En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Jag förstår ju absolut att det kanske inte är några direkta fel alls, utan bara kan vara allmänt tillfälligt knas i kroppen eller något. Men som du säger så är ju det minsta man kan begära att de lyssnar på en och tar in det man har att säga och att svaren man får visar på kunskap.

Nu håller vi på med projekt "sluta snusa", eller vi och vi, det är sambon som snusar och börjat ledsna på det och försöker sluta helt. Så får vi se om det hjälper lite på traven och att min kropp slutar upp med att dumma sig.

Min man och jag försökte också bli gravida, utan att lyckas. Vi gjorde en utredning som inte visade på något fel.

Fick några kurer pergotime som inte gjorde någon nytta, tvärtom fick jag för många äggblåsor så att vi inte vågade försöka för risken för flerbörd var för stor. Blev erbjudna IVF men jag mådde så dåligt av pergotimen och antog att det skulle bli ännu värre med den hästkuren man får inför IVF så jag backade ur.

Men i januari, mer än fyra år efter att vi slutat skydda oss blev jag gravid, helt utan hjälp (kan väl säga att jag blev smått chockad) och är nu i vecka 20 :)

Vet inte om det kan vara till någon tröst, ingen vill väl vänta så länge, men ville bara säga att man inte ska tappa hoppet.

KL

Var hos läkaren igår och diskuterade lite, då jag går på medicin och måste sluta med den om jag blir gravid. Och den ska trappas ner, så här måste planeras.
Så planen just nu är att försöka med barntillverkningen nån gång vid denna tid nästa sommar :).

Vilket trist besök! Har du fått provsvaren ännu?

Jag har hållt på med dessa satans ÄL-stickor nu i flera dagar, men får aldrig positivt utslag. Är redan på dag 16 och inget. Normalt sett har jag utslag runt dag 13. och jag är rätt säker på att jag inte haft det tidigare för jag har inte alls ont i brösten eller höjd temp.

Om det nu blir nån ÄL denna månad så blir det för sent. Har en kort lutealfas som i så fall blir superkort (7dgr el mindre). Suck

Detta blir sista månaden med ÄL-tester. Stress och oro i onödan när man inte hittar ägglossningen.:confused:

Nä, inga svar ännu. Har telefontid på tisdag med henne och det är väl ungefär då provsvaren beräknas komma.

*KL

Smyger in i tråden lite.
Jag och sambon har väl tänkt börja försöka lite smått.
Har dock lyckats intala mig själv att jag inte kommer kunna få barn då min bror fått konstaterat att det är i princip omöjligt att han kommer kunna få barn utan IVF.
Såklart vet vi inte om det påverkar mig med genetiskt men man blir ju rätt så nojjig.

Då har jag tagit mitt första ÄL-test någonsin. Fick känningar redan igår som hållt i sig idag och ökat. Är bara på dag 13 och brukar vanligtvis inte få känningar förrän runt dag 16-17 med ÄL på dag 20-23. Men i och för sig har ju min cykel muppat sig de senaste månaderna.. Jag klagar dock inte på om det blir en kortare cykel.

Jag tycker ÄL-stickorna kan vara bra. Då får man ett hum om när ÄL är. Men det är jobbigt om man håller på varje månad.

Det verkar som det inte blir någon ägglossning denna månad för min del. Är redan på dag 19 i cykeln och borde få mens om 1 vecka.

Det blir första gången det händer. Känns lite bittert, jag som trodde vi tajmade in ÄL så bra. Är ju omöjligt att bli gravid om man inte ens ägglossar.

Jag ger hur som helst upp. Det här skulle varit "försök" 8. Orkar inte bry just nu.

Ja, inte blir det att köra på ÄL-test varje cykel. Detta är ju som sagt första gången och har ju kört 9 försök utan.

Gårdagens ÄL-test var negativt och nu imorse kom temphöjningen = ägg släppt! :D Så kort cykel, here I come!

Lycka till! Borde också ha ägglossning de närmsta dagarna, om nu min cykel ligger i fas igen, den har varit lite knepig det sista.

kl

vi har två underbara barn, och längtar efter en liten lillsyrra till dem med. Men jag brottas med extrem ångest, NÄR?... om vi ska kanske planera det till nästa år och pausa i studierna? Eller om vi ska vänta tills jag är färdigpluggad. Ena dagen vill vi NU! mendan andra vill vi vänta till båda killarna är blöj och vagnfria..

Jag kan ju bara svara utifrån mina tankar kring allt.

För mig har det varit helt uteslutet att skaffa barn direkt efter studierna, studier är ofta en "färskvara". Jag hade valt att ta avbrott i studierna om det fungerar.

...och för mig var det hur bra som helst att få barn i direkt anslutning till att jag tog examen =)

Jag tog lärarexamen 12 januari 2009, dottern föddes 27 jan 09, andra dottern
9 sept 10, och jag började jobba 65% okt 2011. Jag tycker att det har varit jättebra, och känner inte alls att jag förlorat något på att inte börja jobba direkt. Tvärtom har jag fått ny livserfarenhet som har en positiv effekt i mitt arbete.

Det är svårt att råda i en sådan här situation. Det är nog bara att bestämma sig =) Fast ni är helt med på att det kanske inte alls blir en lillsyrra va? ;)

Själv är jag hur sugen som helst på en till liten, men min man vill inte. Jag blir galen, för det är verkligen som en stor sorg för mig att försöka förlika mig med tanken att aldrig mer få uppleva det här med att få barn igen.

//Julia

Ja det är svårt, allt beror nog på vad man studerar..

I min genre så är det verkligen färskvara och inte positivt att vara borta från arbetslivet för att "bara vara hemma" ( du förstår vad jag menar ). Jag tycker också att föräldraskapet givit mig mer livserfarenhet, men arbetsgivare inom mitt yrke ser det inte så ( rent generellt ).

Jag skulle eventuellt vilja skaffa ett syskon hyfsat snart, men som läget är nu så får jag vacker vänta.

Jag tycker ÄL-stickorna kan vara bra. Då får man ett hum om när ÄL är. Men det är jobbigt om man håller på varje månad.

Det verkar som det inte blir någon ägglossning denna månad för min del. Är redan på dag 19 i cykeln och borde få mens om 1 vecka.

Det blir första gången det händer. Känns lite bittert, jag som trodde vi tajmade in ÄL så bra. Är ju omöjligt att bli gravid om man inte ens ägglossar.

Jag ger hur som helst upp. Det här skulle varit "försök" 8. Orkar inte bry just nu.

Har du/ni läst på 1177.se? Jag tycker det stod ganska bra där om hur man ska tänka. Det är ju en ganska kort tid under själva ÄL-perioden (som ju är i ca 5 dgr) som man är "befruktningsbar" men spermierna lever ju livets glada dagar i flera dygn...
också läste jag någonstans att det är 20 % chans att bli gravid även om man prickar ÄL. Det är helt otroligt egentligen.

Sen finns det ju mer tecken att kolla efter än på stickan också. Jag har lärt mig jättemycket om min kropp och vad som händer med hjälp av en app i telefonen som heter "Menskoll". I och med stickorna så jag vet när jag är i fas så kan jag kika efter andra saker som konsistens på sekret och livmodermunnen och annat jox... :o (vilken nörd man (kvinna??) är?)

Får väl se nu. tycker att jag har ÄL nu men enligt stickorna så var det tidigare i veckan. Skumt. Förra gången lyckades vi på första försöket (dottern 1 år nu) ...

Fick ytterligare en temphöjning i fredags, lyckades googla fram något om triphasic BBT curve och såg att det stämde. ÄL+13 idag och tog ett neg test imorse. Men känner mig ändå gravid.. Så få se om känslan stämmer och pluset kommer sen, eller om det bara är knas. :cool:

Det låter spännande! Håller tummarna! Jag har BIM om 4 dagar, men känner inget alls. Brukar annars få i alla fall lite ont i brösten innan mens.

O vad spännande! :)
När jag blev gravid med dottern hade jag extremt mycket symptom fem dagar före BIM. :o Allting luktade apa och smakade blä, humöret åkte berg och dalbana och brösten värkte. jag brukar ha ganska kraftig PMS men det här var något i en klass helt för sig. Men testerna visade neg. tills jag var över BIM datumet....

Anledningen att jag från början ville använda stickor var för att se om jag hade ägglossning öht (efter p-pillerstoppet har min kropp varit allt annat än sig själv).

Utan ÄL-test har jag ingen aning om när jag har ägglossning, för jag har INGA som helst ÄL-symtom (inget ÄL-sekret, ingen smärta etc.)

Och denna månaden var jag säker på att jag inte hade ÄL då jag inte fick pos på testen och mensen var 1 vecka sen så jag trodde inte den skulle komma. Fick dock mens igår, med rejäl mensvärk.

Försök 8 var det...

KL

Kul att vi är fler i tråden nu.

Håller tummarna för dig Ninni!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 523
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 576
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter