Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ondgjorde mig ju här i vintras när mitt avtal på 64(?) öre/kWh löpte ut, uppsägningen nådde EON för sent, och jag anvisades ett avtal på 3,11 kr/kWh som jag för allt i världen inte ville ha. Idag skulle jag inte vara riktigt lika avvisande till 3,11... :meh:

Snarare i privatkassorna, statskassorna fylls på mer skattemedel genom energiskatt än någonsin.

Det är många som är upprörda över att staten får in så mycket energiskatt.

Men jag måste ha missat något. Iaf jag betalar energiskatt per kWh, inte som procent av elräkningen. Dvs det är ju min förbrukning, inte elpriserna, som påverkar skatten.

Momsen däremot är ju en annan historia.

Det är många som är upprörda över att staten får in så mycket energiskatt.

Men jag måste ha missat något. Iaf jag betalar energiskatt per kWh, inte som procent av elräkningen. Dvs det är ju min förbrukning, inte elpriserna, som påverkar skatten.

Momsen däremot är ju en annan historia.

Yes, uttryckte mig otydligt, energiskatten lär gå ned i volym, det är momsen som skalar med priset. Momsen är en slags energiskatt också tänker jag även om den inte är riktad mot just energi.

Alltså det måste vara något jag inte riktigt fattar.

Jag har trott att anledningen till att SE1 och SE2 har mycket billigare el än SE3 (och 4) är att det är i norr elen produceras. De har gott om produktion och nära till produktionen och flaskhalsen är överföringen ner till söder. Från folk som bor i norr hör man ibland mer raljant att det är de som försörjer Sverige med el med deras naturtillgångar och därmed rimligt att deras el är billigare.

Men så går jag in på tex elbruk och tittar och ser då att så här ser produktionen ut i Sverige idag:

SE1: 4081 MW, nettoexport 2790 MW
SE2: 5966 MW, nettoexport 4592 MW
SE3: 8255 MW, nettoimport 607 MW
SE4: 980 MW, nettoimport 4317 MW

Det produceras alltså mest i SE3. Och att det är billigt i norr har med andra ord inte alls att göra med någon stor produktion i sig, utan brist på invånare och brist på grannar. Och SE3 skulle nästan inte ha något behov av alls att köpa el från norr om man inte var tvungen att skicka sin egenproducerade vidare söderut?

Logiken ned elområden blir isf bara mindre och mindre :p

Jag har trott att anledningen till att SE1 och SE2 har mycket billigare el än SE3 (och 4) är att det är i norr elen produceras. De har gott om produktion och nära till produktionen och flaskhalsen är överföringen ner till söder. Från folk som bor i norr hör man ibland mer raljant att det är de som försörjer Sverige med el med deras naturtillgångar och därmed rimligt att deras el är billigare.

Men så går jag in på tex elbruk och tittar och ser då att så här ser produktionen ut i Sverige idag:

Det produceras alltså mest i SE3. Och att det är billigt i norr har med andra ord inte alls att göra med någon stor produktion i sig, utan brist på invånare och brist på grannar. Och SE3 skulle nästan inte ha något behov av alls att köpa el från norr om man inte var tvungen att skicka sin egenproducerade vidare söderut?

Eller så skickar de SE2:s el söderut? Det måste överföras en massa el genom SE3 för att få balans i söder.

Problemet är väl att förbrukningen överstiger produktionen i SE3 och SE4.

1661776679026.webp

Men det är inte riktigt så enkelt som det ibland framställs.

Att det produceras så mycket el i SE3 är tack vare kärnkraften. Alla blocken i Forsmark, Oskarshamn och Ringhals ligger i SE3. Det är flaskhalsar mellan SE2 -SE3 och även SE3 - SE4 när priserna skiljer sig åt, om det inte är flaskhals så är det samma pris i hela Sverige.

Anledningen till de olika elområdena är att Danmark hotade att dra oss inför EU pga handelshinder när Sverige tidigare begränsade exporten mot Danmark. Nu får SE3 och SE4 samma pris som kontinenten om det är flaskhals i SE2. Om det är full export på HVDC-förbindelserna, inga flaskhalsar och gott om el så får vi ett lägre elpris i Sverige än utomlands.

Nej!

Inte vindkraft!

Vindkraft är en miljövidrigt, destruktiv kraftkälla. Den orsakar enorm förstörelse när den byggs på land, eller i havet.

När Vindkraftverken var få, och små, så verkade den bra ur ett miljöpespektiv.

Men när vindkraft byggs i form av stora industriparker med tio-hundra stycken ca 300 meter höga vindkraftverk, så fungerar de istället som acceleratorer för klimatskador, de blandar nämligen luftlagren, slår sönder regnmoln och orsakar uppvärmning, orsakar en enorm insektsdöd och tusentals hektar skogsmark ödeläggs för all framtid, inklusive att våtmarker dikas ur.
I havet orsakar vibrationer ljudstörningar, som innebär att marint liv inte längre kan kommunicera, dessutom hindras strömmar vilket bidrar till bottendöd och syrefattiga bottnar.

Jag kan skriva hur mycket som helst om vindkraftens fruktansvärda miljö- och klimateffekter, ner i minsta detalj.

Jag tvivlar på att den diskussionen hör hemma i den här tråden, vill vi ha en diskussion om vindkraft, så bör vi ha en egen tråd för det. Vindkraft är greenwashing ut i fingerspetsarna.

Men tro mig, vi bör inte bygga en enda vindkraftspark, någonstans utom möjligtvis i en öken.

De som vill bygga vindkraft vill göra det för att tjäna snabba pengar, eftersom vindkraft går att bygga snabbt, till skillnad från de flesta andra kraftslag.
Jag skulle jättegärna få lite källor till ovan ffa till havs 😊

Eller så skickar de SE2:s el söderut? Det måste överföras en massa el genom SE3 för att få balans i söder.

Problemet är väl att förbrukningen överstiger produktionen i SE3 och SE4.

Visa bifogad fil 98921

Men det är inte riktigt så enkelt som det ibland framställs.

Det är väl sak samma om elen som skickas vidare är egenproducerad eller kommer från SE2? SE3 har ju fortfarande både producerat mer och exporterat lika mycket som S2. Det är ju det faktum att SE4 och vidare söderut behöver köpa som driver upp priset i SE3, inte någon produktionsbrist i SE3. Den lilla nettoimporten som finns kan ju knappast vara anledningen till prisskillnaden.

Att det inte är så enkelt som det framställs är jag helt med på 😉

Det är väl sak samma om elen som skickas vidare är egenproducerad eller kommer från SE2? SE3 har ju fortfarande både producerat mer och exporterat lika mycket som S2. Det är ju det faktum att SE4 och vidare söderut behöver köpa som driver upp priset i SE3, inte någon produktionsbrist i SE3. Den lilla nettoimporten som finns kan ju knappast vara anledningen till prisskillnaden.

Att det inte är så enkelt som det framställs är jag helt med på 😉
Förbrukningen är högre i SE3 än i SE2 så det som exporteras/förbrukas i SE3 + SE4 måste ersättas med el från SE1 + SE2.

Den här kartan från Svenska Kraftnäts "kontrollrum" innehåller mycket information om nuläget. Det måste skyfflas massor av GW söderut genom landet för att uppnå balans på alla ställen.

1661780237303.png

Att det produceras så mycket el i SE3 är tack vare kärnkraften. Alla blocken i Forsmark, Oskarshamn och Ringhals ligger i SE3. Det är flaskhalsar mellan SE2 -SE3 och även SE3 - SE4 när priserna skiljer sig åt, om det inte är flaskhals så är det samma pris i hela Sverige.

Anledningen till de olika elområdena är att Danmark hotade att dra oss inför EU pga handelshinder när Sverige tidigare begränsade exporten mot Danmark. Nu får SE3 och SE4 samma pris som kontinenten om det är flaskhals i SE2. Om det är full export på HVDC-förbindelserna, inga flaskhalsar och gott om el så får vi ett lägre elpris i Sverige än utomlands.

Ja absolut beror det på att Kärnkraften finns i SE3. Det jag trodde var att produktionen i norr vida överskred produktionen i söder. Annars har ju folk ingen som helst anledning att hävda att prisskillnaderna beror på att produktionen och tillgångarna finns i norr.

Jag är helt på det klara med varför elområdena finns. Det betyder inte att jag tycker prissättningen däremellan är logisk ;)

Förbrukningen är högre i SE3 än i SE2 så det som exporteras/förbrukas i SE3 + SE4 måste ersättas med el från SE1 + SE2.

Ja självklart är förbrukningen högre. Men att man måste importera från SE2 har ju inget med den egna förbrukningen att göra.

Min poäng har hela tiden varit att argumentet att produktionen och tillgångarna skulle finnas i norr i sig inte alls stämmer. Utan handlar mer om tur eller otur med grannarna.

Ja självklart är förbrukningen högre. Men att man måste importera från SE2 har ju inget med den egna förbrukningen att göra.

Min poäng har hela tiden varit att argumentet att produktionen och tillgångarna skulle finnas i norr i sig inte alls stämmer. Utan handlar mer om tur eller otur med grannarna.
Du är ju en del av förbrukningen i söder, elen i söder räcker inte till för att vara självförsörjande. Bara t ex dessa serverhallar som finns i SE3 drar mer el tillsammans än hela Danmark!

Jag skulle jättegärna få lite källor till ovan ffa till havs 😊
Ett tungt argument mot vindkraft till havs är att elen som produceras blir mycket, mycket dyr. Allt som görs off-shore kostar många gånger mer än motsvarande verksamhet på land.

Om inte producenterna kan räkna med minst 5-6 kr/kWh i dagens pengavärde, kommer det inte bli så mycket mer havsbaserad vindkraft. Alltså kommer havsbaserad vindkraft inte att ge oss billigare el, utan produktionen kostar i linje med all-time-high-prisrekorden som slås varje vecka nu.

Du är ju en del av förbrukningen i söder, elen i söder räcker inte till för att vara självförsörjande. Bara t ex dessa serverhallar som finns i SE3 drar mer el tillsammans än hela Danmark!

Men i SE3 hade den nästan räckt om inte exportkravet funnits. Det är ju onekligen en väldig skillnad på att behöva importera 600 MW som var nettoimporten jämfört med de 6600 MW från SE2 som det var när jag skrev mitt inlägg.

Det jag ifrågasatte var bilden av att SE 1 och SE2 elförsörjer SE3 och att det och att SE1 och SE2 har ”nära till elen” skulle vara orsaken till deras billiga pris, när bekymret för SE3 inte alls är avståndet eller den egna produktionen utan vad som händer i andra områden.

Men i SE3 hade den nästan räckt om inte exportkravet funnits. Det är ju onekligen en väldig skillnad på att behöva importera 600 MW som var nettoimporten jämfört med de 6600 MW från SE2 som det var när jag skrev mitt inlägg.

Det jag ifrågasatte var bilden av att SE 1 och SE2 elförsörjer SE3 och att det och att SE1 och SE2 har ”nära till elen” skulle vara orsaken till deras billiga pris, när bekymret för SE3 inte alls är avståndet eller den egna produktionen utan vad som händer i andra områden.
Det finns inget exportkrav, det är en avreglerad elmarknad, priserna sätt på Nordpool där alla elhandlare kan köpa och sälja el. Så länge det betalas mer för elen utomlands så är det dit elen går tills förbindelserna är fulla. Alla aktörer är skyldiga att handla sig i balans och om förbindelsen mellan SE2 och SE3 går fullt så blir elen söder om SE2 dyrare.

Allt handlar om tillgång och efterfrågan.

"Logiken" är att hålla priserna nere för gruvindustrin mm häruppe medans man samtidigt tillfredställer EU på att vi ska vara med på marknadspriserna.

Det är bullshit alltihop med andra ord. Vi har höga elpriser just nu i Sverige pga att kontinentala europa har elbrist och köper den svindyrt av oss.

Jag tycker det är skamligt att politikerna försöker sälja det som att vi behöver öka produktionen.

Folk riskerar personliga konkurser för att företagen ska tjäna storkovan i krigstid.

Det finns inget exportkrav, det är en avreglerad elmarknad, priserna sätt på Nordpool där alla elhandlare kan köpa och sälja el. Så länge det betalas mer för elen utomlands så är det dit elen går tills förbindelserna är fulla. Alla aktörer är skyldiga att handla sig i balans och om förbindelsen mellan SE2 och SE3 går fullt så blir elen söder om SE2 dyrare.

Allt handlar om tillgång och efterfrågan.
Det beror ju lite på hur man ser på saken. Förut begränsade vi exporten, men det får vi inte göra längre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 612
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 353
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj

Hästrelaterat

Omröstningar