En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

knapp

Jag blir galen! Testade positivt för en vecka sedan, hade då känt mig otroligt trött och känslig för lukter.. I lördags försvann alla sypmtom och nu har jag lite mensvärk, tror jag kommer få missfall igen :(

Åh nej! Håller tummarna för att det är växtvärk och att liten stannar kvar! Hejja hejja liten, sug dej fast!

Mvh Miks

Hahah, vilken tur att du inte tog illa upp.. det är väll bara det att här kommer jag som får ungar på första försöket och "tycker"..

Jag tror också det är rätt svårt att veta hur man bör och ffa inte bör uttrycka sig när man pratar med någon som har svårt att få barn eller rent av inte kan få barn. Alla reagerar ju olika och det är ju ett så otroligt känsligt ämne. Folk väljer ju att inte prata om det och då är det ju smått omöjligt att ens veta om man är inne på rätt spår. Det är precis som med missfall. Jag tror vi gör oss en otjänst att inte vilja prata om det. Man "ska" inte ens berätta om sin grav förens vecka 12 för att inte riskera att behöva prata om det. Själv tror jag det hjälpte mig ENORMT att jag visste hur stor risken var för MF. Det är klart jag var ledsen och det var jobbigt att gå igenom hormonraset, men jag tog det jätte bra. Men du ska veta hur folk velat sjunka genom golvet när jag berättat att jag fått MF för att de inte alls vetat hur de ska hantera det. Om vi hade vetat hur vanligt det är med missfall, och hur vanligt det är att folk har svårt att få barn så tror jag ändå att det någonstans vore lättare att acceptera. Kunde folk prata om det öppet, så skulle man veta att man inte var ensam, och folk skulle inte bli så rädda att de höll på att skita ner sig när de pratade med någon och då minskar antagligen risken för att man säger något puckat. Man skulle ju antagligen ha bättre koll på vad folk uppskattar att höra och inte höra.. Sen är det klart att bara för att vi pratar mer om det, så innebär ju inte det att man är spritt språngande ok över ett MF eller ofrivillig barnlöshet, långt där ifrån, men jag tror det skulle vara lättare att hantera, iaf för de allra flesta.

Vad din systers kompis egentligen menade kan vi ju aldrig veta, men jag tror ändå att vi får ha tillräckligt förtroende i din syster, att hon väljer tillräckligt bra vänner som inte medvetet skulle säga något elakt till dig iaf. Vi kan ju aldrig veta vad hon verkligen menade, men vi kan iaf veta att hon inte menade något illa, utan med största sannolikhet menade hon bara väl.

Jag fortsätter iaf att hålla alla tummar och tår för dig att det tar sig snart :)

Fast massor av folk tror att man inte blir gravid p.g.a. att man stressar, och att allt löser sig bara man slutar tänka på saken.

Det är så dumt att säga så, och samtidigt skuldbelägga kvinnan för att hon stressar. Jaha men dåså, då slutar jag stressa genast... Det orsakar oftast bara mera stress.

Och alla vi vet att det är vanligt och normalt att det tar närmare ett år att bli gravid, men då man själv får mens gång efter gång efter gång känns det helt annorlunda än då man i början tänkte "ingen panik, det tar flera månader". Verkligheten känns rätt mer... verklig.

Inte för att kompisen menade illa, men det är jobbigt att få höra sånt från höger och vänster ändå. Lika jobbigt som det är att höra hur folk blir gravida av misstag hela tiden medan man själv önskar och kämpar.

Ja. Korkade kommentarer som man bör undvika:

- Slaaaaaappna av

- Adoptera, så får ni ett riktigt barn sen! (vad man ska göra då med det adopterade barnet är oklart, kanske kasta ut med badvattnet?)

- Skaffa hund/katt/marsvin så ni tänker på annat, vips så händer det! (Nä, det har inte gjort det på 7 år och med häst och två hundar och katt kan jag inte skaffa fler djur)

- Men att inte få barn är väl inte hela världen, det finns massa annat att göra.

- Stressa inte.

- Men det är ju så att vissa inte är kompatibla så ni kanske ska skilja er.

- Ät någon konstig bark för att öka fertiliteten. (är man tillräckligt desperat käkar man vad som helst).

- Du har en för kall livmoder.

- Då är det inte MENINGEN att ni ska ha barn helt enkelt. Då har det blivit så för att det har en mening för dig i ditt liv och att för att du ska lära dig något. (sanslöst kränkande bullshit när det handlar om att vi dragit en nitlott i våra geners uppsättning).

Det finns inga vetenskapliga bevis för något av ovanstående, möjligen det här med kompabiliteten i några få fall, men det är väl inte så välstuderat.

Senast ändrad:

Kall livmoder :D

Den har jag inte hört förr.

knapp

Jag blir galen! Testade positivt för en vecka sedan, hade då känt mig otroligt trött och känslig för lukter.. I lördags försvann alla sypmtom och nu har jag lite mensvärk, tror jag kommer få missfall igen :(

Mensvärk kan vara växtverk.

Det är inte ovanligt att symptomen försvinner/minskar.

Tyvärr finns det inget annat att göra än vänta och se (vad jag avskyr det rådet när det kommer till graviditeter).

När du är i ca v 7+0 till v 8+0 så kan man göra ett tidigt ultraljud. Men då du nyligen testat + så antar jag att du är i vecka 5-6 och det är ju några jobbiga veckor att vänta i så fall.

Lider med dig!

*kl

Så länge jag jobbar så fungerar det rätt bra, jag är så trött då att jag oftast inte orkar fundera. Men när vädret är såhär HELA tiden så tappar jag all form av energi och så börjar jag slösurfa en masse.

Jag vill OCKSÅ gå på RUL den närmaste månaden. De suger något så oerhört att det inte är så. Eller att jag inte vet om det någonsin kommer bli så. Och så är jag så kluven, blir det inget så kan jag leva med det också. Men jag antar att det är att beslutet inte ligger i mina händer som stör :crazy:

Usch, känner likadant. Och det känns verkligen inte alls som om vi lyckats nu heller. Inte det minsta lilla.

:(

Kl

Jag hoppar in i tråden som anonym eftersom jag vet att det finns folk som känner mig IRL här. Förstår ni vem jag är så uppskattar jag om ni håller det för er själva ;)

Vi har en son sedan tidigare som blev till på första försöket. Nu har vi precis börjat försöka igen. Jag borde ha ägglossning den här veckan enligt en app jag laddat ner, men jag vet inte riktigt längd på min cykel så jag vet inte egentligen.
Jag är dock jättenipprig över att det kommer att ta lång tid. I min släkt (mor, mormor, moster, kusin) så har första barnet kommit innan man knappt hunnit nuppa, medan andra barnet har tagit flera år på sig, eller helt uteblivit som i mina föräldrars fall.
Jag vet att det är dumt att oroa sig innan man knappt har börjat men med den släkthistorien så kan jag inte låta bli :(

Jag har införskaffat ägglossningsstickor för att kunna få en hyfsad bild över hur min cykel ser ut. Jag har nollkoll på det där med längd på cykel, ägglossning mm. Mensen kommer som en blixt från klar himmel varje gång den dyker upp, jag blir lika förvånad varje gång.

Är det någon som vet om det är ärftligt att ha svårighet att få barn nummer två? Jag vet inte vad deras "problem" har varit, ingen av dem har kollat upp sig utan de har bara kört på tills det funkat eller inte funkat.

knapp

Hoppas verkligen att den lille håller sig kvar :)
Med mitt första barn hade jag rätt mycket mensvärk i början eftersom livmodern stretchar och växer. Mina enda småsymptom jag hade vid pluset försvann också, jag kände mig väldigt ogravid från vecka 5-10 ungefär, då slog illamåendet till med stora klubban! Det behöver alltså inte vara något dåligt att känna mensvärk eller blivit av med sympomen!

Kall livmoder :D

Den har jag inte hört förr.

Jodå, jag har hört det mesta, kanske inte personligen men genom bekanta som också kämpat i barnlöshetsträsket i många och långa år. Men kall livmoder syftar väl egentligen på att man ska ha en bra genomblödning i livmodern för att fostret ska fästa bättre/behålla graviditeten. Det är ju bla därför som man får trombyl, heparin, fragmin etc som ju är blodförtunnande.

Kl

Jag hoppar in i tråden som anonym eftersom jag vet att det finns folk som känner mig IRL här. Förstår ni vem jag är så uppskattar jag om ni håller det för er själva ;)

Vi har en son sedan tidigare som blev till på första försöket. Nu har vi precis börjat försöka igen. Jag borde ha ägglossning den här veckan enligt en app jag laddat ner, men jag vet inte riktigt längd på min cykel så jag vet inte egentligen.
Jag är dock jättenipprig över att det kommer att ta lång tid. I min släkt (mor, mormor, moster, kusin) så har första barnet kommit innan man knappt hunnit nuppa, medan andra barnet har tagit flera år på sig, eller helt uteblivit som i mina föräldrars fall.
Jag vet att det är dumt att oroa sig innan man knappt har börjat men med den släkthistorien så kan jag inte låta bli :(

Jag har införskaffat ägglossningsstickor för att kunna få en hyfsad bild över hur min cykel ser ut. Jag har nollkoll på det där med längd på cykel, ägglossning mm. Mensen kommer som en blixt från klar himmel varje gång den dyker upp, jag blir lika förvånad varje gång.

Är det någon som vet om det är ärftligt att ha svårighet att få barn nummer två? Jag vet inte vad deras "problem" har varit, ingen av dem har kollat upp sig utan de har bara kört på tills det funkat eller inte funkat.

Det beror helt på vad felet har varit. Det behöver ju inte vara samma fel på alla utan det har bara slumpat sig så. Så ovanligt är det inte att man har problem att tillverka barn två.

Så här kommer det vanligaste rådet (och det jag nog avskyr mest att ge): Du får helt enkelt vänta och se.

Kl

Lite lätt frustrerad. Dag 19 i cykeln, 14 dagar kvar till BIM enligt appen och ännu ingen ägglossning. Har testat sedan dag 13 i cykeln. Igår var det blankare än blankast på Apotekets ÄL-test, de jag brukar använda. Tog så ett digitalt från CB och det visade en glad blinkgubbe. Väldigt oväntat.

Ja ja vi har iallafall safeat med att ligga alla dagar från nyår. Börjar dock bli lite tungt nu...

Mvh Miks

*KL*

Hoppar in i tråden nu, efter att ha smygläst ett tag.

Vi försöker oss på en 2:a, har en 3 år gammal son sedan tidigare. Har kört oskyddat i ca 6 mån, men detta är första månaden som jag försökt tima in ÄL. Skulle enligt beräkningar ha skett 2/1 så nu väntar jag spänt på BIM 16/1 :nailbiting:

Första tog sig på första försöket, trots att jag har PCO, så nu förväntar jag mig att det ska ta låååång tid för att kompensera turen då. ;)

KL

Själv vet jag varken ut eller in längre. Efter att ha varit all in så släppte min man en bomb i söndags. Han vill att vi lugnar ner oss på babyfronten eftersom han mår skit just nu och inte anser att han kan bli en tillräckligt bra pappa i nuvarande tillstånd :( Han lider av utmattningssyndrom på gränsen mot depression. Jobbrelaterat..

Så nu går jag här och hoppas på att det inte tog sig denna gången för hans skull samtidigt som jag hoppas att det tog sig eftersom jag så gärna vill ha barn och jag känner att tiden börjar ta slut (blir 31).

Han får en ny tjänst om 2 månader men om det hjälper vet jag inte eftersom det är på samma företag..

Du tror inte det är lite "vanlig barnpanik"?

Det här med barn är ju rätt stort ändå och känna sig helt redo är nog många gånger svårt.

Jag har varit sjukskriven för utmattningsdepression (light) under sensommar och tidig höst, hann jobba en vecka heltid innan jag fick operera bort Xet. Gick in i väggen 2008 men den här gången hann jag dra i nödbromsen i tid. Är forfarande inte frisk men tillräckligt bra för att fungera (med 80% jobb).

Jag hoppas det har tagit sig för dig ändå!

Jag blir 33 om en månad...

Knapplånar.

Joinat tråden under anonymt nick efter att ha läst några månader :) Tog ut p-ringen i somras och har försökt sedan dess men än så länge inga resultat. Har endometrios så jag vill gärna att det ska ta sig så fort som möjligt för att hålla mensperioderna på ett minimum.

Cyklerna har legat på 33-39 dagar under hösten men nu är jag uppe i över 70 dagar utan varken mens eller plus. Det störande är att jag efter senaste mensen började tempa varje morgon och fick till en riktigt fin kurva som visade på ägglossning. Men hade det varit ägglossning som borde jag ha antingen fått mens eller ett plus nu :meh?

Om jag nu ändå inte är gravid så kan väl mensen ta och komma så vi kan försöka på nytt tycker jag :mad: :D

KL

Själv vet jag varken ut eller in längre. Efter att ha varit all in så släppte min man en bomb i söndags. Han vill att vi lugnar ner oss på babyfronten eftersom han mår skit just nu och inte anser att han kan bli en tillräckligt bra pappa i nuvarande tillstånd :( Han lider av utmattningssyndrom på gränsen mot depression. Jobbrelaterat..

Så nu går jag här och hoppas på att det inte tog sig denna gången för hans skull samtidigt som jag hoppas att det tog sig eftersom jag så gärna vill ha barn och jag känner att tiden börjar ta slut (blir 31).

Han får en ny tjänst om 2 månader men om det hjälper vet jag inte eftersom det är på samma företag..

När sambon dök under isen så gjorde vi en paus i våra försök. För hans del hade en graviditet blivit för mycket just då. Visst var det en bitter känsla men å andra sidan hade jag inte haft något stöd av honom under en graviditet när han mådde som sämst, efter en tid kom hans bebislängtan tillbaks så då körde vi på igen.

Jag hoppas att han mår bättre snart och att du får ett + ändå.

Jag har full förståelse att det är jobbigt när man inte är frisk. Problemet är bara att jag har fått den känslan av att män inte riktigt förstår hur tiden ibland kan rinna ifrån kvinnor.

Nu tycker jag ändå att du inte direkt behöver oroa dig än men jag förstår hur du känner. Män kan oftast utan problem få barn utan större problem upp till 55 medan för kvinnor dippar det redan vid 35 för att vid 38 visa en rejäl nedgång. Är man över 40 så är det nästan kört för många.

Sen har jag när man missat någon ägglossning alltid fått tanken "Tänk om det ägget var just guldägget".

Jag hoppas det löser sig för er. Jobbigt när det blir så här. Det är ju svårt att kompromissa i barnfrågan. Finns ju inget mellanting utan antingen är det barn eller inte.

Usch då, förstår att det känns jobbigt att längta själv och samtidigt vilja stoppa av andra orsaker. Jag hoppas att din sambo mår bättre snart och att ni, om ni nu inte redan har något på tillväxt, kan sätta igång med jobbandet snart igen.

Och 31 känns ju inte lastgammalt... Själv är jag 36 och hoppas verkligen att äggen har lite krut kvar än.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 520
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 572
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar