En stamtavla som inte är något att ha?

Vad som är attraktivt här (F län hoppinriktning) idag vet jag inte, men i början av 1990-talet var det Cortez, sedan Landlord och för några år sedan Quite Easy, tror han fortfarande är populär. De jag känner gillar inte Napoleon, Kaliber eller Robin Z, tycker de ger tunga hästar med dålig ridbarhet.

Jag tycker att man i den här diskussionen inte får glömma bort vilka ston hingsten får.

Cheval Sansibar tävlades ju själv i åtminstone msv dressyr, och hade ju en framgångsrik pappa (Chirac), Pepe gick ju själv msv hoppning och har många helsyskon som också tävlat framgångsrikt. Har för mig att Anna Nilsson rider en helsysters avkomma i fälttävlan.

Men Rote Boldt kan väl ingen ha sagt något illa om?!!! Han var ju en prestationsförvärvare på sin tid och tävlade själv i svår hoppning och hade flera framgångsrika syskon på mödernet!

Det stämmer att varken Cheval Sansibar eller Pepe har lämnat särskilt mycket, men som sagt kan ju individen bli strålande ändå!

Frågan är vilka ston Imperator fick. Dels så vet jag att han stod i Uppsalatrakten något år under andra halvan av 80-talet, och på den tiden fanns det inte alls så många ston i aveln i dessa trakter som det finns nu. Dessutom så tävlades han innan seminen hade slagit igenom på allvar och var ur aveln under flera år för att satsa på karriären. I hingstkatalogen från 1991 har han 2 avkommor i svår A hoppning, en i svår dressyr och en i svår körning. Dessutom hade han flera avkommor i medelsvår. Tycker inte att det är så tokigt jämfört med andra hingstar som gett mindre på fler betäckta ston,

Lånar din knapp.

Nu var ju jag en av dom som sa att det inte var en direkt attraktiv stam. I och med att jag sa detta, så såg jag till mitt egna tycke. Själv skulle jag inte vilja avla på ett sto med denna stam, men det är ju i mitt tycke.

Säger inte heller att individen i sig är sämre än någon annan. Denna stam skulle säkert kunna konkurera en hel del på tävlingsbanan, det beror ju bara på hur långt både häst och ryttare har kapacitet till.

Men skulle jag leta efter ett nytt sto att avla på så skulle det behövas bra mkt meriter för att jag överhuvud taget skulle bemöda mig att ens ringa på en häst med denna stam. Så är det bara. Hoppas att ägaren till detta sto kan acceptera det, och gjprde jag dig ledsen med att säga som jag gjorde i den andra tråden, så ber jag så hemskt mkt om ursäckt.

Lånar din knapp

Skulle jag leta efter ett till avelssto skulle jag leta efter ett e Flamingo. Har ridit flera avkommor till honom och såg honom också ett par gånger medan han levde. Dom jag träffat har alla varit ädla med bra gångarter. Vissa har väl haft lite humör (Jovial-blodet säger jag :angel:) men jag gillar den typen av hästar.

Arvbarhetssiffrorna för spatt är mkt låga. Därmed inte sagt att man inte ska tänka sig för innan man avlar på hästar med spatt. Men det är oftast andra orsaker, sällan genetiska sådana. Ringde nämligen runt till rätt många veterinärer innan jag köpte min häst, vars halvbror hade spatt. Varken mamman eller pappan till honom visar ågra som helst förändrinar i haserna.

Tillbaks till ursprungsdiskussionen; att vissa gamla "svenska" stammar inte gärna används beror nog kanske på att det gamla sv halvblodet inte är vad man söker efter som sporthäst längre. däremot kan det ju ändå finnas toppenindivider med äldre stam, och vill man avla på dem så kanske man ska tänka på att komplettera deras brister så bra som möjligt. Skulle aldrig dissa en häst enbart efter stammen (står tex här med en 2-åring som är hälften fullblod. Hur gick det till :confused: :love:)

hoppar tillbaka till ett "avbetat" ämne, gamla stammar.
har just nu ett halvblod efter Uttini-Chagall-Trumf-Domino. och det har aldrig någonsin legat honom i fatet att han varit "en gammal typ". han har en modern hästkropp, högställd, långbent, vackert huvud mm. En typisk sporthäst men med de äldre stammarnas rörelsemönster och DET är intressant!

Jag får ofta höjda ögonbryn när man tävlar osv, för "hanrör ju sig jättetrevligt, precis som de gjorde förr, med schvungfullt uttryck, sträckta knän mm TROTS ATT HAN HAR GAMMALT BLOD".

Öh, ja..., vad svara jag på det? halvblodet har väl formats under 100 år, det är väl inte bara alla tyska importhingstar som puttat aveln framåt? Även för väldigt många år sedan vill jag minnas att svenskarna varit placerade i OS och liknande,

på gamla hederliga svenska hästar :D

nämen crazy, jag vet att det inte är MIN häst ni diskuterar utan att det är hennes stam som ni anser vara av sämre kvalitet, det är väl OK att ha olika åsikter? Du har ju din utifrån avelssynpunkt och jag min som privathästägare, sedan är det ju individen som i slutändan räknas. Som tidigare nämnts så har jag inga planer på att betäcka ÄN, men den dagen kommer i framtiden....
Jag måste ändå påpeka att skriver man trådar på ett forum och fordrar svar så bör man tåla både negativa och positiva svar, jag anser att jag gör det även om jga inte alltid instämmer. Jag tycker att denna tråden samt den andra på hästverksamhet har varit upplysande så jag tackar främst dig men även Görel, naturligtvis de andra också men ni två har ändå "stått ut" med min frågor :)
TILL TRÅDSKRIVAREN... ber om ursäkt för trådockupationen! :)

shady jag blev inte ledsen! herregud vad är detta forum till för om inte för att diskutera? :confused: jag frågade efter synpunkter och jag fick svar, JAG tycker att det är OK.Som jag skrev till crazy så var det ju stammen och inte hästen som diskuterades i förra tråden eller hur? coola ner dig. det är luuuuugnt, mer än så här tål jag! :D

Men jag tycker om hästar som är lite speciella :D

Var det länge sen du var på K1? Har kompisar som rider där nu.

Jo, det är länge sen nu.
Jag red där när jag var aktiv inom Blå Stjärnan, innan jag köpte min första häst.
Men det finns många kvar där som red "på min tid".

Jo jag vet så mitt föl kommer få Gaspari på både Stoet sida och hingstens sida :D
Jag älskar den hingsten synd att man inte var född på 50 talet :mad:
Dumma mamma :D

Jag är lycklig ägare till ett Elit-sto e.Flamingo. Hon har förutom att hon lämnat mycket fina avkommor egna placeringar i msv A Hoppning. Hon är mycket elegant och har härlig utstrålning och rör sig som en ungdom sina 25 år till trots. Jag har bara träffat fina Flamingo-avkommor. De har varit lite heta i humöret, men snygga och mycket dugliga. :)

Jo, naturligtvis påverkas BLUP av hur hästen tränas. Likadant med tävlingsstatistiken. Det är kanske troligare att en häst e. Irco Mena hamnar hos en ryttare med tävlingsambitioner än att en häst e. Pepe gör det, och detta "förstärker" ju ledarpostionen för topphingstarna i statistiken.
Men å andra sidan, hur skulle man kunna undvika denna påverkan? Att ha statistiken är ju trots allt ett väldigt bra hjälpmedel för stoägare i betäckningstider.

När det gäller BLUP så grundas den enbart på resultat från kvalitetstävlan (eller är det treårstest numer?). Vid denna ålder så påverkar kanske inte ryttaren/tränaren så mycket som när det gäller tävlingsstatistiken. Fast å andra sidan så tycker jag att det är lite synd att man inte tar hänsyn till tävlingsstatistik vid BLUP-beräkningen. Det är ju trots allt tävling som är målet för de flesta uppfödare. Grundas BLUP bara på löshoppning så kan ju en hingst som till exempel ger dålig ridbarhet få höga siffror, trots att avkommorna inte blir bra under ryttare senare i livet.

Jag har ett sto efter Hubertus. Hon är envis men har ett underbart temperament! Lugn, snäll och har då under dessa år hittills iaf inte ens försökt hitta på nåt sattyg.
Att hon är envis kan ju faktiskt också ses som en bra egenskap.

:bow: Kände mig som en kratta bara för att jag sagt så, hoppades på att du inte skulle bli ledsen, men man vet aldrig. Själv har jag väldigt lätt att ta åt mig saker som jag kanske inte ens behöver ta åt mig av.

Visst kan envishet vara en bra egenskap! Är själv svag för såna hästar.

Min skepsism mot Hubertus grundades enbart på att han är e Hertigen som själv kunde vara riktigt jäklig.

Vårt Hubertus-sto (u.e Falstaff) har ett STOORT hjärta av rent guld. Gammal typ-lite Bulldozer. Hennes Dotter (e.Dammen)blev klass 1 på tre-års.
Så kan det också gå-med gamla stammar..

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 409
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 414
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Barn *Ursäkta att det blir så långt* Först vill jag skriva, för er som har missat det, att vi har fruktansvärt dålig kommunikation, så att...
Svar
10
· Visningar
5 718
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Jag är ju sjuuk, och har tittat på nästan vad skit som helst på TV, inkl 'Mannen som talar med hundar' som jag normalt inte kikar på...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
8 611
Senast: Teah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar