En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är 27, fyller 28 i höst. Sambon är nyss fyllda 30 :)

Shit, vad gammal jag känner mig. Jag som gått runt och känt mig som värsta ungdomen som försöker skaffa barn alldeles för tidigt ;)

Hur gammal tror du inte jag känner mig :nailbiting:
Särskilt som de flesta jag pluggat med har varit 10 år yngre och åtminstone 2-3 stycken tog paus för att de var gravida.

Hur gammal tror du inte jag känner mig :nailbiting:
Särskilt som de flesta jag pluggat med har varit 10 år yngre och åtminstone 2-3 stycken tog paus för att de var gravida.

Jag är iaf i mittenskiktet av klassen, haha. Däremot har jag pluggat så himla länge nu så de flesta i min ålder och yngre i bekantskapskretsen har redan tagit tagit examen :(

Jag är iaf i mittenskiktet av klassen, haha. Däremot har jag pluggat så himla länge nu så de flesta i min ålder och yngre i bekantskapskretsen har redan tagit tagit examen :(

Det är inte så många av mina vänner som pluggat och inte så många som har barn heller så vi har inte så mycket att relatera till. Däremot så bor vi utanför ett litet samhälle i vilket alla skaffar barn när de är strax över 20 och där man anses som lastgammal när man närmar sig 30.... Det räcker som sagt med ett besök i affären där med tjock mage så kommer HELA byn och folket runt omkring att veta. Dom har väl börjat tro att vi inte kan få några barn eller att vi inga ska ha ;)

Ibland kommer jag på att det faktiskt är 9 år mellan mig och min man, men så känns det verkligen inte :)

Jag har många vänner som främst är 10 år äldre men har ju fått yngre klasskompisar nu och jag känner mig ganska jämngamla med de flesta. Jag klickar jättebra med vissa människor och då brukar inte åldern spela någon roll alls.

Jag blir snart 31, så därför känner jag stress över att vi kommer vänta tills början på nästa år med att försöka.
Sambon är 32 år, blir 33 när det är dags att börja.

Jag blir snart 31, så därför känner jag stress över att vi kommer vänta tills början på nästa år med att försöka.
Sambon är 32 år, blir 33 när det är dags att börja.

Förstår det, men som sagt, jag är snart 32 och sambon 34 så du ligger än så länge i lä här iaf :) Skulle det bli fullständig katastrof med ekonomin om ni började försöka redan nu eller i slutet på sommaren? Du hinner ju iaf jobba dina 6 månaders provtid då. Jag tänker att om ni klarar er ändå så kanske det kan vara värt att börja innan iaf.

Jag trodde sambon skulle insistera på att jag skulel hinna jobba ett tag efter skolan så vi äntligen skulle få lite ordning på ekonomin så jag kände mig ganska uppgiven men när han sa att det nog löser sig så blev jag så enormt lättad. Vi hade inte bestämt precis när vi skulel försöka då men att vi iaf inte kan vänta till man får något fast, man vet ju inte ens om man får det , i mitt fall då som inte hade något på gång.

Jag blir 29 om en knapp månad. Och jag känner enorm stress över att vara för gammal. Jag har alltid haft nån konstig tanke om att få första barnet före 30...

Vad jag förstått så kan spökstreck uppstå på de billigaste testerna (antar att det är graviditetstester som går att köpa på bla. testlagret?). Det kallas så när det är svårt att se om det är positivt eller negativt. Strecket är för svagt för att man ska kunna säga att man är gravid men det kan ändå anas att där är ett svagt streck. Det finns lite trådar på Familjeliv där folk lägger upp bilder på spökstreck om du vill se :).
Nja säger jag. De gånger de får spökstreck så är det för det mesta när de tittat i blått motljus kl 11:00 en solig förmiddag i december. Helst skall den vara trixad i datorn också. Dvs det är nog inte riktigt tänkt att testen skall "tittas på" på det sättet.

Så om du tittar på testet i normalt ljus i badrummet så är risken att få ett spökstreck extremt litet.

Ältesterna däremot är det vanligt att få två streck. Detta för att man har lite LH i kroppen hela tiden. Det är först när teststrecket är lika starkt eller starkare än kontrollstrecket som det är positivt.

Dom billiga älstickorna jag har beställt på nätet har fungerat utmärkt.

Förstår det, men som sagt, jag är snart 32 och sambon 34 så du ligger än så länge i lä här iaf :) Skulle det bli fullständig katastrof med ekonomin om ni började försöka redan nu eller i slutet på sommaren? Du hinner ju iaf jobba dina 6 månaders provtid då. Jag tänker att om ni klarar er ändå så kanske det kan vara värt att börja innan iaf.
Jag blir 29 om en knapp månad. Och jag känner enorm stress över att vara för gammal. Jag har alltid haft nån konstig tanke om att få första barnet före 30...

Ja varför har man det, har också alltid kallt räknat med första barnet innan 30 år så det blev smått panikartat när jag insåg att det var ganska kört. Sedan har jag pendlat mycket i perioder huruvida jag vill ha barn eller inte och det har också varit väldigt stressande eftersom jag känt att jag måste bestämma mig snart. Men så har jag hört siffror på att medelåldern för första barnet är 34 år i Sverige (har jag för mig det var) och då kändes det iaf lite bättre :angel:. Fast på något sätt så känns det ändå ganska bra nu, jag har en utbildning och känner mig trygg och harmonisk i mig själv, känns som allt börjar trilla på plats. Jag tror inte jag hade klarat en graviditet före nu, det har varit för mycket frågetecken kring arbete och allt i livet så jag har nog ändå känt att jag hellre väntat så att jag kan bli en någorlunda harmonisk förälder.

Jag är 33 och sambon blir 46 i år. Han har tre myndiga söner, ett barnbarn och ett till barnbarn på väg.

Det måste ju betyda att jag är en "trophy-wife" eller hur?

:angel:

;) Skönt att han iaf vill ha fler barn trots vuxna redan :) Sen har du ju iaf kvitto på ungefär hur ungarna kan tänkas bli när det kommer till hans andel åtminstone :p

medelåldern för första barnet är 34 år i Sverige (har jag för mig det var) och då kändes det iaf lite bättre :angel:.

Jag kan hjälpa till att få det att kännas ännu lite bättre och berätta att jag fick mitt första (och enda) barn förra året när jag var 37 och skulle fylla 38. Man måste ju hitta rätt gubbe först... :D

Jag kan hjälpa till att få det att kännas ännu lite bättre och berätta att jag fick mitt första (och enda) barn förra året när jag var 37 och skulle fylla 38. Man måste ju hitta rätt gubbe först... :D

Ja det är ju mycket klokt att göra det först ;) Åldern har väl gått upp överlag sedan kvinnor började studera mer. För mig har största problemet varit att jag inte hittat något jobb jag trivts med och tänkte att det inte bli speciellt mycket enklare att hitta det efter man fått barn.

Kopierar in listan igen...

Amk
Bim 30/5
Blåbäret ÄL 6/5 BIM 20/5
Appleflower: äl 8/5 bim 22/5
floggingmolly ÄL 18/5 BIM 4/6
em-pirre: eventuell äl ca 21/5, BIM 3/6
Rosen-Knoppen: ÄL 25/4 BIM 9/5 (app)
Mois ÄL 29/4 BIM 12/5
Kanintant äl 14/5 (?) BIM 30/5 (?)
Robl äl 10/5 BIM 24/5(?)
Rhinos ÄL 2/6 BIM 16/6

Känns som att det är några som närmar sig BIM iaf :)

Sätter alla i ordningsföljd enligt BIM!

Mois
ÄL 29/4 BIM 12/5
Rosen-Knoppen: ÄL 25/4 BIM 9/5 (app)
Blåbäret ÄL 6/5 BIM 20/5
Appleflower: ÄL 8/5 BIM 22/5
Robl ÄL 10/5 BIM 24/5(?)
Kanintant ÄL 14/5 BIM 30/5 (?)
Amk BIM 30/5
em-pirre: BIM 3/6 (troligtvis 2 veckor senar p.g.a. misstänkt utebliven ÄL)
floggingmolly ÄL 18/5 BIM 4/6
Rhinos ÄL 2/6 BIM 16/6

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 955
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 072
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
836
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 667
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V