En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har haft en tuff period och tvekat om ens relationen ska fortsätta. Beslutet är nu fattat att relationen ska fortgå, allt känns bra och längtan efter barn är stark! Det jag gärna vill ha hjälp med från er i tråden är vilka undersökningar och behandling ni gått igenom innan beslut om IVF? Jag har varit hos privatgynekolog och gjort följande:
*Haft samlag på "rätt" tidpunkt i ett år och fyra månader.
*Blodprover med hormonvärde och ämnesomsättning där allt var u a.
*Vaginalt ultraljud där allt var u a.
*Ätit Proverakur dag 15-26 i tre månader för att få bukt med spottings, vilket verkar ha hjälpt hittills.

Kan man göra någon mer undersökning/koll innan man kör igång med IVF? Läst att några spolat äggstockarna tillexempel. Vad kan jag mer be om? Gynekologen jag var hos menade på att det inte finns några mer kontroller att göra. Mannen gjort hemmaspermakoll som var u a och har gjort en annan kvinna gravid.

Jag tror inte vi är berättigade till IVF eftersom jag har barn sedan tidigare och vi har inte varit sambos på pappret i ett år. (Längre förhållande dock). Jag fyller 36 nästa år och det känns som att det börjar bli brådis.

Vi var inte skrivna på samma adress "i flera år" och det frågades det inte efter heller.

Sambon har barn sedan tidigare men det handlar om era gemensamma, inte tidigare kullar. Dvs helsyskon finansierar inte landstinget.

Jag lämnade blod, gjorde några VUL och sambon lämnade spermaprov (typ onödigt eftersom vi ju blivit gravida även på egen hand.)

Suck! Jag har haft en otäckt regelbunden cykel sedan jag tog ut spiralen, 26 dagar nästan på timmen. Denna cykel bestämde sig visst för att bli 28 dagar innan mensen tyckte det passade att komma. Hann till och med ta ett gravtest dag 27, hade inga som helst symtom. Men jag har också vita arbetskläder, inte så kul att bli överraskad av mensen då:cautious:
Har nu köpt ÄL-stickor, ska tydligen vara 25 % chans att det blir en graviditet i min ålder, föutsatt att vi prickar ÄL så fjärde gången gillt nu då kanske?

@Energi 108 dagar:eek: Fy, hoppas du/ni får hjälp att få ordning på det hela!

KL
Ni som har kört med ÄL-test, läste nu att en helst skulle testa mellan kl 10-20, inte morgonturen och samma tid varje dag. För mig som jobbar oregelbundna tider kände jag direkt att det blev svårt. Hur kinkigt är det med tiden? Skulle kunna testa typ mellan 21-22 varje dag tror ni det är bra nog?:confused:

KL
Ni som har kört med ÄL-test, läste nu att en helst skulle testa mellan kl 10-20, inte morgonturen och samma tid varje dag. För mig som jobbar oregelbundna tider kände jag direkt att det blev svårt. Hur kinkigt är det med tiden? Skulle kunna testa typ mellan 21-22 varje dag tror ni det är bra nog?:confused:
Jag testade mig fram. Alltså, vilken tid som funkade. Sen försökte jag hålla ungefär samma tid varje dag, men ibland funkar det bara inte. Kunde hända då att jag testade flera gånger samma dag eller dagen efter.

Hade då ett jobb som varken tillät fasta rutiner enligt klockan eller kunde erbjuda samma möjligheter för varje arbetspass. Men jag lyckades få till ok rutiner för stickorna ändå. (Jag kunde testa i uppemot 10-14 dagar per cykel.)

KL
Jag testar kl 17-20 ca. Lite beroende på om jag jobbar eller ej.

KL
Vi har inga fertilitetsproblem utan förlorade vår dotter i v41 i våras och ville bli gravida så fort som möjligt igen, och för att ha koll att äl hade kommit igång så testade jag.
Jag gjorde det direkt på morgonen, använde clearblues tester med dubbel hormonindikator. Funkade för oss.

KL

Testade varje morgon för attt se omslaget och kunna gå vidare direkt! Ivf behandling

Mensen slut och jag behöver hjälp. Vi har pratat om ägglossningstest. Lusten, tiden och orken finns inte för att ligga varannan dag hela menscykeln. Speciellt inte om det blir en 108-dagars igen :D

Var köper jag billigast och bäst stickor?
Hur ofta testar en?
Direkt efter mens?
Ska en ligga när det är fullt utslag eller när det börjar stegras?

Hjäääälp

Mensen slut och jag behöver hjälp. Vi har pratat om ägglossningstest. Lusten, tiden och orken finns inte för att ligga varannan dag hela menscykeln. Speciellt inte om det blir en 108-dagars igen :D

Hur ofta testar en?
Direkt efter mens?

Hjäääälp

Jag började med att följa instruktionerna för stickorna, d v s börja testa från typ dag 10. Men det funkade inte för mig, eftersom mina cykler inte följde standardmodellen, så sen testade jag från första mensfria dagen till att jag antingen fick en tydlig ägglossning på stickorna och såg att den även slutade eller till nästa mens kom.

Man kan börja när ökningen märks, men man har ofta även tid på sig efter positiv sticka. Ägget är inte förbrukat bara för att stickan inte längre visar höjning av hormon.

Var du köper billigast och enklast är lite av en smaksak, men helt klart är de på nätet billigare än de på apoteket eller i matbutiken. (De är dock bra att kunna panikköpa när stickorna hemma tar slut oväntat fort. :angel: )

Hur ofta testar en?
Direkt efter mens?

Hjäääälp
Jag testar min första period nu med ÄL-stickor. Har köpt sådana som jag kan kissa direkt på och inte behöver doppa i en burk då det känns väldigt krångligt.. Sedan ska en testa en gång om dagen, helst ungefär samma tid enligt mina stickor. Det finns ett räkneexempel på förpackningen, när du teoretiskt sett borde ha ÄL, jag testar bara sju dagar (sju stickor i paketet) runt teoretiskt ÄL. Svårt med så oregelbunden cykel bara. Går att köpa flerpack billigare, tror jag såg 100-pack;) Du får nog helt enkelt prova dig fram, jag hade nog börjat strax efter mensen och sedan testat tills det har gett utslag och några dagar till, tills det sjunker igen. Så vet ni ju lite mer när det är "lönt" så att säga:angel:

Hur mycket bös kan det egentligen vara som ska ut efter ett så tidigt missfall som mitt andra??! Först kom det ju mängder med blod och klumpar vid själva missfallet. Sen slutade det ju men eftersom gyn såg vid undersökning att "jag hade mycket slemhinna kvar" så fick jag ju äta provera. Vilket satte igång monsterblödningar med massa stora klumpar. Tog sista tabletten för en vecka sen och i helgen så lugnade sig blödningarna tills idag då det är igång igen och kommer massa stora klumpar. Varför tar det aldrig slut?! Mår så otroligt dåligt, är sjukskriven från jobbet. Ska in på undersökning på onsdag igen och slår vad om att jag kommer åka på skrapning i alla fall :cry: Kommer inte vilja bli gravid på mycket länge efter det här helvetet!! Kan inte förstå hur det kan bli så mycket av ett så tidigt missfall.. känns som något är galet fel med min kropp :(

Hur mycket bös kan det egentligen vara som ska ut efter ett så tidigt missfall som mitt andra??! Först kom det ju mängder med blod och klumpar vid själva missfallet. Sen slutade det ju men eftersom gyn såg vid undersökning att "jag hade mycket slemhinna kvar" så fick jag ju äta provera. Vilket satte igång monsterblödningar med massa stora klumpar. Tog sista tabletten för en vecka sen och i helgen så lugnade sig blödningarna tills idag då det är igång igen och kommer massa stora klumpar. Varför tar det aldrig slut?! Mår så otroligt dåligt, är sjukskriven från jobbet. Ska in på undersökning på onsdag igen och slår vad om att jag kommer åka på skrapning i alla fall :cry: Kommer inte vilja bli gravid på mycket länge efter det här helvetet!! Kan inte förstå hur det kan bli så mycket av ett så tidigt missfall.. känns som något är galet fel med min kropp :(

Jag blödde i över fem veckor efter ett av mina missfall. Fram till dagen de skrapade. Sedan inte en droppe. Så jag skulle inte vara rädd för att skrapas.

Jag blödde i över fem veckor efter ett av mina missfall. Fram till dagen de skrapade. Sedan inte en droppe. Så jag skulle inte vara rädd för att skrapas.

Var det "bara" blod eller massa stora klumpar också? Jag ÄR livrädd för att bli nedsövd och att över huvud taget vistas på ett sjukhus.. Så för mig är det en skräck..:down:
Men jag förstår verkligen inte hur det kan byggas upp så otroligt mycket slemhinna:crazy:

Var det "bara" blod eller massa stora klumpar också? Jag ÄR livrädd för att bli nedsövd och att över huvud taget vistas på ett sjukhus.. Så för mig är det en skräck..:down:
Men jag förstår verkligen inte hur det kan byggas upp så otroligt mycket slemhinna:crazy:

Minns inte, det var 2014.

Ibland blir hormonerna knas och behöver hjälp på traven.

Måste de söva? En del skrapar under lugnande och lokalbedövning.

(Jag var orolig för narkos innan de tog bort utomkvedset och då fanns det ju inte så mkt att diskutera. Efter det så sövs jag gärna :angel: ).

Minns inte, det var 2014.

Ibland blir hormonerna knas och behöver hjälp på traven.

Måste de söva? En del skrapar under lugnande och lokalbedövning.

(Jag var orolig för narkos innan de tog bort utomkvedset och då fanns det ju inte så mkt att diskutera. Efter det så sövs jag gärna :angel: ).

Vad jag har fattat för så blöder det ofta mycket om något sitter fast och inte kommer ut. I mitt fall kommer det ut mer klumpar än blod..
Nja det har jag hört är ännu värre :wtf: med tanke på hur mycket jag plågas vid en vanlig gynundersökningen så tror jag inte jag pallar ens när dom ska sätta bedövningen..

Har aldrig blivit sövd, hur mår man av det efteråt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 752
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 650
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
85 86 87
Svar
1 733
· Visningar
239 450
Senast: cherie
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 947
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar