En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Oj vad jag längtar in i den här tråden!! Inte än... men om något år kanske.

Fortsätter under tiden att hålla tummarna för er här inne!

Håller med! Längtar också!

Jag fyller 27 i år och känner att nu är det dags, men min kära sambo vill vänta lite. Jag har slutat med preventivmedel och vi kör på säkra perioder och ibland kondom, och skulle det ske en "olycka" så är vi överens om att behålla men vi jobbar inte aktivt än.

Det är så många runt om oss som har småbarn eller är gravida och jag vill också! Känner lite att vi bör passa på nu när många vänner får barn så barnen blir i samma ålder. Hur känner ni angående det? Är det viktigt för att behålla vänkretsen att barnen är i någorlunda lika ålder så att de har något utbyte av varandra?

Jodå, jag har hört det mesta, kanske inte personligen men genom bekanta som också kämpat i barnlöshetsträsket i många och långa år. Men kall livmoder syftar väl egentligen på att man ska ha en bra genomblödning i livmodern för att fostret ska fästa bättre/behålla graviditeten. Det är ju bla därför som man får trombyl, heparin, fragmin etc som ju är blodförtunnande.

Aha! Det menas så. Tänkte typ på isbitar i livmodern eller så :D. Och att hjälpen skulle vara varma tröjor eller liknande.

Knapplånar.

Joinat tråden under anonymt nick efter att ha läst några månader :) Tog ut p-ringen i somras och har försökt sedan dess men än så länge inga resultat. Har endometrios så jag vill gärna att det ska ta sig så fort som möjligt för att hålla mensperioderna på ett minimum.

Cyklerna har legat på 33-39 dagar under hösten men nu är jag uppe i över 70 dagar utan varken mens eller plus. Det störande är att jag efter senaste mensen började tempa varje morgon och fick till en riktigt fin kurva som visade på ägglossning. Men hade det varit ägglossning som borde jag ha antingen fått mens eller ett plus nu :meh?

Om jag nu ändå inte är gravid så kan väl mensen ta och komma så vi kan försöka på nytt tycker jag :mad: :D

Har du varit i kontakt med gynekolog? Annars 70 dagar utan mens utan anledning är ju väldigt långt.

Håller med! Längtar också!

Jag fyller 27 i år och känner att nu är det dags, men min kära sambo vill vänta lite. Jag har slutat med preventivmedel och vi kör på säkra perioder och ibland kondom, och skulle det ske en "olycka" så är vi överens om att behålla men vi jobbar inte aktivt än.

Det är så många runt om oss som har småbarn eller är gravida och jag vill också! Känner lite att vi bör passa på nu när många vänner får barn så barnen blir i samma ålder. Hur känner ni angående det? Är det viktigt för att behålla vänkretsen att barnen är i någorlunda lika ålder så att de har något utbyte av varandra?

Inte ett absolut måste men klart att det underlättar något enormt.

kl

Välkommen alla nya och blivande nya :D

Team L: Tråkigt:( Jag kan tänka mig att det känns jobbigt för dig också, hoppas det löser sig på ett eller annat sätt!

Tora: Tack för att du fortfarande är kvar här, det känns superbra! Och håller med om allt du svarade på ovan (åt team L).

Själv känner jag inte så mycket. Ont i brösten, lite spänd och konstig i magen. Men jag känner mig fortfarande absolut inte gravid:(

Det är frustrerande att se andra med bebismagar och små bebisar men veta att man inte får försöka själv! Jag har heller aldrig varit gravid, så jag vet inte om jag över huvud taget kan få barn. Jag är i smyg lite orolig över det... men vi lär väl märka tänker jag!

Jag och min sambo fyller 25 i år, kommer väl vara 26 när vi börjar försöka. För oss är anledningen att vi väntar beroende på vår situation i dagsläget. Jag har en knasig jobbsituation och har några eftersläpande grejer kvar på min utbildning. Han har 1,5 år kvar tills han tar examen, vi bor i en 1:a... ja ni förstår!

För vår del så finns det inga i umgängeskretsen som har barn eller ens är gravida. De flesta är singlar fortfarande. Vi kommer med andra ord få bygga upp en ny bekantskapskrets där världen inte består av vodka, one night stands och studentfester...

Tyvärr inte.
Min man älskar verkligen barn (till skillnad från mig som kan tycka att det stora flertalet mest är jobbiga, vännernas barn undantagna). Han blir mer avslappnad och nöjd när han är med våra vänners barn och han är allas favorit. En riktig lekfabror :)

Problemet är att han blev headhuntad till sitt jobb direkt efter examen och ville väl aldrig ha jobbet eftersom han (hade jobbat extra innan) mådde skit de dagar han jobbat där. I väntan på ngt bättre tog han det och det är ju 4år sedan nu. Det går lite i vågor men som regel mår han sämre och sämre hela tiden. Han mår dåligt när han kommer hem från jobb eftersom han är livrädd inför morgondagen, han kan inte sova, kommer inte upp på morgonen, äter bara skit, tröstäter, mår dåligt på fredagen eftersom måndagen är nära, vill sova hela helgen osv..

Han har pratat med psykolog som ville sjukskriva honom men då bli arbetsbördan ännu större när han kommer tillbaka (finns ingen som tar över) så det är han livrädd för.

Jag tror, nej jag vet att han vill bli den "perfekta" pappan och att han känner att han inte fixar det just nu. Men perfekt kan man aldrig bli så om det ska vara kravet så lär det aldrig bli ngn bebis.

Har du varit i kontakt med gynekolog? Annars 70 dagar utan mens utan anledning är ju väldigt långt.

Ringde gyn idag men dom gör inget förrän man har varit utan mens i åtminstone 6 månader.. :meh:

Först trodde hon att det var en infertilitetsutredning jag ville ha så hon förklarade att det får man först efter 1 år. Så då passade jag på att fråga om det gjorde någon skillnad om man har endometrios men det var tydligen 1 år som gällde då också.
Försökte förklara att det var ett vul jag var ute efter för att "se hur det ser ut" och om det är någon mens på gång men hon svarade bara att är gravtesten negativa så är du inte gravid och mensen kommer, det är bara hormonerna som spökar.

Så det är väl bara att släppa det här med bebisverkstan så länge.

Men går det inte bara att boka en vanlig tid för årsgranskning hos gyn då? Då brukar åtminstone mina gyn göra vaginalt ultra, och man kan samtidigt ta upp sin oro över vad det nu kan vara man är orolig för.

Fast då går jag alltid hos privat också.

Men går det inte bara att boka en vanlig tid för årsgranskning hos gyn då? Då brukar åtminstone mina gyn göra vaginalt ultra, och man kan samtidigt ta upp sin oro över vad det nu kan vara man är orolig för.

Fast då går jag alltid hos privat också.

Där jag bodde förut gick jag också hos privat gyn och där hade jag kunnat göra så, det hade bara varit att lyfta på luren :)
Men här där jag bor nu finns det bara en privat gyn och det gick inte att få en tid på flera år framöver. Det var landstingets alternativ jag ringde då jag fick höra att det bara var att vänta 6 månader innan jag kunde få någon hjälp.

Känns lite som att jag har flyttat till en död fläck på kartan vad gäller gynekologi :crazy: MVC vet jag inte om det är så stor idé att ens testa då det bara jobbar barnmorskor där och jag behöver en läkare.

Jag hade i höstas helt plötsligt 90 dagar utan mens. Eftersom att vi (i smyg) försöker, och har så gjort i över 1,5 år så fick jag upp lite hopp, men inget. (jag fick däremot komma in och kolla, men det eftersom att jag hade "stickningar och hugg" i livmodern då jag böjde mig och faktiskt vart rätt less... Mensen kom ca 2 veckor efter vul.

Nåväl, den som väntar på något gott...

Ringde gyn idag men dom gör inget förrän man har varit utan mens i åtminstone 6 månader.. :meh:

Först trodde hon att det var en infertilitetsutredning jag ville ha så hon förklarade att det får man först efter 1 år. Så då passade jag på att fråga om det gjorde någon skillnad om man har endometrios men det var tydligen 1 år som gällde då också.
Försökte förklara att det var ett vul jag var ute efter för att "se hur det ser ut" och om det är någon mens på gång men hon svarade bara att är gravtesten negativa så är du inte gravid och mensen kommer, det är bara hormonerna som spökar.

Så det är väl bara att släppa det här med bebisverkstan så länge.

Har du kollat i intilliggande län? Jag går tex i Västra Götaland fast jag bor i Halland.
Privata fertilitetskliniker?

Det låter som om du inte har ägglossning. Du kan behöva mediciner för det.

Det är ju själva utredningen som man får vänta på i ett år. Du har ju redan en faktor som många gånger ställer till det vid graviditetsplaner + att du saknar ägglossning. Dessutom är det inte bra om du har onödiga menstruationer (med tanke på din endometrios).

Senast ändrad:

Förlåt för denna frågan men varför söker han inte ett nytt jobb? Eller ställer krav på företaget? Det kommer ju inte bli bättre av sig själv. Det låter ju inte som något bra ställe för honom att jobba på :eek:

Är det "bara" arbetsbördan som är för stor eller är det annat som spökar också?

Min man bytte arbetsplats inom företaget och plötsligt så mådde han så mycket bättre. Han gick ner i lön och förmåner men det var det klart värt.

Han hade då jobbat på samma avdelning i 8 år. De senaste fyra åren så hade inte avdelningen varit densamma som han börjat jobba på. Ny chef, nya medarbetare och ny organisation. Helt enkelt inte alls samma förutsättningar längre. Han trivdes inte alls längre och han var i princip stressad jämt.

Men all stress och elände försvann samma dag han sa upp sig.

Det är frustrerande att se andra med bebismagar och små bebisar men veta att man inte får försöka själv! Jag har heller aldrig varit gravid, så jag vet inte om jag över huvud taget kan få barn. Jag är i smyg lite orolig över det... men vi lär väl märka tänker jag!

Jag och min sambo fyller 25 i år, kommer väl vara 26 när vi börjar försöka. För oss är anledningen att vi väntar beroende på vår situation i dagsläget. Jag har en knasig jobbsituation och har några eftersläpande grejer kvar på min utbildning. Han har 1,5 år kvar tills han tar examen, vi bor i en 1:a... ja ni förstår!

För vår del så finns det inga i umgängeskretsen som har barn eller ens är gravida. De flesta är singlar fortfarande. Vi kommer med andra ord få bygga upp en ny bekantskapskrets där världen inte består av vodka, one night stands och studentfester...

Det är otroligt frustrerande! "Nämen grattis, ska ni också ha barn, va kul. Nej, vi vill vänta lite till..." Men är sambon inte redo så är han inte.

Nej att "tvinga" fram ett beslut om att skaffa barn känns ganska dumt faktiskt. Min kille känner sig inte heller redo, så du är iaf inte ensam ;).

*kl

Min kropp skämtar med mig.

Hela morgonen har bussen luktat bajsblöja från typ liten helammande bebis :eek: Det är omöjligt då bussarna städas på natten och jag tog ut den från depån som första förare.

Åh high hopes! Kom igen nu! Hoppas det är bebis på G!

Mvh Miks

Nej att "tvinga" fram ett beslut om att skaffa barn känns ganska dumt faktiskt. Min kille känner sig inte heller redo, så du är iaf inte ensam ;).

Här är en till vars kille inte heller känner sig redo. O andra sidan så passar det inte heller så bra eftersom jag står för tillfället utan jobb. :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 520
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 572
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar