En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

De är allt bra sega ibland de där killarna. Jag gissar på att det kommer när vår situation blir lite mer stabil sen.

Jag är trygghetsoman ut i fingerspetsarna och vill veta att jag klarar mig innan jag tar på mig någonting. Jag vill kunna ge mitt barn en ekonomisk trygghet, inte minst för min egen skull. Vissa skiter i sånt, jag gör inte det :).

Har ni pratat om när ni ska börja försöka?

Säg inte det. Vi har båda fasta jobb sedan flera år och köpte hus i nov -12 som vi snart är klar med renoveringen av, men sambon känner ändå inte att han är redo för barn än. Han vill vara ung lite till säger han. Generellt sett mognar väl män senare men jag önskar att han kunde inse att om vi ska ha flera barn bör vi snart sätta igång eftersom kvinnors fertilitet inte varar för evigt...

You are such a party pooper ;). Nejmen skämt åsido, säg inte så :p, vill ju att han ska hålla sitt löfte "typ ett år".

Ja problemet är ju att män är lite långsammare och har högre fertilitet längre, hade vi fertila lika länge som män hade det ju inte varit ett "problem". Jag känner ju lite stress (kanske fel ord..) i och med att jag inte vet om jag kan bli gravid, och då är det först en tid att få kroppen att komma i balans rent hormonellt, sedan 1 års försök innan man får hjälp, sedan kanske 1 års ivf osv osv. helt plötsligt är man inte så ung längre.

Hoppas karln din kommer till insikt snart!

Haha sorry :p

Exakt det jag menar, man vet aldrig hur lång tid det tar. Jag försöker förbereda mig så gott jag kan just nu genom att äta folsyra och d-vitamin och försöka hålla en någorlunda hälsosam livsstil. Känns bra att göra nånting för att ha oddsen med sig när man börjar försöka :p

Förlåt för denna frågan men varför söker han inte ett nytt jobb? Eller ställer krav på företaget? Det kommer ju inte bli bättre av sig själv. Det låter ju inte som något bra ställe för honom att jobba på :eek:

Är det "bara" arbetsbördan som är för stor eller är det annat som spökar också?

Min man bytte arbetsplats inom företaget och plötsligt så mådde han så mycket bättre. Han gick ner i lön och förmåner men det var det klart värt.

Han hade då jobbat på samma avdelning i 8 år. De senaste fyra åren så hade inte avdelningen varit densamma som han börjat jobba på. Ny chef, nya medarbetare och ny organisation. Helt enkelt inte alls samma förutsättningar längre. Han trivdes inte alls längre och han var i princip stressad jämt.

Men all stress och elände försvann samma dag han sa upp sig.

Han har sökt. Det är bara inte så enkelt om han inte vill jobba inom samma branch. Jag skulle säga att det är arbetsbördan, cheferna, de anställda (som kan sjukanmäla till honom 3 på morgonen..) samt branchen som ligger till grund för hur han mår. Förhoppningsvis lättar det lite när han får ny tjänst några månader (slipper personalen) men jag tror tyvärr inte det räcker. :(

Men du är ju bara 27? :confused:

Du får ju såklart stressa av vilket skäl du vill men det känns ju märkligt att skylla på kvinnors fertilitet kontra ålder. Ur den aspekten är det väl knappast bråttom?

Låter inte bra alls ju. Trivs man inte på jobbet alls så förpestar det lätt resten av ens liv också.

Men ett annat företag inom samma område? Ibland kan det ju skilja enormt mycket i arbetsklimatet på olika företag även om arbetet i princip är detsamma.

Vilket fall så är det jobbigt för dig. Att sätta allt på paus bara så. Det är ju inte ens säkert att du skulle bli gravid innan han får lättnader i arbetet. Och sen tar det minst nio månader.

Men en ny liten bebis kanske skulle ge honom orken att stå ut på jobbet.

Det finns ett Simsonsavsnitt där Homer berättar vad som hände när Maggie föddes. Jag bara älskar det avsnittet. (Bl.a. så undrar Bart varför det inte finns några bilder på Maggie hemma. Det visar sig i slutet att alla bilderna finns på Homers jobb där han kan se dom varje dag och det gör att han står ut med jobbet. Han fick sluta sitt drömjobb och börja jobba på hatjobbet för att ha råd med ett tredje barn när Marge blev oplanerad gravid). Det avsnittet andas såååååå mycket kärlek :love:

Nej, jag slutade med p-piller i april förra året. Mådde inte bra av dem. Nu kör vi kondom och säkra perioder. Vi har diskuterat vad vi gör om det skulle hända en "olycka" och vi är överens om att behålla. Dock så har min sambo blivit väldigt noga med kondomen sen vi på allvar började prata barn, eftersom han vet att jag vill :meh:

Hoppas karln din kommer till insikt snart!

"Kommer till insikt"? Får man inte vilja vänta lite med att skaffa barn :confused: Jag tycker att det låter fullkomligt rimligt och sansat att vilja få vänta med att skaffa barn tills när man vill ha dem och känner sig redo?

Men du är ju bara 27? :confused:

Du får ju såklart stressa av vilket skäl du vill men det känns ju märkligt att skylla på kvinnors fertilitet kontra ålder. Ur den aspekten är det väl knappast bråttom?

Nej om man blir gravid utan problem så är det ingen ålder. Men skulle det krångla så går åren mycket fort. Det finns folk i min närhet som började när de var 28 idag 10 år senare så finns det fortfarande inga barn. Problemet är ju att man aldrig vet i förväg hur det kommer att gå. För det mesta går det bra men det är inte roligt att vara en av dom där som det inte vill sig för.

Men en ny liten bebis kanske skulle ge honom orken att stå ut på jobbet.
Det känns som en mycket chansartad lösning på problemet..? Risken är väl snarare större att man blir fullkomligt genomdeprimerad om man inte bara har ett jobb som förstör en psykiskt utan nu även känner sig som en otillräcklig förälder till sitt lilla barn.

Jag tycker att även män har rätt att ha ambitioner och förhoppningar om sitt föräldraskap.

Så man ska sätta igång helst som 24-åring kanske? Man kan ju trots allt aldrig veta.

"Kommer till insikt"? Får man inte vilja vänta lite med att skaffa barn :confused: Jag tycker att det låter fullkomligt rimligt och sansat att vilja få vänta med att skaffa barn tills när man vill ha dem och känner sig redo?

Det finns få saker som är så jobbiga som när den ena väldigt gärna vill ha barn och den andra vill vänta. Det finns inget sätt att kompromissa om detta utan antingen försöker man få barn eller inte. Man kan liksom inte kompromissa om ett halvt barn.

Som jag skrev tidigare så har tyvärr många män väldigt dålig förstående hur fort tiden kan påverka en kvinnas fertilitet. Många tror att "Jamen vi har ju minst 10 år på oss" och det stämmer kanske när man är 20 men inte när man är bortåt 30. Ibland kan det vara för sent om man väntar ett halvår (tex så fort går det om man har dålig äggreserv vilket faktiskt är en ganska vanlig orsak till låg fertilitet).

Nu tycker jag du hetsar upp dig lite väl...

Jo självklart får man vänta, man får vänta hur länge man vill! Men precis som jag skrev, och precis det Tora tar upp här ovan, så är det lugnt att vänta om man vet att man är fertil.

Jag vet inte om jag är fertil. Jag vet inte om min karl är fertil. För MIG är det viktigt att börja i tid, däremot skulle jag aldrig försöka tvinga min sambo att vilja skaffa barn. Det är lika smart som att skjuta sig själv i foten. Eller skaffa ett barn för att reparera ett dåligt förhållande.

Så man ska sätta igång helst som 24-åring kanske? Man kan ju trots allt aldrig veta.

Japp! Börjar du inte vid 24 så kommer du aldrig få barn. Synd. *suck*

Du får bestämma precis hur mycket du vill när du vill skaffa barn, däremot kan du inte styra en sekund över hur jag eller någon annan väljer att göra.

Det känns som en mycket chansartad lösning på problemet..? Risken är väl snarare större att man blir fullkomligt genomdeprimerad om man inte bara har ett jobb som förstör en psykiskt utan nu även känner sig som en otillräcklig förälder till sitt lilla barn.

Jag tycker att även män har rätt att ha ambitioner och förhoppningar om sitt föräldraskap.

Nu var ju inte det helt seriöst skrivet (speciellt inte då jag längre ner refererade till ett Simpsonsavsnitt ;) )

Nej, jag slutade med p-piller i april förra året. Mådde inte bra av dem. Nu kör vi kondom och säkra perioder. Vi har diskuterat vad vi gör om det skulle hända en "olycka" och vi är överens om att behålla. Dock så har min sambo blivit väldigt noga med kondomen sen vi på allvar började prata barn, eftersom han vet att jag vill :meh:

HAHA! Min kille skulle göra precis likadant ;). Dock är vi inte överens om vad som skulle hända om det blev en olycka. Han vet hur jag känner, och jag vet att han skulle respektera det och stanna, däremot så skulle det inte vara optimalt på något sätt.

Jag vet att du generellt har väldigt svårt att hålla dig till trådämnen. Men snälla förstör inte denna tråd. Här stöttar vi varandra i vår barnönskan utan en massa ifrågasättande. Det är liksom inte det som är meningen här. Utan här skall man kunna uttrycka sin barnlängtan på vilket sätt man vill utan att bli ifrågasatt.

När det kommer till barnlängtan finns det faktiskt många tankar som är mer eller mindre "förbjudna". Här skall man kunna uttrycka dom utan att någon skall döma en för dom.

Det här är en tråd för dom som planerar och önskar bli gravida. Vissa jobbar på det redan nu andra får fortfarande vänta några år. Men tanken är att man skall kunna prata om det ur alla aspekter utan att någon klankar ner på en.

Senast ändrad:

Jo, självklart. Jag kommer inte tvinga min sambo att skaffa barn, av naturen krävs det liksom två för att tillverka ett. Men jag önskar ändå att han kände som jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 520
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 572
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar