En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänker att ganska många inte använder sig av stickor, men de har sex kring ägglossning på ett ungefär. De flesta blir ändå gravida inom 3 månader, eller alltså tre menscykler.

Detta var första gången jag vet säkert att vi hade sex nära ägglossning. Jag kanske ska se det som att det ändå var positivt att jag blev gravid, även om det inte varade så länge. Jag har varit väldigt deppig över detta och ser en massa skräckscenarior där det aldrig går vägen.

Okej, BIM +1 idag.
Tog ett test igår kväll och ett i morse. Kontrollstrecket syntes tydligt på båda men teststrecket mindre tydligt även om det var lite starkare imorse. Vi vågar inte riktigt tro att det faktiskt är positivt, sjunde gången gillt känns liksom otroligt. Jag vet inte vad jag ska tänka.

Okej, BIM +1 idag.
Tog ett test igår kväll och ett i morse. Kontrollstrecket syntes tydligt på båda men teststrecket mindre tydligt även om det var lite starkare imorse. Vi vågar inte riktigt tro att det faktiskt är positivt, sjunde gången gillt känns liksom otroligt. Jag vet inte vad jag ska tänka.

Men ja! Stort grattis!

Och där förbyttes hoppet i ett "nähä :(". Kanske tolkade jag det fel, men när hon ringde upp från ivf-kliniken sa hon att det är ett möte för att "se om vi får gå vidare med ivf". Vadå, ska vi först få hoppas och sen nekas?
25 dagar kvar att våndas på....

Och där förbyttes hoppet i ett "nähä :(". Kanske tolkade jag det fel, men när hon ringde upp från ivf-kliniken sa hon att det är ett möte för att "se om vi får gå vidare med ivf". Vadå, ska vi först få hoppas och sen nekas?
Men nääää, va drygt:( Hoppas att det blir ett bra möte när ni väl får träffa dem och att ni får hjälp så fort som möjligt!

@Hjartagna och @Energi tack!! Självklart använde jag mitt sista test imorse hoppas de nya kommer på posten imorgon. Vi har kommit överens om att bara försöka ta det lungt nu några veckor och hoppas att detta "håller i sig". Känns i alla fall skönt och veta att det går att få ett plus, jag var beredd att ringa till en privat klinik för att börja utredning om vad som var fel.

@Hjartagna och @Energi tack!! Självklart använde jag mitt sista test imorse hoppas de nya kommer på posten imorgon. Vi har kommit överens om att bara försöka ta det lungt nu några veckor och hoppas att detta "håller i sig". Känns i alla fall skönt och veta att det går att få ett plus, jag var beredd att ringa till en privat klinik för att börja utredning om vad som var fel.

Fast inte behöver du fler test! Ser du två streck är du gravid, grattis! :)

Sen förstår jag helt och fullt det där med att inte vilja rops hej för tidigt och inte våga tro på det från början. Men det ändrar inte faktumet att du är gravid ;)

Nu är mensen 1,5 vecka sen. Den brukar vara väldigt punktlig. Tog ett nytt graviditetstest imorse. Negativt.

Blir så himla ledsen. Varför kan inte mensen bara komma då? :cry:

Nu är mensen 1,5 vecka sen. Den brukar vara väldigt punktlig. Tog ett nytt graviditetstest imorse. Negativt.

Blir så himla ledsen. Varför kan inte mensen bara komma då? :cry:

Hur länge har ni försökt?

Mencykeln innan mitt missfall var på 100+dagar.. överlycklig för att den som var nu bara var 50+ dagar.

Vet hur det känns. :heart

Hur länge har ni försökt?

Tre månader, så det är inte så länge. Känner mig dock stressad över att hinna bli gravid igen innan slutet av sommaren om jag ska få samma föräldrapenning som med första. Det gör stor skillnad på vår ekonomi. Önskar att jag inte hade den deadlinen....

Fast dom brukar väl inte säga nej om dom inte hiittar nåt fel som dom inte tror på när man väl fått remiss (BMI och sånt tar man väl hänsyn till innan?)? När vi var på ett sånt möte kollade dom igenom tidigare blodprov, ordinerade ett till, gjorde en gynundersökning (mycket noggrannare än jag upplevde de tidigare) och sen gav dom oss en sannolikhet och en månad att ringa när mensen satt igång (5 månader efter mötet). Nu hade ju jag stopp i äggledarna men det borde ju inte vara annorlunda om man inte har kända problem?! Eller vad kan dom säga nej till?

Fast dom brukar väl inte säga nej om dom inte hiittar nåt fel som dom inte tror på när man väl fått remiss (BMI och sånt tar man väl hänsyn till innan?)? När vi var på ett sånt möte kollade dom igenom tidigare blodprov, ordinerade ett till, gjorde en gynundersökning (mycket noggrannare än jag upplevde de tidigare) och sen gav dom oss en sannolikhet och en månad att ringa när mensen satt igång (5 månader efter mötet). Nu hade ju jag stopp i äggledarna men det borde ju inte vara annorlunda om man inte har kända problem?! Eller vad kan dom säga nej till?
Jag vet inte vad de skulle neka. Vi går dessutom privat och betalar således själva.
Jag har oroat mig för att mina antidepressiva ska vara en orsak då jag går på maxdos men läkaren frågade aldrig om dos vid utredningen. Kanske är det högre krav om man ska få landstingsfinansierat?

Sambon visade mig mailet han fått av läkaren där det står att vi får börja med ivf till sommaren, så kanske bara att hon som ringde upp mig och bokade in tiden uttryckte sig konstigt.
Min ångest tolkar ju saker galet ibland, då är jag extra tacksam över sambons optimism :p
24 dagar kvar nu.

Jag vet inte vad de skulle neka. Vi går dessutom privat och betalar således själva.
Jag har oroat mig för att mina antidepressiva ska vara en orsak då jag går på maxdos men läkaren frågade aldrig om dos vid utredningen. Kanske är det högre krav om man ska få landstingsfinansierat?

Sambon visade mig mailet han fått av läkaren där det står att vi får börja med ivf till sommaren, så kanske bara att hon som ringde upp mig och bokade in tiden uttryckte sig konstigt.
Min ångest tolkar ju saker galet ibland, då är jag extra tacksam över sambons optimism :p
24 dagar kvar nu.
Jag vet hur den där ångesten kan te sig... och nedräkningen är hemsk! Den tärde på oss mer än själva processen... Men privat så går det ju lite fortare så väntetiden efter mötet blir förhoppningsvis inte så lång!! Lycka till

Jag vet hur den där ångesten kan te sig... och nedräkningen är hemsk! Den tärde på oss mer än själva processen... Men privat så går det ju lite fortare så väntetiden efter mötet blir förhoppningsvis inte så lång!! Lycka till
Tack.
I mailet sambon fick skrev läkaren att vi skulle höra av oss i början av maj för att hinna ett försök innan midsommar och vi har nu tid i mitten av april.

Behöver inte gå långsamt för att det är via landstinget, beror på hur lång kö det är :) En del landsting har ingen kö alls.

Var hos gyn igår (som även ska vara vår kontakt när vi väl får börja med IVF). Han läste igenom brevet han hade från från rmc i Linköping och tyckte det lät onödigt med stimulerad ägglossning när jag har egen ägglossning vilket jag höll med om. Dessutom saknades resultaten från de prover min sambo gjort för de hade han inte skickat men hur eller hur bestämde vi att nya prover ska tas i maj för oss båda så det finns färska resultat när remissen skickas i juli :bump: Känns så långt borta men ändå så nära. Spännande och pirrigt.

Rolig var han iallafall, han frågade om jag ville att han skulle göra en undersökning av mig. Jag frågade om det behövdes. Hans svar: Alltså nä, du har ju gjort ett par under utredningen och jag lär knappast finna något som inte fanns då :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 779
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 654
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
85 86 87
Svar
1 736
· Visningar
239 753
Senast: Poppan
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 947
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar