Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tyckte mamma var gammal som var 26 när hon fick mig
På kvinnor som är över 41 tror jag inte det är några kliniker i Sverige som gör IVF. För mannen är det 55 (ganska så stor skillnad).
.
I Sverige får man göra IVF tills man är omkring 42 år ca för kvinnor. I Danmark får man göra det tills man är runt 45 år. Då får man betala själv, landstinget betalar tills man är 38 - 39 år. Jag håller med I_U, det är indviduellt. Jag själv t ex är som mest fertil nu vid 41, eftersom min PCOS har mattats ut nu och jag har regelbunden ÄL för första gången i mitt liv. NU kanske jag skulle kunnat få barn naturligt om jag hade mina äggledare kvar (bortopererade pga X). Man mäter ju det där, hur stor äggreserv man har kvar. PCO-kvinnor har ju större möjlighter där t ex eftersom vi har en större äggreserv kvar.
Jag är generellt väldigt skeptisk till att man nu har börjat hetsa i media om att "kvinnor i karriären" väntar för länge och liknande trams, för så är det oftast inte alls. Hellre att man har ett stabilt liv än att skaffa barn under osäkra förhållanden, tycker jag. Dessutom finns ju alltid möjligheten med ÄD/EA/ED och det tycker jag är väl värt att fundera på.
Vad många nya som tillkommit i tråden, kul! Fast inte om ni får stanna här för länge förståss
Idag ringde läkaren. Mitt prolaktin låg fortfarande för högt (för en månad sen när provet togs) men har minskat vid varje provtagning. Jag ska ta blodprov dag 21 i cyklen 2 gånger till för att se om jag får äl. Ska ta nu på tisdag för att se om jag faktiskt haft äl denna månaden. Har jag inte det skulle han dubbla dosen Pravidel. Får jag inte äl 3 månader på raken efter det så blir det pergotime. Och får jag inte äl på 3 månader med pergotime blir det fertilitetskliniken.
Min sambo kommer inte att vidarebehandlas än så länge. Dom bedömmer ändå att det finns en chans för oss att lyckas naturligt om jag får äl. Trots sambons få spermier.
Så jag kan alltså inte lita på att min äl kommer komma varje månad. Jag trodde nästan att det hade kommit på en ok nivå nu eftersom jag fick förra månaden..men men.
Jag har tre vovvar och fyra ponnyer men Njäe.
De kanske är för gamla?
Nu ska jag försöka sova vidare, ska lämna huset 03.00, helst i uniform.
Jag har tre vovvar och fyra ponnyer men Njäe.
De kanske är för gamla?