En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

*kl

Det är onekligen rätt praktiskt att ha en sambo som redan gjort hela barngrejjen en (tre) gång(er) och därmed inte behöver mogna. Han är ju redan farfar :rofl:

Idag så "moler" det i livmodern. Vore ju chict om det är pga en liten morula. Det har stuckit till i vänster äggledare också men det ignorerar jag.

Ett problem mindre åtminstone ;)

Håller tummarna för dig!

Det hjälper ju faktiskt inte ens när man VET att man är fertil, tiden rinner lätt iväg ändå.

Visst är det skönt att veta att vi kan bli gravida men tänk om nästa embryo också parkerar i en äggledare?!

Lär ju inte få hjälp med IVF så länge jag väger såhär mycket och det tar minst ett år att fixa om jag ens kan på egen hand. Om drygt ett år är jag 35 :eek:

Nu menar jag ju inte att man ska stressa iväg heller, det har ju uppenbarligen inte jag gjort men tiden har onekligen en tendens till att rusa iväg!

knapp

Jag blir galen! Testade positivt för en vecka sedan, hade då känt mig otroligt trött och känslig för lukter.. I lördags försvann alla sypmtom och nu har jag lite mensvärk, tror jag kommer få missfall igen :(

:( Hoppas inte!

Ja, tänk om man kunde stoppa tiden lite. Nyss var jag ju 20 och hade inte en tanke på barn.

Det är nog inte så bråttom med barn, jag fick första vid 30 och sista någon vecka innan jag fyllde 41.
Att ha barn i samma ålder som vännerna är både bra och dåligt.
Om vännernas barn är äldre så underlättar det umgänget då man kan turas om att hålla bebisen.

Här är läget oförändrat, känner nästan inget och längtar efter illamåendet :P jag får molvärk framåt kvällen/natten men den BM jag rådfrågade menade precis som ni här, att det kan vara växtvärk. Får helt enkelt avvakta, jag hoppas vi kan få ett UL i v.9-10 så att det inte blir samma tråkigheter som sist..

Och jag är bara 38 och kan antagligen inte få fler barn. Så återigen problemet är att man många gånger inte förrän i efterhand kan säga när det är för sent.

Fakta är dock att vid 38 så dippar fertiliteten rejält för majoriteten och vid 40 är det för dom flesta svårt att få barn.

På kvinnor som är över 41 tror jag inte det är några kliniker i Sverige som gör IVF. För mannen är det 55 (ganska så stor skillnad).

Är det något gemensamt som de flesta fertilitetsläkare säger så är det att många väntar för länge idag.

Så att bara för att du fick barn vid 41 så finns det inget som säger att andra också kan bli det. Snarare är det så att få barn när man är över 40 får ses som någon form av bonus.

Allt är ju alltid individuellt.
Men många kan faktiskt få barn en bit över 40.
Och genom att äta P-piller som hindrar ägglossning så kan man spara sina ägg till när man vill använda dem.
Så de inte bara åker ut i tomme så att säga.

Här är läget oförändrat, känner nästan inget och längtar efter illamåendet :P jag får molvärk framåt kvällen/natten men den BM jag rådfrågade menade precis som ni här, att det kan vara växtvärk. Får helt enkelt avvakta, jag hoppas vi kan få ett UL i v.9-10 så att det inte blir samma tråkigheter som sist..

Man kan gott göra ett VUL i vecka 7-8 redan.

Ser om denna länk fungerar:
http://www.viforaldrar.se/bli-gravid/Hans-forskning-om-missfall-kan-oka-chansen-for-drabbade-par

Lite mer:
Endast en metod visar på vetenskapliga grunder ett förhöjt graviditetsutfall, nämligen TLC (tender-loving-care). TLC innebär bland annat att kvinnan får gå på upprepade ultraljudsundersökningar för att se fostrets utveckling i tidig graviditet. Också i den senare tredjedelen av graviditeterna erbjuds kvinnorna ultraljudundersökning för att dokumentera fostrets utveckling. Ultraljudsundersökningen bidrar till en trygghet som sänker stressnivån, vilket i viss mån kan gagna graviditet. För att TLC ska fungera bör det vara samma gynekolog och barnmorska som sköter om undersökningarna av mamman under hela graviditeten.

Allt är ju alltid individuellt.
Men många kan faktiskt få barn en bit över 40.
Och genom att äta P-piller som hindrar ägglossning så kan man spara sina ägg till när man vill använda dem.
Så de inte bara åker ut i tomme så att säga.

Nej det är inte många. Och man vet aldrig om man är en av de lyckliga få som kan få barn senare i livet.

Så fungerar det tyvärr inte med p-piller.

Så fungerar det tyvärr inte med p-piller.

Det beror på.

Det finns två saker som händer den ena är att ägganlagen åldras och slutar att fungera.
Det hjälper inte P-piller mot utan det händer i alla fall.
Det andra är om man har få ägganlag och det är något som P-piller sparar på.
Kvinnan är inte anpassad för att gå ickegravid i kanske 20 år som man gör i dag utan biologin är anpassad till graviditet ungefär vart annat år och amning övrig tid, d.v.s. oerhört få menstruationer totalt under livet.

Håller tummarna för att det är ett litet frö som skapar alla symtom! :)

Själv är jag knäpp, har alltså timat in en ÄL för en vecka sedan och går redan nu som en besatt och känner efter. Har mått illa sedan nyårsdagen och inser med den del av min hjärna som fortfarande kan tänka logiskt att det vore högst osannolikt att det skulle vara några graviditetssymtom. Idag fick jag dessutom för mig att jag läckte någon droppe ur en bröstvårtan (iofs inte helt omöjligt oavsett tillstånd eftersom jag haft mjölk sedan jag ammade för över 2 år sedan).

Inser att jag måste försöka dämpa mig lite, annars kommer det bli jobbigt framöver... :o

Nej, vi har inte alls pratat om det. Jag vet egentligen inte varför, för det är inte så att han inte vill ha barn. Bara inte nu.

Vi har redan hus (eller två om man ska vara noga) men bor bara i det ena. Sedan har vi hund, bilar, stabilt förhållande osv. Det enda är att han har eget företag samt att jag 'riskerar' behöva ta jobb där jag får sova borta i veckorna. Så helt plötsligt är vi två stycken som aldrig är hemma och det är inte så vi vill att vårt barn ska växa upp. Vi vill inte att våra föräldrar ska behöva uppfostra barnet och ha det större delen av tiden.

En arbetskompis till mej ska få sitt första barn nu i februari. Och han bor inte ens ihop med barnets mamma. Dessutom är det ca 1 timmes körväg mellan dom. Så skulle jag aldrig klara av att ha det O_o

Det beror på.

Det finns två saker som händer den ena är att ägganlagen åldras och slutar att fungera.
Det hjälper inte P-piller mot utan det händer i alla fall.
Det andra är om man har få ägganlag och det är något som P-piller sparar på.
Kvinnan är inte anpassad för att gå ickegravid i kanske 20 år som man gör i dag utan biologin är anpassad till graviditet ungefär vart annat år och amning övrig tid, d.v.s. oerhört få menstruationer totalt under livet.

Om du skall gå så långt tillbaka i tiden så levde inte människor mer än till de var 30-40 år. Dödligheten under graviditet och förlossning var hög.

Sen är det inte så att man föds med färdigbildade ägg utan med själva ägganlagen.

Däremot är det inte ovanligt att man får gå på p-piller som ett led i en fertilitetsbehandling men det är av helt andra orsaker än för att spara äggen.

Nej, vi har inte alls pratat om det. Jag vet egentligen inte varför, för det är inte så att han inte vill ha barn. Bara inte nu.

Vi har redan hus (eller två om man ska vara noga) men bor bara i det ena. Sedan har vi hund, bilar, stabilt förhållande osv. Det enda är att han har eget företag samt att jag 'riskerar' behöva ta jobb där jag får sova borta i veckorna. Så helt plötsligt är vi två stycken som aldrig är hemma och det är inte så vi vill att vårt barn ska växa upp. Vi vill inte att våra föräldrar ska behöva uppfostra barnet och ha det större delen av tiden.

En arbetskompis till mej ska få sitt första barn nu i februari. Och han bor inte ens ihop med barnets mamma. Dessutom är det ca 1 timmes körväg mellan dom. Så skulle jag aldrig klara av att ha det O_o

Har ni något mål där det är "bestämt" att ni skall börja försöka?

Om jag inte blivit oplanerad gravid så hade jag nog aldrig skaffat barn. För barn det fick man ju när man var vuxen (var 33 år gammal då :D).

Lösa planer är när jag har fått fast/stabilt jobb på 'hemmaplan'. Sen när det är det vet ingen av oss :D

Fast är det så att det skulle bli en oplanerad graviditet så finns det inget som säger att vi gör abort utan vi får se hur allting känns just då.

Haha ja man känner sig inte som vuxen trots att man är 26. Så man börjar fundera på när man verkligen är vuxen egentligen :D Känns lite som man har stannat och fortfarande är 21.

21? Det är ju jättegammalt! Jag känner mig lika velig som när jag var 18. Tur att barnen tar en ner på jorden då och då "Mamma du fyller 38 år. Det är ju typ nästan 100 år" (sagt av min äldsta son på 5 år) :D

*kl

Det är onekligen rätt praktiskt att ha en sambo som redan gjort hela barngrejjen en (tre) gång(er) och därmed inte behöver mogna. Han är ju redan farfar :rofl:

Idag så "moler" det i livmodern. Vore ju chict om det är pga en liten morula. Det har stuckit till i vänster äggledare också men det ignorerar jag.

Det har ju sina fördelar att välja äldre begagnade modeller till blivande pappor :D

Se till att bli gravid nu kvinna!!! ;)

Hoppas du får fast jobb på hemmaplan snart då ;). vad jobbigt för din kompis att inte kunna vara närvarande under den första tiden för barnet och mamman? Eller han kanske ska bo där? Jobbigt oavsett.

lil-sis: Hoppas hoppas det har tagit sig! Sen är det klart det är jobbigt i din situation också :p, men det väljer jag att inte tänka på i dagsläget, att vara infertil känns som jobbigt nog att tänka på ;). Skönt med en äldre rutinerad karl, men jag får anta att han är några år äldre än 25? :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 520
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 572
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar