Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Snarare i privatkassorna, statskassorna fylls på mer skattemedel genom energiskatt än någonsin.

Staten här kommer att bli tvingad till mer stödpaket, som förutspås kosta multum.
alternativet är är förmodligeb att mångs företag slår igen, ned förlorade jobb och skatteintäkter som följd

Det tror jag säkert, är valet mellan att bli arbetslös eller jobba skift nu när vi går in i en lågkonjunktur så tror jag valet är enkelt för de flesta.
Inte häruppe iaf, vi har enorm arbetsbrist och företagen har svårt att bemanna befintliga skift. Det saknas folk helt enkelt.

Men det kan säkert bli så i söder att industrier får välja mellan nattskift och lägga ner.

Att frysa är ju ett sätt att sänka sin levnadsstandard för att rädda klimatet men man kan ju tex ta på en extra tröja så ordnar det sig.

Att människan huttrar lite är ett mindre problem än att huset fryser sönder. Känns ju lite bisarrt att det kanske blir så att folk får välja att stänga av och tömma vattenledningar och låta huset gå i minusgrader om det blir en köldknäpp i Skåne i vinter...

Fick en lapp i brevlådan från våran styrelse. Vi har el med imd mätning.. haft 92 öre kWh sen jag flyttade hit i december 2021. Nu pang bara så får vi besked att vi kommer få höjt.. 2.50 kr kWh... :banghead: elonråde 3.. pä gränsen till område 2

Ingen anledning om varför.. bara att nu är det så. Få tag i ordföranden och få ett svar känns som en bra idé. Hade det stått pga nytt avtal eller nått kan ja ta det men nu.. nä känns skumt.

Jag blir också provocerad av samma anledning som du. Vi försöker ALLTID klara oss på relativt låg inomhustemperatur. Även innan elen blev jättedyr.

Känner också att det borde finnas massa energiförbrukning dom kan tas bort relativt enkelt i ett medelklasshushåll som aldrig behlvt fundera på hur de använder energi.

Mina föräldrar bor 2 på 250 kvadrat, och det är bara garaget (c 50 kvadrat) som ens skulle komma på tal att gå ubder 20 grader. Tror de snittar på 23 grader inne och aldrig funderst över att t.ex. inte värma upp kontoret som sällan används osv

Känner också att det borde finnas massa energiförbrukning dom kan tas bort relativt enkelt i ett medelklasshushåll som aldrig behlvt fundera på hur de använder energi.

Mina föräldrar bor 2 på 250 kvadrat, och det är bara garaget (c 50 kvadrat) som ens skulle komma på tal att gå ubder 20 grader. Tror de snittar på 23 grader inne och aldrig funderst över att t.ex. inte värma upp kontoret som sällan används osv
Så är det säkerligen. Vi har det lite tvärtom. Vi bor två stycken i ett litet torp på strax under 70 kvm. Luft-luft-värmepump och kamin som värmekällor. Totalt använder vi 10 000 kWh/år. Som värst var det 1400 kWh i december förra året. I år har jag sagt till maken att vi inte FÅR gå över 1000 kWh i någon månad. Och ändå riskerar våra räkningar att bli astronomiska. Det är DET jag är orolig för. Det finns ju liksom inte så himla mycket att dra ner på. Vi har inte det speciellt varmt inne. Vi äger ingen torktumlare. Det vi kan spara - och säkerligen kan vi dra ner på NÅGOT - blir ändå så himla lite att det knappast är lönt. Räkningarna kommer ändå att bli skyhöga.... :(

Funderar på hur vi ska nå Parismålet - som @Mia_R länkade till kommer, även om vi drar ner på elproduktionen rejält, svenskar behöva minska sina nuvarande 9 ton utsläpp per person/år till 1 ton/person. Jag ser inte hur vi ska kunna göra det utan ganska omvälvande och otrevliga konsekvenser för hur vi lever vårt liv idag.

Nu vet jag inte riktigt var din landsbygd är men det är bostadsbrist på flera orter även i Norrbotten iom satsningarna på industrin.
Ja, fast bostadsbristen är i de centralare delarna av orterna, och på köpesmarknaden yttrar det sig mest som rejäla priser. Det finns fortfarande gott om relativt billiga hus några mil utanför stadskärnorna i både Luleå och Skellefteå (heta orter pga industrin). Och i grannkommunerna ligger prislappen rejält lägre.

Men som sagt, bränslepriserna... Dyrt att pendla nu.

Om alla skulle sänka inomhustemperaturen till 18-22 grader, skulle det få en märkbar effekt på energiåtgången i

Energi ja, men bara de som värmer med el påverkar just eltillgången.

Jag tror att jag tog åt mig lite när @Smoothi skrev att det bara är att ta på en extra tröja utan att veta förutsättningar hos personen :angel: Jag har ju åt det kallare hållet i mitt hus, min mamma väljer att stänga av delar av hennes hus och inte värma dem, och min mormor har en sjukdom som gör att hon måste ha varmt inne för att klara sig och må bra. Så alla kan inte bara sänka temperaturen och ta på en tröja till, och jag tyckte det blev fel att rekommendera det till en individ utan att veta individens förutsättningar.

Sedan är det ju dock väldigt många som har onödigt varmt inomhus. Hälsar jag på hos min pappa vintertid svettas jag även om jag tar av mig allt annat än typ ett linne - han hade definitivt kunnat sänka flera grader. Hur fungerar det i lägenheter? De är ju redan mer energieffektiva av vad jag minns när det gäller uppvärmning, men kan de själva reglera temperaturen helt om de vill sänka sin temperatur?

Mer än hälften av hushållen i Sverige har dock fjärrvärme.

Energi ja, men bara de som värmer med el påverkar just eltillgången.

Mer än hälften av hushållen i Sverige har dock fjärrvärme.
I mitt fall har jag en elpatron som jag hade kunnat slå på för att få jämnare temperatur, så att det inte är 14 grader när jag kommer hem från jobbet en kall vinterdag innan jag fått igång vedeldningen igen. Eller för att inte behöva elda lika intensivt som jag gör. Men senaste vintern använde jag den inte alls utöver två dagar jag skulle vara iväg hemifrån (för att inte systemet skulle frysa). Är den igång är det 95-99% av all el i hushållet.

I mitt fall har jag en elpatron som jag hade kunnat slå på för att få jämnare temperatur, så att det inte är 14 grader när jag kommer hem från jobbet en kall vinterdag innan jag fått igång vedeldningen igen. Eller för att inte behöva elda lika intensivt som jag gör. Men senaste vintern använde jag den inte alls utöver två dagar jag skulle vara iväg hemifrån (för att inte systemet skulle frysa). Är den igång är det 95-99% av all el i hushållet.

Det var ett svar på hur det funkar i lägenheter. En stor andel av dem har fjärrvärme så då sparar man inte el om man sänker inomhustemperaruren. Sänker kostnaden för fjärrvärme och sparar på andra resurser gör man dock förstås, så det är ju inte dåligt, men man sparar inte på elen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 612
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 353
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka