Hej tråden!
Jag har en fundering som jag gissar att ni kanske kan ge lite input kring. Jag och min sambo har kilat stadigt (
) i sex år nu och har planer på att inom en överskådlig framtid försöka avla fram en avkomma. Förutom att jag nojar lite kring vad en eventuell graviditet innebär rent fysiskt, så gnager det också i mig att jag har en känsla av att det kanske inte kommer bli så lätt att faktiskt hamna där.
För att försöka göra en lång historia kort så har jag i princip aldrig haft regelbunden mens på "naturlig väg". Fick mens när jag var 14 och hamnade sedan i ätstörningsträsket som 16-åring (underviktig men ej diagnostiserad med anorexia, skulle snarare säga ortorexi nu i efterhand). Jag hade vad jag minns nästan ingen mens under gymnasietiden. Blev utredd av läkare och gynekolog och de kollade då även på äggstockarna. Jag
tror (observerar tror) att gynekologen då sa att jag hade många små äggblåsor - är det det som kallas PCO? - men att det såg bra ut annars. Jag brydde mig inte så himla mycket om konsekvenserna av detta när jag var 18 eftersom jag endast var intresserad av att gå upp så pass mycket i vikt att jag fick träna igen... vilket jag lyckades med, men jag låg sedan på en ganska låg vikt samt tränade hårt fram till att jag var 21 ungefär. Började någonstans i den vevan äta p-piller också och har fortsatt med det (eller det har varit p-ring de senaste 6 åren). Mao: jag har noll koll på min menscykel eller annat som har med fortplantning att göra, men möjligen PCO. Jag kan också nämna att jag har haft uppehåll från p-medel ett par månader och då inte fått mens. Barnmorskan tog då ett blodprov eftersom jag tyckte att det var lite konstigt att den inte kom alls, men fick bara svar via ett brev på posten att "allt såg normalt ut". Jaha, tänkte jag och utredde inte detta närmare, eftersom jag just då inte var intresserad av att bli gravid och mens i sig är ju ingenting man saknar, egentligen. Sen tröttnade jag på kondom och började med p-ring igen....
Om jag levde i en optimalt planerad värld så skulle jag vilja bli gravid i slutet på augusti nästa år. Detta för att jag är anmäld till ett fjällmarathon
i början på augusti som jag gärna vill springa. Dock, med alla mina farhågor i åtanke så funderar jag på att sluta med hormon p-medel typ vid årsskiftet och kanske testa nån sån här termometer-metod istället, som då tydligen ska hålla koll på ägglossning osv (samt köra kondom såklart om jag är osäker - tycker dock att kondom är rätt tråkigt och avtändande, därav har det aldrig riktigt fungerat för mig). Det vore intressant att se om min kropp tänker hitta något slags regenbundet mönster eller ej, och liksom förbereda mig lite mentalt om det nu visar sig att den är omedgörlig.
Nu blev det visst en roman här, ursäkta! Min lilla nojning kring ovan nämnda förslag är om jag typ skulle tabba mig helt och faktiskt bli gravid snabbt (vilket magkänslan inte säger men den kan ju ha fel). Jag är lite av ett planeringsfreak vilket verkar vara svårt i dessa sammanhang. Hur hade ni tänkt/gjort om ni var jag och visste att ni helst inte ville bli gravida innan ett visst datum men samtidigt nojade lite över att det kanske blir svårt? Jag är 28 kan tilläggas, fyller 29 i februari.