En tråd om avmaskning och träckprov del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 2

*kl* Vad är det bästa att göra om man skulle få ett par hästar som ingen har koll på när dom blev avmaskade senast? Är det bara att ta träckprov på varenda en, och skicka in? På en gång, eller är det okej att vänta till våren innan nästa betessläpp om ingen verkar vara maskpåverkad?

Sen undrar jag det här med styngflugelarver, är det något man tar träckprov på eller bör man alltid avmaska om man sett hästar med äggen på sig? Antar att man bör avmaska dom hästar som gått i samma hage som den drabbade hästen, men hur är det med hästarna i hagen brevid? Avmaskningen på det bör väl göras efter att det varit frost ute (oktober?)eller har jag helt fel?

Att vänta till våren innebär att hästarna om de har mask smittar marken ganska rejält nu slutet av sommaren/hösten samt ev 'varm' del av vintern, inkl nästa vår.

Om en häst har 800 EPG t ex, så för varje GRAM skit så kommer det ut 800 maskägg. Betänk vad en bajshög väger, och hur många som skits ut under nämnd säsong. Om de går och skiter ut det på betet smittar du alltså betet, och riskerar återsmitta nästa år.

Så jag skulle ta prov nu, enskilt prov på alla hästarna. Sen vet du och kan agera efter det =)

Tack för svaret. Har du någon koll på något billigt alternativ? Att köpa några lådor med kolla masken blir väl lite väl dyrt men det kanske är värt det ändå.

Får fråga då du verkar kunnig..
Jag har tre hästar på bete hemma varav en ska åka tillbaka till sitt vanliga stall till helgen och dom har nyligen avmaskat där och ville ju då att hon skulle vara det när hon kommer. Dom andra två avmaskar jag ju samtidigt nu i veckan då.. Men sen har jag en unghäst som kommer hem från sitt bete om en månad och som inte är avmaskad sen i våras, när ska ja då avmaska henne? Direkt när hon kommer hem innan ja släpper ut henne i stora hagen??

Tack för svar! :)

Kunnig och kunnig, i jämförelse med MAdick står jag mig slätt ;)

Men om du ska avmaska beror på - surprise - vad träckprov visar. Vad visade det i våras? Dvs hade du så högt i våras att du ska avmaska på intervall hela säsongen kör du ju på det, om det iaf är dags för den som ska åka bort så gör det inget om det blir några dagar tidigare. Eller fattade jag fel?

Den som kommer hem, vad visade den i våras? Den mask den ev fått i sig borta kommer du inte märka förrän nästa år nämligen, så om den i våras hade så lite EPG att man ansåg det räckte med en avmaskning, eller en i början och slutet av säsongen, behöver du inte avmaska den bara för den kom hem.

Det som kommer ut i år är liksom det de fick i sig/inte blev av med förra året. Det de får i sig i år visar sig nästa år.

Så, vad sa träckproven i våras?

Det gjordes inget träckprov i våras utan dom avmaskades med noromectin innan bete. Tänkte jag skulle ta tag i det här så jag har bättre koll, har stått i annat stall innan där dom skött avmaskningen åt mig.. Men nu tänkte ja ha koll o ta träckprov när unghästen kommit hem så ja har koll på henne med. Men hur göra tills dess då när ja inte gjort träckprov... :o

Eller kan jag skicka in träckprov idag o bara avmaska samtidigt som den som åker hem om dom har något? O göra träckprov på unghästen direkt när hon kommer hem? O bara avmaska henne om hon har något? Hon som åker kommer att avmaskas oavsett då dom har dom reglerna där hon står!

Eller kan jag skicka in träckprov idag o bara avmaska samtidigt som den som åker hem om dom har något? O göra träckprov på unghästen direkt när hon kommer hem? O bara avmaska henne om hon har något? Hon som åker kommer att avmaskas oavsett då dom har dom reglerna där hon står!

Gör träckprov nu. Om den som ska åka har noll så kan du visa papper på att hon inte behöver avmaskas, de kan ju inte argumentera mot det!

Det är ju faktiskt receptbelagt med avmaskningsmedel, så om man inte orkar ta fajten själv så kan man säga att veterinären vägrar skriva ut behandling till hästar som inte behöver det.

Kl* Kapar tråden något ;)

Min ponny ska byta stall om några veckor, och de nya ägarna vill ha honom
avmaskad innan dess. I våras innan betessläpp avmaskades han med
bimectin & sen dess har han inte fått ngt mer.
Nu funderar jag på ifall jag ska avmaska honom med samma preparat som tidigare eller om jag borde göra träckprov? Ponnyn är 20 år.

I så fall vad finns de för alternativ för träckprov? Billiga vs lite dyrare?
Hur lång tid tar det att få resultat?

Tacksam för svar! (:

Träckprov först. Det ger ett mervärde för nya ägarna också att veta hans parasitstatus, även om du behöver avmaska!

Sen undrar jag det här med styngflugelarver, är det något man tar träckprov på eller bör man alltid avmaska om man sett hästar med äggen på sig? Antar att man bör avmaska dom hästar som gått i samma hage som den drabbade hästen, men hur är det med hästarna i hagen brevid? Avmaskningen på det bör väl göras efter att det varit frost ute (oktober?)eller har jag helt fel?

Ni får ursäkta om jag missat svaret på detta, jag har läst lite slarvigt igenom allt och ser inget iaf :grin:

Jag undrar oxå hur det fungerar med styngflugelarver. Är det så att det inte syns på träckprov? Mitt sto träckprovades i april och nollade (som flera år innan). Hon hade mkt ägg på sig förra sommaren och har även nu på ett nytt bete i år många ägg på benen. Ska hon avmaskas för det, och isf när? I november?
Hennes föl har även hon ägg på benen, hon har avmaskats vid 8 v (axilur) och kommer att så göras igen med samma medel vid 16 v (september). Sedan har jag förstått det som att hon kan gå på samma rutin som storhäst? Dvs. träckprov i april/maj nästa år igen?

Tips och råd, gärna Madick som brukar ha stenkoll ;)

Okej, tack för svar!
Ska flytta honom nästa vecka.. hur lång tid tar det att få resultat
från träckprov? & var kan man få tag på det, materialet som man
ska skicka in?

Tack!

Axilur tar inte blodmask och inte heller styngflugelarver. Första avmaskningen vid 8v, Axilur precis som du gjort. Men sen träckprov efter 16v ålder för att se om du behöver komma åt även blodmask. Har fölet BÅDE blodmask eller haft styngflugeägg OCH spolmask och du väljer ett ivermektin-medel behöver du göra en koll 10-14 dagar senare för att se så du inte har ivermektin-resistenta spolmaskstammar i hagarna. Du kan ju också faktiskt ge både ivermektin och Axilur... Sen träckprov på fölis i januari ungefär, för att kolla spolmask. Sen som vuxna.

Styngflugan är inte hästens egen parasit. Det är en fluga som lägger äggen på hästens ben. Träckprovet ser bara ägg, därför kan man inte hitta den på träckprov. Däremot ser du ju själv med blotta ögat om hästen har ägg på sig. Avmaskning ca oktober (när flugan gett sig för året) med ivermektin-preparat.

Okej, tack för svar!
Ska flytta honom nästa vecka.. hur lång tid tar det att få resultat
från träckprov? & var kan man få tag på det, materialet som man
ska skicka in?

Tack!

På Apoteket eller Granngården hittar du KollaMasken med allt du behöver för att skicka in provet, förrutom hästens bajs då :D

Du får svar samma dag labbet får in provet.

Fick hit två hästar igår som gått ihop, men bara en har stygnflugeäggen på sig. Antar att man bör avmaska alla tre med tanke på att om kan bita på varandra och kliar varandra?

Medans dom i hagen brevid inte behöver något om dom inte får äggen på sig?

Fick hit två hästar igår som gått ihop, men bara en har stygnflugeäggen på sig. Antar att man bör avmaska alla tre med tanke på att om kan bita på varandra och kliar varandra?

Medans dom i hagen brevid inte behöver något om dom inte får äggen på sig?

Nej då, bara de som haft ägg behöver avmaskas mot styngflugan. Flugan lägger ägg. Efter 1-2 dygn börjar larven röra sig därinne så det kliar och hästen slickar i sig larverna som tränger ner i tungan och påbörjar sin vandring ner mot magsäcken. Efter några dagar är alltså själva larverna borta, bara äggskalen sitter kvar som berg.

Ang styngflugor, de måste finnas väldigt lokalt, eller vara avsaknade väldigt lokalt. Har aldrig sett äggen varken förr eller senare än när jag var medryttare, på hästarna i det stallet. Mina hästar nu har aldrig haft några ägg på sig.

Ang styngflugor, de måste finnas väldigt lokalt, eller vara avsaknade väldigt lokalt. Har aldrig sett äggen varken förr eller senare än när jag var medryttare, på hästarna i det stallet. Mina hästar nu har aldrig haft några ägg på sig.

Japp. De går bara en viss del upp i landet. I Sthlms området syntes det inte några på säkert 20 år, sen kom det igen men inte överallt.

Flugorna kommer från hästarna. Alltså, larverna i hästen bajsas ut på våren, förpuppas och blir nya flugor. Det är alltså bara där det finns hästar som blivit smittade på hösten och inte avmaskats korrekt som det finns styngflugor.

Axilur tar inte blodmask och inte heller styngflugelarver. Första avmaskningen vid 8v, Axilur precis som du gjort. Men sen träckprov efter 16v ålder för att se om du behöver komma åt även blodmask. Har fölet BÅDE blodmask eller haft styngflugeägg OCH spolmask och du väljer ett ivermektin-medel behöver du göra en koll 10-14 dagar senare för att se så du inte har ivermektin-resistenta spolmaskstammar i hagarna. Du kan ju också faktiskt ge både ivermektin och Axilur... Sen träckprov på fölis i januari ungefär, för att kolla spolmask. Sen som vuxna.

Styngflugan är inte hästens egen parasit. Det är en fluga som lägger äggen på hästens ben. Träckprovet ser bara ägg, därför kan man inte hitta den på träckprov. Däremot ser du ju själv med blotta ögat om hästen har ägg på sig. Avmaskning ca oktober (när flugan gett sig för året) med ivermektin-preparat.

OJ, så mkt träckprov alltså...Uppgifterna jag fått fick jag från en föreläsning med kolla maskens herre och dam (inte minns jag vad de hette...), men alla dessa träckprov för att föl är mer utsatta gissar jag??

Tack snälla för svar, då får jag återkomma i september efter träckprovsresultaten ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
18 058
Senast: Mineur
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 498
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 266
Senast: Shpongle
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 123
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar