Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och det är här jag tycker att staten måste gå in och försöka göra en rättvis fördelning över landet. Inte som i våras när alla - oavsett var man bor - fick samma bidrag till de höga elpriserna. I söder märktes knappt bidraget, så litet var det i förhållande till fakturorna, medan man i norr fick "minusfakturor", dvs fick tillbaka mer pengar än vad kostnaden var. Det är ju helgalet. Slöseri med skattepengar att slänga fram sådana ogenomtänkta förslag!

Vi som bor där elen kostar under 1kr/kWh fick mycket riktigt minusfakturor.

Jag hade inga elräkningar i 3 månader den här sommaren, tre i rad blev borträknade.

Nog för att jag är tacksam för pengarna, men det var faktiskt helt onödigt. Någon i Skåne hade behövt dom pengarna mer än mig.

Då tror jag det är stor risk att vi får människor i norr som inte har råd att värma sina hus. Det är ju aningen kallare där så betydligt mer el går åt om man inte klarar sig helt på ved. Lägg sen på högre transportkostnader pga avstånden. Rent krasst sett så är det betydligt farligare för människor om de inte har råd att värma huset i -30 än om det oftast är kring nollan som längst i söder.
Nu kommer Sverige inte att bli ett prisområde, men redan nu har priserna på bundet gått upp även i SE1 och SE2 och värre kommer det att bli. SE1 och SE2 kommer inte ha något elöverskott att skicka söderut, det som behövs är planerbar el i SE3 och SE4 och i synnerhet när/om den havsbaserade vindkraften börjar byggas ut. Mer kol, olja och gas. :down:

Enligt Svenska kraftnät så kan den första vindkraften från Kreugers flak tas i bruk tidigast 2029.

Den här kartan från Svenska Kraftnäts "kontrollrum" innehåller mycket information om nuläget. Det måste skyfflas massor av GW söderut genom landet för att uppnå balans på alla ställen.

Visa bifogad fil 98928
Från SE3 och SE1 går dessutom en betydande export till Finland eftersom dom saknar produktionskapacitet, när deras nya kärnreaktor redan är avstängd för reparation. Så SE3 och SE4 är inklämda mellan två högprisområden som driver upp priset ännu mer.

Då tror jag det är stor risk att vi får människor i norr som inte har råd att värma sina hus. Det är ju aningen kallare där så betydligt mer el går åt om man inte klarar sig helt på ved. Lägg sen på högre transportkostnader pga avstånden. Rent krasst sett så är det betydligt farligare för människor om de inte har råd att värma huset i -30 än om det oftast är kring nollan som längst i söder.

Det är ju mer en konsekvens av dagens läge. När elområdena infördes pratades det om en skillnad mellan SE1 och SE4 på omkring 5 %, och att en normalvilla i SE4 riskerade få uppåt en tusenlapp dyrare elräkning - per år. 😏 Jag tror ju knappast att elområdena hade kommit till i sitt nuvarande utseende idag.

Norra Sverige betalar ju redan reducerad energiskatt (typ hälften av vad söder betalar). Det känns som ett rimligare sätt att kompensera för sådana typer av faktorer.

Och det är här jag tycker att staten måste gå in och försöka göra en rättvis fördelning över landet. Inte som i våras när alla - oavsett var man bor - fick samma bidrag till de höga elpriserna. I söder märktes knappt bidraget, så litet var det i förhållande till fakturorna, medan man i norr fick "minusfakturor", dvs fick tillbaka mer pengar än vad kostnaden var. Det är ju helgalet. Slöseri med skattepengar att slänga fram sådana ogenomtänkta förslag!

Plus att det i det bidraget inte fanns några som helst incitament att spara energi, utan tvärtom för en del.

Vad jag förstått så är el producerad till havs inte alls så dyr som t ex kärnkraft
https://ourworldindata.org/uploads/...jII3vNU0B_9KUJP61bYLYXwRokJUSEaHR--3z3YCi4m-g
Det beror på vilken källa som anlitas, och vilka pålagor som läggs på kärnkraftselen. Men om du är intresserad av att köpa off-shore-el i ditt hushåll till högt pris, så kommer säkert det vara möjligt som tillval hos de stora elbolagen. Om det nu blir vindsnurror långt ute i havet.

Nu läste jag en debattartikel från Svenska Kraftnät att vi borde spara el kraftfullt nu i Sverige. Men det verkar helt gå bort i valrörelsen. (vi kunde i alla fall släcka alla kontor och skyltfönster efter klockan 22 som Tyskland kanske och lampor på byggplatser osv).

Tydligen är det så att om vi kan exportera så mycket vi bara kan till Tyskland nu så de slipper bränna naturgas så kanske de har gas kvar och kan exportera till oss i januari/februari. Runt fem dagar per år importerar vi tydligen el och utan den möjligheten måste de helt enkelt stänga av elen rättvist över olika områden i Sverige de fem dagarna.

https://www.tn.se/article/svenska-kraftnat-svenskar-maste-spara-el-och-exportera/
https://www.svd.se/a/bGyRBe/svenskar-maste-spara-el-nu-for-att-fa-el-i-vinter

Nu läste jag en debattartikel från Svenska Kraftnät att vi borde spara el kraftfullt nu i Sverige. Men det verkar helt gå bort i valrörelsen. (vi kunde i alla fall släcka alla kontor och skyltfönster efter klockan 22 som Tyskland kanske och lampor på byggplatser osv).

Tydligen är det så att om vi kan exportera så mycket vi bara kan till Tyskland nu så de slipper bränna naturgas så kanske de har gas kvar och kan exportera till oss i januari/februari. Runt fem dagar per år importerar vi tydligen el och utan den möjligheten måste de helt enkelt stänga av elen rättvist över olika områden i Sverige de fem dagarna.

https://www.tn.se/article/svenska-kraftnat-svenskar-maste-spara-el-och-exportera/
https://www.svd.se/a/bGyRBe/svenskar-maste-spara-el-nu-for-att-fa-el-i-vinter
Rättvisan blir att elen stängs av roterande i SE3 och SE4, SE1 och SE2 kommer inte att drabbas.

Betalvägg tydligen:

Medan politiker i Sverige tävlar om att sänka hushållens elräkningar, tävlar politikerna i Tyskland om att duscha kallt och fort för att dra ner på elkonsumtionen så att naturgasen ska räcka över vintern.

– Krismedvetenheten är låg i Sverige jämfört med hur det ser ut i Europa, fast vi pratar så mycket om elpriserna, säger Erik Ek, strategisk driftschef på statliga Svenska kraftnät.

Om vi skulle börja spara el nu och i stället exportera ännu mer el till Tyskland, så kan Tyskland spara naturgas i bergrummen. På så vis kanske Tyskland kan klara att leverera el till oss i vinter när vi behöver importera. Sverige är en stor exportör av el och förra året var vi nettoimportör av el i endast cirka fem dagar.

– En sparad kilowattimme i Sverige som kan gå på export är förstås lika mycket värd som en sparad kilowattimme i Tyskland.

”För att inte samma elanvändare ska drabbas en längre period kan frånkopplingen roteras till andra användare efter en begränsad tid”, skriver Svenska kraftnät på sin hemsida.

– Det beror på att man har överinvesterat med vindkraft i norra Sverige, fast vi tyckte att man skulle bygga i södra.
(det här sista är himla lustigt, för jag har för mig att renbetesområdena slåss som vargar för att inte få fler parker i gammal skog. Frågan är varför någon slåss som en järv för att få dit kraftverksparkerna i deras renbetesmark om snurrorna skulle gjort mycket större nytta i Skåne eller Uppland och ledningarna ändå inte kan föra över kraften till varken Stockholm eller Malmö som har elbrist, iom att ledningarna inte har den kapaciteten.)

Rättvisan blir att elen stängs av roterande i SE3 och SE4, SE1 och SE2 kommer inte att drabbas.
Såklart, eftersom som sagt det är södra Sverige som har kraftöverföringsproblem från Norrland. Men det bor en hel del människor och finns en hel del industrier i SE3 och SE4 så jag tycker nog inte det är något att tycka att det inte gör någonting bara för att det enbart kommer drabba södra Sverige och Stockholm - upp till Dalarna.

Bidraget skulle kunna ha varit olika per elprisområde. Däremot hade det fortfarande varit en hel del som fick minusfakturor för just den beräkningsperioden.

Det är ju mer en konsekvens av dagens läge. När elområdena infördes pratades det om en skillnad mellan SE1 och SE4 på omkring 5 %, och att en normalvilla i SE4 riskerade få uppåt en tusenlapp dyrare elräkning - per år. 😏 Jag tror ju knappast att elområdena hade kommit till i sitt nuvarande utseende idag.

Norra Sverige betalar ju redan reducerad energiskatt (typ hälften av vad söder betalar). Det känns som ett rimligare sätt att kompensera för sådana typer av faktorer.

Fick inte med citatet av @Mia_R.

Med andra ord så är det inte vårt krav på oss av export som skapade våra 4 elområden? Varför pratar de inte nu inför valet om att göra om elprisområdena istället för div eventuella bidrag?

Förlåt för mina envisa frågor men jag bor i område 4 och är rädd att ännu fler röster går till SD/högersidan för att så många påverkats så otroligt mycket av elpriserna och verkar ha uppfattningen att det är rödgröna sidans "fel" alltihopa.

Såklart, eftersom som sagt det är södra Sverige som har kraftöverföringsproblem från Norrland. Men det bor en hel del människor och finns en hel del industrier i SE3 och SE4 så jag tycker nog inte det är något att tycka att det inte gör någonting bara för att det enbart kommer drabba södra Sverige och Stockholm - upp till Dalarna.
Självklart kommer det bli jobbigt för oss alla som bor söderut, men planen är ju att ingen ska vara strömlös längre än 4 timmar åt gången och bortkopplingen är för att rädda elnätet från kollaps vilket kan ge betydligt större konsekvenser. Senaste stora strömavbrottet var 2003 när stora delar av södra Sverige + Själland blev strömlöst.
Fick inte med citatet av @Mia_R.

Med andra ord så är det inte vårt krav på oss av export som skapade våra 4 elområden? Varför pratar de inte nu inför valet om att göra om elprisområdena istället för div eventuella bidrag?

Förlåt för mina envisa frågor men jag bor i område 4 och är rädd att ännu fler röster går till SD/högersidan för att så många påverkats så otroligt mycket av elpriserna och verkar ha uppfattningen att det är rödgröna sidans "fel" alltihopa.
Det som det pratas om "inom branschen" är ett femte elprisområde, Stockholm. Politikerna köper billiga poäng genom att snacka bidrag, elområdena vet de att de inte kan göra något åt.

Självklart kommer det bli jobbigt för oss alla som bor söderut, men planen är ju att ingen ska vara strömlös längre än 4 timmar åt gången och bortkopplingen är för att rädda elnätet från kollaps vilket kan ge betydligt större konsekvenser. Senaste stora strömavbrottet var 2003 när stora delar av södra Sverige + Själland blev strömlöst.
Jag tror inte riktigt jag förstår dina kommentarer. Båda blev lite god dag yxskaft. Men det kanske beror på någon annan bit av diskussionen som jag inte varit inblandad i.

Du menar att eftersom det inte torde vara något större problem med 4 timmar utan ström och eftersom det hindrar elnätet från att kollapsa. Så:

behöver vi inte göra ansträngningar nu för att hjälpa Tyskland att få el och bränna mindre naturgas nu, (så att de kan hjälpa oss senare)?

Hela min kommentar handlade om att Svenska kraftnät anser att vi i Sverige behöver spara el nu också. Inte splurga och konsumera så mycket el vi kan pga subventioner. Dvs ja det verkar vara en bra idé de har där... men valrörelsen hindrar den nog att nå fram.

(och oavsett är det ju alltid bättre att bränna mindre naturgas)

Varför pratar de inte nu inför valet om att göra om elprisområdena istället för div eventuella bidrag?
Regeringen pratade om att göra om elprisområdena redan för ett år sen: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-oppnar-for-andrade-elprisomraden och har även med detta i nuvarande plan.

EU har nya förslag på elprisområden som Sverige nu ska ta ställning till:

https://www.svk.se/utveckling-av-kraftsystemet/systemansvar--elmarknad/elomradesoversyn/

https://ei.se/om-oss/nyheter/2022/2...alternativa-elomraden-har-tagits-fram-av-acer

Jag tror inte riktigt jag förstår dina kommentarer. Båda blev lite god dag yxskaft. Men det kanske beror på någon annan bit av diskussionen som jag inte varit inblandad i.

Du menar att eftersom det inte torde vara något större problem med 4 timmar utan ström och eftersom det hindrar elnätet från att kollapsa. Så:

behöver vi inte göra ansträngningar nu för att hjälpa Tyskland att få el och bränna mindre naturgas nu, (så att de kan hjälpa oss senare)?

Hela min kommentar handlade om att Svenska kraftnät anser att vi i Sverige behöver spara el nu också. Inte splurga och konsumera så mycket el vi kan pga subventioner. Dvs ja det verkar vara en bra idé de har där... men valrörelsen hindrar den nog att nå fram.

(och oavsett är det ju alltid bättre att bränna mindre naturgas)
Ja, vi bör hjälpa Tyskland att fylla sina gaslager inför vintern.
Min kommentar om elområden var ett svar till @the_connemara.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 608
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 353
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix

Omröstningar