Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle jättegärna få lite källor till ovan ffa till havs 😊
Vill du ha forskningsrapporter?

Jag sitter vid fel dator i kväll.

Annars handlar det om sådant som vibrationer som orsakar ljud, vilket stör det mesta av marint något högre djur. Alltså fiskar, fåglar och däggdjur som behöver kommunicera. Grisslor, tordmular, skrakar, sälar, tumlare och fiskarna, alla kommunicerar med ljud.

Och så handlar det om att man rör runt på botten, alltså skadar bottnar, samt att man hindrar det naturliga flödet som strömmar eller ytvattenrörelser.

Det där med strömmar är extra känsligt i just Östersjön, och i synnerhet i Östersjöns inlopp, alltså Öresund.
Det är den vägen som det ska komma in saltvatten (havsvatten) i Östersjön, men det är bara vissa år och under vissa förhållanden som saltvatten kommer in.

Både Strömming (sill), Skarpsill, torsk och plattfiskarna i Östersjön behöver i varierande grad en lämplig salthalt för att kunna reproducera sig (rommen ska utvecklas). De senaste 10-20 åren har det varit skralt med inflödet av saltvatten i Östersjön, kanske Öresundsbron är en broms? Ingen vet riktigt, och framför allt, ingen vill riktigt veta.

Ett tungt argument mot vindkraft till havs är att elen som produceras blir mycket, mycket dyr. Allt som görs off-shore kostar många gånger mer än motsvarande verksamhet på land.

Om inte producenterna kan räkna med minst 5-6 kr/kWh i dagens pengavärde, kommer det inte bli så mycket mer havsbaserad vindkraft. Alltså kommer havsbaserad vindkraft inte att ge oss billigare el, utan produktionen kostar i linje med all-time-high-prisrekorden som slås varje vecka nu.
Vad jag förstått så är el producerad till havs inte alls så dyr som t ex kärnkraft
https://ourworldindata.org/uploads/...jII3vNU0B_9KUJP61bYLYXwRokJUSEaHR--3z3YCi4m-g

Vill du ha forskningsrapporter?

Jag sitter vid fel dator i kväll.

Annars handlar det om sådant som vibrationer som orsakar ljud, vilket stör det mesta av marint något högre djur. Alltså fiskar, fåglar och däggdjur som behöver kommunicera. Grisslor, tordmular, skrakar, sälar, tumlare och fiskarna, alla kommunicerar med ljud.

Och så handlar det om att man rör runt på botten, alltså skadar bottnar, samt att man hindrar det naturliga flödet som strömmar eller ytvattenrörelser.

Det där med strömmar är extra känsligt i just Östersjön, och i synnerhet i Östersjöns inlopp, alltså Öresund.
Det är den vägen som det ska komma in saltvatten (havsvatten) i Östersjön, men det är bara vissa år och under vissa förhållanden som saltvatten kommer in.

Både Strömming (sill), Skarpsill, torsk och plattfiskarna i Östersjön behöver i varierande grad en lämplig salthalt för att kunna reproducera sig (rommen ska utvecklas). De senaste 10-20 åren har det varit skralt med inflödet av saltvatten i Östersjön, kanske Öresundsbron är en broms? Ingen vet riktigt, och framför allt, ingen vill riktigt veta.
Jag vill gärna ha forskningsrapporter sen när du sitter vid rätt data :) Gärna både för enstaka vindkraftverk och för vindkraftsparker (och om det finns några studier på hur de skiljer sig). Det är ett område jag läst alldeles för lite forskning på :o

Känner mig på sätt och vis lite förvånad av att Ursula von der Leyen idag i stort sett ändå ger V's förslag om sverigepriser rätt (alltså inte bokstavligen, men EU ska reformera elprismarknaden med en nödlösning).

Jag vill gärna ha forskningsrapporter sen när du sitter vid rätt data :) Gärna både för enstaka vindkraftverk och för vindkraftsparker (och om det finns några studier på hur de skiljer sig). Det är ett område jag läst alldeles för lite forskning på :o
Det är inte så konstigt.

Det har egentligen inte forskats i Sverige på miljö- och klimateffekterna av av Vindkraftparker i någon större utsträckning sedan 2014/2016 ungefär. Där någonstans så "bestämde" sig politiker och delar av miljörörelsen att vindkraft var så bra och så fossilfritt, så mer forskning inte behövs.

Det intressanta med vindkraft är att enstaka/fåtaliga mindre vindkraftverk (max 100-125 meters höjd) är är relativt harmlösa ur ett miljöperspektiv (förutom att enstaka fåglar och en hel del insekter "går åt") och harmlösa vad avser klimatförändringarna, men väldigt ineffektiva vad avser elproduktion.

När så vindkraftverken växer i storlek, samt byggs i större grupper, så blir de mer effektiva i att producera el, men samtidigt så blir de väldigt miljöskadliga, och t.o.m. drivande i att försämra klimatet.

Forskning på miljöeffekterna och de livscykelbaserade klimateffekterna av vindkraft har varit mycket liten i Sverige de senaste åren, men pågår fortfarande i delar av Europa och i Nordamerika.

Du kanske kan hålla till godo med några exempel hittade via google, dock ej de forskningsrapporter jag samlat på mig.

Några om effekterna på djur och insekter, några om effekterna på mikroklimatet nära vindkraftparker

https://www.netzerowatch.com/new-study-german-wind-turbines-kill-1200-tons-of-insects-per-year/

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/06/220607121004.htm

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0006320721000896

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5487708/

https://www.azocleantech.com/news.aspx?newsID=30200

https://phys.org/news/2016-04-windfarms-microclimates-uncertain-effects-peatland.html

https://www.scientificamerican.com/article/wind-power-found-to-affect-local-climate/

https://www.bloomberg.com/news/feat...be-recycled-so-they-re-piling-up-in-landfills

...Och så finns det annan forskning och rent logiska händelsekedjor, som har direkt bäring på vindkraftparker, men som som inte direkt handlar om vindkraft.

T.ex. forskning rörande påverkan på ekologin vid fragmentarisering av skogslandskapet när breda vägar vägs byggs, utsläpp av CO2 vid utdikning av våtmarker (som måste göras för att kunna bygga vägarna och gjuta fundament).

Visste du att ett fundament för ett 270 meter högt vindkraftverk är lika stort som en hockeyplan i yta, hur djupt det är beror på markförhållandena?

Eller att vägarna som byggs till/mellan vindkraftverken i en storskalig vindkraftpark är 30 meter breda med hårdgjord yta, ordentligt dikade och har en avskogad zon på 20-30 meter utanför vägen?

Logisk så kan det skogsområde som omvandlas till vindkraftpark aldrig återställas...

Att det produceras så mycket el i SE3 är tack vare kärnkraften. Alla blocken i Forsmark, Oskarshamn och Ringhals ligger i SE3. Det är flaskhalsar mellan SE2 -SE3 och även SE3 - SE4 när priserna skiljer sig åt, om det inte är flaskhals så är det samma pris i hela Sverige.

Anledningen till de olika elområdena är att Danmark hotade att dra oss inför EU pga handelshinder när Sverige tidigare begränsade exporten mot Danmark. Nu får SE3 och SE4 samma pris som kontinenten om det är flaskhals i SE2. Om det är full export på HVDC-förbindelserna, inga flaskhalsar och gott om el så får vi ett lägre elpris i Sverige än utomlands.

Ursäkta tokdumma frågor men om vi inte hade haft de 4 elområdena, hade det inneburit att hela Sverige fått SE4s pris? Eller vad hade det inneburit?

Det finns inget exportkrav, det är en avreglerad elmarknad, priserna sätt på Nordpool där alla elhandlare kan köpa och sälja el. Så länge det betalas mer för elen utomlands så är det dit elen går tills förbindelserna är fulla. Alla aktörer är skyldiga att handla sig i balans och om förbindelsen mellan SE2 och SE3 går fullt så blir elen söder om SE2 dyrare.

Allt handlar om tillgång och efterfrågan.

I praktiken blir det ett exportkrav. Dvs export ut ur elområdet, inte landet.

Du fortsätter i inlägg efter inlägg att förklara för mig hur energimarknaden fungerar. Det har jag aldrig varken efterfrågat eller varit i behov av. Det var inte det min frågeställning handlade om.

Du fortsätter i inlägg efter inlägg att förklara för mig hur energimarknaden fungerar. Det har jag aldrig varken efterfrågat eller varit i behov av. Det var inte det min frågeställning handlade om.
Hur får du det till ett krav?

Ursäkta tokdumma frågor men om vi inte hade haft de 4 elområdena, hade det inneburit att hela Sverige fått SE4s pris? Eller vad hade det inneburit?
Hela Sverige hade haft ett pris som varierat per timme precis som idag, hur högt det blivit hade fortfarande berott på tillgång och efterfråga.

Den som bjuder högst på vilken bonnauktion som helst brukar vara den som får köpa varan, vill du kalla ett ingånget avtal mellan två parter för ett krav så ok.
Du ger intrycket att inte förstå hur det fungerar öht så jag avstår att svara på fler frågor/felaktiga påståenden från dig.

Den som bjuder högst på vilken bonnauktion som helst brukar vara den som får köpa varan, vill du kalla ett ingånget avtal mellan två parter för ett krav så ok.
Du ger intrycket att inte förstå hur det fungerar öht så jag avstår att svara på fler frågor/felaktiga påståenden från dig.

Om du är förbunden att delta på en auktion, och det varje gång resulterar i att dina varor går på export, då blir det i praktiken ett krav. Att ett avtal (rent allmänt) innehåller krav på respektive deltagande part är för övrigt inga som helst konstigheter.

Jag har aldrig ställt en enda fråga om detta till dig så det är inget du behöver avstå från att svara på ”fler” av. Jag har hela tiden skrivit om något annat än det du har känt behov av att förklara för mig.

Hela Sverige hade haft ett pris som varierat per timme precis som idag, hur högt det blivit hade fortfarande berott på tillgång och efterfråga.
Då tror jag det är stor risk att vi får människor i norr som inte har råd att värma sina hus. Det är ju aningen kallare där så betydligt mer el går åt om man inte klarar sig helt på ved. Lägg sen på högre transportkostnader pga avstånden. Rent krasst sett så är det betydligt farligare för människor om de inte har råd att värma huset i -30 än om det oftast är kring nollan som längst i söder.

Då tror jag det är stor risk att vi får människor i norr som inte har råd att värma sina hus. Det är ju aningen kallare där så betydligt mer el går åt om man inte klarar sig helt på ved. Lägg sen på högre transportkostnader pga avstånden. Rent krasst sett så är det betydligt farligare för människor om de inte har råd att värma huset i -30 än om det oftast är kring nollan som längst i söder.
Och det är här jag tycker att staten måste gå in och försöka göra en rättvis fördelning över landet. Inte som i våras när alla - oavsett var man bor - fick samma bidrag till de höga elpriserna. I söder märktes knappt bidraget, så litet var det i förhållande till fakturorna, medan man i norr fick "minusfakturor", dvs fick tillbaka mer pengar än vad kostnaden var. Det är ju helgalet. Slöseri med skattepengar att slänga fram sådana ogenomtänkta förslag!

Och det är här jag tycker att staten måste gå in och försöka göra en rättvis fördelning över landet. Inte som i våras när alla - oavsett var man bor - fick samma bidrag till de höga elpriserna. I söder märktes knappt bidraget, så litet var det i förhållande till fakturorna, medan man i norr fick "minusfakturor", dvs fick tillbaka mer pengar än vad kostnaden var. Det är ju helgalet. Slöseri med skattepengar att slänga fram sådana ogenomtänkta förslag!
Bidraget skulle kunna ha varit olika per elprisområde. Däremot hade det fortfarande varit en hel del som fick minusfakturor för just den beräkningsperioden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 612
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 353
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka