Fast om det byggs där det redan finns kärnkraft så vad skulle någon protestera mot? De som redan bor där är inte glada över nedläggningarna då det inneburit jobbtillfällen som försvunnet. I Forsmark var en fjärde reaktor redan planerad att byggas på 80-talet, bredvid F3, den marken kommer aldrig några hus att byggas på utan står tom.
Majoriteten har dessutom redan svängt till förmån för kärnkraften, jag bor hellre i närheten av ett kärnkraftverk än en vindpark. Alternativet för planerbar kraftproduktion i södra Sverige är kol-, olja- eller gaskraft för att balansera upp vindkraften. Jag lägger min röst på kärnkraft.
Det går utmärkt att titta på SNI-koderna, som anger vad ett företag sysslar med.
https://sni2007.scb.se/
Om man dessutom kopplar en eventuell energisubvention till att det finns (fast) anställda i viss minimiomfattning t.ex., så kan man komma åt serverhallar.
Så nog sjutton går det att skilja bitcoin-mining från bageri, och serverhall från stålindustri eller skogsindustri...
Men viljan måste finnas.
En del politiker har verkat ha en tro att det innebär hög status att ha en serverhall i kommunen, och att det ska vara bra för den egna politiska karriären.
Om jag fick göra en karriär bedömning av en politiker "som lyckats få en serverhall till kommunen", så skulle det bli: denna politiker är oförsiktig och har dåligt omdöme.
Av ren princip hade jag hellre velat bo 2 km från ett kärnkraftverk än en av Microsofts serverhallar som jag gör nu. Det känns helt overkligt med priserna på elen i vårt område (4).