En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Okej. Jag tänker inte diskutera det här mer. Jag tror som jag vill.

Jag har iaf varit och skrivit in mig nu :-) är beräknad den 21 oktober :love:
Vi ska göra kub test nästa vecka och om det är bra ska vi börja berätta för folk :-)

Ja du är ju förstås välkommen att tro på osanningar om du vill det, men jag rekommenderar ändå att du inte reproducerar dem. Det är nog ganska jobbigt för ofrivilligt barnlösa kvinnor att höra att de "inte slappnar av" tillräckligt och alltså själva orsakar sin (eventuella) infertilitet - man känner sig nog misslyckad ändå.

Särskilt i en sådan här tråd är det ju dumt att lägga det oket på kvinnors axlar, när vi som skriver i den faktiskt försöker/vill bli gravida och en del kanske är oförklarligt barnlösa.

Tack Moonwalk för klargörande.

Tro vad du vill men du kanske ska låta bli att sprida skiten? Det är dels okunnigt och dels väldigt okänsligt.

men varför är det vanligt att par som har så svårt att få barn att dom adopterar blir gravida när dom har sitt barn och slappnar av?

Det där är en myt. Vad statistiken i själva verket visar är att adoption inte påverkar fertiliteten alls. Det händer ibland att människor efter många års försök ändå får barn, och så är det vare sig de adopterar eller inte.

Däremot är det många som tror det, men så är det alltså inte. Det är ganska få som är 100% infertila, och har man kanske en chans på hundra att bli gravid kan det ju hända att man får barn, även om det inte är troligt. En del hinner då adoptera under tiden.

Okej jag ber om ursäkt och tar tillbaka allt jag har sagt.

Suck buke!

Men det är väl ingenting att sucka över? Nu har du ju lärt dig att det är en myt och slipper trampa någon ofrivilligt barnlös på tårna i framtiden genom att säga något sådant - det är väl jättebra! :)

Jag trodde också på myten förut eftersom det var något som sades gång på gång angående ofrivillig barnlöshet. Jag tycker att det är tråkigt att det ska läggas över ett ansvar på kvinnor som de inte rimligen kan ta, eftersom barnlösheten inte beror på att de inte slappnar av.

Om du har förstått och tar till dig så är det i alla fall en person mindre som reproducerar myten, och det är ju ett litet steg på vägen mot att den försvinner. :)

Tack för att ni hjälper till att stoppa myten.
Jag har fått höra flera gånger att om jag bara slutar tänka på det, slappnar av, slutar vilja så mycket, så kommer jag bli gravid.
Har mått rätt dåligt av det, för jag kan inte sluta vilja så mycket. Hur gör man det egentligen?
Nu har jag ju redan 3 barn så jag vet att jag kan bli gravid, men tar ändå ingenting för givet.

Har man väl kommit till den punkten där man blir orolig och tänker mycket på det finns det inget som kan få en att sluta, så var det för mig iaf:(

Jag tror att det inte blir bättre av att man stressar upp sig men att säga slappna av till någon som försökt i flera år är lite som ett slag i ansiktet. Om det hängde på det borde jag blivit gravid under första året, innan jag började tänka för mycket på det:cool: För det är inget fel på var sig mig eller min man, 10 veckor innan IVF blev vi spontan gravida och det hade nog mer med spolning av mina äggledare att göra än att jag lyckades "slappna av". Nu är det bara 12 dagar kvar till BF;)

*KL*

5 dagar till BIM för min del och sen ett par timmar har jag en riktigt jobbig värk. Den sitter på vänster sida, ungefär från halva blygdbenet upp till äggstocken och sen ut till ljumsken. Har varit även på höger sida, men det släppte fort. Påminner mer om min ÄL-värk en mensvärk. Det i kombination med bröst som är ömma så det förslår och växer hejdlöst.. Så vi får se vad testet visar på lördag. Jag vet ju vad jag önskar, även om jag inte törs hoppas alltför mycket.

Det låter ju lovande! Var det födelsedagen som var BIM?

Jag väntar på min mens, min cykel har kommit ur balans sedan sista missfallet i början på mars, tror jag hade ägglossning förra veckan och då får jag väl vänta nån vecka till på mensen. Nej jag tror inte jag är gravid igen, mannen har varit bortrest;)

Annars så sökte jag till vårdcentralen för jag tycker min sköldkörtel har växt, tog lite prover och hoppas få svar på dem i veckan. Både under och överfunktion kan göra att körteln växer, plus andra obehagliga saker, men det hoppas jag så klart inte att det är. Problem med sköldkörteln kan göra att man lättare får missfall dock...

Trots att jag inte slappnat av ens lite och har längtat jättemycket efter att bli gravid i 10 månader så lyckades jag bli gravid!
Testade i söndags, dag 30 av 29. Ett tydligt +.
Om allt går vägen får vi en decemberbebis.

Ha ha!!! Stort grattis! Båda mina pojkar blev till utan avslappning eller att jag stressat av ;) en med ivf och en på andra försöket? Tack för att du hjälper till att stoppa myten slappna av!

Visst är det din fjärde bebis? Mäktigt!

Jättegrattis!! :)

Teilani: Japp, hade BIM på min födelsedag. Men mensen bestämde sig för att komma 4 dagar för tidigt.. :confused: Aja, bara nya tag nu då..

*kl*

Nu är spiralen ute. Oj vad ont det gjorde!! :crazy: Har haft cellförändringar som tagits bort och troligen har ärrvävnad gjort att det blivit mycket trängre än normalt...

Nu ska jag bara sluta blöda så kan bebistillverkning börja :p

Det där är en myt. Vad statistiken i själva verket visar är att adoption inte påverkar fertiliteten alls. Det händer ibland att människor efter många års försök ändå får barn, och så är det vare sig de adopterar eller inte.

Däremot är det många som tror det, men så är det alltså inte. Det är ganska få som är 100% infertila, och har man kanske en chans på hundra att bli gravid kan det ju hända att man får barn, även om det inte är troligt. En del hinner då adoptera under tiden.

Jag har läst nånstans (känns som en säker källa va? ;)) att om man har PCOs kan det bli lättare att bli gravid när man blir äldre, och att detta bidragit till myten att "det händer när man slappnar av", eftersom många hunnit t.ex. adoptera (eller ge upp) när de väl blir gravida.

Grattis Mustasukka, förresten! Jag skulle också vilja ha fyra! Men nr 1 är bara tio veckor gammal, så det kan väl hinna ändras :-P

Senast ändrad:

Har kännt mig konstig den senaste veckan, molnande värk, ömma bröst och ett sjuhelsike till humör emellanåt plust att jag har väntat på mensen som inte kommit. Och igårkväll orkade jag inte undra längre utan gjorde ett test som visade positivt. I morse var jag tvungen att göra ett nytt bara för att det kändes så overkligt och ett tydligt plus igen. :)

Hoppar in i tråden!

Har varit utan skydd efter p-piller sen i nov. Har ff inte samma mens å mensvärk som innan jag började med p-piller, så jag känner mig inte särskilt fertil. Fick dock pos utslag på ÄL-test förra månad, så antar jag ändå ägglossar.
Har ännu inte fått pos denna månad. Konstig kropp, hatar hur p-piller kan förändra kroppen även efter man slutat ta dem.

Vilka är det som hänger i denna tråd?

Det skulle vara kul med en presentation om oss som försöker :)

Bidrar väl med en liten kort presentation om mig själv då:
24 år gammal, träffade min sambo för 5 år sedan.
Slutade med p-piller i juli 2011 och än så länge resultatlöst.
Tack och lov hjälper djuren mig att inte noja alltför mycket. :D
Har två "nanny dogs" (staffar), sen ett stycke kaniner och hamstrar. :p
Fotomupp av högsta rang, vilket syns på externa hårddisken. :angel:

Det får väl räcka, tycker jag. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 520
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 572
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar