En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Jag tyckte mamma var gammal som var 26 när hon fick mig :eek:

Har han någonsin tvekat till att bli pappa igen på "gamla dar"? För det här blir väl fjärde barnet eller är det bara tredje?

Nej inget han luftat.
Det blir fjärde barnet.
Hans bästa vän fick sitt tredje i början av december, nu är iofs bästa vännen jämngammal med mig men ändå.

Äldste sonen har en treåring och nästa son i ordningen jobbar på saken(det hårbotten så bra men när hans tjej var här i helgen så sade hon att hon blev åksjuk så det kanske har tagit sig nu), jag tror han tycker det är lite kul att göra det "samtidigt". De umgås mycket så vårt barn kommer få jämnåriga syskonbarn att leka med :rofl:

För mig spelar det ingen större roll om det är tre, fyra eller fem barn. Allt över två är på något sätt bara helt enkelt många barn :D

Perfekt med jämnåriga barn så nära ju.

Så se till att slappna av och stressa inte så ska du se att du blir gravid med en gång (det hände faktiskt min systers kompis brors läkares fru) och gosa gärna med en söt hundvalp då och då för att verkligen boosta fertiliteten :D

Jag har tre vovvar och fyra ponnyer men Njäe.

De kanske är för gamla?

Nu ska jag försöka sova vidare, ska lämna huset 03.00, helst i uniform.

På kvinnor som är över 41 tror jag inte det är några kliniker i Sverige som gör IVF. För mannen är det 55 (ganska så stor skillnad).
.

I Sverige får man göra IVF tills man är omkring 42 år ca för kvinnor. I Danmark får man göra det tills man är runt 45 år. Då får man betala själv, landstinget betalar tills man är 38 - 39 år. Jag håller med I_U, det är indviduellt. Jag själv t ex är som mest fertil nu vid 41, eftersom min PCOS har mattats ut nu och jag har regelbunden ÄL för första gången i mitt liv. NU kanske jag skulle kunnat få barn naturligt om jag hade mina äggledare kvar (bortopererade pga X). Man mäter ju det där, hur stor äggreserv man har kvar. PCO-kvinnor har ju större möjlighter där t ex eftersom vi har en större äggreserv kvar.
Jag är generellt väldigt skeptisk till att man nu har börjat hetsa i media om att "kvinnor i karriären" väntar för länge och liknande trams, för så är det oftast inte alls. Hellre att man har ett stabilt liv än att skaffa barn under osäkra förhållanden, tycker jag. Dessutom finns ju alltid möjligheten med ÄD/EA/ED och det tycker jag är väl värt att fundera på.

Vad många nya som tillkommit i tråden, kul! Fast inte om ni får stanna här för länge förståss;)

Idag ringde läkaren. Mitt prolaktin låg fortfarande för högt (för en månad sen när provet togs) men har minskat vid varje provtagning. Jag ska ta blodprov dag 21 i cyklen 2 gånger till för att se om jag får äl. Ska ta nu på tisdag för att se om jag faktiskt haft äl denna månaden. Har jag inte det skulle han dubbla dosen Pravidel. Får jag inte äl 3 månader på raken efter det så blir det pergotime. Och får jag inte äl på 3 månader med pergotime blir det fertilitetskliniken.

Min sambo kommer inte att vidarebehandlas än så länge. Dom bedömmer ändå att det finns en chans för oss att lyckas naturligt om jag får äl. Trots sambons få spermier.

Så jag kan alltså inte lita på att min äl kommer komma varje månad. Jag trodde nästan att det hade kommit på en ok nivå nu eftersom jag fick förra månaden..men men.

Kl
Sitter och funderar på om det är min magkatarr jag känner av eller om det är ngt annat?
Symptomen stämmer nästan med magkatarr men inte helt så man får ju lite hopp.
Är trött som en gnu, mår illa och är ordentligt svullen om magen (fick knappt på mig ridbyxorna). Har ont i livmodertrakten och det tillsammans med tröttheten säger inte riktigt.

Kan det vara gravsymptom eller är det för optimistiskt tänkt? Har BIM den 18:e.

I Sverige får man göra IVF tills man är omkring 42 år ca för kvinnor. I Danmark får man göra det tills man är runt 45 år. Då får man betala själv, landstinget betalar tills man är 38 - 39 år. Jag håller med I_U, det är indviduellt. Jag själv t ex är som mest fertil nu vid 41, eftersom min PCOS har mattats ut nu och jag har regelbunden ÄL för första gången i mitt liv. NU kanske jag skulle kunnat få barn naturligt om jag hade mina äggledare kvar (bortopererade pga X). Man mäter ju det där, hur stor äggreserv man har kvar. PCO-kvinnor har ju större möjlighter där t ex eftersom vi har en större äggreserv kvar.
Jag är generellt väldigt skeptisk till att man nu har börjat hetsa i media om att "kvinnor i karriären" väntar för länge och liknande trams, för så är det oftast inte alls. Hellre att man har ett stabilt liv än att skaffa barn under osäkra förhållanden, tycker jag. Dessutom finns ju alltid möjligheten med ÄD/EA/ED och det tycker jag är väl värt att fundera på.

Det skiljer även i åldern på landstingsfinanserade. Allt från 39 upp till 41 år (beroende på landsting). Det är den åldern jag går efter. Att göra privat är dyrt det är faktiskt inte alla som har råd med det.

Det finns dessutom en anledning till att landstingen har valt att sätta gränsen där dom har gjort.

Om man tittar på statistiken hos fertilitetskliniker så är resultatet oftast uppdelat åldersvis helt enkelt för att det inte är rättvist att jämföra de olika åldersgrupperna mot varandra.

Du har PCOS det går inte att jämföra med en kvinna som har haft normal ägglossning hela livet.

De kvinnor som enligt statistiken har störst chans att lyckas med IVF är de med längre menscykler (bortåt 30-33 dagar) och har högt AMH. Där får man snarare hålla koll så de inte blir överstimulerade.

Det du och Inte_Ung gör är mycket farligt. Ni invaggar kvinnor i en falsk säkerhet. Man kan inte förutsätta att man blir gravid över 40 år (faktum är redan vid 38 år är det en rejäl nedgång i fertiliteten).

Sen även om man har PCOS så är det ingen säkerhet att man kan bli gravid när man är äldre. Jag har flera väninnor som har PCOS och är runt 45-50 år som aldrig haft/fått en någotsånär egen ägglossning.

Ja det finns kvinnor som blir gravida när dom är över 40 (vilket jag har skrivit hela tiden) men man kan inte se det som en självklarhet på samma sätt som när man är tex 30. Man får snarare se dom som bonus. "Jag hade tur, jag blev gravid när jag var 40".

Vill man verkligen, verkligen ha barn så skall man inte vänta för länge. Att dra på det till 38-40 är verkligen inte att rekommendera.

Däremot kan man självklart frysa sina ägg när man är yngre om man vill köpa sig några år extra. Det är inte helt ovanligt att kvinnor gör så idag.

Att ta steget till tex äggdonation är för många ett väldigt stort steg. Dessutom är det lång kö här i Sverige och många vänder sig utomlands. Där är det helt andra summor när det kommer till äggdonation. Detta medför en del etiska svårigheter eftersom det faktiskt innebär en viss risk för kvinnan med äggdonation. Så riktigt så enkelt är det inte. Embryotransfer (embryoadoption) är ännu mer en etisk fråga. Så så enkelt som du föreställer dig det är det inte.

Senast ändrad:

Vad många nya som tillkommit i tråden, kul! Fast inte om ni får stanna här för länge förståss;)

Idag ringde läkaren. Mitt prolaktin låg fortfarande för högt (för en månad sen när provet togs) men har minskat vid varje provtagning. Jag ska ta blodprov dag 21 i cyklen 2 gånger till för att se om jag får äl. Ska ta nu på tisdag för att se om jag faktiskt haft äl denna månaden. Har jag inte det skulle han dubbla dosen Pravidel. Får jag inte äl 3 månader på raken efter det så blir det pergotime. Och får jag inte äl på 3 månader med pergotime blir det fertilitetskliniken.

Min sambo kommer inte att vidarebehandlas än så länge. Dom bedömmer ändå att det finns en chans för oss att lyckas naturligt om jag får äl. Trots sambons få spermier.

Så jag kan alltså inte lita på att min äl kommer komma varje månad. Jag trodde nästan att det hade kommit på en ok nivå nu eftersom jag fick förra månaden..men men.

Men det är ju jättebra nyheter. Klart på väg åt rätt håll. Och du har ju haft egen ägglossning en gång. Så kör på med älstickor och så håller vi alla tummar vi har.

Däremot tycker jag det är dåligt att de inte behandlar din sambo. På ett ganska enkelt sätt jan de maximera era chanser att lyckas på egen hand.

Nja, jag har fastnat där på något sätt :o Självklart är jag lite velig om lite olika saker men livet har sett nästan lika dant ut sedan jag var 21. Man är inte äldre än vad man känner sig :D

kl

Oj. Här skriver ju folk så tangenterna går varma...

Fyller på symtomlista, trots att jag nog tror på mens senast onsdag, kanske redan måndag.

-molvärk idag
-mystiska flytningar
-väldigt ömma bröst
-trötthet
-gick upp och kissade inatt...

jag håller tummar och tår här. Tycker det är dags att åtminstone ngn i denna tråden flyttar till en annan tråd snarast ;)

För egen del är jag fortsatt illamående och svullen imagen, känner mig lite yr också (typ som om jag druckit en drink för mycket). Har dock inte ont idag så det är ju ett stort + :)
Har inte haft problem med min magkatarr sedan i höstas så jag hoppas innerligt inte att den tänkte blossa upp igen :(

KL

I helgen ska fästmannen och jag prata igenom saker och ting. Min pappa är svårt sjuk men börjar återhämta sig efter senaste dippen för en vecka sen. Jag börjar tro att även om han bara har knappa året kvar så kanske han hinner dela vår glädje i en eventuell graviditet. Fast frågan är om det blir för mycket med dödsfall och förlossning nära inpå varandra. Som sagt, prata ska vi.

*kl

Skingrar tankarna lite genom att köra min nysålda ponny 15 mil till nya ägaren i ovädret. Och imorgon efter jobbet drar vi direkt till Småland och hämtar hem en ponny jag var med att döpa 1998 :D

Sen är det typ tisdag och gynbesök = testar på morgonen.

Lite halvt kl

Oj vad ni skriver i tråden! Vad kul! Jag har svårt att hinna med!

Känns som att det händer spännande saker för många.
_Maria_ jag tycker det ändå känns som positivt besked från läkaren. Och framförallt att du blivit lovad hjälp om det inte händer något!
Em-Pirre och TeamLundver - jag håller alla tummar och tår, känns ju som att skulle kunna vara något.
Lil-sis - jag beundrar din positivitet genom denna tråd. Keep it up! Hoppas på positivt på tisdag!
Tora - du är fantastisk som vanligt!
Säkert någon glömd men inte mindre uppskattad i tråden för det!

Välkomna alla nya! Hoppas ni snart sticker här ifrån ;)

Själv är jag på dag 20 i cykeln och fick äntligen positivt på ÄL-test. Både dubbla streck på Apotekets och glad gubbe på digitala. Det här var en segdragen cykel! Enligt appen som håller koll på min cykel så ska jag ha mens dag 30. Hur skulle ni göra, räkna enligt normal cykel eller från när ÄL faktiskt skedde för att få fram BIM?

Mvh Miks

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 520
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 571
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar