Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Under tiden vi bygger kärnkraft (som kommer ta ett antal år), så istället för att genom tillfälliga bidrag som staten, dvs skattebetalarna står för, för att få ner elräkningarna, så kan man stifta en (tillfällig) lag att när el/bensinpriserna skenar så ska vi beskatta de el och driftmedelsbolag som just nu drar in miljarder i vinst.

https://www.theguardian.com/busines...raine-war-energy-prices-cost-of-living-crisis

https://www.elmarknad.se/blogg/Elnätsbolagen-har-höjt-avgifter-och-tar-ut-miljardvinster

Trots höjningarna av elnätsavgifter kan elnätens uppgraderingar inte motiveras i relation till de höjningar som har gjort, trots detta tar de 10 största elnätsbolagen ut 9,1 miljarder kronor i vinst.

De har ju också goda delar av transportstrukturen MTR. Det var ngt mer de höll på att få klorna i minns inte vad.

SAS är väl på väg att säljas (har gjort det?) till ett kinesiskt företag med nära band till kinesiska regeringen, finns det några andra kinesiska företag? Känns väldigt tryggt att både infrastruktur och el i Sverige är direkt ägda av kineser. Undrar vad som händer när (inte om) Kina invaderar Taiwan eller isolerar dem politiskt. Kommer Sverige att våga stå emot hot från Kina att stänga ner el och transport?

SAS är väl på väg att säljas (har gjort det?) till ett kinesiskt företag med nära band till kinesiska regeringen, finns det några andra kinesiska företag? Känns väldigt tryggt att både infrastruktur och el i Sverige är direkt ägda av kineser. Undrar vad som händer när (inte om) Kina invaderar Taiwan eller isolerar dem politiskt. Kommer Sverige att våga stå emot hot från Kina att stänga ner el och transport?
Hade inte hört, deprimerande.

Tror inte man får ha företag i Kina om man inte har nära band till kinesiska regeringen och trodde folk rätt och slätt antog att de tar över infrastruktur just med framtida fördelar för Kina i åtanke. (dvs det var det "alla" antog när de började bygga infrastruktur i Afrika, men antar att våra politikern inte tycker det är så i Sverige eller ngt).

Hade de inte varit ute efter våra telefonnät också? eller minns jag fel? Någonting som blev stoppat har jag också hört om.

Jag vänder mig emot att man presenterar de extrema elpriserna i vinter som något automatiskt bra för miljö och klimat - att det sätter press på energibesparingar. Priserna har blivit så extrema att åtminstone jag kommer att låta delar av anläggningen frysa sönder och sedan riva ut i vår och ersätta med nytt. Istället för att frostskydda som vanligt och därmed förlänga livslängden.

Visst blir det energibesparing lokalt, men det kostar också mycket energi och miljö att tillverka nytt.

Det är aldrig bra när en parameter blir helt dominerande (el) och alla andra parametrar måste ignoreras.

Jag vänder mig emot att man presenterar de extrema elpriserna i vinter som något automatiskt bra för miljö och klimat - att det sätter press på energibesparingar. Priserna har blivit så extrema att åtminstone jag kommer att låta delar av anläggningen frysa sönder och sedan riva ut i vår och ersätta med nytt. Istället för att frostskydda som vanligt och därmed förlänga livslängden.

Visst blir det energibesparing lokalt, men det kostar också mycket energi och miljö att tillverka nytt.

Det är aldrig bra när en parameter blir helt dominerande (el) och alla andra parametrar måste ignoreras.
Håller med dig, och jag mår dåligt när jag tänker på alla företag som redan har gått under, och de som kommer att följa efter. Med resultat att folk kommer att bli arbetslösa. Samhället lär kollapsa om elpriserna når de nivåer som spås. Jag har bunkrat med extra ved och kommer att elda i kaminen så mycket det går. Är det verkligen miljövänligare?? Förmodligen inte, men vad har jag för val? Att frysa? Ta lån till elräkningarna? Förmodligen lär färre och färre också satsa på elbil....

Att frysa är ju ett sätt att sänka sin levnadsstandard för att rädda klimatet men man kan ju tex ta på en extra tröja så ordnar det sig.
Jag tänker att det beror på vilken temperatur man utgår från - mitt hus är normalt sett 16-19 grader vintertid (skiftar under dagen utifrån vedeldning). Ska jag sänka temperaturen under 16 grader för att spara på energi så är det inte en extra tröja som gäller (jag har redan extra tröja och sockor i dagsläget) utan problemet då är att händerna börjar bli kalla och stela, och att det blir "rått" i luften inomhus.

Jag tänker att det beror på vilken temperatur man utgår från - mitt hus är normalt sett 16-19 grader vintertid (skiftar under dagen utifrån vedeldning). Ska jag sänka temperaturen under 16 grader för att spara på energi så är det inte en extra tröja som gäller (jag har redan extra tröja och sockor i dagsläget) utan problemet då är att händerna börjar bli kalla och stela, och att det blir "rått" i luften inomhus.
Det verkar som om inomhustemperaturer på 20-22 grader är statistiskt vanligt i Sverige.

Om alla skulle sänka inomhustemperaturen till 18-22 grader, skulle det få en märkbar effekt på energiåtgången i Sverige.

Så när man pratar om att "alla ska sänka temperaturen med 2 grader", så gäller det inte just ditt individuella hushåll, eftersom du redan håller en "spartemperatur" inomhus.

Det finns dock väldigt många andra hushåll som utan problem kan sänka sin inomhustemperatur med 2 grader.

Jag tror att jag tog åt mig lite när @Smoothi skrev att det bara är att ta på en extra tröja utan att veta förutsättningar hos personen :angel: Jag har ju åt det kallare hållet i mitt hus, min mamma väljer att stänga av delar av hennes hus och inte värma dem, och min mormor har en sjukdom som gör att hon måste ha varmt inne för att klara sig och må bra. Så alla kan inte bara sänka temperaturen och ta på en tröja till, och jag tyckte det blev fel att rekommendera det till en individ utan att veta individens förutsättningar.

Sedan är det ju dock väldigt många som har onödigt varmt inomhus. Hälsar jag på hos min pappa vintertid svettas jag även om jag tar av mig allt annat än typ ett linne - han hade definitivt kunnat sänka flera grader. Hur fungerar det i lägenheter? De är ju redan mer energieffektiva av vad jag minns när det gäller uppvärmning, men kan de själva reglera temperaturen helt om de vill sänka sin temperatur?

Jag tror att jag tog åt mig lite när @Smoothi skrev att det bara är att ta på en extra tröja utan att veta förutsättningar hos personen :angel: Jag har ju åt det kallare hållet i mitt hus, min mamma väljer att stänga av delar av hennes hus och inte värma dem, och min mormor har en sjukdom som gör att hon måste ha varmt inne för att klara sig och må bra. Så alla kan inte bara sänka temperaturen och ta på en tröja till, och jag tyckte det blev fel att rekommendera det till en individ utan att veta individens förutsättningar.

Sedan är det ju dock väldigt många som har onödigt varmt inomhus. Hälsar jag på hos min pappa vintertid svettas jag även om jag tar av mig allt annat än typ ett linne - han hade definitivt kunnat sänka flera grader. Hur fungerar det i lägenheter? De är ju redan mer energieffektiva av vad jag minns när det gäller uppvärmning, men kan de själva reglera temperaturen helt om de vill sänka sin temperatur?
I viss mån kan man reglera temperaturen i lägenheter, men det är så stort spann beroende på när och hur de är byggda, och så vidare. För egen del har jag inte haft på värmen i min lägenhet sedan jag flyttade in för fyra år sedan. Den lägsta temperaturen jag mätt upp inne med alla fönster och dörrar stängda var 20-21 grader.

Jag kan inte reglera. Har runt 25-26 grader när det är höst och vår. På vintern när det blir kallt så varierar det från 17-18 till 21-22. Det är jättekallt och jag fryser även om jag plockar på mej. Jag får ändå ligga fullt påklädd med tjockt täcke när det går ner. Ju kallare det är ute desto kallare blir det inne. Sen är det väldigt tunna väggar, så jag antar att det är dom som släpper in kylan. Mitt element i köket slutar att fungera efter varje vinter dessutom. Och det är inte alltid min hyresvärd får tummen ur och fixa det. Det drar åxå ner värmen även om jag stänger dit.

Den nuvarande debatten påminner ganska mycket om debatten i delar av Afrika, ffa angående småbönderna där. De vet, bättre än någon annan, hur förödande det är att hugga ner och skövla skogen i närheten. Men när de inte har något val för att kunna laga mat etc, då skövlar man. Precis som i Sverige så brassar vi på med el när det är kallt för annars så fryser vi.

6.51 SEK per kwh kommer jag att betala for elen fran October-December, sen vantas det stiga ytterligare 40% i januari
1.85 SEK per kwh kommer naturgasen kosta, vilken vi anvander for uppvarming, som ocksa vantas stiga ytterligare 40% i januari.

Det ar nu kostnaderna flr eftersatt underhall och investeringar i energieffektivitet och gron produktion riktigt kommer borja bita i statskassorna...

6.51 SEK per kwh kommer jag att betala for elen fran October-December, sen vantas det stiga ytterligare 40% i januari
1.85 SEK per kwh kommer naturgasen kosta, vilken vi anvander for uppvarming, som ocksa vantas stiga ytterligare 40% i januari.

Det ar nu kostnaderna flr eftersatt underhall och investeringar i energieffektivitet och gron produktion riktigt kommer borja bita i statskassorna...
Snarare i privatkassorna, statskassorna fylls på mer skattemedel genom energiskatt än någonsin.

Jag blir också provocerad av samma anledning som du. Vi försöker ALLTID klara oss på relativt låg inomhustemperatur. Även innan elen blev jättedyr.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 612
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 353
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar