2 och 3 kommer det ut mest döda maskar, det kan finnas levnadsdugliga ägg i dem i stora mängder, vänta därför gärna 4 dygn innan du byter hage. Vilken tid på dygnet spelar ju roll iom att du ska byta hage, men annars inte.

KL

Nu har jag fått provsvar; 1000 epg.

Nu undrar jag hur jag ska göra vidare. Hästen är under behandling för (kronisk) fång och kommer alltså inte släppas på bete i sommar, men kommer att varva mellan boxen, en sjukhage med jord och en lite större grushage.

Boxen mockas ju varje dag och hagarna ungefär en gång i veckan.

Men hur ska jag gå till väga nu? Avmaskning så klart, men ska se upp med något speciellt? Sköta hagarna på något särskild sätt?

Jag ska så klart rådfråga med min vet. också, men det är alltid skönt o höra olika synpunkter.

Kan denna mängden mask ha betydelse för hästens tarmflora? Han har nämligen ganske känslig mage.

Finns det några maskmedel som är mera eller mindre ägnade för fånghästar, som inte tål för stora rubbningar i tarmbalansen? Har hört om någon häst som fick återfall vid avmaskning:confused:

Tacksam för svar!

Mocka hagarna oftare så minskar ni smittan, iaf varannan dag.

Jag är inte alls insatt i fång tyvärr.

Vet inte om det framgick, men han går ensam i sina hagar för tillfället pga fången.

Men du menar att han smittar sin själv igen och igen eller?

Kan förekomsten av mask ha betydelse för tarmarnas funktion? Kan en del av hans känsliga mage ha o göra med att han har mask?

Vet inte om det framgick, men han går ensam i sina hagar för tillfället pga fången.

Men du menar att han smittar sin själv igen och igen eller?

Kan förekomsten av mask ha betydelse för tarmarnas funktion? Kan en del av hans känsliga mage ha o göra med att han har mask?

Ja precis, efter bara ett par dagar i den här fuktiga värmen har äggen kläckts till larver som smittar honom. Varannan dag minst, helst varje dag, då blir det ju inte så mycket att mocka heller.

Jag tror på att hålla hästarna så rena som möjligt, men som jag sa innan så har jag ingen koll på det här med fång. Jag skulle valt att avmaska med Cydectin som tar flest stadier så behöver du inte avmaska så många gånger och riskera störa magen.

Så fick jag då ett träckprovsvar på mitt sorgebarn, stoet som kom hit ifjor som 4 åring alldeles fullproppad med spolmask och därför avmaskats stenhårt efter intervallerna hela förra säsongen, och inte fasiken var hon ren ännu.
100 Epg blodmask och 625 spolmask.
Varför kan vi inte bli av med den förbannade spolmasken på henne.
Den intervall som anges för de olika maskmedlena är det samma för spolmask som för blodmask eller är det där felet ligger att vi inte blir av med spolmasken. Finns något medel som är effektivare än de andra när det gäller spolmask ? Har tänkt köra banminth på henne (med tanke på resistensstammarna som finns mot ivermectin), är det 4 veckors intervall som gäller även på spolmask. Hon går med föl nu skall jag ge honom lika ofta som henne ?

Vad använde du förra året? Kanske läge att kolla immunförsvaret (kan man kolla det med blodprov eller nåt kanske?).

Jag inledde med ivermectin (tror hon fick Noromectin) blev sedan rådd att byta till banminth just pga resistensen som finns bland spolmasken mot ivermectin så hon fick 2 omgångar banminth (fortsatte med avmaskningen hela hösten iom att det var så varmt). Tycker mängdmässigt vad man såg i lortarna att vi fick ut mkt mer med banminthet, vid decemberavmaskningen mot styngfluga med ivermectin fick vi inte ut några spolmaskar alls så jag trodde äntligen att vi fått henne ren, men tji fick jag.
Men med tanke på att vi inte fick ut något med ivermectin och hon ändå har så pass mkt fortfarande så kan man ju nästan gissa att hon har av de resistenta stammarna i sig.

Ja det verkar knepigt det här med att hon inte själv utvecklar immun mot spolmasken, dock vet jag att min veterinär slet för en del år sedan med en likadan och den hade hon själv haft sedan den var 6 månader och alltid skött avmaskningen på och lik förbaskat så hade den spolmask ända upp i 6 års ålder men var inte på något annat sätt "sjuklig" eller mer mottaglig för andra smittor.

Om du kör Axilur ett tag kanske? Tar iofs inte blodmasken, men spolmasken.

Kan tillägga att alla andra hästar här hemma var totalt noll på allting (hade ju rätt vad det är blodmask på flera stycken ifjor troligen pga sjuk gamling som började släppa ut en massa) men som sagt alla andra var noll på allt så för övrigt så lyckades vi rädda skeppet och avmaskning och betesvård funkade uppenbaligen helt perfekt på övriga hästar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 058
Senast: Mineur
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 509
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 266
Senast: Shpongle
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 123
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar